Rana 14
Beste medevissers,
Ik ben in het bezit van een Rana 14 sloepmodel ( Je weet wel eentje met zo'n klein kieltje eronder). Ik vis hier al jaren mee op het Haringvliet. Gaat prima. Bootje is makkelijk te hanteren en door het kieltje ben je minder een speelbal van de wind. Achter mijn boot heb ik een 8 pk honda. Vaar op top ongeveer 14 kilometer per uur. Ik had begrepen en ging er vanuit dat de Rana 14 sloepmodel niet in plane is te brengen. Echter vorige week voer ik met hoge golven voor de wind en zag ik op mijn GPS dat het bootje op een golf een behoorlijke snelheid maakte. Is er iemand die ervaring heeft met een Rana 14 sloepmodel, met een zwaardere motor en of deze in plane te brengen is?? Een beetje meer snelheid op het grote water is altijd meegenomen, al is het alleen maar voor de veiligheid.
Ik ben in het bezit van een Rana 14 sloepmodel ( Je weet wel eentje met zo'n klein kieltje eronder). Ik vis hier al jaren mee op het Haringvliet. Gaat prima. Bootje is makkelijk te hanteren en door het kieltje ben je minder een speelbal van de wind. Achter mijn boot heb ik een 8 pk honda. Vaar op top ongeveer 14 kilometer per uur. Ik had begrepen en ging er vanuit dat de Rana 14 sloepmodel niet in plane is te brengen. Echter vorige week voer ik met hoge golven voor de wind en zag ik op mijn GPS dat het bootje op een golf een behoorlijke snelheid maakte. Is er iemand die ervaring heeft met een Rana 14 sloepmodel, met een zwaardere motor en of deze in plane te brengen is?? Een beetje meer snelheid op het grote water is altijd meegenomen, al is het alleen maar voor de veiligheid.
Beste Gerrit,
Bij dit soort boten heb je te maken met een maximale rompsnelheid. En ik denk dat je daar wel bijna aanzit met een 8pk. Als je er meer pk's achter gooit gaat hij alleen achter dieper trekken en een grotere hekgolf creeren. maar je gaat niet harder varen. Als je met de wind meevaart op golven gaat een boot surfen hierdoor loop je wat harder maar je boot wordt ook veel onstabieler.
Gerrit,
Ik heb al vele jaren dezelfde boot ook met een 8 pk (yamaha). Voor in de boot zittend met een buis die het handvat verlengd vaar ik tegen de 18 km/uur met vrij veel bepakking. Veel meer lijkt me er niet uit te halen ook niet met een 9,9 of zelfs nog zwaarder.De zeer goede drifteigenschappen van de visboot zijn mijn inziens in deze prijsklasse ongeevenaard, gewoon blijven gebruiken met een 8 pktje is dan ook mijn advies.
mijn Rana 14 haalt 13 km met 5 pk, een planerende boot heeft een "platte" bodem aan de achterkant nodig. de 14 zal dus nooit planeren maar wel steeds meer golven gaan maken, wie wil benzine opstoken voor het maken van golven
Beste mensen,
Allemaal bedankt voor jullie vriendelijke reacties. Het is inderdaad zonde dat het bootje zijn kont zo in het water trekt en is zeker verspilling kostbare brandstof. Als een en ander op te lossen is met een Sharkfinn/Hydrofoil/Aquafoil, waarbij de snelheid dan ook nog enkele kilometers omhoog gaat is dat prachtig. Ik ben dan ook al in onderhandeling om er een over te nemen, om het uit te proberen.
Ik heb al een paar keer overwogen om een ander bootje te nemen, maar ik heb het bootje helemaal opgeknapt en helemaal naar mijn eigen zin gemaakt. Eigenlijk ben ik er een beetje aan gehecht. De boot heeft inderdaad veel voordelen. Ik vis op de grote wateren (Snoekbaars op het Haringvliet, Op het zout op de Oosterschelde en soms met heel mooi weer op zee.)
Voor het verticalen is het bootje super geschikt. Zoals al gezegd enorme goede drifteigenschappen en goed op anker blijven liggen, ook op stromend water. Trouwens wist ik niet dat er toch nog zoveel mensen met Rana 14 sloepmodel visten. Manne nogmaals bedankt en veel visplezier.