Rana 14 trim, de ideale snoekboot, te koop
Te koop: originele Rana 14 Trim, de bekende overnaadse polyester visboot uit Noorwegen, geliefd vanwege zijn perfecte drift eigenschappen. Door de kiel die onder de gehele boot door loopt gaat de boot vanzelf dwars op de wind liggen bij driften. Ideaal voor werpend vissen.
Heeft weinig diepgang en kan daardoor ook in ondiep water gebruikt worden. Door het lichte gewicht (136 kg) kan makkelijk met de elektromotor getrold worden. Zeer wendbaar en daardoor ideaal om grillige structuren te volgen tijdens het trollen en verticalen.
Aan de binnenzijde zijn 2 roeispanen in klemverbinding aangebracht. Dat geeft ook de mogelijkheid om op zandputten te vissen waar een motor helemaal niet toegestaan is. Aan de binnenkant zijn zowel stuurboord als bakboord kunstaas ophang-strips aangebracht om kunstaas dat je gebruikt (hebt) netjes op te hangen.
Helaas moet ik vanwege gezondheidsproblemen met pijn in het hart afstand doen van deze prachtige visboot. Hiermee heb ik met veel plezier op snoek, snoekbaars, roofblei en baars heb gevist, op zowel groot water, rivieren, zandputten als poldervaarten.
De verbrandingsmotor is een 6 pk Yamaha 4-takt, 2 cilinder, dus dat loopt stil en rustig. De motor wordt altijd door een Yamaha dealer onderhouden. Op deze motor heb ik een verlengde handle laten zetten met de bediening van de keerkoppeling op de handle. Daardoor is de bediening makkelijk en veel fijner. In de materiaal-bun aan de achterkant staat de 12 liter tank voor benzine.
Het staartstuk van de motor is voorzien van FC Hydrofoils, waardoor de snelheid hoger is bij het verkassen.
De elektromotor is een Motorguide 54 lbs thrust met traploos variabele snelheid voor- en achteruit. Bij deze elektromotoren zit de printplaat voor de bediening in de gondel die onder water hangt zodat deze altijd koel blijft. De accu is een Zenith 105 ah.
De visboot staat op een Pega kanteltrailer. Daarmee kun je de boot bij een oever te water laten, als er geen trailerhelling is. Ideaal om in poldervaarten te vissen waar anderen niet kunnen komen.
De banden zijn onlangs vervangen.
Op de trailer heb ik een Schlegl lier gezet. Die lier is veel beter dan wat er origineel op zat. De Schlegl lier heeft een automatische rem (vergelijkbaar met de veiligheidsgordel in een auto). Deze lier heeft een lage overbrenging waardoor het op de trailer draaien van de boot weinig kracht kost. Het hele mechaniek hiervan zit netjes weg gewerkt in een dichte kunststof omkasting.
Bij deze visboot hoort een Dragonfly 5DVS dieptemeter/visvinder van Raymarine met accu.
Zowel bakboord als stuurboord zijn 3 snel-bevestigingen aangebracht – dus 6 in totaal -waar je de 3 Fish-On hengelsteunen in kunt plaatsen.
De visboot wordt geleverd met 2 draaibare visstoelen. Eén visstoel wordt op de speciale rails aan de achterkant bevestigd, de andere kan op de voorste bank vast gezet worden met een klemverbinding. De achterste bank heb ik verwijderd om meer ruimte te hebben, maar wordt wel bijgeleverd.
Anker met een meter ankerketting voor het touw (dan pakt het anker beter) en telescopische bootshaak (handig om boot goed voor de trailer te leggen bij het weer op de trailer brengen) worden bijgeleverd.
Prijs voor deze zeer complete set is € 3750.
Heeft weinig diepgang en kan daardoor ook in ondiep water gebruikt worden. Door het lichte gewicht (136 kg) kan makkelijk met de elektromotor getrold worden. Zeer wendbaar en daardoor ideaal om grillige structuren te volgen tijdens het trollen en verticalen.
Aan de binnenzijde zijn 2 roeispanen in klemverbinding aangebracht. Dat geeft ook de mogelijkheid om op zandputten te vissen waar een motor helemaal niet toegestaan is. Aan de binnenkant zijn zowel stuurboord als bakboord kunstaas ophang-strips aangebracht om kunstaas dat je gebruikt (hebt) netjes op te hangen.
Helaas moet ik vanwege gezondheidsproblemen met pijn in het hart afstand doen van deze prachtige visboot. Hiermee heb ik met veel plezier op snoek, snoekbaars, roofblei en baars heb gevist, op zowel groot water, rivieren, zandputten als poldervaarten.
