PK-Koppel traileren
Mijn huidige auto heeft z'n jaren dienst met glans doorstaan, maar is nu toch aan vervanging toe.
Ik beschik over een 14 voet aluminium visboot die ik graag zonder probleem zou willen traileren.
Nu is m'n vraag waar op te letten bij de aankoop van een nieuwe wagen, het aantal pk en/of koppel.
Een vb.: een 1900 standaard diesel heeft zo'n 65 pk, maar ik merk dat er automerken zijn die een 1300 diesel aanbieden die 75 tot 85 pk leveren, wat mij voldoende lijkt aangezien het te traileren geheel zo'n 300 kg bedraagt. Enkel de cilinderinhoud van 1300 jaagt me enigzins schrik aan...
Iemand ervaring en/of tips?
Thanks!
Ik beschik over een 14 voet aluminium visboot die ik graag zonder probleem zou willen traileren.
Nu is m'n vraag waar op te letten bij de aankoop van een nieuwe wagen, het aantal pk en/of koppel.
Een vb.: een 1900 standaard diesel heeft zo'n 65 pk, maar ik merk dat er automerken zijn die een 1300 diesel aanbieden die 75 tot 85 pk leveren, wat mij voldoende lijkt aangezien het te traileren geheel zo'n 300 kg bedraagt. Enkel de cilinderinhoud van 1300 jaagt me enigzins schrik aan...
Iemand ervaring en/of tips?
Thanks!
Heel simpel gezegd:
Vermogen wordt uitgedrukt in PK dat wordt gehaald bij een bepaald toerental.
Hoe hoger het toerental hoe meer vermogen (PK).
Dus laag toerental laag vermogen. Hoog toerental hoog vermogen.
Koppel is de kracht die uitgeoefend onafhankelijk van het toerental.
De kracht die een motor kan uitoefenen is bij een laag toerental net zo groot als bij hoger toerental.
Als je auto meer arbeid moet verrichten heb je meer vermogen nodig. Dus met een hoger toerental rijden.
Heb je een auto met een grotere koppel (kracht) dan zal die minder hard hoeven te werken (minder toeren.)
Nogmaals dit is een versimpelde uitleg. Er zijn nog meer factoren van belang, maar anders wordt het een heel lang en ingewikkeld verhaal.
Verkijk je niet te snel op het aantal PK's.
Een formule 1 motor heeft wel 1000PK bij 20.000! toeren, maar die kan bij wijze van niet eens een Fiat Panda slepen.
Kijk in dit geval naar het koppel. Niet alleen de PK's of het aantal CC's.
Als de boot/trailercombi wat zwaarder wordt is het interessant te kijken naar het eigen gewicht vd auto en welke wielen aangedreven worden. Achterwiel aandrijving zal minder snel doorslippen. 4 wiel aandrijving is nog beter.
- aandrijving op voor
koop gewoon een subaru beste wat er is in een personeauto om te trekken en staat het minst bij de garage
ik heb een alumacraft lunker met 50 pk achter dus die is zwaarder dan jou 14 voet heb een kia rio en die heeft 245 koppel en is maar een 1500cc ik trek hem met gemak. ik trailer al is aan den bommel haringvliet dusen als je daar je boot er van zelf uitkrijgt in mijn geval dus, moet jij zeker geen shrik hebben.je moet alleen naar het kopel kijken,en in jou geval kom jij zeker toe met 200 , hoop je er mee geholpen te hebben
als u interesse zou hebben heb ik nog een kia sorento voor jou, een 2,5 crdi 16v diesel van het jaar 2006 met 30duizend kilometers, tis een zwarte, voor info mail naar .(JavaScript must be enabled to view this email address)
Met een 1300 diesel is ook te traileren, maar is natuurlijk niet iedeaal, zelf heb ik wel eens getraileret met een ford fiesta 1300 tdci, het ging goed, maar merkte bij het oplieren dat hij graag naar achteren wilde. misschien door het eigen gewicht, en de grip die hij daardoor op de helling kon krijgen?...
met een 1900 sdi caddy krijg ik tot dusver de boot altijd het water uit, het gaat dan om een lund rebel 1625 xl, een combinatie die boven de 700 kilo weegt.
