U heeft een algemene of specifieke vraag over sportvissen, reizen, materialen, boten, ervaringen van anderen enz.enz.? U wilt iets meedelen dat volgens u ook andere sportvrienden moeten weten? U heeft iets te koop of zoekt juist iets speciaals? Klik dan hier voor plaatsing van een nieuw bericht, evt. met foto.
Specifiek zoeken? Klik op een van onderstaande rubrieken
Klik op de gele titels voor de meest bekeken discussies
Er zijn ruim 45.000 eerder gestelde vragen.
Plaats een nieuw bericht
ADVERTENTIE
Wist u dat je deze droomboot nog steeds kan bestellen of laten bouwen? Exact zoals op de foto alleen dan met een Dreamfisher logo. De naam Marcraft wordt niet meer gebruikt in Maasbracht maar het zijn de enige echte ontwerpen welke nog steeds uniek zijn. Neem maar eens een kijkje op de site van Tinn-Silver visboten te Maasbracht. of Tinnemans.nl
Boten
Wij zijn opzoek naar een alluminium visboot compleet met motor en trailer hij moet rond de 5 meter zijn of groten en rond de 2 meter breedt
Er moet ook een console in zitten ik hoor het graag mvg mike faro
0655868268
Er moet ook een console in zitten ik hoor het graag mvg mike faro
0655868268
Boten
Hallo wij zijn op zoek naar een alluminium visboot met console minimaal 5 meter en 2 meter breed met minimaal 50 pk of meer
Mvg mike
Mvg mike
Complete alumacraft escape 165 tiller met Honda 50 pk en originele dekzeil met geremde trailer met ledverlichting, kan gewoon mee in het water voor te traileren
Opties RVS schroef, bootbuckels,hengelsteunen, geveerde stoelpoten , originele alumacraft stoelen met schuif, origineel werpzitje,
(Apetatuur Garmin) scherm ,gpsmaps 8412, gps maps 1223, echo ultra 102xsv, totaal 3 schermen
(Transusers) gt56, panoptix ps30, lvs34 livescoop
Frontroller gfors 80 lbs met voetpedaal
(Batterijen) 150 V12 lithium, 87v24 merk Acer met ingebouwde Ap al alles te kunnen zien op je telefoon
Exstras, let verlichting 2stuks , alumacraft Beugels, ked stang voor de livescoop , deze set is in nieuwstaat en geen 2 jaar oud ,alle documenten aanwezig (prijs) 45000 bespreekbaar naast de boot , telefoon, +32495456908
Opties RVS schroef, bootbuckels,hengelsteunen, geveerde stoelpoten , originele alumacraft stoelen met schuif, origineel werpzitje,
(Apetatuur Garmin) scherm ,gpsmaps 8412, gps maps 1223, echo ultra 102xsv, totaal 3 schermen
(Transusers) gt56, panoptix ps30, lvs34 livescoop
Frontroller gfors 80 lbs met voetpedaal
(Batterijen) 150 V12 lithium, 87v24 merk Acer met ingebouwde Ap al alles te kunnen zien op je telefoon
Exstras, let verlichting 2stuks , alumacraft Beugels, ked stang voor de livescoop , deze set is in nieuwstaat en geen 2 jaar oud ,alle documenten aanwezig (prijs) 45000 bespreekbaar naast de boot , telefoon, +32495456908
Crescent 434 uit 2001
Honda 20 PK uit 2017
Freewheel Kanteltrailer
Minn Kota backtroller 36 LBS
Minn Kota fronttroller 55 LBS
Twee mooie stoeltjes
Scotty en Berkely Hengelsteunen
Brandblusser
Goed gekeurd Trailerslot en Motorslot
Fishfinder Raymarine Dragonfly 2014
2 keer benzine tank 10 liter
Zware kwaliteit dekzeil 2020
Honda 20 PK uit 2017
Freewheel Kanteltrailer
Minn Kota backtroller 36 LBS
Minn Kota fronttroller 55 LBS
Twee mooie stoeltjes
Scotty en Berkely Hengelsteunen
Brandblusser
Goed gekeurd Trailerslot en Motorslot
Fishfinder Raymarine Dragonfly 2014
2 keer benzine tank 10 liter
Zware kwaliteit dekzeil 2020
Nog nooit gebruikte bracket voor electromotor ( of andere mogelijkheden).
Is afkomstig van de watersnake asp 24LB.
22,50 excl. verzenden. Ophalen kan natuurlijk ook.
Is afkomstig van de watersnake asp 24LB.
22,50 excl. verzenden. Ophalen kan natuurlijk ook.
Hierbij bied ik mijn rana 17 aan
Ik verkoop de boot omdat deze voor mij te groot is.
