U heeft een algemene of specifieke vraag over sportvissen, reizen, materialen, boten, ervaringen van anderen enz.enz.? U wilt iets meedelen dat volgens u ook andere sportvrienden moeten weten? U heeft iets te koop of zoekt juist iets speciaals? Klik dan hier voor plaatsing van een nieuw bericht, evt. met foto.
Specifiek zoeken? Klik op een van onderstaande rubrieken
Klik op de gele titels voor de meest bekeken discussies
Er zijn ruim 45.000 eerder gestelde vragen.
Plaats een nieuw bericht
ADVERTENTIE
Algemeen
portable gps lowrance zw
i.finder h2o gps+waas
met kaart navionics sd gold xl3 15g kleur
kaart is van 29-11-05
gaat van kustwater lauwersoog-delfzijl-
duitsland-denemarken-sweden
incl beschrijving
bieden vanaf 100 euro
foto,s kan ik sturen krijg ze er niet op
zijn te groot
i.finder h2o gps+waas
met kaart navionics sd gold xl3 15g kleur
kaart is van 29-11-05
gaat van kustwater lauwersoog-delfzijl-
duitsland-denemarken-sweden
incl beschrijving
bieden vanaf 100 euro
foto,s kan ik sturen krijg ze er niet op
zijn te groot
te koop
div. pluggen merk????
40 € incl. verzenden
div. pluggen merk????
40 € incl. verzenden
Algemeen
Gevonden op de site van Sportvisserij Nederland
De Raad van EU-ministers heeft gisteren in Brussel besluiten genomen over TAC's en quota voor 2015. Het commissievoorstel voor de TAC's en quotaverordening 2015 bevatte tevens visserijbeperkende maatregelen voor beroepsmatige en recreatieve visserij op zeebaars.
De voorgestelde maatregelen in het kort: een zeedagenregeling voor pairtrawlvisserij in het Kanaal, een zeer vergaande aanvoerbeperking voor zeebaars voor alle Europese vissersvaartuigen, en een baglimit voor recreatieve vissers van één zeebaars per persoon per dag.
Uit de ICES adviezen voor 2015 blijkt dat een reductie van de visserijsterfte van 60 procent nodig is om de zeebaars weer een kans tot herstel te geven.
Opwww.sportvisserijnederland.nl is daarover eerder uitgebreid gecommuniceerd. Ook heeft Sportvisserij Nederland aangegeven de onbalans tussen de op beroeps- en sportvisserij gerichte maatregelen onacceptabel te vinden: 75 procent van de visserijsterfte komt van het beroep, en 25 procent van de recreatieve visserij.
Deze onbalans tussen beroep en sport bleek - toen het Commissievoorstel ter tafel kwam in Brussel - nog wel te zijn bijgesteld. De Commissie zet in op meer beperkingen voor de beroepsvisserij dan aanvankelijk bekend was, maar dat bleek dan ook gelijk het breekpunt. Zo bleek de Franse regering geen kilo zeebaars te willen inleveren. Ook Engeland had grote problemen met de Commissievoorstellen omdat de zeebaars daardoor onder de aanlandplicht komt te vallen.
