schroef
De vraag:
Mijn schroef, van mijn 30 pk is iets omgebogen.Mercury}
Is het mogelijk om deze bv met een waterpomp tang weer recht te buigen, of loop je dan de kans dat hij afbreekt!
b v d
Mijn schroef, van mijn 30 pk is iets omgebogen.Mercury}
Is het mogelijk om deze bv met een waterpomp tang weer recht te buigen, of loop je dan de kans dat hij afbreekt!
b v d
heb ik ook eens gehad,
en voorzichtig met een hamer op een aanbeeld weer in model geklopt.
ging perfect.
Rechtkloppen is inderdaad mogelijk,maar om er zeker van te zijn dat hij niet afbreekt kun je de vin beter met een brander heet stoken en dan voorzichtig rechtkloppen . ZEKER geen waterpomptang gebruiken !!.
Succes
Je kunt inderdaad de schroef repareren... echter zou ik de schoef als reserve gebruiken.. een prop is een uitgebalanceerd stuk gereedschap. Als je prop in onbalans is kun je schade aan je motor krijgen(lagers staartstuk etc.)Ik zou hem repareren en als reserve gebruiken.
warm maken => kristalstructuur van het metaal wijzigen. Niet warm stoken dus. (Nu heb je een aantal verschillende meningen )
Met kunststof hamer op een houten ondergrond voorzichtig rechtkloppen.
Eventuele happen eruit kun je oplassen, sommige legeringen aluminium kunnen dan echter wel gaan "bruisen" en zijn derhalve niet lasbaar.
hartelijk dank
Gert,
Als het blad flink is uitgebogen
kun je dit beter niet zelf doen, om de eenvoudige reden dat de schroef niet meer in balans is.
dit kan als gevolg hebben dat je door de trillingen die dat teweeg brengen je lagers of erger je motor schade oploopt.
Ik zou in jouw geval de schroef opnieuw laten uitlijnen door b.v Jooren scheepsschroeven in Dordrecht.
Nooit je propellor zelf recht maken. Dat doet dit bedrijf voor je.
http://www.propulsions.nl/ groeten
http://www.dutchfishingadventures.com
Hoi, wat is het materiaal? Iedereen heeft hier meningen maar het is niet duidelijk welk materiaal het is.
Alle metalen kun je verwarmen om ze te buigen alleen de temperatuur verschilt om de juiste resultaten te halen.
Onbalans krijg je als materiaal weghaalt en daar is geloof ik geen sprake van. De spoed/pitch kun je terug krijgen door een malletje van stevig carton of triplex van een van de andere bladen te maken en zo weer gelijke modellen te krijgen. een beetje ongelijkheid is echt niet zo erg als hierboven geschreven, hoeveel motoren draaien niet met hapjes uit schroeven of omgekrulde (braam op de tip van het blad) blad tips. Koud buigen kun je alleen met rvs en dan alleen kleine radiussen. Aluminium of spuitgietijzer kun je beter niet koud buigen als je meer dan 3-4 mm wil buigen.
Laat ff weten wat voor materiaal het is, hoeveel dat je moet buigen en hoe dik het blad is op de plek waar je moet buigen dan kom zoek ik de juiste temperatuur erbij. Buigen moet je doen met een brede bek of bijvoorbeeld twee plaatjes staal en twee dikke lijmtangen. Kloppen is niet de juiste manier omdat je niet de kracht niet in de hand hebt en je misschien een stuk van de tip er af slaat.
Groet van een "schroeven in bedrijfsteller"