Betreft een zeer stabiele boot met 1 van de beste drift eigenschappen.
De boot zelf behoeft enig werk.
De motor is een nette 25 pk 4 takt yamaha met weinig draai uren.
Nette pega trailer die op goede banden staat.
Minn kota powerdrive v2 voetpedaal
Verwacht geen nieuwe boot.
Voor degene die de ideale snoekbaars boot zoekt is dit een hele goede basis.
Eventueel motor en boot ook los te koop.
Op onzin biedingen word niet gereageerd.
Ik verkoop de boot omdat deze voor mij te groot is.
Betreft een zeer stabiele boot met 1 van de beste drift eigenschappen.
De boot zelf behoeft enig werk.
De motor is een nette 25 pk 4 takt yamaha met weinig draai uren.
Nette pega trailer die op goede banden staat.
Minn kota powerdrive v2 voetpedaal
Verwacht geen nieuwe boot.
Voor degene die de ideale snoekbaars boot zoekt is dit een hele goede basis.
Eventueel motor en boot ook los te koop.
Op onzin biedingen word niet gereageerd.
Te koop.
Lund rebel 1440 inclusief 30 pk Suzuki.
Set is geheel compleet en visklaar.
Voor uitgebreide informatie graag even kontakt opnemen via email.
Vraagprijs €7950
Lund rebel 1440 inclusief 30 pk Suzuki.
Set is geheel compleet en visklaar.
Voor uitgebreide informatie graag even kontakt opnemen via email.
Vraagprijs €7950
Boten
Visboot gezocht
Ik ben op zoek naar een uitgeruste visboot die gelijk op het water kan
Minimaal 4m lang en tussen 1.60 en 180 breed. Het liefst met hengel opbergvakken of opbergvak buitenboordmotor boottrailer en fishfinder
En vaarbewijs vrij
Ik ben op zoek naar een uitgeruste visboot die gelijk op het water kan
Minimaal 4m lang en tussen 1.60 en 180 breed. Het liefst met hengel opbergvakken of opbergvak buitenboordmotor boottrailer en fishfinder
En vaarbewijs vrij
Te koop een mooie goed onderhouden Rhea v430.
De boot en de motor zijn in 2005 in gebruik genomen. Ik ben de tweede eigenaar en heb de boot sinds 2020 in mijn bezit. Boot heeft altijd binnen gestaan. De boot heeft ondanks weinig draaiuren toch ieder jaar zijn onderhoud gehad bij een Honda dealer. Ik ben altijd zorgvuldig met de boot omgegaan. De boot is zeer compleet uitgerust en instapklaar. De boot is voorzien van de volgende onderdelen:
Twee Attwoodstoelen op Springfield gasgeveerde stoelpoten. Dikke accukabels met Anderson stekkers. Ook voor de backtroller. Toerenteller en electroschakelkast. Navigatie verlichting inclusief een toplicht. Fishfinder Lowrance HDS GEN2 (2015) en een Minn Kota Terranova fronttroller (2017). Deep cycle accu van 100 aH (2017) ca. 40 laadcycli tot nu toe.
Afdekzeil zware kwaliteit.
De boot heeft onlangs een beurt gehad waarbij de motor/ en staartolie, oliefilter bougies en de impeller zijn vervangen.
De boot staat op een Riba kanteltrailer die is voorzien van een centreerset. De boot laat zich gemakkelijk door één persoon traileren.
De Rhea v430 staat bekend om zijn bijzonder goede drifteigenschappen.
Prijs €8500 inclusief de Fronttroller en deep cycle accu.
€7500 zonder de bovengenoemde accessoires
De boot en de motor zijn in 2005 in gebruik genomen. Ik ben de tweede eigenaar en heb de boot sinds 2020 in mijn bezit. Boot heeft altijd binnen gestaan. De boot heeft ondanks weinig draaiuren toch ieder jaar zijn onderhoud gehad bij een Honda dealer. Ik ben altijd zorgvuldig met de boot omgegaan. De boot is zeer compleet uitgerust en instapklaar. De boot is voorzien van de volgende onderdelen:
Twee Attwoodstoelen op Springfield gasgeveerde stoelpoten. Dikke accukabels met Anderson stekkers. Ook voor de backtroller. Toerenteller en electroschakelkast. Navigatie verlichting inclusief een toplicht. Fishfinder Lowrance HDS GEN2 (2015) en een Minn Kota Terranova fronttroller (2017). Deep cycle accu van 100 aH (2017) ca. 40 laadcycli tot nu toe.
Afdekzeil zware kwaliteit.
De boot heeft onlangs een beurt gehad waarbij de motor/ en staartolie, oliefilter bougies en de impeller zijn vervangen.
