Nieuwe (lease) trekauto??
Wie kan me wat bruikbare tips of liever nog gebruikerservaring geven over het volgende. Ik moet op korte termijn een nieuwe leaseauto kiezen. De keuze gaat tussen:
Opel astra sport tourer business+, 1.6cdti 100kw, 320nm, 1500kg geremd, 1293kg rijklaar gewicht.
Skoda octavia station business ambition, 1,6tdi, 81kw, 250nm, 1500kg geremd, 1227 rijklaar gewicht.
Ik wil er een boot/trailercombi van minimaal 1000kg mee trekken. Op papier mogen ze beide 1500kg trekken. De astra zou door de krachtigere motor de beste trekauto moeten zijn.
Maar heeft er iemand ervaring mee of goede adviezen welke van de 2 misschien "beter" is? Kwa looks e.d. Maakt het me niet zo veel uit en heb ik lichte voorkeur voor de skoda. Dat ik de boot er goed mee kan traileren vind ik veel belangrijker...
Wie heeft een goed advies of ervaring?
Mark
Opel astra sport tourer business+, 1.6cdti 100kw, 320nm, 1500kg geremd, 1293kg rijklaar gewicht.
Skoda octavia station business ambition, 1,6tdi, 81kw, 250nm, 1500kg geremd, 1227 rijklaar gewicht.
Ik wil er een boot/trailercombi van minimaal 1000kg mee trekken. Op papier mogen ze beide 1500kg trekken. De astra zou door de krachtigere motor de beste trekauto moeten zijn.
Maar heeft er iemand ervaring mee of goede adviezen welke van de 2 misschien "beter" is? Kwa looks e.d. Maakt het me niet zo veel uit en heb ik lichte voorkeur voor de skoda. Dat ik de boot er goed mee kan traileren vind ik veel belangrijker...
Wie heeft een goed advies of ervaring?
Mark
Hoi Mark,
Je zou inderdaad zeggen de Opel.
Ongeveer 1000 kg omhoog trekken is (ineens wel) erg veel op een trailerhelling. Zeker voor dit soort auto's met waarschijnlijk voorwielaandrijving. Ik heb al genoeg dikke vismaten op de motorkap zien zitten voor extra tractie.
En, geen geintje, zet op een steile, natte, zanderige of aangegroeide trailerhelling voor de zekerheid toch maar iets achter de wielen en/of de boottrailer op de handrem.
Schuin 1000 kg trekt er behoorlijk aan!
Genoeg mensen zien tobben en/of meeduwen.
Is het in overleg niet mogelijk om een goede 2e hands 4x4 of een ietsje dikkere auto te leasen, o.i.d?
Succes. Groet, Cor
Beste Mark,
Astra wellicht iets sterker op papier, uiterlijk is een persoonlijke kwestie, maar bedenk wel dat de astra kleiner is, minder binnenruimte heeft (veel visspullen!). Kwalitatief is een Skoda tegenwoordig prima.
Ik heb zelf een Skoda combi (wel een RS) en die voldoet prima voor een lichte boot combi (400 kg.). Met een echt zware boot combi, overweeg een 4x4, of toch een Octavia tdi RS...
Succes!
P.s. in autovisie 11 (19 mei 2016) staat een test tussen deze 2 auto's.
Beste Mark
Ik zou altijd voor de sterkste motor kiezen. Nu ben ik zelf geen Opel fan, maar ik dit geval zou ik er toch voor gaan. Ook omdat de Opel wat zwaarder is, heeft een positieve invloed op het rijden met een boot er achter.
Ik heb ervaringen met de TDi motoren van Volkswagen en Audi. Met een caravan er achter vielen mij de prestaties tegen. Ik heb later altijd voor de zwaardere motoren gekozen (170 pk).
De Skoda is er ook met een zwaardere motor (110 kw), maar deze valt denk ik buiten het budget.
Ik ken wel mensen die de Opel Astra rijden en zij zijn er allemaal dik tevreden mee.
Succes met je keuze.
Maarten, kun je mij dat artikel mailen misschien? .(JavaScript must be enabled to view this email address)
auto zegt niks, pk zegt niks.
Kijken naar de koppel hoe lager de koppel hoe sterker hij trekt.
Dus koppel en vergeet alle onzin.
De rest is smaak en wat vind je mooi..
Neem een auto met achterwiel aandrijving. 4x4 is nog beter natuurlijk. Het probleem is de voorwielaandrijving. Je krijgt op z'n helling het motorvermogen niet overgedragen op ondergrond van de helling. De wielen gaan slippen. Bij achterwiel aandrijving heb je in die situatie alle druk op de achterwielen.
Succes er mee.
Waarom kijk je niet voor een hummer