Trekgewicht auto + boot
Hallo
Ik heb zojuist een nieuwe boot gekocht.
Mijn auto (SUV) mag maximaal 1000 trekken en weegt zelf 2000 kilo.
Nu kwam ik er zojuist achter dat mijn boot incl trailer (geremd) 1200 kilo weegt.
200 kilo meer als toegestaan. Zou dit een groot probleem zijn in de praktijk?
De auto kan het makkelijk aan lijkt me.
Ik heb zojuist een nieuwe boot gekocht.
Mijn auto (SUV) mag maximaal 1000 trekken en weegt zelf 2000 kilo.
Nu kwam ik er zojuist achter dat mijn boot incl trailer (geremd) 1200 kilo weegt.
200 kilo meer als toegestaan. Zou dit een groot probleem zijn in de praktijk?
De auto kan het makkelijk aan lijkt me.
https://caravantrekker.nl/info/maximaal-trekgewicht.php
Ik denk dat je de boot kan verkopen (of een andere auto).
1000kg geremd is niet erg veel voor een suv van 2 ton.
Is dat niet ongeremd ?
Nee betreft een elektrische auto. Vandaar
wat voor auto is het?
Hallo Piet,
Een Skoda Enyaq EV neem ik aan? Die mogen idd niet zoveel trekken. Punt is niet of de auto het aan kan, daar heeft meneer agent geen boodschap aan als ie je staande houdt. Dat is ongeveer hetzelfde als zeggen dat jij het prima aan kan om 150 te rijden op de snelweg; het kan misschien maar het mag niet.
Succes!
Hallo Piet
Wettelijk mag je 10 % overschrijding hebben. Dus je zou dan 1200 kg mogen trekken. Hier kom je echter al gauw boven als je accu,s, benzinetanks enz ook aan boord hebt. Realiseer je dat je grote problemen kunt krijgen bij een ongeluk als de verzekering zich er ten nadele mee gaat bemoeien.
Je zou kunnen kijken of de trailer terug gezet kan worden in gewicht. Dit kan bij een caravan ook. Daarnaast is het niet alleen om oom agent blij te maken. Je bent ook niet verzekerd als je combinatie niet aan de eisen voldoet.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/aanhanger-of-caravan/wijzigen-of-restaureren/gewicht-van-uw-aanhangwagen-aanpassen
Hoi Piet, die 200 kilo is 20 procent boven het maximum.
Elektrisch is niet geschikt als trekauto. Ik krijg al erg snel slippende banden bij een mini aanhangwagen. Laat staan op een gladde trailerhelling waarbij meer gewicht komt op de achterbanden.
Je mag maximaal 10% procent er boven zitten zonder dat je een bekeuring krijgt. Misschien kan je boot+ trailer gewicht besparen. Geen reservewiel op de trailer scheelt mischien al 40kg. Lithium accu ipv lood ook enz. Zwart-wit gezien mag het niet
verzekering technisch als er wat gebeurt geen poot om op te staan verzekering betaalt o,o uit niet aan jezelf bij all risk en ook niet bij degene waar je mee in botsing komt wordt een duur grapje alles uit eigen zak betalen.
ik kan het totaal afraden. indien je toch iets voorhebt van ongeval , dan trekt de verzekering alles in en draai je op voor de kosten en nog niet over gewonden gesproken
@HM: denk je dat als je je trailer terug laat keuren, dat je trailer+boot dan ook lichter worden? Die vlieger gaat natuurlijk niet op.