De Britse minister voor Visserij George Eustice heeft gisteren in de EU-raad overigens sterk gepleit voor proportionele maatregelen in de relatie beroeps- en sportvisserij:
"Ik was teleurgesteld geen beslissing werd bereikt dit jaar naar bas voorraden verbeteren, maar zal worden volgend op de toezegging van de Commissie om samen met de lidstaten in het nieuwe jaar. Het Verenigd Koninkrijk heeft een eenzame stem in deze kwestie geweest en het is essentieel dat we een evenwichtige aanpak die de bijdrage van zowel de commerciële visserij, alsmede recreatieve hengelaars op dalende bas nummers weerspiegelt bereiken. "
Nu de Raad geen overeenstemming heeft kunnen bereiken over de voorgestelde zeebaarsmaatregelen, heeft de EU-Commissie de bal weer teruggekaatst naar de lidstaten. De Commissie heeft daarbij gisteren de volgende verklaring gegeven:
"De Commissie en de lidstaten die betrokken zijn bij deze visserij moet blijven inzetten voor het doen van de grootst mogelijke, vanaf de start van het visseizoen in januari 2015 aan de visserijdruk te verminderen, te beschermen paaibestanden en te voorkomen dat een instorting. De Commissie zal voortdurend toezicht houden op de situatie en indien nodig zal de noodzaak om maatregelen te nemen op grond van artikel 12 van het GVB verordening en / of artikel 45 van Verordening (EG) nr 850/98 te onderzoeken. "
Met de laatste zin verwijst de Commissie naar de mogelijkheid die zij heeft om noodmaatregelen te treffen. Sportvisserij Nederland schat in dat noodmaatregelen nog de enige weg zijn, omdat de kans dat lidstaten er nu nog samen uit komen erg klein lijkt. Zo is het goed denkbaar dat dezelfde maatregelen straks worden voorgesteld in het Commissie-advies aan de Raad. Misschien meer, maar zeker niet minder. Wanneer en hoe dat precies gaat uitvallen is nog niet bekend. Noodmaatregelen hebben een beperkte geldingsduur (6 maanden) en kunnen, als dat moet, één keer worden verlengd.
De European Anglers Alliance (EAA) en Sportvisserij Nederland zullen zich in de komende periode nationaal en internationaal keihard inzetten voor effectieve en proportionele lange termijn-maatregelen. Voorts zullen deze partijen zich uitspreken tegen niet-effectieve en disproportionele maatregelen zoals baglimits, die alleen maar dienen als windowdressing. Sportvisserij Nederland is voor een zeebaarsbeheer waarin de bijdragen die sport- en beroepsvisserij daarin gaan leveren proportioneel zijn en gericht op een zo snel mogelijk herstel van het zeebaarsbestand.
Ook spreekt Sportvisserij Nederland zijn zorgen uit over het feit dat voor de meeste overige visbestanden is besloten voor 2015 grotere vangsten toe te staan dan de wetenschappers veilig achten. En daarin zou dan worden afgeweken van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid (GVB). N.B. In Europa is vastgelegd dat er een einde moet komen aan overbevissing in 2015 waar mogelijk, en in ieder geval niet later dan 2020.
De Raad van EU-ministers heeft gisteren in Brussel besluiten genomen over TAC's en quota voor 2015. Het commissievoorstel voor de TAC's en quotaverordening 2015 bevatte tevens visserijbeperkende maatregelen voor beroepsmatige en recreatieve visserij op zeebaars.
De voorgestelde maatregelen in het kort: een zeedagenregeling voor pairtrawlvisserij in het Kanaal, een zeer vergaande aanvoerbeperking voor zeebaars voor alle Europese vissersvaartuigen, en een baglimit voor recreatieve vissers van één zeebaars per persoon per dag.
Uit de ICES adviezen voor 2015 blijkt dat een reductie van de visserijsterfte van 60 procent nodig is om de zeebaars weer een kans tot herstel te geven.
Opwww.sportvisserijnederland.nl is daarover eerder uitgebreid gecommuniceerd. Ook heeft Sportvisserij Nederland aangegeven de onbalans tussen de op beroeps- en sportvisserij gerichte maatregelen onacceptabel te vinden: 75 procent van de visserijsterfte komt van het beroep, en 25 procent van de recreatieve visserij.
Deze onbalans tussen beroep en sport bleek - toen het Commissievoorstel ter tafel kwam in Brussel - nog wel te zijn bijgesteld. De Commissie zet in op meer beperkingen voor de beroepsvisserij dan aanvankelijk bekend was, maar dat bleek dan ook gelijk het breekpunt. Zo bleek de Franse regering geen kilo zeebaars te willen inleveren. Ook Engeland had grote problemen met de Commissievoorstellen omdat de zeebaars daardoor onder de aanlandplicht komt te vallen.
