Voor- en nadelen grotere cilinderinhoud 30PK buitenboord
Ik zou graag gebruik maken van jullie kennis en ervaring.
Ik heb op mijn consoleboot een 20 PK Honda viertakt uit 2007. Als ik alleen ben (met visuitrusting, elektromotor, accu etc…) dan komt de boot bij zo’n 25 km/uur in plané en heeft een topsnelheid van 37 km per uur. Op zich netjes vind ik zelf. Maar als er nog iemand mee gaat, en dat is meestal het geval, dan ligt de topsnelheid op 20 – 21 km/uur en komt de boot niet meer in plané. Dan kun je nog steeds vissen zul je zeggen en dat is ook zo, maar ik vind dat toch storend en overweeg een iets zwaardere motor aan te schaffen. Op de boot mag volgens de fabrikant maximaal een 30 PK.
Nu heb ik op internet de specificaties bekeken van de 30 PK viertakt motoren van Honda, Mercury, Tohatsu en Yamaha. Mijn voorkeur gaat nu uit naar de Yamaha F30 BETL. O.a. door de variabele trolsnelheid, de diefstalblokkering en de betrouwbaarheid waar je zo veel over leest.
Wat mij wel opvalt, is dat de Yamaha een grotere cylinder inhoud heeft dan de andere merken en daardoor ook een hoger gewicht. Alleen de Mercury heeft ook een extra uitvoering van de 30 PK met meer cylinderinhoud. De Yamaha heeft bijvoorbeeld een inhoud van 747 cc en een gewicht van 98 kg en de Honda BF30 LRTU heeft een inhoud van 552 cc en een gewicht van 79,5 kg.
Nu heb ik nog niet kunnen achterhalen welke voor- en nadelen de grotere cylinderinhoud met zich mee brengt. Extra gewicht werkt niet in het voordeel om mijn “probleem” op te lossen. Hoewel ik zelf denk dat 20 kg het verschil ook niet maakt, maar ik kan het mis hebben. Omdat Mercury een extra uitvoering heeft met meer cylinderinhoud moet het ook voornamelijk voordelen hebben lijkt mij.
Kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Gr, Marco
Ik heb op mijn consoleboot een 20 PK Honda viertakt uit 2007. Als ik alleen ben (met visuitrusting, elektromotor, accu etc…) dan komt de boot bij zo’n 25 km/uur in plané en heeft een topsnelheid van 37 km per uur. Op zich netjes vind ik zelf. Maar als er nog iemand mee gaat, en dat is meestal het geval, dan ligt de topsnelheid op 20 – 21 km/uur en komt de boot niet meer in plané. Dan kun je nog steeds vissen zul je zeggen en dat is ook zo, maar ik vind dat toch storend en overweeg een iets zwaardere motor aan te schaffen. Op de boot mag volgens de fabrikant maximaal een 30 PK.
Nu heb ik op internet de specificaties bekeken van de 30 PK viertakt motoren van Honda, Mercury, Tohatsu en Yamaha. Mijn voorkeur gaat nu uit naar de Yamaha F30 BETL. O.a. door de variabele trolsnelheid, de diefstalblokkering en de betrouwbaarheid waar je zo veel over leest.
Wat mij wel opvalt, is dat de Yamaha een grotere cylinder inhoud heeft dan de andere merken en daardoor ook een hoger gewicht. Alleen de Mercury heeft ook een extra uitvoering van de 30 PK met meer cylinderinhoud. De Yamaha heeft bijvoorbeeld een inhoud van 747 cc en een gewicht van 98 kg en de Honda BF30 LRTU heeft een inhoud van 552 cc en een gewicht van 79,5 kg.
Nu heb ik nog niet kunnen achterhalen welke voor- en nadelen de grotere cylinderinhoud met zich mee brengt. Extra gewicht werkt niet in het voordeel om mijn “probleem” op te lossen. Hoewel ik zelf denk dat 20 kg het verschil ook niet maakt, maar ik kan het mis hebben. Omdat Mercury een extra uitvoering heeft met meer cylinderinhoud moet het ook voornamelijk voordelen hebben lijkt mij.
Kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Gr, Marco
Hallo Marco,
Laat je eens serieus voorlichten door iemand zonder belang.
Naar een evinrude E-tec, zonder twijfel de lichtste in zijn klasse, enorm krachtig bij laag toerental, en zoals ik zelf heb ondervonden is de service van evinrude super.
Overweeg hierbij een electrische powertrim, zodat je de motor tijdens het varen kunt trimmen,wat de vaar eigenschappen ten goede komt, en je de gewichtsverdeling in de boot eventueel iets kunt compenseren.
veel succes
mischien heb je er wat aan
ik heb het zelfde met mijn visboot 20 pk gehad
hij wou met zijn tween niet meer in planee .
andere schoef geprobeerd .
en nu gaat het wel. goedkopere oplossing van 120 euro
Heb je wel eens aan trimtabs gedacht, bij mij was dat de oplossing.
hallo Marco
het verschil kan ook zitten dat de yamaha een injectie motor is en de honda carburatie motor is
de injectie kan een lager toerental draaien en heeft daarom een grotere cilinder inhoud nodig om op lager toerental toch vermogen te leveren
en deze motor loopt op de top ook minder toeren
en is een bak sneller in versnelling en in verbruik
maar kijk ook goed rond er zijn ook 25 pk 2 cilinder motoren met een heel laag gewicht
hopelijk heb je jets aan deze info
met de vriendelijke visgroeten
hans Leijtens
Of Hydrofoils op het staartstuk monteren, maar misschien wordt met Trimtab hetzelfde bedoeld?
hoi,
vraag eens na bij een mercury dealer!!!
als hun 2 dezelfde motoren hebben alleen andere cilinder inhoud hebben ze er ook een reden voor. ga eens langs en vraag het gewoon.
doordat het hetzelfde merk is zou je naar mijn idee eerlijk advies krijgen.
wat hierboven vermeld wordt. powertrim kan al 2 a 3 km schelen. een andere schroef scheelt ook al een aantal km.
probeer eens een rvs ipv alu. kan 7a8 km schelen. (afhankelijk van de boot)
Marco, mijn vorige boot (Sylvan Sporttroller) van 5 meter had een Honda 30 PK van 2006 en ging zelfs met 3 man en volle bepakking makkelijk in plane.
Met 2 man was het even gas geven en hij lag plat en ging rond de 45 km p/u, ,met 3 man rond de 38 km.
Maar het e.e.a. heeft ook te maken met het soort boot die je hebt, een aluminium boot zoals mijn vorige Sylvan ligt snel in plane terwijl dit bij een polyester boot beduidend minder is.
Sukses met je keuze.
Vr.gr. Marcel (gameesnoekbaarzen.nl)
Heren,
Bedankt voor de verschillende adviezen. Duidelijk dat ik nog wat huiswerk te doen heb. Jullie hebben in ieder geval verschillende richtingen gegeven om verder naar te kijken.
Een hydrofoil (sport 200) heb ik op de motor zitten. Heb het idee dat dit alleen de boeg verder naar beneden brengt. Is overigens wel prettig dat je kunt zien waar je vaart.
De spiegel is enigszins rond. Trimflaps (goed) monteren wordt denk ik een hele klus.
Voordat ik met de nieuwe motor verder ga wil ik de optie van een andere schroef nog onderzoeken. Als dat lukt is het wel de meest voordelige oplossing. Piet, wat voor schroef heeft bij jou het probleem opgelost? Hogere of lagere pitch en of diameter? Ik heb nu de standaard schroef van Honda voor deze motor. Dit is een 4 blads schroef 9¼ x 10.
Nogmaals bedankt allemaal.
Gr, Marco
Kijk eens hiernaar http://www.solas-marine.nl/vraag-antwoord
Trimflappen, ander gewichtsverdeling, ander pitch zullen na uitproberen wel helpen. Maar de motor iets hoger ophangen, bv 5 cm kan een wereld van verschil uitmaken. Al uitgeprobeerd?
Groet en succes,
Hage
Hoi Marco,
Bij mij precies hetzelfde dilemma, ik ben benieuwd wat je keuze is geworden en hoe deze heeft uitgepakt?
Groet,
Ferdinand