Groeten
Pim
Hallo Geert,
Zelf heb ik een auto met 73pk en 120Nm, wel is dit een vierwiel aangedreven auto.
I.v.m. mijn werk trek ik vaak zware lasten, t.m. 3500 kg, het optrekken gaat dan niet zo snel maar met het trekken van de aanhanger heb ik totaal geen probleem.
Als je veelvuldig met een aanhanger rijdt dan is het volgens mij het beste om een vierwiel aangedreven auto aan te schaffen, deze mogen over het algemeen meer last trekken, en rijden een stuk stabieler.
Wel ben ik van mening dat als je van plan bent om alleen maar met de aangeven last van 300kg rond te rijden dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, dit is immers een gewicht waar alleen de allerkleinste auto's niet mee mogen / kunnen rijden.
Veel succes met het vinden van een geschikte auto,
Jan
Als je van plan bent om een diesel te kopen van na het bouwjaar 2000, zou ik me geen zorgen gaan maken, de modernere diesel hebben vaak een hoog koppel en een redelijk aantal pks, geen probleem lijkt me.
Als je geen aixim gaat kopen uiteraard, die zijn er ook in diesel.
een wat zwaardere diesel met automaatbak super . !!!!!
kijk eens op http://www.caravantrekker.nl hier kun je alles te weten komen over koppel en vermogen maar ook alle auto merken en aanhangergewichten vergelijken
Wat vooral voor U belangrijk is :een groot koppel bij laag toerental,en dat heb je niet bij een personenwagen met een kleine cilinderinhoud, ik zou zeker voor MINIMUM een 1600 CC gaan met voorwielaandrijving,of nog beter 4wiel aandrijving tegenwoordig kan je (RELATIEF) goedkoop een 4X4 kopen bij de aziatische merken BV Suzuki ,Kia,Hyundai
hey
ik heb een nieuwe opel corsa 1300 turbo diesel van 90pk.
ook omdat deze motor een hoog koppel heeft is deze sterk genoeg om een boot te traileren!
ook zijn deze wagens zo klein niet meer!
alles wordt immers beter,en natuurlijk heb je met een 4+4 veel meer opties,maar is zeker niet overal nodig!
alhoewel er wel veel gevaarlijke hellingen zijn,waar ik zeker geen risico zou nemen.
maar een 14ft is zeker te doen!
ik bezit een terhi 440+15pk en dat gaat perfect!
Geert,
Een aanhanggewicht van rond de 300 kg is volgens mij met elke auto best te doen. Het is ruwweg het gewicht van een lege aanhangwagen. Ik neem aan dat je er niet de bergen mee intrekt. Mijns inziens dus geen problemen te verwachten. Koop dus maar gewoon een auto die naar jouw smaak is en het trekwerk komt wel goed.
Groet,
Dirk
In principe zou je dit kunnenmet een 1900 diesel.
Het grootste probleem is de tractie van de wagen ,de meeste personenwagens hebben voor tractie.
In de helling rijden is geen probleem je laat de ballast zakken en afglijden maar terug erop gaat bij een lichtere wagen druk op de trekhaak komen dat er een lichte knik ontstaat en de achtervering wat oplicht en dan is het spinnen met voortractie,de oplossing is dan spelen met de koppeling en de handrem maar dit is niet zo gezond voor de koppeling.
En ook bij het verplaatsen op de weg speelt het gewicht op de trekhaak een vrij grote rol ,meelopen of dansen achter de wagen.
Er komt inderdaad wel wat bij kijken .
Toch als je het veilig en gemakkelijk wilt doen.
groeten
Bedankt voor de reacties en heel nuttige info!