Rottende alu boot
bij mijn zoek tocht naar de pro's en contra's voor aanschaf van mogelijks nieuwe alu roofvis boot ben ik hierop gestoten;
LUND TRANSOM GROUP( facebook )
moet zeggen dat mijn keuze voor een Alu boot nu wel drastische gewijzigd is , het zal je maar overkomen !
LUND TRANSOM GROUP( facebook )
moet zeggen dat mijn keuze voor een Alu boot nu wel drastische gewijzigd is , het zal je maar overkomen !
Beste Koert,
dat is heel erg oud nieuws en zwaar opgeblazen door de Amerikanen. ER zijn inderdaad jaren geweest (tussen 2003 e n2017) waar geïmpregneerd hout is gebruikt dat is gaan verpulveren door chemische reacties. Ligt er heel sterk aan of je de boot wel of niet op het droge zet en de boel regelmatig door maakt. Is trouwens prima te verhelpen door kunststof plaat te gebruiken, kost alleen hoop werk. Mijn Lund uit 2000 heef geen enkel probleem en is nog in perfecte toestand. Maar als je liever polyester gebruikt, dat is ook prima!
Is heel gebruikelijk bij aluminium boten (en slecht behandelde polyester boten). Er wordt in feite gewoon een stuk onbehandeld multiplex tussen twee Schotten aluminium geschoven. Hierna worden er allerlei schroeven en boten vanuit allerlei richtingen in gestoken. Vaak nog wel met wat sikaflex, maar dat gaat ook niet eeuwig goed. Hout hoeft niet kleddernat te worden om te rotten, flink vochtig is goed genoeg.
Bij polyesterboten wordt de multiplex (als het goed is) goed omsloten door glasvezel en polyester. Maar ook daar worden bouten(BBM, ogen etc) en schroeven doorheen geboord. Ook vaak met sikaflex, maar ook daarbij is dat niet eeuwig goed. Echt goede boutenbouwers boten alle gaten groter uit, vullen dit met epoxy en boren de uiteindelijke (kleinere) gaten in de epoxy. Dan kan er geen water bij het hout komen.
Komt dus aan op zorgvuldigheid, regelmatig alles loshalen, checken, schoonmaken, nieuwe sikaflex. En bij 2e hands boot flink aan de staart van de BBM hangen en schudden om de stevigheid van de spiegel te checken, letten op bruine verkleuring rondom bouten, schroeven en met hamer of achterkant van schroevendraaier op de spiegel kloppen (hoort heldere klank te geven ipv papier-maché).
dit weet ik al heel lang dat is de reden dat ik polyester boot heb
ik heb een Tracker maar geen last van rottend hout er zit zelfs in de spiegel geen hout. Enige probleem wat ik had dat mijn base uit de houten vloer werd getrokken deze heb ik nu met bouten door en door vast gezet.
gr Martijn
Beste Koert, kijk tijdens je zoektocht verder dan alleen Lund.
Marcraft heeft nooit hout in de spiegel gehad, ook de opvolgers van Marcraft hebben dit niet.
Kijk eens bij Damocraft, die heeft een massieve aluminium spiegel
Damocraft is een nieuw merk, de bouw en kwaliteit van dit schip is onovertroffen
Al die amerikaanse alu boten is wegwerpspul, zo worden ze gemaakt en ook verkocht in Amerika. Dat we ze hier in Nederland/Europa wegzetten als het mooiste en tofste op visboten gebied is echt een marketinggrap.
Haha, in amerika zijn de alu boten wegwerpspul. Ja hoor, natuurlijk, weliswaar kost daar een boot minder dan hier, maar ook daar kost een boot nog wel wat meer dan een wegwerp artikel. Kijk, maar op de Internationale sites, het is dan echt niet alleen een zogenaamd NL marketing praatje.
Als ik op de Amerikaanse sites zie dat er heel veel Lund boten van 30 jaar en ouder er perfect bij liggen dan is het een ongefundeerde opmerking van Lex. Zelfs boten die mishandeld worden blijven het doen. Mijn Lund uit 2000 is in perfecte staat, maar dan moet je uiteraard wel onderhoud blijven doen. Verhaal van R. is heel duidelijk en correct. Het is een probleem met chemische reacties en corrosie. Tegenwoordig zijn de spiegels van Lund gevuld met kunststof (Coosa) en dat goed. Lund blijft hoe dan ook een mooie boot, maar ook een nieuw merk als Innovation boat uit Zweden is heel erg fraai!
Iedereen heeft zijn mening en de voorkeur en dat is prima.Ik ben wel persoonlijk erg blij met mijn Lund 16 Rebel