Spiegel vd lund rot!
De spielgel van mijn lund explorer uit 2008 is zo rot als wat en dient wegens veiligheidsredenen redenen dringend vervangen
Wie heeft er ervaring met soortgelijke problemen en waar kan ik deze laten herstellen en tegen welke prijs?
Ik heb al wat info gevonden hierover op social media in de verenigde Staten , maar voor hier in benelux nog niet
Blijkbaar is dit een veelvoorkomend iets, wel jammer op zulk segment van top boten :-(
Wie heeft er ervaring met soortgelijke problemen en waar kan ik deze laten herstellen en tegen welke prijs?
Ik heb al wat info gevonden hierover op social media in de verenigde Staten , maar voor hier in benelux nog niet
Blijkbaar is dit een veelvoorkomend iets, wel jammer op zulk segment van top boten :-(
Probeer Marco groenenberg van vork-evin. Hij kan hé waarschijnlijk wel helpen. Wel bellen....mail soms niet gelezen
Beste,
Heb mijn spiegel ook laten vervangen door een composiet spiegel bij Ijsselsport.
Grts
beste Dirk, hout waar vocht bij kan kan inderdaad rotten na vele jaren op het water,de jonge generatie boten hebben hedendaags kunststof spiegels en sommigen zijn al wooden free,
door de spiegel te vernieuwen gaat jouw boot terug top zijn voor vele jaren plezier....
als je een beetje creatief bent kan je dat zelf, anders kan je best contact opnemen met de juiste boot dealer, voor Belgie is dat Lured.be in Neeroeteren of anders de importeur in Nederland, Lund boats.eu
je kaan ook een keer contact opnemen met Tim Coppens, die heeft hetzelf gedaan en kan je goede tips en tricks geven.
mvg
Boxberger Chris
Ik denk dat je het zelf wel kunt doen. Het is niet heel ingewikkeld. De oude plaat eruit. Een nieuwe plaat opmaat laten maken bij een goede houthandel van watervast hechthout of van een kunststof plaat. Plaat insmeren met lijm sikaflex of simson 007 en terug erin schuiven.
Alle Lund boten tot 2017 hebben dit probleem. Er is zelfs een speciale Facebook pagina over dit probleem. https://www.facebook.com/groups/LundTransomGroup/
Het is goed zelf te doen met een vervangende spiegel van Coosa kunststof of behandeld hechthout.. Wel een grote klus, dus als je niet handig bent zou ik het laten doen. Zelf ga ik mijn spiegel op korte termijn vervangen.
Je laatste opmerking is minder handig, je kunt nu verwachten dat de anti- aluminium en anti-dure boten brigade allerlei onzin gaat uitkramen. Het probleem is trouwens niet exclusief voor Lund, maar voor alle boten met een houten binnenspiegel die met bepaalde conserveringsmiddelen is behandeld. Dit tast ook het aluminium aan, dus dit ook checken bij reparatie.
Ik had net hetzelfde probleem en heb de houten plaat vervangen.Je moet wel wat bouten en revetten losmaken maar eens alles is verwijderd
Is het grootste werk achter de rug.Ik heb dan een triplexplaat van 5 cm dik gekocht en de vorm van de vorige spiegelplaat uitgezaagd.Deze heb ik dan gepolysterd en alles met watervaste revetten terug gemonteerd.Omdat de verf aan de buitenkant was beschadigd heb ik dit terug laten spuiten.Alles bij mekaar heeft mij dit 1000 euro gekost .Incl spuiten ( 550 euro) .Succes
Aluminium binnen plaat verwijderen. Oude multiplex verwijderen en vervangen door een HPL plaat van 20mm. Desgewenst 2x 20mm. Onverwoestbaar resultaat.
Watervast multiplex gebruiken. Als je gaten boord voor motor en apparatuur de gaten goed lakken ,bij plaatsing van de bouten sikaflex watervaste kit in de gaten smeren en op de bout en moer. Dan komt er geen water bij het hout. Bel Marco groenenberg van vork-evin.