De verbrandingsmotor is een 6 pk Yamaha 4-takt, 2 cilinder, dus dat loopt stil en rustig. De motor wordt altijd door een Yamaha dealer onderhouden. Op deze motor heb ik een verlengde handle laten zetten met de bediening van de keerkoppeling op de handle. Daardoor is de bediening makkelijk en veel fijner. In de materiaal-bun aan de achterkant staat de 12 liter tank voor benzine.
Het staartstuk van de motor is voorzien van FC Hydrofoils, waardoor de snelheid hoger is bij het verkassen.
De elektromotor is een Motorguide 54 lbs thrust met traploos variabele snelheid voor- en achteruit. Bij deze elektromotoren zit de printplaat voor de bediening in de gondel die onder water hangt zodat deze altijd koel blijft. De accu is een Zenith 105 ah.
De visboot staat op een Pega kanteltrailer. Daarmee kun je de boot bij een oever te water laten, als er geen trailerhelling is. Ideaal om in poldervaarten te vissen waar anderen niet kunnen komen.
De banden zijn onlangs vervangen.
Op de trailer heb ik een Schlegl lier gezet. Die lier is veel beter dan wat er origineel op zat. De Schlegl lier heeft een automatische rem (vergelijkbaar met de veiligheidsgordel in een auto). Deze lier heeft een lage overbrenging waardoor het op de trailer draaien van de boot weinig kracht kost. Het hele mechaniek hiervan zit netjes weg gewerkt in een dichte kunststof omkasting.
Bij deze visboot hoort een Dragonfly 5DVS dieptemeter/visvinder van Raymarine met accu.
Zowel bakboord als stuurboord zijn 3 snel-bevestigingen aangebracht – dus 6 in totaal -waar je de 3 Fish-On hengelsteunen in kunt plaatsen.
De visboot wordt geleverd met 2 draaibare visstoelen. Eén visstoel wordt op de speciale rails aan de achterkant bevestigd, de andere kan op de voorste bank vast gezet worden met een klemverbinding. De achterste bank heb ik verwijderd om meer ruimte te hebben, maar wordt wel bijgeleverd.
Anker met een meter ankerketting voor het touw (dan pakt het anker beter) en telescopische bootshaak (handig om boot goed voor de trailer te leggen bij het weer op de trailer brengen) worden bijgeleverd.
Prijs voor deze zeer complete set is € 3750.
Voor meer foto's en informatie kijk naar mijn advertentie op Marktplaats
Hallo, ik heb een QuickSilver 360 die ik graag met u wil
Ruilen. Over 2 weken heb ik een vis wedstrijd in zweden en u boot komt erg van pas. Tevens met een bijbetaling
Hallo Mike,
Helaas moet ik stoppen met het vissen vanuit een visboot. Ruilen heeft dus geen zin.
Zou door blijven vissen vanuit een boot wel mogelijk zijn dan zou het voor mij totaal geen zin hebben om te ruilen. Ik kan namelijk niet een betere visboot in die maat voorstellen dan de Rana 14 Trim. Sorry.
Erg leuke klassieke visboot! Perfect voor polders, middelgrote plassen, vaarten en kanalen.
Maar ik lees: geschikt voor groot water… hoe leuk zo’n klassiek bootje ook mag zijn, pas daar mee op hoor! Het blijft een klein laag 14ft polyester bootje. Echt geen groot water boot. Ik zie er soms wel eentje op het volkerak en haringvliet. Wat mij betreft totaal ongeschikt voor dergelijk zeer groot water. Veilig thuis komen is belangrijk hoor!
Hallo Dennis,
Mooi om te lezen dat je bezorgd bent voor onveilige toestanden. Die boot kan prima op groot water gebruikt worden, maar dan moet je inderdaad wel het weer in de gaten houden. Windkracht 5 en meer is dan uit de boze.
Wil je ook met harde wind het hele grote water op dan is een grotere boot noodzakelijk. Maar ik heb met deze boot op de randmeren, het Noordzeekanaal en de IJssel gevist.
Hoi Diederik,
Dat zijn inderdaad middelgrote plassen, vaarten en kanalen. Windkracht 5 op Haringvliet betekend vaak golven van >1mtr. In dat geval heb je er met bijna geen enkele boot wat te zoeken.
Veiligheid gaat boven vissen. Bij twijfel is er geen twijfel: niet het water op gaan. Of dat nu vanwege harde wind is of naderend onweer.
Zoals je zegt Dennis, bij windkracht 5 heb je op het hele grote water niets te zoeken met welke visboot dan ook.
De Rana 14 Trim is verkocht