De Britse minister voor Visserij George Eustice heeft gisteren in de EU-raad overigens sterk gepleit voor proportionele maatregelen in de relatie beroeps- en sportvisserij:
"Ik was teleurgesteld geen beslissing werd bereikt dit jaar naar bas voorraden verbeteren, maar zal worden volgend op de toezegging van de Commissie om samen met de lidstaten in het nieuwe jaar. Het Verenigd Koninkrijk heeft een eenzame stem in deze kwestie geweest en het is essentieel dat we een evenwichtige aanpak die de bijdrage van zowel de commerciële visserij, alsmede recreatieve hengelaars op dalende bas nummers weerspiegelt bereiken. "
Nu de Raad geen overeenstemming heeft kunnen bereiken over de voorgestelde zeebaarsmaatregelen, heeft de EU-Commissie de bal weer teruggekaatst naar de lidstaten. De Commissie heeft daarbij gisteren de volgende verklaring gegeven:
"De Commissie en de lidstaten die betrokken zijn bij deze visserij moet blijven inzetten voor het doen van de grootst mogelijke, vanaf de start van het visseizoen in januari 2015 aan de visserijdruk te verminderen, te beschermen paaibestanden en te voorkomen dat een instorting. De Commissie zal voortdurend toezicht houden op de situatie en indien nodig zal de noodzaak om maatregelen te nemen op grond van artikel 12 van het GVB verordening en / of artikel 45 van Verordening (EG) nr 850/98 te onderzoeken. "
Met de laatste zin verwijst de Commissie naar de mogelijkheid die zij heeft om noodmaatregelen te treffen. Sportvisserij Nederland schat in dat noodmaatregelen nog de enige weg zijn, omdat de kans dat lidstaten er nu nog samen uit komen erg klein lijkt. Zo is het goed denkbaar dat dezelfde maatregelen straks worden voorgesteld in het Commissie-advies aan de Raad. Misschien meer, maar zeker niet minder. Wanneer en hoe dat precies gaat uitvallen is nog niet bekend. Noodmaatregelen hebben een beperkte geldingsduur (6 maanden) en kunnen, als dat moet, één keer worden verlengd.
De European Anglers Alliance (EAA) en Sportvisserij Nederland zullen zich in de komende periode nationaal en internationaal keihard inzetten voor effectieve en proportionele lange termijn-maatregelen. Voorts zullen deze partijen zich uitspreken tegen niet-effectieve en disproportionele maatregelen zoals baglimits, die alleen maar dienen als windowdressing. Sportvisserij Nederland is voor een zeebaarsbeheer waarin de bijdragen die sport- en beroepsvisserij daarin gaan leveren proportioneel zijn en gericht op een zo snel mogelijk herstel van het zeebaarsbestand.
Ook spreekt Sportvisserij Nederland zijn zorgen uit over het feit dat voor de meeste overige visbestanden is besloten voor 2015 grotere vangsten toe te staan dan de wetenschappers veilig achten. En daarin zou dan worden afgeweken van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid (GVB). N.B. In Europa is vastgelegd dat er een einde moet komen aan overbevissing in 2015 waar mogelijk, en in ieder geval niet later dan 2020.
Algemeen
Gevonden op maritiemnieuws.nl
Is maar dat jullie het weten!
Groet,
Peter
(Veghel)
“De afspraak was dat we de wetenschappelijke adviezen voor vangstlimieten zouden volgen. Dat dit nu nu niet gebeurd is dus niet in lijn met het GVB, ondanks dat mevrouw Dijksma zegt dat dit wel zo is”
De raad van visserijminister in de EU heeft op 16 December de vangstlimieten voor de Europese vissersvloot in de Noord-Atlantische wateren voor 2015 vastgesteld
Ministers uit alle 28 lidstaten kwamen deze week bij elkaar om afspraken te maken over de toegestane vangsten (Total Allowable Catches = TACs). Voor de meeste visbestanden is besloten grotere vangsten toe te staan dan de wetenschappers veilig achten en daarin af te wijken van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid (GVB) [meer]. Het GVB is recentelijk hervormd en hierin is vastgelegd dat er een einde moet komen aan overbevissing in 2015 waar mogelijk en in eider geval niet later dan 2020.
Meer dan 40 procent van de bestanden waarvoor wetenschappelijk advies wordt gegeven is geclassificeerd als overbevist. De afgelopen jaren hebben ministers structureel afgeweken van de wetenschappelijke aanbevelingen ondanks dat ze onderhandelen over een vernieuwd GVB [link] waarin duidelijke afspraken werden gemaakt over een einde aan overbevissing in Europese wateren.