De boot staat op een Riba kanteltrailer die is voorzien van een centreerset. De boot laat zich gemakkelijk door één persoon traileren.
De Rhea v430 staat bekend om zijn bijzonder goede drifteigenschappen.
Prijs €8500 inclusief de Fronttroller en deep cycle accu.
€7500 zonder de bovengenoemde accessoires
Te koop Quicksilver 450DLX met Yamaha 25pk 4-takt
Hierbij bied ik mijn visboot te koop; Quicksilver 450DLX uit 2002 wegens beëindiging hobby.
Inclusief:
- Yamaha 25pk 4-taktmotor uit 2003; recent grote beurt gehad, factuur aanwezig
- 25 liter brandstoftank
- Pega ongeremde trailer met los reservewiel
- Lowrance HookS dieptemeter (2020)
- MinnKota 40LBS electromotor (geen aparte accu aanwezig)
- 4 stuks Reddingvesten
- Brandblusser
- 3 stuks hengelsteunen
- Telescopische bootshaak
- Motorslot, disselslot en wielklemslot
- Toplicht
- Vis schepnet
Ook aanwezig; navigatieverlichting en electrische bilgepomp, deze werken niet meer. Zeer waarschijnlijk moet de bedrading worden vervangen.
Vraagprijs € 3950,-
Mail adres: royplomp@live.nl
Hierbij bied ik mijn visboot te koop; Quicksilver 450DLX uit 2002 wegens beëindiging hobby.
Inclusief:
- Yamaha 25pk 4-taktmotor uit 2003; recent grote beurt gehad, factuur aanwezig
- 25 liter brandstoftank
- Pega ongeremde trailer met los reservewiel
- Lowrance HookS dieptemeter (2020)
- MinnKota 40LBS electromotor (geen aparte accu aanwezig)
- 4 stuks Reddingvesten
- Brandblusser
- 3 stuks hengelsteunen
- Telescopische bootshaak
- Motorslot, disselslot en wielklemslot
- Toplicht
- Vis schepnet
Ook aanwezig; navigatieverlichting en electrische bilgepomp, deze werken niet meer. Zeer waarschijnlijk moet de bedrading worden vervangen.
Vraagprijs € 3950,-
Mail adres: royplomp@live.nl
Beschrijving:
Te koop: een ruime aluminium visboot van 5 meter lang en 2 meter breed. Deze stevige visboot is ontworpen voor ultiem visplezier en is voorzien van handige functies en accessoires.
Kenmerken:
- Lengte: 5 meter
- Breedte: 2 meter
- Laag vrijboord voor gemakkelijk landen van vissen
- Gemaakt van 4 millimeter gelast aluminium, in 2022 in Nederland gebouwd
- Gemoffeld in een oven van 200 graden voor een onderhoudsvrije afwerking
- Zeer stabiel ontwerp met 2 ruime opbergkisten
- Inclusief 9,8 PK Tohatsu buitenboordmotor (geen vaarbewijs nodig)
- Hummingbird helix 5 dieptemeter voor nauwkeurige visdetectie
- Twee comfortabele stoelen voor langdurig zitcomfort
De visboot is uitgerust met een stoere, dikke rubberen stootrand rondom de boot, waardoor het aanleggen gemakkelijk en veilig is. Op de 5 mm dikke dubbele bodem bevindt zich een rubberen antislip laag, wat zorgt voor een stevige grip tijdens het vissen. Het ruime voordek biedt voldoende ruimte om je aas nauwkeurig te kunnen werpen.
Let op: Er wordt geen trailer meegeleverd, maar de verkoper kan de boot overal in Nederland afleveren.
De vaste prijs voor de complete set, inclusief motor, bedraagt €8.700. Indien gewenst kan de boot ook zonder motor worden gekocht voor €6.950.
De boot bevindt zich in Loosdrecht. Voor meer informatie of om een afspraak te maken voor bezichtiging, kunt u contact opnemen met Hans via hans@stoutverlichting.nl.
Te koop: een ruime aluminium visboot van 5 meter lang en 2 meter breed. Deze stevige visboot is ontworpen voor ultiem visplezier en is voorzien van handige functies en accessoires.
