Trailer komt los tijdens het rijden
Hallo bootvissers en aanhangwagen specialisten, ik ben vandaag al voor de zoveelste keer gaan vissen met mijn bootje op de trailer. Het is me nu al 2 keer overkomen dat tijdens het rijden, gelukkig nog in het dorp bij langzaam rijden, de trailer los schiet van de trekhaak. Op het neuswiel over de grond schraapt. Ik gebruik de staalkabel die ik vastmaak aan het oog van de trekhaak. De trailer met boot hangt dus nog wel achter de auto, maar met de dissel / koppeling op de grond. Hoe kan zoiets? Ter controle til ik altijd de trailer nog eens omhoog om te kijken of het geheel goed op de trekhaak hangt. Toch schiet het los. Gelukkig zonder schade of ongevallen. Tijdens het rijden zit er ook nog een scm gekeurd slot op ter voorkoming van diefstal. Dit slot mag je ook gebruiken tijdens de rit. Zou mijn koppeling die over de trekhaak valt versleten zijn? Wie heeft er een oplossing of een idee hoe dit komt? Misschien dat het palletje voor de borging versleten is. Dan de koppeling vervangen.
Ja, je koppeling op je trailer slijt.
Kan je zien aan bepaalde markeringen onder de hendel.
Absoluut naar laten kijken en vervangen!
Dit mag natuurlijk nooit gebeuren, levensgevaarlijk.
Ik zou er direct een nieuwe disselkoppeling opzetten.
Kun je wellicht zelf doen.
Deze b.v.: https://www.trailerplus.nl/product/kogelkoppeling-knott-1400-kg-vierkant-60-kq14bn3?gclid=Cj0KCQjwheyUBhD-ARIsAHJNM-MO4sF9m1rgg8uZi8Y6bTjudf4YhYQzQ3lTjO1J0eLnLeNYGwgBuJAaArcgEALw_wcB
Check ook even of de trekhaak kogel nog de juiste diameter heeft.
https://aanhangwagens.otoo.be/auto-trekhaak-hoogte-kogel-afmetingen-aanhangwagen/
Alvast bedankt voor de informatie.
Kun je dat aan de markering onder de hendel ook zien als deze los gekoppeld is of alleen als deze aangekoppeld is aan de auto?
Op de eenvoudigere koppelingen zit een kleurcode: (soms geel,) groen en rood.
Een duurdere zal zo ook zijn aanduiding voor slijtage hebben, lijkt mij.
Nou ja, zo'n code staat er niet voor niets op. En zeker niet als 'ie rood aangeeft!
Een nieuwe kost relatief weinig geld, dus... natuurlijk vervangen.
Dat van dat slot.... Ik weet het nog zo net niet hoor.
Gebeurd er iets moeten hulpdiensten de boel kunnen loskoppelen (is meen ik de gedachte daarachter) en niet naar een sleuteltje hoeven zoeken of vragen. Klinkt ook wel logisch toch?
Kijk eens op Rick’s handelsonderneming (Roden). Hebben een ruim assortiment , zeer concurrerende prijzen en leveren adequaat. Heb er pas geleden ook materiaal besteld.
Pieter, van het slot dat klopt. Dat is de reden dat het tijdens het rijden er niet op mag zitten.
Even over dat slot: Hulpdiensten vragen je vriendelijk om zonder sloten te rijden. Een aanhanger in een benarde situatie demonteren met slot is vele male ingewikkelder dan zonder een slot. Je hebt sloten waar je mee kan en mag rijden, maar aan te raden is het niet. Klinkt alsof de boel inderdaad versleten is. Normaal gesproken gebeurt dit niet bij een goed gekoppelde aanhanger/trailer. De controle die je uitvoerd is opzich een verstandige maar heeft niet zoveel zin als de boel versleten is. Succes met het vervangen!