Ook Nederland sloot zich aan bij de lange rij van landen die hun best deden om meer vangstrechten te krijgen dan wetenschappelijk verantwoord is. Voor tong, rog, tarbot en griet, tongschar en witje, schar en bot en zilversmelt waren verminderingen in vangsten voorgesteld maar Nederland heeft er succesvol gelobbyd om deze tegen te houden.”De afspraak was dat we de wetenschappelijke adviezen voor vangstlimieten zouden volgen. Dat dit nu nu niet gebeurd is dus niet in lijn met het GVB, ondanks dat mevrouw Dijksma zegt dat dit wel zo is”. Aldus Irene Kingma, Consultant visserij Nederland en België voor PEW Charitable Trusts.
“Visbestanden en van visserij afhankelijke kustgemeenschappen komen nodeloos onder druk te staan als ministers maar door blijven gaan met overbevissing toe staan,” zegt Uta Bellion, directeur van The Pew Charitable Trusts’ European marine programme. “Het visserijbeleid staat uitstel tot na 2015 toe maar alleen als er bewijs is dat het nu invoeren van strikte vangstlimieten de sociale en economische duurzaamheid van de betreffende vloot in gevaar brengt. Tot nu toe is daar geen enkel bewijs voor gegeven.”
“Pew vraagt Karmenu Vella, de nieuwe Europese commissaris voor milieu, visserij en maritieme zaken, om in zijn rol als hoeder van het hervormde GVB zijn uiterste best te doen om binnen de gestelde termijn een einde te maken aan overbevissing.” Aldus Bellion.
In oktober heet de Europese Commissie vangstlimieten voorgesteld die grotendeels in lijn zijn met wetenschappelijk advies [link]. In gevallen waar wordt afgeweken hadden ministers leiderschap kunnen tonen en deze kans kunnen aangrijpen om uit voorzorg lagere vangstlimieten voor te stellen. In plaats daarvan zetten ze de lijn van de afgelopen 30 jaar voor en nemen ze risicovolle beslissingen en staan ze het voortbestaan van overbevissing toe.
Is maar dat jullie het weten!
Groet,
Peter
(Veghel)
“De afspraak was dat we de wetenschappelijke adviezen voor vangstlimieten zouden volgen. Dat dit nu nu niet gebeurd is dus niet in lijn met het GVB, ondanks dat mevrouw Dijksma zegt dat dit wel zo is”
De raad van visserijminister in de EU heeft op 16 December de vangstlimieten voor de Europese vissersvloot in de Noord-Atlantische wateren voor 2015 vastgesteld
Ministers uit alle 28 lidstaten kwamen deze week bij elkaar om afspraken te maken over de toegestane vangsten (Total Allowable Catches = TACs). Voor de meeste visbestanden is besloten grotere vangsten toe te staan dan de wetenschappers veilig achten en daarin af te wijken van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid (GVB) [meer]. Het GVB is recentelijk hervormd en hierin is vastgelegd dat er een einde moet komen aan overbevissing in 2015 waar mogelijk en in eider geval niet later dan 2020.
Meer dan 40 procent van de bestanden waarvoor wetenschappelijk advies wordt gegeven is geclassificeerd als overbevist. De afgelopen jaren hebben ministers structureel afgeweken van de wetenschappelijke aanbevelingen ondanks dat ze onderhandelen over een vernieuwd GVB [link] waarin duidelijke afspraken werden gemaakt over een einde aan overbevissing in Europese wateren.
Ook Nederland sloot zich aan bij de lange rij van landen die hun best deden om meer vangstrechten te krijgen dan wetenschappelijk verantwoord is. Voor tong, rog, tarbot en griet, tongschar en witje, schar en bot en zilversmelt waren verminderingen in vangsten voorgesteld maar Nederland heeft er succesvol gelobbyd om deze tegen te houden.”De afspraak was dat we de wetenschappelijke adviezen voor vangstlimieten zouden volgen. Dat dit nu nu niet gebeurd is dus niet in lijn met het GVB, ondanks dat mevrouw Dijksma zegt dat dit wel zo is”. Aldus Irene Kingma, Consultant visserij Nederland en België voor PEW Charitable Trusts.