Kenmerken:
- Lengte: 5 meter
- Breedte: 2 meter
- Laag vrijboord voor gemakkelijk landen van vissen
- Gemaakt van 4 millimeter gelast aluminium, in 2022 in Nederland gebouwd
- Gemoffeld in een oven van 200 graden voor een onderhoudsvrije afwerking
- Zeer stabiel ontwerp met 2 ruime opbergkisten
- Inclusief 9,8 PK Tohatsu buitenboordmotor (geen vaarbewijs nodig)
- Hummingbird helix 5 dieptemeter voor nauwkeurige visdetectie
- Twee comfortabele stoelen voor langdurig zitcomfort
De visboot is uitgerust met een stoere, dikke rubberen stootrand rondom de boot, waardoor het aanleggen gemakkelijk en veilig is. Op de 5 mm dikke dubbele bodem bevindt zich een rubberen antislip laag, wat zorgt voor een stevige grip tijdens het vissen. Het ruime voordek biedt voldoende ruimte om je aas nauwkeurig te kunnen werpen.
Let op: Er wordt geen trailer meegeleverd, maar de verkoper kan de boot overal in Nederland afleveren.
De vaste prijs voor de complete set, inclusief motor, bedraagt €8.700. Indien gewenst kan de boot ook zonder motor worden gekocht voor €6.950.
De boot bevindt zich in Loosdrecht. Voor meer informatie of om een afspraak te maken voor bezichtiging, kunt u contact opnemen met Hans via hans@stoutverlichting.nl.
Complete Quicksilver 450SF (Lengte 4,5m) met stuurconsole in hoogte (en 1 in breedte) verstelbare stoelen, incl Kanteltrailer, Honda 15Pk viertakt, electrische start en 6A laadspoel. Minnkota max electromotor, twee 105Ah tractie accus’s, startmotor accu (zit in de boot in een vaste accubak), fishfinder/reserve startmotor accu 59 Ah, een automatische Gel & AGM accu lader, automatische bilge pomp, transducer stang en degelijke spanbanden.
Heb de boot in September 2021 gebruikt gekocht en de houten vloer laten vervangen door een lichtgewicht antislip ABS kunststof honingraat op een aluminium subframe. Ook de trailer, electro motor, verstelbare stoelpoten, 1 tractie accu, start accu en accu t.b.v. n fishfinder zijn destijds aangeschaft / minder dan twee jaar oud. De stoelen zelf zijn van 2023. De motor heeft een groot onderhoud gehad incl nieuwe riem, bougies, filter, impeller etc… en heeft een toeren en draai urenteller op de spiegel.
De transducer stang kan zowel op de spiegel als voorin de boot worden geplaatst. Dat laatste is vooral prettig als je pelagic of verticaal vist.
De startaccu laadt op tijdens het varen en voorzien van een zonnepaneel druppel lader. De boot heeft drijfvermogen in de bank achterin en voor onder de vloer en er zit er een automatische bilgepomp op.
Ideaal voor vertikaal en pelagic vissen, door het lage gewichten licht icm de traploze boegmotor krijg en hou je de boot makkelijk in positie en icm de kanteltrailer kan je hem ook op plaatsen zonder trailerhelling over de rand van een kade makkelijk in en uit het water krijgen en heeft een 7 en 13 polige aansluiting.
Boot is qua gangboord hoogte goed geschikt voor groter water met scheepvaart, Lauwersmeer, Hollandsdiep etc… De Electromotor redt het ook in de stroming op de IJssel prima.
Vraagprijs € 6500,- Graag alleen serieuze reacties
Heb de boot in September 2021 gebruikt gekocht en de houten vloer laten vervangen door een lichtgewicht antislip ABS kunststof honingraat op een aluminium subframe. Ook de trailer, electro motor, verstelbare stoelpoten, 1 tractie accu, start accu en accu t.b.v. n fishfinder zijn destijds aangeschaft / minder dan twee jaar oud. De stoelen zelf zijn van 2023. De motor heeft een groot onderhoud gehad incl nieuwe riem, bougies, filter, impeller etc… en heeft een toeren en draai urenteller op de spiegel.
De transducer stang kan zowel op de spiegel als voorin de boot worden geplaatst. Dat laatste is vooral prettig als je pelagic of verticaal vist.
De startaccu laadt op tijdens het varen en voorzien van een zonnepaneel druppel lader. De boot heeft drijfvermogen in de bank achterin en voor onder de vloer en er zit er een automatische bilgepomp op.
Ideaal voor vertikaal en pelagic vissen, door het lage gewichten licht icm de traploze boegmotor krijg en hou je de boot makkelijk in positie en icm de kanteltrailer kan je hem ook op plaatsen zonder trailerhelling over de rand van een kade makkelijk in en uit het water krijgen en heeft een 7 en 13 polige aansluiting.
Boot is qua gangboord hoogte goed geschikt voor groter water met scheepvaart, Lauwersmeer, Hollandsdiep etc… De Electromotor redt het ook in de stroming op de IJssel prima.
Vraagprijs € 6500,- Graag alleen serieuze reacties
Boten
Gevraagd
Zeevisboot type warrior 165/170 / raider cuddy/ smartliner 17
Liefst complete set, maar losse componenten mag ook.
