reddingesvest
vorige week sinds een eeuwigheid weer eens aangehouden door de Politie, alle papieren (tegenwoordig pasjes) in orde.
brandblusser stond nog in het groen, verband doos kon ik ook zo laten zien en het reddingsvest vroegen ze om toen ik hem half uit een luik trok was het wel goed.
Na de controle heb ik dat verweerde opblaasding eens goed bekeken laatste keuring 2010 (de enige), na wat speurwerk zie ik dat keuren alleen verplicht is bij beroepsmatig gebruik.
keuren kost 50 euro een nieuwe 70.drijfvermogen 150 n ik weeg 110 kg.
Ik wil dat eigenlijk wel op orde hebben en als ik al op wat ruiger water zit ook dragen,
waar moet hij aan voldoen in mijn gewicht klasse en dat jaarlijks keuren is dat de patroon vervangen of door een externe instantie laten nakijken.
gr Martijn
brandblusser stond nog in het groen, verband doos kon ik ook zo laten zien en het reddingsvest vroegen ze om toen ik hem half uit een luik trok was het wel goed.
Na de controle heb ik dat verweerde opblaasding eens goed bekeken laatste keuring 2010 (de enige), na wat speurwerk zie ik dat keuren alleen verplicht is bij beroepsmatig gebruik.
keuren kost 50 euro een nieuwe 70.drijfvermogen 150 n ik weeg 110 kg.
Ik wil dat eigenlijk wel op orde hebben en als ik al op wat ruiger water zit ook dragen,
waar moet hij aan voldoen in mijn gewicht klasse en dat jaarlijks keuren is dat de patroon vervangen of door een externe instantie laten nakijken.
gr Martijn
Bij keuren gaat hij er helemaal uit en wordt hij ook onder druk gebracht en nieuwe patroon erin
Wij hebben zelf vested van besto 300 n
Zou nu 1 van spinlock gekocht hebben ivm het gemakkelijker aantrekken.
Mijn advies neem een 275 n of 300n , je veiligheid is belangrijk. En bij 110 kg en een golfje ga je aan 150n niet veel hebben.
Wanneer je kans hebt dat het vest nat kan worden dan adviseer ik geen zouttabletten want die lossen op en dan kan je steeds een nieuw patroon kopen a 35 euro. Dit is mijn vismaat al 2 keer overkomen haha.
Als laatste nog, je kan ze zelf testen. Gewoon vol laten lopen door aan het touwtje te trekken.
Onder water houden als een fietsband en dan controleren of hij lekt.
Bij invoeren van een nieuw patroon weet je dan ook dat alles goed is.
Succes met het maken van jou keuze
In principe is een 150N voldoende, ook voor jou 110kg.
Echter, mét meerlaagse (winter)kleding of zeil/drijfpak, kán het gebeuren dat lucht tussen je kleding (rug), verhindert dat de vest je met je gezicht naar boven draait.
Met een 275N pak gaat dat makkelijker. Heeft niet zozeer met t lichaamsgewicht te maken, wat veel mensen denken. Een 275N vest is, buiten de hogere aanschafprijs en onderhoud, in de praktijk niet altijd beter/handig.
Keuring is idd alleen voor de beroeps verplicht.
Neemt niet weg dat elk jaar zelf je vest nalopen, verstandig is.
- Is de smelttablet nog in orde
afhankelijk van t systeem zit er een groen clipje of dopje op. Is die er niet of de indicator is rood heb je grote kans dat je patroon leeg is.
- Zit de patroon nog goed vastgeschroefd in de fitting.
- Patroon checken op eventuele roestvorming.
- Handmatig de vest hard opblazen. elk vest heeft pijpje waarmee dat kan. moet minimaal 24 uur hard blijven zonder leeg te lopen.
- Op de gaspatroon staat een productiedatum. zegt eigenlijk weinig. Als je er normaal mee omgaat gaan die dingen lang mee.
Als je jezelf gerust wilt stellen kan je om de 3 of 5 jaar de smeltpatroon en gaspatroon vervangen. Of om de 5 jaar een compleet nieuwe vest. Zo duur zijn 150N vesten nou ook weer niet. In ieder geval goedkoper dan je leven.
Neem een vest van 300nm
Neem dan het hammar systeem dat gaat op water druk dan word co2 patroon geactiveerd. geen smelt pillen die worden soms geactiveerd bij minste regen of
vochtige omstandigheden .
Iedereen bedankt voor de reacties mij is veel duidelijk ik ga een 300 nm vest kopen en dan 1 die ik zelf jaarlijks kan controleren