PK’s achter boot
Mede vissers,
Op de meeste boten kun je een bbmotor met minimum/maximum aantal PK's doen. Tenminste dat staat in de folder. Heeft dit te maken met de kracht die op de spiegel komt of met het gewicht van de bbmotor? Hoever moet je je hieraan houden. Stel de folder zegt 60-80pk, kun je dan een motor van 110 pk erachter hangen. Zie ook dat er verschil zit in een tiller model en een stuurconsole model. Stuurconsole meer pk's dan tiller, dit zal dan wel te maken hebben met dat je meer naar voren zit.
Wie weet hier meer van?
Vr gr,
René
Wie weet hier meer van?
Op de meeste boten kun je een bbmotor met minimum/maximum aantal PK's doen. Tenminste dat staat in de folder. Heeft dit te maken met de kracht die op de spiegel komt of met het gewicht van de bbmotor? Hoever moet je je hieraan houden. Stel de folder zegt 60-80pk, kun je dan een motor van 110 pk erachter hangen. Zie ook dat er verschil zit in een tiller model en een stuurconsole model. Stuurconsole meer pk's dan tiller, dit zal dan wel te maken hebben met dat je meer naar voren zit.
Wie weet hier meer van?
Vr gr,
René
Wie weet hier meer van?
De max PK is er voor de spiegel (gewicht en stuwkracht) maar ook voor de vaareigenschappen van de boot. Met teveel PK kan varen gewoon gevaarlijk worden .
Hoe het precies zit weet ik niet. Maar zal er niet meer dan het Max achter hangen ivm de verzekering
Het 'over beladen' van een boot heeft totaal geen zin.
Het is niet goed voor je boot dat merk.ne in de 1e instantie helemaal niet, maar uiteindelijk kan de boot de krachten niet aan en kun je scheurtjes of erger krijgen.
Op de 2e plaats kan het gevaarlijk zijn omdat een boot anders dan bedoeld kan reageren op bepaalde zaken.
Ten 3e heeft den boot een zogenaamde 'rompsnelheid' en daar overheen gaan heeft dus geen enkele zin.
Ga buiten dit forum naar experts die boten motoren verkopen zij kunnen je eea uitleggen.
ik heb een boston whaler 15 ft gehad advies 60 pk max in overleg met watersportcentrum een 70 pk erachter gebouwd, dat ging maar was niet voor onervaren bestuurders om eerlijk te zijn ging hij te hard, een maatje bouwde een 90 pk achter zijn Fletcher die 60 mocht hebben na de proefvaart gauw weer terug gebouwd was niet verantwoord geen goede controle meer gehad.