Welke betere accu dan VMF VDC31m?
Mijn huidige accu is de welbekende VMF VDC31m (105ah) , hij is ondertussen 2 jaar oud. Hij functioneert opzich prima, maar hij komt veel power tekort op de extreme dagen met veel wind en stroming.

Wat is nu een goeie accu voor een hele dag of langer met de fronttroller te kunnen vissen bij harde stroming en wind op de rivier bijvoorbeeld.
(Gewicht het liefst als de vdc31m)
Heb al wat gelezen van AGM accu's zoals een varta of een optima blue top. Welk model neem je dan het beste?

Heel erg bedankt!
André, .(JavaScript must be enabled to view this email address), Breda, 01/03/2017

REAGEER

Gravatar
Patrick
.

NEE ! Geen AGM accu nemen. AGM accu's zijn start-accu's.
Die zijn erop gemaakt om in zeer korte tijd veel stroom te leveren. Voor je electromotor heb je een ander type accu nodig. Beste is een zg (onderhoudsvrije) GEL-accu.
Die heb je in verschiilende soorten. maten en merken.
Ikzelf zou gaan voor Mastervolt of Victron maar er is nog VEEEEL meer keuze uiteraard.

  • 7 years and 10 months geleden
Gravatar
j. watt
.

overgaan op 24 V

  • 7 years and 10 months geleden
Gravatar
Thijs
.

Er is geen betere dan een zenith accu.

  • 7 years and 10 months geleden
Gravatar
Koen
.Dodewaard

@patrick.
Volgens mij snap jij het niet helemaal.
Je hebt start accu's en semi tractie accu's.
Start accu's geven een hoog piekstroom en dus geschikt om startmotoren (auto's) op gang te brengen ongeschikt voor elektromotoren. Semi tractie accu's, AGM accus zijn prima voor onze elektro motoren omdat deze geen piekstroom leveren. Zou je deze AGM, semitractieaccus bijvoorbeeld gebruiken als startaccu, zijn ze rap kapot.
Al deze AGM, semitractie accus of ze nou als gelaccu, onderhoudsvrije loodzuuraccu, worden verkocht maakt in principe niks uit voor het gebruik voor je elektromotor. Gel accus zijn veel duurder omdat de levensduur veel langer is. Dat maakt de prijs.

  • 7 years and 10 months geleden
Gravatar
Hans
.Waalwijk

Hallo André
Ten eerste vertel je niet wat voor fronttroller je heb ( vermogen )
Want daar zal je accu aan moeten passen
Ten tweede zal je over moeten gaan op een serie tractie accu
Als je over gaat naar een gel accu zal je langer op een constante voltage en vermogen kunnen reken dan bij een start accu
Stap je over op optima batterijen dan kanj je ermakkelijk twee plaatsen op zelfde ruimte als een gel accu en heb je ook veel meer vermogen
Deze dan wel zo schakelen dat ze 12 volt afgeven
Maar dan zal je ok je lader aan moeten passen
Want elke semi tralie batterij mag absoluut niet geladen worden met een lader die voor start batterijen bedoeld is dit van wegen de hogere laadspanning hiervan gaan de tractie batterij stuk
De importeur van Optima zit trouwens in Waalwijk een klein stukje voor jouw
Deze heet de Hoeve multi power zoek maar op internet
Mocht je nog vragen hebben hierover mag je mij altijd bellen
Mijn nummer 0653255325
Met de vriendelijke visgroeten
Hans Leijtens

  • 7 years and 10 months geleden
Gravatar
Butch
.Hellevoetsluis

Beste Koen en Patrick,

Volgens mij snappen jullie het alle bij niet, een AGM semitractie accu kan gewoon gebruikt worden als start accu, deze worden ook al jaren gebruikt door het americaanse leger als start accu voor wiel voertuigen omdat ze bij een treffer gewoon spanning blijven leveren, voor dit doel zijn ze in eerste instantie ook gemaakt.

http://www.caparenerji.com/en/definition-history.php

Ik weet niet of je een BB motor hebt die een laadspoel heeft anders zou ik een cyrix schakelaar installeren, kost je tussen de 40-50 euro en dan kun je tijdens het varen je start accu opladen, komt de spanning boven de 13,2 volt dan schakelt hij over naar je tractie accu en gaat hij die bijladen.
Valt de spanning van je start accu nu door gebruik van je dieptemeter of starten van je motor nu onder de 12,5 volt dan schakelt de cyrix automatisch terug naar je start accu. ok je laad je tractie accu er niet helemaal mee vol , maar je kan hierdoor wel langer doorvaren op je elektro motor. zonder dat je hiervoor een extreem gewicht toevoegt (cyrix weegt iets van 100 gram) en mocht je batterij nu helemaal leeg zijn, dan kan je door je bbmotor stationair te laten draaien in iedergeval nog met je elektromotor varen.

  • 7 years and 10 months geleden