Rana 13 visboot
Hoi hoi
Via deze weg wil ik mijn rana visboot verkopen.
Deze boot met trailer en afdekzeil heeft een vraagprijs van 900 euro
De boot heeft een draaistoel voor en er mag Max 30 pk achter gehangen worden.
Er heeft een fronttroller op de punt gezeten
De trailer is vorig jaar opnieuw opgeknapt en geheel opnieuw in de lak gezet.
De boot heeft gebruik sporen en kan een opknapbeurtje gebruiken.
Ik heb er altijd zo mee gevist
Heeft u interesse of wilt u een bod uitbrengen geen probleem
Bellen 0653439495 of mailen mennophilippen@hotmail.com kan ook
Voor foto's even contact opnemen dat lukt weer eens niet hier
Groetjes menno
Via deze weg wil ik mijn rana visboot verkopen.
Deze boot met trailer en afdekzeil heeft een vraagprijs van 900 euro
De boot heeft een draaistoel voor en er mag Max 30 pk achter gehangen worden.
Er heeft een fronttroller op de punt gezeten
De trailer is vorig jaar opnieuw opgeknapt en geheel opnieuw in de lak gezet.
De boot heeft gebruik sporen en kan een opknapbeurtje gebruiken.
Ik heb er altijd zo mee gevist
Heeft u interesse of wilt u een bod uitbrengen geen probleem
Bellen 0653439495 of mailen mennophilippen@hotmail.com kan ook
Voor foto's even contact opnemen dat lukt weer eens niet hier
Groetjes menno
30 PK achter een Rana 13 ?
Dat wilik zien!!!!!
Dirk
Een Rana 13 met een 30 pk ? Ik heb er zelf een gehad en daar kan je hooguit 5 of 6 pk achterhangen .Zo,n Rana is eigenlijk gewoon een roeiboot !
Hihi Ruud
Ik heb er zelf altijd een mercury 25 tweetakt achter en staat ook op kenteken met 25 pk. De boeg plaats toont geen tekenen van scheuren
Toets maar eens op youtube in
Rana visboot
Dan het eerste filmpje waar je de lowrance dieptemeter op het beginscherm ziet.
Dit is tevens ook de boot
Dirk ga er maar voor zitten hahaha
Gr Menno
da's een rana 14 en 25 pk(2tact) net iets anders!!
Hoi Menno, het filmpje heb ik bekeken maar daar zou het om een Rana 14 gaan?
Gr H
OW dan is het een rana 14 want het is namelijk de boot wat je op het filmpje ziet alleen de trailer is onder handen genomen
Gr
Beste Menno & Co,
Elke rechtgeaarde Rana 14 vaarder weet ; of zou moeten weten ; dat het maximum motorvermogen voor zijn scheepje werd bepaald door de fabrikant en terug te vinden is op het immatriculatieplaatje wat zich op de spiegel van de boot bevindt. Maximum werd vastgelegd op 6pk...
Kleine Rana's zijn werkboten en geen planeerders.
Een zwaardere motor zorgt er enkel voor dat de boot tijdens het varen veels te ver met zijn neus uit het water komt. De hogere snelheid, verkregen door de zwaardere motor is verwaarloosbaar terwijl het verbruik drastisch stijgt...
Niettegenstaande mijn Rana géén snelheidsmonster is maar een perfecte drifter ben ik er nog altijd zéér tevreden mee.
Groet,
Leonard
Haha goeie leonard
Je hebt gelijk ik ben geen echte rechtgeaarde rana 14 vaarder
Kijk maar eens op youpoep dan zie je dat het neusje wel gaat liggen met drie zware accu's en frontroller en alle andere zooi erin
Op zich is het een leuk bootje voor geen geld.
Doe hem weg omdat ik nog een kajuitboot heb en een alu boot.
Gr Menno
Haha....dat is mijn oude Rana 14. Zat vroeger een 15Pk johnson achter. Zelflozer erin gemaakt en regenpijp stootrand. Verder een superboot. Heel wat fijne uurtjes aan de maas gehad ermee. Jammer dat ik niet meer op t zoete vis....had best terug gehad. Heb m destijds voor een aanzienlijk hoger bedrag verkocht. Succes met de verkoop.