“Visbestanden en van visserij afhankelijke kustgemeenschappen komen nodeloos onder druk te staan als ministers maar door blijven gaan met overbevissing toe staan,” zegt Uta Bellion, directeur van The Pew Charitable Trusts’ European marine programme. “Het visserijbeleid staat uitstel tot na 2015 toe maar alleen als er bewijs is dat het nu invoeren van strikte vangstlimieten de sociale en economische duurzaamheid van de betreffende vloot in gevaar brengt. Tot nu toe is daar geen enkel bewijs voor gegeven.”
“Pew vraagt Karmenu Vella, de nieuwe Europese commissaris voor milieu, visserij en maritieme zaken, om in zijn rol als hoeder van het hervormde GVB zijn uiterste best te doen om binnen de gestelde termijn een einde te maken aan overbevissing.” Aldus Bellion.
In oktober heet de Europese Commissie vangstlimieten voorgesteld die grotendeels in lijn zijn met wetenschappelijk advies [link]. In gevallen waar wordt afgeweken hadden ministers leiderschap kunnen tonen en deze kans kunnen aangrijpen om uit voorzorg lagere vangstlimieten voor te stellen. In plaats daarvan zetten ze de lijn van de afgelopen 30 jaar voor en nemen ze risicovolle beslissingen en staan ze het voortbestaan van overbevissing toe.
ik heb nog een aantal salmo hornet 5 cm variant liggen nieuw in het doosje. deze mogen gaan vertrekken omdat ik wat aan het inkrimpen ben qua kunstaas.
gaan maximaal 3 meter diep en zijn drijvend.
gaan voor: € 10,95 per 2 stuks. kleuren naar keuze inclusief verzendkosten binnen nederland.
of voor:
€ 19,95 per 4 stuks. kleuren naar keuze inclusief verzendkosten binnen nederland.
ik hoor het wel, op = op. heb er van iedere kleur een paar.
graag even een mailtje sturen. Zie ook foto's.
gr Niek
gaan maximaal 3 meter diep en zijn drijvend.
gaan voor: € 10,95 per 2 stuks. kleuren naar keuze inclusief verzendkosten binnen nederland.
of voor:
€ 19,95 per 4 stuks. kleuren naar keuze inclusief verzendkosten binnen nederland.
ik hoor het wel, op = op. heb er van iedere kleur een paar.
graag even een mailtje sturen. Zie ook foto's.
gr Niek
Algemeen
Onderstaand citaat kwam ik tegen op natuurbericht.nl
Is dit werkelijk waar en worden rivierprikken in de UK gebruikt voor snoekvissen???
Tot nu toe heeft dat de vissen geen goed gedaan. Het verhandelen van 60.000 vanuit de Habitatrichtlijn streng beschermde Nederlandse rivierprikken als aas voor snoekvissers in Engeland is hier een schrijnend voorbeeld van.
Is dit werkelijk waar en worden rivierprikken in de UK gebruikt voor snoekvissen???
Tot nu toe heeft dat de vissen geen goed gedaan. Het verhandelen van 60.000 vanuit de Habitatrichtlijn streng beschermde Nederlandse rivierprikken als aas voor snoekvissers in Engeland is hier een schrijnend voorbeeld van.
Algemeen
gezocht
heb je loodmallen te koop
laat maar iets weten
grt
stuur liefst email
osselaer.peter@hotmail.com
heb je loodmallen te koop
laat maar iets weten
grt
stuur liefst email
osselaer.peter@hotmail.com
Algemeen
gezocht
heb je loodmallen te koop
laat maar iets weten
grt
stuur liefst email
osselaer.peter@hotmail.com
heb je loodmallen te koop
laat maar iets weten
grt
stuur liefst email
osselaer.peter@hotmail.com
Algemeen
In het plaatsje Toroella de Montgri in noord Spanje(Costa Brava) loopt de rivier Ter en deze komt in zee bij Estartit. Weet iemand misschien hoe het daar zit met visvergunningen?
