Rana vaareigenschappen en vraag
Even terugkomend op een vraag vanuit het forum :
Rana's blijven toch aparte boten . Heb zelf een Rana 15 (de oudste)in prima staat. Heb er een Mariner 6 pk 4 takt op en met de accu voorin vaar ik 19 km per uur (gps geklokt). Als de gewichtsverdeling in de boot goed is dan varen die Rana's met verbluffend weinig weerstand. Daarna eens gaan experimenteren met een 9.9 pk met en zonder hydrofoils. Boot loopt dan ongeveer 25 km per uur en is met de foils behoorlijk stabiel. Zonder foils en met 9.9 pk is hij wat bokkig en moet je opletten met golven afsurfen. Als je er een beetje mee kunt omgaan vaart het perfect. Conclusie , 6 pk is eigenlijk meer dan genoeg en inderdaad, onthaasten met zo'n boot is goed voor de visvangsten. Nog een vraagje voor de andere Rana liefhebbers. Ik heb wel last van buiswater bijn golven en wind van opzij. Iemand daar nog een simpele oplossing voor zonder de hele boel te verbouwen ?
ps Ik las trouwens dat bij het ontwerpen van de nieuwe boot van Willem Stolk met een schuin oog naar de Rana's is gekeken. Altijd wel lachen als ik naast een peperdure alu boot lig (die natuurlijk wel keimooi is eerlijk is eerlijk) en toch driftend net iets beter langs het taludje ga dankzij de lange kiel en supervaareigenschappen met een electromotor.
Rana's blijven toch aparte boten . Heb zelf een Rana 15 (de oudste)in prima staat. Heb er een Mariner 6 pk 4 takt op en met de accu voorin vaar ik 19 km per uur (gps geklokt). Als de gewichtsverdeling in de boot goed is dan varen die Rana's met verbluffend weinig weerstand. Daarna eens gaan experimenteren met een 9.9 pk met en zonder hydrofoils. Boot loopt dan ongeveer 25 km per uur en is met de foils behoorlijk stabiel. Zonder foils en met 9.9 pk is hij wat bokkig en moet je opletten met golven afsurfen. Als je er een beetje mee kunt omgaan vaart het perfect. Conclusie , 6 pk is eigenlijk meer dan genoeg en inderdaad, onthaasten met zo'n boot is goed voor de visvangsten. Nog een vraagje voor de andere Rana liefhebbers. Ik heb wel last van buiswater bijn golven en wind van opzij. Iemand daar nog een simpele oplossing voor zonder de hele boel te verbouwen ?
ps Ik las trouwens dat bij het ontwerpen van de nieuwe boot van Willem Stolk met een schuin oog naar de Rana's is gekeken. Altijd wel lachen als ik naast een peperdure alu boot lig (die natuurlijk wel keimooi is eerlijk is eerlijk) en toch driftend net iets beter langs het taludje ga dankzij de lange kiel en supervaareigenschappen met een electromotor.
Pcies Piet een fijne boot die 15,heb er zelf ook een en ook een oud type.
Vergelijk hem niet met een gelikte lund of zo,want dat ziet er wel mooier uit.
Ik zelf heb een 8 pk 2 takt mercury er achter maar mijn gevoel zegt me dat ie geen 19 km haalt.
Heb wel een goede verdeling en flippers op de moter maar 19KM nee dacht het niet.
Nu ligt mijn boot het gehele jaar in het water dus er zal wel wat aangroei zijn onder water en dat remt natuurlijk ook.
Verder is de drift van deze boot perfect,ook op een kop anker zweeft ie weinig.
Maar zoals je zegt onthaasten is ook wel lekker.
Grt Frans
Haarlem.
Hallo medekielbooteigenaren,
Ik heb op jullie advies inmiddels de hydrofoils al binnen om ze op mijn buitenboordmotor te monteren. Nu heb ik op internet gezien, dat je ze boven je schroef en niet er voor moet monteren. Stond bij Bootplus.nl. Klopt dat bij jullie of heb je andere ervaringsadviezen
Hoe gaat trouwens het achteruitvaren met de elektromotor. Heb je dan geen last van de Hydrofoils. Mijns inziens werken ze dan omgekeerd of is dat fout gedacht?
Trouwens; je hebt inderdaad veel buiswater van opzij met korte golven. Als de golven langer zijn (op zee), valt het reuze mee. Ik zie daar maar een mogelijkheid. Regenpak aan en af en toe pompen of hozen.
Groetjes,
Gerrit