Enneuh.......indicatie op typeplaatje is op zeker 15pk
Enneuh Leonard.......jammer dat ik geen foto kan plaatsen....ben de oude eigenaar.
Deze Rana's planeren gewoon met 10 PK...nix geen neus naar boven. Had er vroeger in het begin een 10 PK en later een 15 achter.....Er had makkelijk een 30PK achter gekunt kwa spiegel en vaargedrag.
Hey jan
Wat leuk dat je hier op reageerd er worden gewoon mensen stil van
Ik hoef er inderdaad niet de hoofdprijs voor zodat de nieuwe eigenaar nog wat over heeft om eventueel ook iets te kunnen veranderen naar zijn smaak. Ik heb al veel biedingen dat had ik niet verwacht dus ze zijn toch erg in trek deze modellen.
Gr Menno
Bestekes,
Blijkbaar zijn sommige mensen zo ongeduldig of snappen ze niet dat er ook nog wat anders op het programma staat waardoor het 'even' stil blijft.
Ik heb het filmpje van jouw Rana bekeken en dat is toevallig net hetzelfde type als datgene waarmee ik vaar en vis. Dus maximaal opgegeven aantal Pk's door de fabrikant werd vastgelegd op 6Pk.
@ Menno ; Gelieve een originele foto van je immatriculatieplaatje te posten zodat potentiéle kopers zich kunnen vergewissen.....ook Jan, van het feit dat ik géén onzin uitkraam.
Menno geeft zelf al aan dat hij de voorkant van zijn boot moet verzwaren door batterijen en alle andere rompslomp voorin moet plaatsen, en dat is uiteraard om de neus van zijn scheepje te laten zakken (zie mijn argumentatie in eerste reactie). Hoe zwaarder dus de motor hoe méér contragewicht je vooraan zult moeten hebben.
Het staat uiteraard iedereen vrij om gelijk welke motor achter zijn scheepje te hangen. Echter, een 30Pk BB achter een Rana 14 zoals vorige eigenaar Jan stelt is zoiets als de motor van een Camino op een fietsframe...
Daarbij wil ik het nog niet hebben over het feit dat je nooit een geldige verzekering zult kunnen afsluiten wanneer je het maximale motorvermogen door de fabrikant opgegeven overschrijdt.
Mijn Rana met een toegelaten 6Pk Yamaha 2takt vaart met volle bepakking en 2 personen ongeveer 11km/u, wanneer ik alleen vis haalt hij 14km/u.
Eerlijkheidshalve moet ik hieraan toe voegen dat ik zelfs dan nog de voorste luchtkamer in de punt van mijn bootje vol water heb gestoken (net 50 liter) om een betere gewichtsverdeling te krijgen wanneer ik alleen vis.
Het is niet mijn bedoeling geweest dit verkooptopic te vervuilen maar vind het daarnaast wel belangrijk en zo net dat een potentiéle koper de juiste info krijgt.
Nogmaals, snelheidsmonsters zijn de Rana's niet maar je zal echt geen betere drifter vinden...
Groet,
Leonard
Vergeet niet te vermelden dat er een polyester pas klare basis op het neusje gemaakt voor een min kota front troller. Die schroef je zo erop - werkt perfect.
Het spijt me echt Leonard maar je gaat nu veel te ver.
Je kent de boot niet en je wil hem ook niet kopen. Laat de verkoper dan in zijn waarde.
Laat ik voorop stellen dat ik van beroep "propulsion specialist" ben bij de oudste schroevenbouwer van Nederland in Drunen.
Ik heb destijds deze boot volledig uit elkaar gehad, de spiegel dik versterkt met 10mm. dik laminering die doorloopt tot aan het puntje. Daarna is de vloer er terug opgegaan. De spiegel heeft een dikke Maranti multiplex motor plaat gekregen en aan de binnezijde zit hier een 6mm. dikke alu hoeklijn over de hele breedte.