Algemeen
gezocht.Gamakatsu Destrada Vertical .
liefst de eendelige uitvoering.
heeft iemand deze staan en wil hem verkopen voor een redelijke prijs dan hoor ik het graag.
mvg Marcel
cel@ziggo.nl
liefst de eendelige uitvoering.
heeft iemand deze staan en wil hem verkopen voor een redelijke prijs dan hoor ik het graag.
mvg Marcel
cel@ziggo.nl
Algemeen
Te koop aangeboden 1 dubbelwandige met glaswol geisoleerde electrische rookkast, als nieuw. compleet met temp meter, erg mooi en rookt SUPER. compleet voor €115,00. foto op aanvraag.
foto op aanvraag
foto op aanvraag
Algemeen
Te koop aangeboden 1 dubbelwandige met glaswol geisoleerde rook ton, als nieuw en maar twee keer gebruikt. compleet met gasbrander onder de ton en deksel aan de bovenkant, en laaddeur voor houtmot aan de voorkant. erg mooi en rookt goed. compleet voor €115,00. foto op aanvraag.
Algemeen
Gevonden op de site van Sportvisserij Nederland
Groet,
Peter
Op 11 december vond een Vervolgoverleg op het Algemeen Overleg Natuur plaats. Hierbij heeft D66-vertegenwoordiger mevrouw Van Veldhoven enkele kritische vragen gesteld aan staatssecretaris Sharon Dijksma (EZ), over IJsselmeer en nettenvisserij in het benedenrivierengebied.
Hieronder een overzicht van de betreffende vragen en antwoorden:
Mevrouw Van Veldhoven (D66):
Voorzitter. Ik heb twee vragen aan de staatssecretaris en één motie. Mijn eerste vraag zit aan de rand van dit overleg en misschien aan dat van een overleg over visserij. Omdat het zo op de rand van beide ligt, bestaat het risico dat het ertussenin valt. Daarom breng ik het toch vandaag hier aan de orde. Het gaat niet goed met de visstand in het IJsselmeer. Een eerste stap wordt al gezet met de komende reductie van de visserijdruk, maar dit duurt een jaar en het is natuurlijk symptoombestrijding.
Dus de vraag is: is er overwogen om met de beroepsvisserij zelf te spreken over het, desnoods geleidelijk, afbouwen van die natuurdruk om tot een structureel beter evenwicht te komen?
Mijn tweede vraag gaat over de herintroductie van de Atlantische zalm, waar nog steeds veel geld en energie in wordt gestoken. Dan helpt het niet als er in de Nieuwe Waterweg of het Haringvliet visvergunningen worden afgegeven zonder enige quota, waardoor via bijvangst de benodigde vismigratie wordt geblokkeerd.
Mijn vraag aan de staatssecretaris is: wat is hier de afweging? Waarom zijn daar geen grenzen aan gesteld? Dan stel ik natuurlijk ook nog mijn af en toe terugkerende vraag: loopt de openstelling van het Haringvliet op schema? Ik weet dat dit gedeeltelijk bij de collega van de staatssecretaris ligt, maar ik vind het toch belangrijk ook van haar te horen dat zij zich hiervan op de hoogte blijft stellen.
Staatssecretaris Dijksma
Ik ben mevrouw Van Veldhoven nog het antwoord op twee vragen schuldig. Ik ben met betrokken partijen in overleg over reductie van de IJsselmeervisserij. Het is geen gemakkelijk traject, zeg ik er alvast maar bij. Ik zal de Kamer hierover begin volgend jaar een brief sturen.
Mevrouw Van Veldhoven heeft ook een vraag gesteld over het Haringvliet en het gesloten gebied. Het gaat om een gebied van 500 meter van de buitenkant van de Haringvlietsluizen dat gesloten is voor alle vistuigen waarmee je aal of wolhandkrab kunt vangen. Dat heeft gewoon te maken met dioxinevervuiling.
Mevrouw Van Veldhoven (D66):
Ik weet dat de staatssecretaris krap in de tijd zit en zal haar dus niet vragen om uitgebreid op dit punt in te gaan, maar er zijn echt zorgen over het vissen in dat gebied en het ontbreken van quota. Daardoor wordt de benodigde vismigratie geblokkeerd. Dit gaat verder dan de wolhandkrab, de paling en de dioxinekwestie. Misschien wil de staatssecretaris hier nog eens naar kijken. Dan komen wij er in een volgend AO vast nog over te spreken.