Als je eerste eigenaar bent, heb je normaal levenslang garantie!! ik zou zeker de dealer even contacteren
Suc6 want dit ziet er niet zo fraai uit.
Als je eerste eigenaar bent, heb je normaal levenslang garantie!! ik zou zeker de dealer even contacteren
Suc6 want dit ziet er niet zo fraai uit.
Een poosje geleden zag ik op YouTube precies een gelijk geval van z'n verrotte spiegel. Naarmate dit type boten ouder worden, of eigenlijk: hoe langer ze aan vocht zijn blootgesteld, gaan dit soort problemen ontstaan. Deze Lund boten gaan dan wel door als kwaliteitsboten, maar dan wel in de Amerikaanse context. En dat is dus matige kwaliteit.
Het probleem met de YouTube boot werd opgelost door al het hout zo goed mogelijk tussen die twee alu platen weg te halen. Vervolgens werd de spiegel volgegoten met een speciale 2-componenten giethars. Misschien kun je even zoeken op YouTube dan kun je het bekijken.
Ik heb de link even voor je opgezocht:
https://www.youtube.com/watch?v=WRVZU_ffD8w
Ik zag nog vele andere filmpjes over dit probleem.
Zoek maar eens op "rotten transom" of "transom rebuild"
Is geen antwoord op jouw vraag, maar hoe heb je ontdekt dat er iets niet koosjer was met je spiegel?
De jongens van Skane visboten doen vaker rotte lund spiegels. wellicht dat die wat voor je kunnen betekenen.
Hoi dirk, dit is al lang bekend bij lund ik had pro v 1775 uit 1998 die had het ook. Sinds de laatse jaren gebruik lund kunstof in de spiegel. Wat je zelf kan doen dat is wat binnen in je boot tegen de spiegel is gebouwd weg te halen dan kan je er makkelijk er bij waarschijnlijk zit er ook schuim aan de zijkanten binnen bij de spiegel het is net een bouw pakket uit elkaar halen gaat best wel. Dan de spiegel dat moet je dat rotte hout kapot boren met lange boor het is toch rot dus niet zo hard meer tot murf boren dan aan de binnen kant valt het in je boot .dan nieuwe watervaste plaat zagen hou rekening met de schroeven sommigen halen ze er uit de schroeven plaats ze later terug sommigen laat de schroeven zitten dan de plaat in zagen en er in schiiven. Ik zou wel die watervaste multiplex helemaal in de epoxyhars zetten kan die nooit geen water meer opnemen. Er staan genoeg filmpjes vanuit amerika op internet hoe ze het doen er zijn zelf bedrijven diedit doen niet alleen lund heb dit probleem.
Hoi dirk, hier een linkje https://www.ohiogamefishing.com/threads/lund-transom-replacement.317184/page-4
Als je bij googel lund transom problems in tikt dan zie je meerder klachten en oplossingen
Laten herstellen dat kan bij de lund dealer ijsselsport in baak dat zal best wat kosten denk ik
Je zou Marco groenenberg kunnen vragen boat innovation
Ik heb een Alumacraft uit 1999.
Hoe kan je op tijd zien dat de spiegel aan vervanging is?
bedankt iedereen voor de in sommige gev
bedankt iedereen voor de in sommige gevallendeskundige uitleg.
@Boxberger, jij ook, echter niet objectief gezien jou verleden !
ik stel me wel de vraag of het wel allemaal zo eenvoudig is en wat met de verzekering ?
ik vrees er voor daar er toch enorm veel kracht op de spiegel wordt uitgevoerd door de motor( 100 pk) en tijdens transport en bij zwaar weer.
nog ff over nadenken wat ik er maa ga aanvangen
Wel erg dat dit met zo'n dure boten kan gebeuren. Behoorlijk kwaliteitsprobleem vind ik.
Wat zegt IJsselsport hiervan?