Zeevisboot type warrior 165/170 / raider cuddy/ smartliner 17
Liefst complete set, maar losse componenten mag ook.
Alumacraft lunker v16 ltd te koop '97
Met Yamaha 15 pk '05
Minn kota fronttroller terrova 55 lbs 12 volt '18
Minn kota backtroller endura 46 lbs 12 volt
Lowrance hook 5 '17
4 Scotty rails met verstelbare knop 2 hengelsteunen van Scotty
2 fenders
Losse naftbak 22 liter
Bodemplaat vernieuwd ( hout + vinyl ) '19
Riba frame 1350 '18
Vaarbewijs vrij
Bieden vanaf 6000€
Met Yamaha 15 pk '05
Minn kota fronttroller terrova 55 lbs 12 volt '18
Minn kota backtroller endura 46 lbs 12 volt
Lowrance hook 5 '17
4 Scotty rails met verstelbare knop 2 hengelsteunen van Scotty
2 fenders
Losse naftbak 22 liter
Bodemplaat vernieuwd ( hout + vinyl ) '19
Riba frame 1350 '18
Vaarbewijs vrij
Bieden vanaf 6000€
Boten
Einbaubericht zu einer LiTime 24V 100Ah Lithium LiFePo4 Batterie
1. Einleitung
Ich war seit längerer Zeit auf der Suche nach einer adäquaten 24V Batterie für mein Alumacraft 165 Classic. Da die Batterie neben der Bordelektronik auch 3 Echolote sowie einen Garmin Force Bugmotor mit Energie versorgen muss, habe ich mich nach 24V Blöcken mit mindestens 100Ah umgesehen. Bislang habe ich das Boot mit zwei 12V 120Ah VLRA-Batterien in Serienschaltung (24V) betrieben und kam hiermit ca. 2-3 Tage ohne Nachladen aus. Da ich aufgrund mehrerer Umbauten am Boot zudem das Maximum der Stützlast von 75kg bereits überschritten hatte, kam mir als erstes die Erneuerung der Batterien in den Sinn. Die neuen Batterien sollten die folgenden Eigenschaften haben:
· LiFePo4-Technik
· Geringes Gewicht
· Ein 24V Block mit mind. 100Ah
· Recherchierbar positive Erfahrungswerte
· Preislich bis maximal 1.000€
Insbesondere der letzte Punkt gestaltet sich bei den in der Angelszene bekannten Herstellern bzw. Vertreibern von Batterien schwierig. Die Preise beginnen hier meist ab 1.800€, wobei nach oben hin keine Grenzen sind.
Nach einer kurzen Recherche ließen sich auch Batterien im Preissegment von 450€ bis 600€ finden, wobei es hier an authentischen und aussagekräftigen Erfahrungsberichten mangelte. Schlussendlich bin ich bei der LiTime 24V 100Ah Lithium LiFePo4 Batterie gelandet, welche gemäß den Herstellerangaben nur 21,5kg wiegen soll, mit 1.025 Amazon-Bewertungen bei 4,6/5 Sternen (Stand 22.05.2023) und mit 749,99€ im attraktiven Preissegment liegt.
Die genauen technischen Daten lauten:
Gewicht 47.40 lbs / 21.5kg
Abmessung L21 * W8.2 * H8.5 inches (L532 * W207 * H215 mm)
Nutzbare Kapazität 100Ah
Nennspannung 25,6V
Max. Dauerlade 100Ah
Am Ende habe ich mich für diese Batterie mit dem dazugehörigen Ladegerät von LiTime (29,2V 20A Lithium Batterieladegerät) entschieden. Selbiges liegt aktuell preislich bei 209,99€, weshalb das preisliche Limit von 1.000€ sogar inklusive Ladegerät eingehalten werden konnte.
Die Lieferung erfolgte direkt vom Hersteller und die beiden Pakete wurden innerhalb von einem Werktag bei mir zugestellt.
2. Ausbau der alten Batterien
Die alten VLRA-Batterien befinden sich im Bug des Bootes und belegen aktuell zwei komplette Staufächer.
Zunächst musste die Base für den Castingseat demontiert werden.
Nachdem die beiden Batterien ausgebaut waren, kam der ganze Kabelsalat zum Vorschein. Hier bestand Nachbesserungsbedarf!
Nachdem ich mir beim Ausbau fast einen Bruch gehoben habe, wurden die alten Batterien noch gewogen:
Zusätzlich zu den Batterien wurde auch das alte Ladegerät ausgebaut, womit ich das Boot zu diesem Zeitpunkt um rund 65kg erleichtern konnte.
