Tips goede trekauto (youngtimer)
Hallo allemaal
Na jaren een benzine slurpende 4x4 jeep (met boot 1 op 5) te hebben gereden wordt het tijd voor een iets zuinigere youngtimer (tm 2008). Mijn aluminium boot weegt met alles erop en eraan +-1200 kilo. Ik zoek een station of evt een zuinigere suv, bij voorkeur geen Franse en Duitse auto’s. Maar waar ik een beetje bang voor ben is het trailereren, kom je met een, ik noem maar wat, 1.8 toyota avensis/ford focus 2.0 nog wel de helling op? Wij traileren tegenwoordig niet op hele gekke plekken meer, denk aan de Banaan, Het Volkerak of een redelijk begaanbare rivierhelling.
Kort, wat is jullie ervaring met de wat lichter gemotoriseerde auto’s en traileren van een relatief zware set?
Na jaren een benzine slurpende 4x4 jeep (met boot 1 op 5) te hebben gereden wordt het tijd voor een iets zuinigere youngtimer (tm 2008). Mijn aluminium boot weegt met alles erop en eraan +-1200 kilo. Ik zoek een station of evt een zuinigere suv, bij voorkeur geen Franse en Duitse auto’s. Maar waar ik een beetje bang voor ben is het trailereren, kom je met een, ik noem maar wat, 1.8 toyota avensis/ford focus 2.0 nog wel de helling op? Wij traileren tegenwoordig niet op hele gekke plekken meer, denk aan de Banaan, Het Volkerak of een redelijk begaanbare rivierhelling.
Kort, wat is jullie ervaring met de wat lichter gemotoriseerde auto’s en traileren van een relatief zware set?
Waarom geen duitse auto. Juist in het segment van de wat oudere tweede hands zitten daar goed onderhouden auto´s tussen. Het gaat met name om trekkracht die je wat nodig heb en niet het aantal pks´. Ik dank dat veel middenklasse autos wel uitkomen vermits dat je geen steile hellingen neemt.
Het scheelt al een stuk als je achterwiel aandrijving hebt, oudere BMW's en Mercedessen hebben dat. Het probleem is meestal de voorwielaandrijving waardoor je het motorvermogen en koppel niet op de weg krijgt. Die Nederlandse trailerhellingen zijn over het algemeen van een belachelijk ontwerp. Moet je eens in de USA gaan kijken. Elk meer heeft hellingen van 30 meter breed, mooi geleidelijk aflopend en een mega grote parkeerplaats er bij.
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet, zuinig en sterk en 1200 kg trekken mag.
Mooie youngtimer, fijn om te traileren en redelijk voordelig in gebruik een volvo xc70 op gas. Moet je misschien wat langer naar zoeken, maar is een heerlijke trekauto en met 4wd op de helling perfect.
1200kg is niet zo heel erg veel.
Belangrijk is dat je kogeldruk in de gaten houdt bij voorwiel aangedreven auto..
Vrijwel elke auto met 1.6 motor kan en mag 1200kg trekken. Het beste is een diesel. Die hebben veel meer koppel(=trekkracht).
Helaas zijn ze een stuk minder voordelig dan een jaar terug.
Goede banden op de aandrijfas, met ruim voldoende profiel/grip is ook handig.
Mijn boot en trailer wegen officieel 1150kg. In werkelijk zeker 1400kg.
Gaat gewoon redelijk soepel met een Astra 1.6 en Scenic 1.6 beiden automaat (sorry, duits en frans ). Voorheen jaren met een Subaru 2.5 gereden. Maar dat is absoluut niet te vergelijken.
Heb geen (noemenswaardige) problemen gehad met traileren.
Slechts een enkel keertje met koud weer en natte trailerhelling. Met een beetje zand/aarde was t opgelost.
Overigens gaat vrijwel iedere auto (ver) onder 1 op 8 met zo'n gewicht aan zn trekhaak.
Johan,
We leven hier in t kleine en dichtbevolkte Nederland, waar een een bedrijf een leger juristen nodig heeft om door bibliotheek vergunningen moet doorworstelen om 1 cm² te kunnen uitbreiden.
Heeft weinig zin om verongelijkt naar andere oorden te kijken.
Kun je nagaan hoe druk het op het water is als we zulke trailerhellingen hadden hier...
Hier met een 1400 Renault. No problemo. Aanhanger 1250 Max. Navigator met 60 yamaha, fronttroller en de hele bups
Nissan X-trail 2.0 benzine uit 2009 met instelbare 4x4. Mag 1350 kg trekken. Geen centje pijn. ook niet bij onverharde stukken "helling". En heb geen kanteltrailer. reed 1: 10 met trailer. De nieuwe modellen X-trail hebben geen 4x4.
Ze mogen dan wel megabrede trailerhellingen hebben in de VS, op vlak van vakantie, gezondheidszorg, ouderenzorg, onderwijs, pensioenen, duurzame energie etc.... lopen wij in Europa decennia voor.
Ja Fons, en op grond van militaire mogelijkheden loopt Amerika dan weer heel ver voor en is het armoe in NL. Ook niet geheel onbelangrijk in deze tijd....
Subaru (Forester)
Ook wel de Japanse Volvo genoemd. 1 op 9 met boot op snelweg. Youngtimer.
Ik sleep mijn bootje 960 kg met een VW Tiguan 14 tsi. 125 pk mag 1600 kg geremd slepen. gewoon Duitse super auto. waarom geen Duitser dan ?
Ik sleep mijn bootje 960 kg met een VW Tiguan 14 tsi. 125 pk mag 1600 kg geremd slepen. gewoon Duitse super auto. waarom geen Duitser dan ?
Nou Randy klopt natuurlijk dat van zwakkere EU legers MAAR :
Rusland, immens land met immens leger dat z'n tanden stuk bijt op Ukraïne.
De VS : 50 staten met één superleger dat 9/11 en de bestorming van het capitool niet kon voorkomen, ook in Afghanistan moest inbinden.
De EU : 27 landen met elk hun aparte legertje maar wel het enige blok dat de laatste 35 jaar zijn territorium ongeveer verdubbeld heeft EN dat zonder een schot te lossen.
Ja Fons, wat heb je aan die verdubbeling van land (EU) als het ten eerste alleen op papier is, want even zoveel landen evenzo veel meningen. Daarnaast, als het aankomt op een conflict zijn we dan nog steeds afhankelijk van de hulp van Amerika. Maar prima, maakt mij niet uit dat je niets heb met de USA.
Ik trek een boot van 1000kg met een suzuki jimny 1.3 86pk automaat jimny mag 1300kg geremd trekken op trailer hellingen geen probleem er mee heb wel 4x4 hoog en laag.
Mannen, bedankt voor alle reakties. Ben een stuk wijzer en opgeluchter. Het zoeken kan beginnen nu.
Wat betreft de opmerking over de Duitse auto's, dat zijn ook zeker mijn favoriete auto's qua looks, maar wij hebben in het verleden ontzettend veel zeer kostbare ellende gehad met deze Duitse 'premium a-merken', dus vandaar dat het vertrouwen daar een beetje weg is.
Misschien niet meteen het eerste waar je aan denkt maar ik trek sinds twee jaar mijn boot/ trailer combinatie van ongeveer 900kg met een Kia Niro hybride. Mag 1300 kilo trekken is zuinig en bovendien standaard een automaat. Daarnaast geeft Kia volgens mij nog steeds 7 jaar garantie. Voor mij niet relevant omdat ik hem in de private lease rijd. Mijn Niro trekt mijn combinatie enkel al op de elektromotor de helling op.