Ik lees hier wel bijzondere dingen. Spiegel vervangen, zelf aan de slag….. Heel bijzonder want als je een dure Lund koopt en je moet zelf de spiegel gaan vervangen kun je toch beter een boot kopen die dit probleem niet heeft lijkt me. Nee, dat hoeft geen goedkope boot te zijn want ik hoor niet, zoals ergens hier genoemd, tot de anti aluminium en dure boten brigade. Geenszins zelfs. Maar uberhaupt nog hout in je boot is toch wel verleden tijd met de huidige mogelijkheden zou ik zeggen.
Het voelt een beetje als een dure Mercedes kopen en het dan hoogst normaal vinden dat je na enkele jaren al de motor moet wisselen. Zoiets ga je niet goed praten, zoiets ga je oplossen toch?! Allereerst lees ik hier "tot mijn schrik" dat mensen zelf de spiegel van hun boot gaan vervangen. Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar als dit inderdaad zo is zou ik me allereerst eens afvragen of dat technisch gezien slim is. De spiegel is het punt waar de motor op komt te hangen. Mede daarop wordt ook het motorvermogen bepaald. Vraag je bijvoorbeeld ook af of je verzekering nog wel schades dekt als je zelf aan de gang gaat met je boot. Dit schrijf ik niet om mensen nerveus te maken maar als iemand die vanuit zijn vak veel kennis heeft van (boot)verzekeringen. Dus als je iets doet, zou ik zeggen: Laat het door een erkende dealer doen.
Ik vind het sowieso bijzonder om te lezen dat je een dure Lund die vanaf de fabriek komt zelf moet voorzien van een andere spiegel omdat het anders fout gaat. Lund is zo'n beetje de duurste visboot in de markt en dat zou niet moeten mogen toch?!
Bovendien praten we hier kennelijk alleen nog over de spiegel. Elders in de boot zit ook nog volop hout. Iets wat je met de hedendaagse technieken volgens mij niet meer zou moeten willen.
Ten slotte, mocht het jullie "geruststellen": Ik heb zelf in de loop der jaren ook twee Lund boten gehad en heb zelf dit probleem nooit mee gemaakt.
Ter geruststelling, orka boten hebben dezelfde waaibomen kwaliteit hout er in zitten. Ook daar zijn ze bij 9 van de 10 boten niet goed afgewerkt waardoor er water in komt.
@ Dirk Oomen, wat is er mis met mijn objectiviteit en mijn verleden ?
je mag me steeds contacteren zodat ik je met de juiste mensen in contact kan brengen ,
ja ik vertegenwoordig al veel jaren 1 van de betere visboten,
ja elk merk van visboten van voor 2018 heeft houten spiegels(althans de fabrieksboten) en ja dit komt ook bij elk merk voor, bij polyester boten is het nog veel erger wanneer je osmose krijgt( wanneer de gelcoat) beschadigd raakt, in dat geval is het veel moeilijker te herstellen....
met creatief zijn wil ik zeggen als je een beetje technisch bent kan je die houten spiegel zelf vervangen,dus mijn advies heb je en doe er je voordeel mee.succes
Je leest toch met verbazing de reacties en de slotnoot van de schrijver. Boot is van 2008 en dan is het een schande dat er na 14 jaar onderhoud moet gebeuren want van zo een merk mag dat toch niet.
Zie mezelf al aankomen bij de Mercedes dealer met een 14 jarige benz.. Rot in de vloer moet garantie zijn anders ga ik lawaai maken.. Mensen worden steeds gekker!! En garantie levenslang is normaal tot 10 jaar met index van afschrijving. Na 10 jaar is de economische garantie waarde nul.
ik heb de spiegel van mijn lund dit voorjaar zelf gedaan in overleg met marco (top gozer). als ik je kan helpen laat maat weten.
Hoi Johan
Weet jij hoe de epoxy heet of je die hier in Nederland ook kunt krijgen ik heb eens gevraagd bij wat epoxy verkopers maar ze hebben niet volgens hun Het juste spul of weten niet welk materiaal geschikt is voor dit werk
Groetjes Jeroen