3. Einbau der neuen Batterie
Beim Auspacken der neuen Batterie von LiTime habe ich zunächst gedacht, ich würde im Vergleich zu den alten Batterien eine leere Kunststoffhülle aus dem Karton heben. Wahnsinn wie leicht diese riesen Batterie ist!
Auch die Waage bestätigt dieses Gefühl – die Batterie wiegt nur 20kg und liegt damit noch 1,5kg unter der Herstellerangabe!
Nachdem beide Fächer geleert waren, konnte es mit dem Einbau losgehen. Die Batterie passt von den Maßen zwar knapp aber nahezu perfekt in das Fach.
Die Kabel wurden unter der Bodenplatte neu verlegt und zusätzlich kleine Halterungen angebracht, die das Verrutschen der neuen Batterie verhindern sollen.
Batterie, Ladegerät und Spannungswandler wurden fest im Boot verbaut.
Die beiden Stecker der Ladegeräte (1x 24V Versorgungsbatterie & 1x 12V Starterbatterie) wurden in einer Verteilerdose zusammengeführt, sodass lediglich ein Stecker zum Laden beider Batterien von Nöten ist.
Die Trennwand dient als Abtrennung der beiden Kammern sowie als Anti-Rutsch Vorrichtung.
Alle Schalter sind noch gut erreichbar und die Lüfter sind frei um eine ausreichende Kühlung zu gewährleisten.
Nach Montage der Base des Castingseats sieht alles deutlich aufgeräumter aus, als zuvor. Das gesamte linke Fach ist nun nutzbar und ein echter Zugewinn!
Die Batterie wurde gemäß der mitgelieferten Anleitung zunächst durchgemessen und hatte einen Ladezustand von ca. 60%. Wie empfohlen wurde sie zunächst vollständig geladen und im Anschluss getestet. Sämtliche Bordelektronik sowie der Bugmotor laufen einwandfrei.
4. Fazit
Die erste Probefahrt steht im Laufe der Woche an und es wird entsprechend nachberichtet. Der erste Eindruck von der Batterie sowie den Rahmenbedingungen wie Versandzeit, Verpackung und mitgeliefertes Infomaterial ist in jedem Fall durchweg positiv und eine adäquate Alternative zu den bekannten Herstellern der Angelbranche.
Wie sich die Batterie im Langzeittest schlägt wird sich zeigen. Entsprechende Erfahrungen werde ich gerne zu gegebener Zeit mitteilen. Als positiver Nebeneffekt hat sich die Stützlast des Trailers dank der Gewichtsersparnis von ca. 45kg wieder in den Toleranzbereich gesenkt.
Grüße, Petri Heil und viel Spaß beim Nachbauen!
Dominik
1. Einleitung
Ich war seit längerer Zeit auf der Suche nach einer adäquaten 24V Batterie für mein Alumacraft 165 Classic. Da die Batterie neben der Bordelektronik auch 3 Echolote sowie einen Garmin Force Bugmotor mit Energie versorgen muss, habe ich mich nach 24V Blöcken mit mindestens 100Ah umgesehen. Bislang habe ich das Boot mit zwei 12V 120Ah VLRA-Batterien in Serienschaltung (24V) betrieben und kam hiermit ca. 2-3 Tage ohne Nachladen aus. Da ich aufgrund mehrerer Umbauten am Boot zudem das Maximum der Stützlast von 75kg bereits überschritten hatte, kam mir als erstes die Erneuerung der Batterien in den Sinn. Die neuen Batterien sollten die folgenden Eigenschaften haben:
· LiFePo4-Technik
· Geringes Gewicht
· Ein 24V Block mit mind. 100Ah
· Recherchierbar positive Erfahrungswerte
· Preislich bis maximal 1.000€
Insbesondere der letzte Punkt gestaltet sich bei den in der Angelszene bekannten Herstellern bzw. Vertreibern von Batterien schwierig. Die Preise beginnen hier meist ab 1.800€, wobei nach oben hin keine Grenzen sind.
Nach einer kurzen Recherche ließen sich auch Batterien im Preissegment von 450€ bis 600€ finden, wobei es hier an authentischen und aussagekräftigen Erfahrungsberichten mangelte. Schlussendlich bin ich bei der LiTime 24V 100Ah Lithium LiFePo4 Batterie gelandet, welche gemäß den Herstellerangaben nur 21,5kg wiegen soll, mit 1.025 Amazon-Bewertungen bei 4,6/5 Sternen (Stand 22.05.2023) und mit 749,99€ im attraktiven Preissegment liegt.
