Met Alumacraft Fisherman 145 de Waal op?
Hallo mensen,
Kan misschien een 2e hands Fisherman 145 overnemen met 30PK bbm. Nu wil ik hier ook graag mee op groot water zoals bijv. de Waal, Volkerak, Haringvliet, de Rijn etc. Is deze boot daar geschikt en veilig genoeg voor? Is deze boot tevens ook geschikt om te backtrollen bij iets ruigere omstandigheden ivm water inslag?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Kan misschien een 2e hands Fisherman 145 overnemen met 30PK bbm. Nu wil ik hier ook graag mee op groot water zoals bijv. de Waal, Volkerak, Haringvliet, de Rijn etc. Is deze boot daar geschikt en veilig genoeg voor? Is deze boot tevens ook geschikt om te backtrollen bij iets ruigere omstandigheden ivm water inslag?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
hoi rob,met die combinatie fisherman 145 met 30 pk bbm hoef je je geen zorgen te maken met een boot met minder als 15 pk en kleiner dan 4 mtr wordt het wat moeilijker.succes
voor wat zover ik van de fisherman 145 gehoort heb is het een boot die heel wat kan hebben, maar misschien is het slimmer om op bijv de waal je fronttroller te gebruiken.
Als je echt graag dit soort wateren wil bevissen zou ik voor een wat grotere boot gaan, het liefst iets rond de 5 meter en 1,9 tot 2,1 breed. Had zelf een Monark van 270 kaal gewicht en 4,4 m lang en 1,85 breed maar dit vond ik zelf bij windkracht 3 of meer al niet meer prettig vis. En de Fisherman weegt volgens mij nog wat minder dus niet doen wat je zit bij weinig wind de hele dag te schommelen en te corrigeren. Dit soort boten is gewoon niet gemaakt voor het grote water.
Een grotere boot zit er helaas niet
in want die Fisherman past precies in m`n garage. Ook heb ik er geen budget voor. Toch hoopte ik dat de Fisherman wel geschikt was voor dit soort wateren gezien hij toch een vrij hoog vrijboord heeft. Kan er eens svp iemand reageren die zo`n boot daadwerkelijk heeft? Hoe goed bedoeld ook, met aannemingen alleen schiet ik eigenlijk niet zo veel op.
Bij voorbaat dank!
wat een onzin verhaal van Marc.
Kan prima hoor met die Fisherman. Natuurlijk niet te vergelijken met een deepv op het grote water maar prima te doen. Corrigeren moet je toch en dat houdt je ook scherp. Geen enkele boot is meer prettig bij 4/5.
Een vismaat van mij heeft een Fisherman en er is geen water in Nederland waar je daarmee niet uit de voeten kan.
Heb zelf een lund rebel 14 voeter, wat mij betreft qua model zo'n beetje hetzelfde idee. Ook voorzien van 30 pk honda.
Ik vis er werkelijk overal mee... (IJssel / Rijn / Volkerak / Haringvliet / Gooimeer / Waal / Merwede)
Geen enkel probleem....
Uiteraard zijn vooral de grotere wateren wat minder aangenaam als het 4+ beaufort begint te waaien, maar dat is in een grotere boot vaak niet anders.
Als je op het volkerak een 4-tje in de lengterichting hebt staan dan zit je toch gewoon de hele dag te hobbelen.
Ik kies er op dat soort dagen voor om wat kleinschaliger water te vissen.
Qua veiligheid dank ik dat je weinig problemen zult tegen komen. Uiteraard is het handig als je een beetje nadenkt over de gevolgen.
Op de waal even snel achter een 6-baks duwbot langsduiken is bijvoorbeeld niet echt een strak plan
Success met je keuze
Niks onzin spreek gewoon uit ervaring heb met meerdere boten gevist en dit soort formaat cq gewicht boten zijn gewoon niet echt geschikt voor het grote water, mits je alleen wil vissen met windkracht 1 a 2. En natuurlijk kan je als je wilt kun je er elk water mee bevissen en echt ideaal is het niet zeker niet met een hoop scheepsvaart in de buurt. Vorige maandag nog op het Volkerak geweest en het was in de ochtend ZW 3 en met de Monark 1400 en ook een andere visser in een Alumacraft Classic was het geen vissen dus met een Fisherman met slechts de helft van het gewicht is het zeker niet prettig vissen. En trouwens de meeste mensen die zelf op een zeker moment zo'n boot hebben zullen hem zeker niet afkraken want misschien willen ze hem ng weleens verkopen voor een grotere.
Het weet niet hoe groot je garage is maar mijn maatje heeft een garage van 5.4o mt en daar past gewoon een Lund Classic 1625 in met 40 PK motoren de trailer voorzien van een swingtongue (beweegbare dissel) Dus echt als ik jou was zou ik even door sparen en voor een iets grotere boot gaan, je zult daar zeker geen spijt van krijgen.
Dit gaat perfect, Mijn maat had ook een fisherman 145, met 25 pk, er achter, en deze wateren zijn gewoon erg goed te doen. hebben nog nooit problemen gehad.
Marc, kan je mij uitleggen waar een Fishermen dan wel geschikt voor is? voor een poldersloot?
Je geeft aan dat de Fishermen de helft van het gewicht is van een Monark 1400. Een Fishermen = 210 kilo kaal en niet 135 kilo hoor.