Ook heb ik er een zelfloos systeem in gemaakt.....
Ik heb er zelfs 50 PK erachter gehad, gewoon voor de fun - we gingen toen 60KMH - naast de boot van mijn maat met 80PK.
Toen dit alles af was ben ik met motoren gaan experimenteren en de beste kombo was destijds met 1 persoon een 15 PK 2 tackt en hiermee liep de boot 21 Knopen (bijna 40KMH)met vlak water.
Geen gewicht in het puntje maar de accu onder de middenbank.
Je verhaal slaat kant nog wal....m.b.t. ballasten.
Een juist getrimde motor en correcte schroef voorkomt dat je gewicht moet gaan toevoegen in de boot om de neus naar beneden te krijgen. Zodra de boot planeert kun je doen je wat je wilt.
Ik vaar nu met een console boot die 2 keer zo zwaar met 140 PK (dat is 10X zo zwaar). Deze boot kan ik bijna verticaal omhoog krijgen of net zo vlak als een mijn oude rana simpel door de motor juist te trimmen.
Ik viste met deze boot zelfs op de maasvlakte, Oosterschelde en Westerscheld uiteraard bij normaal weer.
Ik zou willen zeggen.....de nieuwe eigenaar krijgt er een superdegelijke boot voor terug en wens hem veel plezier ermee - hoop dat je begrijpt dat jouw zure reacties enigzins misplaatst zijn en ik vind het jammer dat je niet meer uit je boot/motor/brandstof kunt krijgen.
Beste Jan,
Begint mijns inziens echt een beetje zielig te worden.
Ik ga nergens veel te ver, laat de verkoper zeer zeker in zijn waarde en beschouw mijn reactie allerminst als zuur en misplaatst.
In eerste instantie wordt deze boot aangeboden als een Rana 13 wat achteraf een 14 blijkt te zijn...die zelfs een 30Pk kan hebben...!!
Lees de 2 eerste reacties van Dirk en Ruud in dit topic er op na...zij weten waarschijnlijk ook niet wat een Rana is...
Nergens in het verkooptopic is melding gemaakt van het feit dat de spiegel volledig werd aangepast en daarom is mijn reactie dan ook gebaseerd er van uit gaande dat dit een originele Rana 14 is.
Uiteraard hoef je het helemaal niet jammer te vinden dat ik niet meer uit mijn boot/motor/brandstof krijg omdat het mij daar helemaal niet om te doen is...anders kocht ik me wel een raceboot.
Planeerder of niet, gewichtsverdeling blijft steeds belangrijk zelfs bij een juist getrimde motor.....en planeren doet een ORIGINELE Rana 14 niet met het maximum van 6Pk BB opgegeven door de fabrikant.
Uiteraard wens ook ik de nieuwe eigenaar veel plezier en vooral succes om zijn schuitje verzekerd te krijgen mits opgave van de correcte gegevens aan de desbetreffende instanties natuurlijk.
En correcte gegevens daar gaat,en ging het wat mij betreft, in dezen om...
Topicbezoekers of potentiéle kopers zijn na het lezen van dit topic echt zelf wel in staat om de juiste conclusie te trekken.
Groet,
Leonard
Hahaha goeie jan inderdaad
Waar maken we ons druk over denk je dan op deze wereld.
Over een bootje met een vraagprijs van 900 euro waar maar 6 pk achter zou mogen hangen en er staat in de tekst dat er meer achter mag hangen.
Is er niks belangrijkers in de wereld leonard?
Wat wel leuk is is dat het filmpje op youpoep nu zeker 30 keer vaker bekeken is op een paar dagen.
Dat geeft dus aan dat er toch mensen zijn die nieuwsgierig waren en gekeken hebben.
Het leek me eens het proberen waard om via deze weg dit bootje te verkopen en moet eerlijk zeggen dat ik veel reacties heb gehad van ook geïnteresseerde mensen
Gr Menno
En nu ben ik de trotse eigenaar van deze Rana 14. Geweldig bootje en leuk om de geschiedenis erachter te lezen.