Die genauen technischen Daten lauten:
Gewicht 47.40 lbs / 21.5kg
Abmessung L21 * W8.2 * H8.5 inches (L532 * W207 * H215 mm)
Nutzbare Kapazität 100Ah
Nennspannung 25,6V
Max. Dauerlade 100Ah
Am Ende habe ich mich für diese Batterie mit dem dazugehörigen Ladegerät von LiTime (29,2V 20A Lithium Batterieladegerät) entschieden. Selbiges liegt aktuell preislich bei 209,99€, weshalb das preisliche Limit von 1.000€ sogar inklusive Ladegerät eingehalten werden konnte.
Die Lieferung erfolgte direkt vom Hersteller und die beiden Pakete wurden innerhalb von einem Werktag bei mir zugestellt.
2. Ausbau der alten Batterien
Die alten VLRA-Batterien befinden sich im Bug des Bootes und belegen aktuell zwei komplette Staufächer.
Zunächst musste die Base für den Castingseat demontiert werden.
Nachdem die beiden Batterien ausgebaut waren, kam der ganze Kabelsalat zum Vorschein. Hier bestand Nachbesserungsbedarf!
Nachdem ich mir beim Ausbau fast einen Bruch gehoben habe, wurden die alten Batterien noch gewogen:
Zusätzlich zu den Batterien wurde auch das alte Ladegerät ausgebaut, womit ich das Boot zu diesem Zeitpunkt um rund 65kg erleichtern konnte.
3. Einbau der neuen Batterie
Beim Auspacken der neuen Batterie von LiTime habe ich zunächst gedacht, ich würde im Vergleich zu den alten Batterien eine leere Kunststoffhülle aus dem Karton heben. Wahnsinn wie leicht diese riesen Batterie ist!
Auch die Waage bestätigt dieses Gefühl – die Batterie wiegt nur 20kg und liegt damit noch 1,5kg unter der Herstellerangabe!
Nachdem beide Fächer geleert waren, konnte es mit dem Einbau losgehen. Die Batterie passt von den Maßen zwar knapp aber nahezu perfekt in das Fach.
Die Kabel wurden unter der Bodenplatte neu verlegt und zusätzlich kleine Halterungen angebracht, die das Verrutschen der neuen Batterie verhindern sollen.
Batterie, Ladegerät und Spannungswandler wurden fest im Boot verbaut.
Die beiden Stecker der Ladegeräte (1x 24V Versorgungsbatterie & 1x 12V Starterbatterie) wurden in einer Verteilerdose zusammengeführt, sodass lediglich ein Stecker zum Laden beider Batterien von Nöten ist.
Die Trennwand dient als Abtrennung der beiden Kammern sowie als Anti-Rutsch Vorrichtung.
Alle Schalter sind noch gut erreichbar und die Lüfter sind frei um eine ausreichende Kühlung zu gewährleisten.
Nach Montage der Base des Castingseats sieht alles deutlich aufgeräumter aus, als zuvor. Das gesamte linke Fach ist nun nutzbar und ein echter Zugewinn!
Die Batterie wurde gemäß der mitgelieferten Anleitung zunächst durchgemessen und hatte einen Ladezustand von ca. 60%. Wie empfohlen wurde sie zunächst vollständig geladen und im Anschluss getestet. Sämtliche Bordelektronik sowie der Bugmotor laufen einwandfrei.
4. Fazit
Die erste Probefahrt steht im Laufe der Woche an und es wird entsprechend nachberichtet. Der erste Eindruck von der Batterie sowie den Rahmenbedingungen wie Versandzeit, Verpackung und mitgeliefertes Infomaterial ist in jedem Fall durchweg positiv und eine adäquate Alternative zu den bekannten Herstellern der Angelbranche.
Wie sich die Batterie im Langzeittest schlägt wird sich zeigen. Entsprechende Erfahrungen werde ich gerne zu gegebener Zeit mitteilen. Als positiver Nebeneffekt hat sich die Stützlast des Trailers dank der Gewichtsersparnis von ca. 45kg wieder in den Toleranzbereich gesenkt.
Grüße, Petri Heil und viel Spaß beim Nachbauen!
Dominik
Boten
IIk ben op zoek naar een uitgeruste boot met een minimale lengte van 5m, breedte 1.97 en meer
oud en nieuw
boot onderdelen, accu, buitenboordmotor, min 50 Pk motor, boottrailer
type Luna, Alumacraft en anderen
aanbiedingen per e-mail
bedankt voor de aanbiedingen
oud en nieuw
boot onderdelen, accu, buitenboordmotor, min 50 Pk motor, boottrailer
type Luna, Alumacraft en anderen
aanbiedingen per e-mail
bedankt voor de aanbiedingen
Complete Quicksilver 450SF met stuurconsole in hoogte (en 1 in breedte) verstelbare stoelen, incl Kanteltrailer, Honda 15Pk viertakt, electrische start en 6A laadspoel. Minnkota max electromotor, twee 105Ah tractie accus’s, startmotor accu, fishfinder 20Ah gel accu, automatische Gel & AGM accu lader, automatische bilge pomp, transducer stang en degelijke spanbanden.
