Planeren/ gewichtsverdeling
Ik heb een vraag. Ik ben sinds een week of 3 in bezit van een Trident fish 14 voor van 440x160cm. Ik heb deze boot voorzien van een 20pk langstaart motor (spiegel is 46cm) zonder hydrofoils gaat de boot 37. Met hydrofoils maar 25. (Deze gaan dus weer er af).
Nu merk ik dat ik ook problemen heb met gewichtsverdeling. Zonder hydrofoils komt de punt gigantisch omhoog. Mijn accu en benzinetank van 24 liter zitten allebei links achter. Weet iemand of het mogelijk is om de accu naar de punt te verplaatsen en dan zowel links als rechts een 12 liter tank te gebruiken met een T-stuk? Beide nieuwe tanks, zelfde slangen en zelfde lengte slang zodat beide gelijk aangezogen worden? Tank wisselen bij leeg zou ook nog kunnen maar dan zit je nog met het gewichtsverschil.
Foto’s ter illustratie
De rechter zijkant wordt smaller, de vloer vernieuwd en er komt bekisting aan de achterkant en alles wordt met watervast tapijt verlijmt.
Nu merk ik dat ik ook problemen heb met gewichtsverdeling. Zonder hydrofoils komt de punt gigantisch omhoog. Mijn accu en benzinetank van 24 liter zitten allebei links achter. Weet iemand of het mogelijk is om de accu naar de punt te verplaatsen en dan zowel links als rechts een 12 liter tank te gebruiken met een T-stuk? Beide nieuwe tanks, zelfde slangen en zelfde lengte slang zodat beide gelijk aangezogen worden? Tank wisselen bij leeg zou ook nog kunnen maar dan zit je nog met het gewichtsverschil.
Foto’s ter illustratie
De rechter zijkant wordt smaller, de vloer vernieuwd en er komt bekisting aan de achterkant en alles wordt met watervast tapijt verlijmt.
Hoe realistisch is het om het gewicht zo precies te verdelen? Zit je zelf ook altijd precies in het midden, anders ligt je boot al weer niet in evenwicht...
Heeft u boot wel een lang staart motor nodig??
Zoals Sander zegt, precieze verdeling gaat bijna niet. Het is een licht bootje.
Maar in ieder geval je accu's met langere kabels naar voren.
Misschien je tank (passende tank vinden) aan het einde van de hengelkast voorin.
Wellicht je bb-motor eens anders tilten (er zitten meerdere gaatjes om te borgen op) en uitproberen.
probeer de motor 1 of 2 gaten hoger te zetten
Hoi Maarten, ik zou smart tabs proberen (de kleinste maat). Die brengen je boot sneller in plane en worden bevestigd op de spiegel van de boot. Zie bijvoorbeeld: https://www.bateaubootservice.nl/accessoires/trimplaten-en-hydrofoils/automatische-trimplaten/1652-automatische-trimplaten-smart-tabs-sx/ groeten, Ferdinand
Langstaart?? Ligt je cavitatieplaat wel gelijk met de kiel van je boot?
Hoe lager die ligt beneden de kiel hoe gevoeliger je boot wordt voor een hoge of te lage neusstand. Je zult in dat geval zeer nauwkeurig moeten trimmen om de boot een beetje fatsoenlijk over het water te laten gaan. Die hydrofoils forceren je boot nu in een vlakke vaarstand maar dat kost je heel veel (verlies van) vermogen.
Bedankt voor jullie reacties. Een langstaart is net persé nodig maar die heb ik nu eenmaal. Ik heb de boot op dit moment goed uitgetrimt en haalt een snelheid van 35km/u. Ik heb de spiegel opgehoogd met een 2cm HDPE strip en nu komt de neus niet meer zo hoog. Alles werkt op dit moment naar behoren en komt goed in plané. Omdat mijn boot vanuit het midden afloopt naar achteren waar hij vlak is moet ik de motor op de hoogste trimstand zetten. Alles naar wens nu. Wanneer ik een kortstaart pak zal wanneer er te veel gewicht voorin zit en bij iedere golf de schroef boven water komen.
Ik vaar voornamelijk met 2 personen en nooit alleen . Ik kom qua formaat mijn grote 24 liter tank niet kwijt en 2x 12 past wel. Hierdoor houdt ik veel ruimte onder mijn werpdek. Daar kan ik dus alle verplichte en noodzakelijke dingen kwijt. Het stukje balans is dus meer bijzaak. Ruimteverdeling is belangrijker. Ik wil namelijk wel een dag kunnen varen zonder extra jerrycan. Dus liever 2x 12 liter tank.
Kabels naar achter leggen is niet nodig. Mijn fronttroller krijgt vooraan een eigen accu (110ah á 30kg), de fisfhinder een eigen accu en de verlichting krijgt een eigen accu.