Staatssecretaris Dijksma:
Wij hebben regelmatig overleg over de visserij. Ik kan mij goed voorstellen dat wij er op zo'n moment op terugkomen.
Groet,
Peter
Op 11 december vond een Vervolgoverleg op het Algemeen Overleg Natuur plaats. Hierbij heeft D66-vertegenwoordiger mevrouw Van Veldhoven enkele kritische vragen gesteld aan staatssecretaris Sharon Dijksma (EZ), over IJsselmeer en nettenvisserij in het benedenrivierengebied.
Hieronder een overzicht van de betreffende vragen en antwoorden:
Mevrouw Van Veldhoven (D66):
Voorzitter. Ik heb twee vragen aan de staatssecretaris en één motie. Mijn eerste vraag zit aan de rand van dit overleg en misschien aan dat van een overleg over visserij. Omdat het zo op de rand van beide ligt, bestaat het risico dat het ertussenin valt. Daarom breng ik het toch vandaag hier aan de orde. Het gaat niet goed met de visstand in het IJsselmeer. Een eerste stap wordt al gezet met de komende reductie van de visserijdruk, maar dit duurt een jaar en het is natuurlijk symptoombestrijding.
Dus de vraag is: is er overwogen om met de beroepsvisserij zelf te spreken over het, desnoods geleidelijk, afbouwen van die natuurdruk om tot een structureel beter evenwicht te komen?
Mijn tweede vraag gaat over de herintroductie van de Atlantische zalm, waar nog steeds veel geld en energie in wordt gestoken. Dan helpt het niet als er in de Nieuwe Waterweg of het Haringvliet visvergunningen worden afgegeven zonder enige quota, waardoor via bijvangst de benodigde vismigratie wordt geblokkeerd.
Mijn vraag aan de staatssecretaris is: wat is hier de afweging? Waarom zijn daar geen grenzen aan gesteld? Dan stel ik natuurlijk ook nog mijn af en toe terugkerende vraag: loopt de openstelling van het Haringvliet op schema? Ik weet dat dit gedeeltelijk bij de collega van de staatssecretaris ligt, maar ik vind het toch belangrijk ook van haar te horen dat zij zich hiervan op de hoogte blijft stellen.
Staatssecretaris Dijksma
Ik ben mevrouw Van Veldhoven nog het antwoord op twee vragen schuldig. Ik ben met betrokken partijen in overleg over reductie van de IJsselmeervisserij. Het is geen gemakkelijk traject, zeg ik er alvast maar bij. Ik zal de Kamer hierover begin volgend jaar een brief sturen.
Mevrouw Van Veldhoven heeft ook een vraag gesteld over het Haringvliet en het gesloten gebied. Het gaat om een gebied van 500 meter van de buitenkant van de Haringvlietsluizen dat gesloten is voor alle vistuigen waarmee je aal of wolhandkrab kunt vangen. Dat heeft gewoon te maken met dioxinevervuiling.
Mevrouw Van Veldhoven (D66):
Ik weet dat de staatssecretaris krap in de tijd zit en zal haar dus niet vragen om uitgebreid op dit punt in te gaan, maar er zijn echt zorgen over het vissen in dat gebied en het ontbreken van quota. Daardoor wordt de benodigde vismigratie geblokkeerd. Dit gaat verder dan de wolhandkrab, de paling en de dioxinekwestie. Misschien wil de staatssecretaris hier nog eens naar kijken. Dan komen wij er in een volgend AO vast nog over te spreken.
Staatssecretaris Dijksma:
Wij hebben regelmatig overleg over de visserij. Ik kan mij goed voorstellen dat wij er op zo'n moment op terugkomen.
Merken
fox rage
Keitech
Spro
GT shad
HM
Lieblingkoder
Mann's
Lunker city - Slugo's 9 inch
- Forktails 10 inch
- shaker 6 en 4,25 inch
vraagprijs 60 euro, incl verzendkosten
freekjanssen80@hotmail.com
fox rage
Keitech
Spro
GT shad
HM
Lieblingkoder
Mann's
Lunker city - Slugo's 9 inch
- Forktails 10 inch
- shaker 6 en 4,25 inch
vraagprijs 60 euro, incl verzendkosten
freekjanssen80@hotmail.com