Heb de boot in September 2021 gebruikt gekocht en de houten vloer laten vervangen door een lichtgewicht antislip ABS kunststof honingraat op een aluminium subframe. Ook de trailer, electro motor, verstelbare stoelpoten, 1 tractie accu, start accu en accu t.b.v. n fishfinder zijn destijds aangeschaft / minder dan twee jaar oud. De stoelen zelf zijn van 2023. De motor heeft een groot onderhoud gehad incl nieuwe riem, bougies, filter, impeller etc… en heeft een toeren en draai urenteller op de spiegel.
De transducer stang kan zowel op de spiegel als voorin de boot worden geplaatst. Dat laatste is vooral prettig als je pelagic of verticaal vist.
De startaccu laadt op tijdens het varen en voorzien van een zonnepaneel druppel lader. De boot heeft drijfvermogen in de bank achterin en voor onder de vloer en er zit er een automatische bilgepomp op.
Ideaal voor verticaal en pelagic vissen, door het lage gewichten licht icm de traploze boegmotor krijg en hou je de boot makkelijk in positie en icm de kanteltrailer kan je hem ook op plaatsen zonder trailerhelling over de rand van een kade makkelijk in en uit het water krijgen. Aansluiting is 7 en 13 polig.
Boot is qua gangboord hoogte goed geschikt voor groter water met scheepvaart, Lauwersmeer, Hollandsdiep etc… De Electromotor redt het ook in de stroming op de IJssel prima.
Vraagprijs 7000,- Graag alleen serieuze reacties.
Heb de boot in September 2021 gebruikt gekocht en de houten vloer laten vervangen door een lichtgewicht antislip ABS kunststof honingraat op een aluminium subframe. Ook de trailer, electro motor, verstelbare stoelpoten, 1 tractie accu, start accu en accu t.b.v. n fishfinder zijn destijds aangeschaft / minder dan twee jaar oud. De stoelen zelf zijn van 2023. De motor heeft een groot onderhoud gehad incl nieuwe riem, bougies, filter, impeller etc… en heeft een toeren en draai urenteller op de spiegel.
De transducer stang kan zowel op de spiegel als voorin de boot worden geplaatst. Dat laatste is vooral prettig als je pelagic of verticaal vist.
De startaccu laadt op tijdens het varen en voorzien van een zonnepaneel druppel lader. De boot heeft drijfvermogen in de bank achterin en voor onder de vloer en er zit er een automatische bilgepomp op.
Ideaal voor verticaal en pelagic vissen, door het lage gewichten licht icm de traploze boegmotor krijg en hou je de boot makkelijk in positie en icm de kanteltrailer kan je hem ook op plaatsen zonder trailerhelling over de rand van een kade makkelijk in en uit het water krijgen. Aansluiting is 7 en 13 polig.
Boot is qua gangboord hoogte goed geschikt voor groter water met scheepvaart, Lauwersmeer, Hollandsdiep etc… De Electromotor redt het ook in de stroming op de IJssel prima.
Vraagprijs 7000,- Graag alleen serieuze reacties.
Hierbij verkoop ik mijn sportieve Linder 400 Sportsman visboot.
Prijs: 3850,-
Bieden mogelijk, maar hou het eerlijk.
Motor heeft afgelopen jaar flink onderhoud gehad en kan weer jaren vooruit en loopt als een zonnetje. De facturen staan tussen de foto’s.
De boot is compleet en kan zo mee gevaren worden!
Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag!
Ik heb meer foto's maar kan er maar 4 toevoegen. Bij interesse zal ik ze sturen.
Motor: Yamaha 9.9pk 4 Takt, langstaart, 2008
Lengte: 401 cm
Breedte: 164 cm
Gewicht: 125 Kg
Prijs: 3850,-
Bieden mogelijk, maar hou het eerlijk.
Motor heeft afgelopen jaar flink onderhoud gehad en kan weer jaren vooruit en loopt als een zonnetje. De facturen staan tussen de foto’s.
De boot is compleet en kan zo mee gevaren worden!
Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag!
Ik heb meer foto's maar kan er maar 4 toevoegen. Bij interesse zal ik ze sturen.
Motor: Yamaha 9.9pk 4 Takt, langstaart, 2008
Lengte: 401 cm
Breedte: 164 cm
Gewicht: 125 Kg