trekauto
hoe zijn jullie ervaringen om een boot te trekken op een geremde 1300 kg trailer met een volkswagen caddy 2.0 diesel ?
ik schat dat de boot en aanhanger een 8 a 900 kg wegen.
gr Martijn
ik schat dat de boot en aanhanger een 8 a 900 kg wegen.
gr Martijn
Ik heb een nieuwe caddy vw 2liter diesel gehad 3jaar voor te gaan vissen ik heb een aluminium bootje van 4m50 lengte met 30 pk motor en elektro motor van 24volt ,ik had wel problemen soms aan de helling voor het bootje eruit te trekken het was regelmatig met slippelende banden
Daar kan je zeker onder wat zwaardere omstandigheden, zoals natte ondergrond, en een wat steilere helling de nodige problemen mee krijgen.
Zeker wanneer de auto voorwiel aangedreven is.
Onder gunstige omstandigheden zal het wel gaan maar houd het niet over is mijn gedachte.
Hallo Martijn,
Mijn vorige auto was een Caddy 1.9 tdi. deze had totaal geen moeite met mijn boot.
(boot + trailer + motor etc. totaalgewicht ik schat zo'n 600 kilo.)
je merkte amper dat deze er achter hing.
Ik denk dat je met een 2.0 liter geen enkel probleem hebt, met jou boot.
Groeten Herman
Hallo Martijn,
Je vraagt naar ervaringen met een trailer ongeremd van 1300 kg en hebt het over een boot en aanhanger die samen 8a 900 kg zijn. Wil je die aanhanger ook op de trailer vervoeren?? Onduidelijke vraag….
Kan prima. Met automaat helemaal die zijn veel meer geschikt om een boot te traileren
Weet niet welke 2.0 je hebt. Maar de 'zwakste' heeft een 225Nm sterke motor. Dat is ruim voldoende om een 900kg combi t water uit te trekken.
Niet je pedaal de bodem indrukken. Dat merk ik te vaak op trailerhellingen.
Gewoon normaal gas geven. Dan is geen vuiltje aan de lucht.
Logischerwijs moet je er voor zorgen dat je voorste banden een goed profiel (goede grip) hebben.
En moet je natuurlijk ook geen 12 zakken cement nog in je laadruimte hebben (achteras) .
@AceOx
Misschien wat beter lezen?
onze vorige auto was een caddie 16 benzine met een max sleepgewicht van 1300 kg. deze had met mijn 900 kg wegende boot totaal geen last buiten spinnende voorwielen , maar in 1 versnelling geen probleem. ben nu overgestapt op VW Tiguan maar vervloek elektrische handrem wel !
hallo Marc
hoe werkt een elektrische handrem dan die moet toch ook de auto op de plek houden ?
ik had een landrover Discovery daar slipte de handrem de kabel was uitgesleten daar stopte ik een plankje tussen het rempendaal en het dasboard.
Yep AtotZ, ik was te snel.
Dag Martijn, inderdaad, zowel een handmatige als een elektrische handrem dienen om de wagen op zijn plaats te houden. Het verschil zit hem in het feit dat je bij een handmatige handrem bij het verlaten van de trailerhelling de spanning geleidelijk kan laten wegvallen en tegelijkertijd met het gaspedaal kan 'spelen'. Mijn wagen heeft ook een elektrische rem en ik ervaar dat niet als een nadeel maar dat komt wellicht omdat mijn combinatie in zijn geheel slechts een 400 a 450 kg weegt. Bij het uitzetten van je elektrische rem valt de spanning meteen weg en ik kan me wel voorstellen dat dat bij zwaardere combi's wel een probleem kan vormen. Indien booteigenaren dit (h)erkennen graag verdere reacties alhier. Groeten, Leonard
Combi van 1250 kg. 1100 motor Opel grandland, elektronische handrem, automaat, geen probleem om te traileren. Mag tot 1300 kg trekken.
Gaat meer dan prima!
Ik heb diverse auto's met elektrische handrem gehad en deze hadden allemaal een wegrolbeveiliging. Dus zodra je op het handrem knopje drukt op een helling, houdt hij hem op de handrem tot je gas geeft. Enkel mijn volkswagen vergat dit een heel enkele keer en dan was het even lastig ja. Gelukkig kun je met een automaat gewoon je voet op het rem en gaspedaal houden en die ene langzaam loslaten en de andere langzaam indrukken.