Het beste advies is wellicht het volgende:
Vis je alleen op groot water: spaar dan door en ga voor een Deep V (Lund Angler of Alumacraft Navigator etc...) Gewicht van deze boten ligt rond de 450 kilo. Je mag dan wel even heel goed doorsparen want deze categorie kost je zo 2,5 keer meer. (= ook zwaarder BBM).
Vis je ook op kleindschaliger water dan is een boot in de categorie Fishermen een prima alternatief. Ik zeg niet de beste keus maar wel een goede optie. Deze boot is goed te traileren ook nog wel zonder trailerhelling.
De Fishermen is kwalitatief beter dan de Sylvan sporttroller (zelfde prijs) en de Quicksilver (goedkoper). Een lund 1450 is ook een optie in die categorie maar deze is weer duurder.
Rob,
Ik ben ook ik het bezit van fisherman 145 ltd met honda 20 pk.
Heb ermee gevist op het Volkerak en Haringvliet gaat prima tot 3 bf.Een langere en zwaardere boot is natuurlijk beter en veiliger. Je moet gewoon de grenzen van je boot kennen, deze kan groot water aan zolang het niet te ruig wordt.
Bij veel wind gebruik ik wel een de front troller.
Groeten
Peter
Beste Stefan waarom meteen zo overstuur, wilde alleen maar aangeven dat dit formaat boten niet echt bedoelt voor de echt grote water zoals Het Volkerak Gooimeer e.d. tot een wind 3 is het heus wel te doen. ( kennis gaat zelfs met zijn portaboot het Gooimeer, beetje levens moe ). Maar als het weer toch omslaat wordt je niet echt vrolijk.
Vorig jaar tijdens de NKS wedstrijd op het Gooimeer net zo in de ochtend een windje 1 a 2 en er deden verschillende kleinere boten mee waardoor ik met de Monark en 's middags stond er een W 4 vol op de trailer helling waarbij we zeker golven hadden van 60 a 80 cm hoog, ik moet je zeggen geen pretje. Vandaar ook dat de Monark verkocht en nu dan een LUND Classic 1625 ( groter gaat nog niet ivm de trekkracht huidige vis auto).
Het is ook zeker niet de bedoeling om deze boot af te kraken want Alumacraft bouwt gewoon topboten echter een boot in dit segment heeft echt wel zijn beperkingen maar dit gaf je zelf ook al aan in de geplaaste reactie.
Veel succes met je keuze Rob en vang ze.
Marc, niks aan de hand hoor, alleen ik had het idee dat de info niet helemaal juist is.
Jouw Lund 1625 is ook een mooie boot. Ik denk dat je deze boot hebt aangeschaft ivm de hogere vrijboorden denk ik? Qua gewicht is deze boot toch maar ongeveer 50 kilo zwaarder toch?
Of heeft de Lund ook andere vaareigenschappen tov de Monark?
Erg bedankt voor de reakties.
Met windkracht 5-6 ga ik zeker niet het Volkerak of Haringvliet op. Heb het al eens meegemaakt in een Alumacraft Lunker, toch ook niet de minste, en dat was allesbehalve een pretje. Beter gezegd, het was gewoon helemaal niet te doen! De golven zijn op zo`n groot water gewoon veel hoger dan elders onder dezelfde omstandigheden. Ik denk dat je dan in geen enkele boot lekker op het Volkerak zit, het is nog gevaarlijk ook. Op de grindgaten, waar ik ook veel vis, ga ik met m`n huidige boot wel met windkracht 5 nog het water op. Is nog prima te doen. Ik bedoelde eigenlijk meer deze omstandigheden, had ik misschien iets beter moeten uitlichten.
Ik hoopte hier dan ook op een paar goede of negatieve ervaringen (kan ook natuurlijk) van mensen uit de praktijk. Maar goed, ik bedenk me nog even en zet alles nog eens op een rijtje en naar alle waarschijnlijkheid ga ik toch voor die Fisherman.
Inderdaad Stefan de vrijborden zijn wat hoger het gewicht is na genoeg gelijk echter het model romp van de Lund zorgt ervoor dat deze veel beter vaart als de Monark echter het is eigenlijk appels met peren vergelijken want de Monark kost advies 7300 en de Lund 1100 euro en dan mag je er ook van uitgaan dat de boot betere eiegenschappen heeft.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom een boot met meer waterlengte beter zou zijn. Bij een boot in plane zit slechts nog maar een gedeelte van de boot in het water en dan maakt de lengte niet zoveel uit denk ik hoor.
In mijn optiek is het belangrijkste:
- gewicht
- het model boot Semi V
- hoge vrijboorden
Heren,
Ik heb de knoop doorgehakt en heb de Fisherman inmiddels in m`n bezit. Ik moet zeggen een prachtige boot. Heb al wat proefvaarten gemaakt en met dat grote water zit het wel snor met deze boot. De vorige eigenaar vertelde me ook dat hij met enige regelmaat op groot water vertoefde met de Fisherman en dat gaf nooit problemen, zeker niet met een 30 PK motor. Alleen zal ik niet met windkracht 4 - 6 op bijv. een Volkerak gaan zitten. Maar dat zou ik echter ook niet gedaan hebben met een grotere boot.
Ik ben er egr blij mee en iedereen nog bedankt voor de tips en info!
Mvg,
Rob
Feli met je boot.
Hoi
Ik zie niemand iets zeggen over de sea mimpf een idiale boot iets langer dan 4mtr en een hoog vrijboord wat heel belangrijk is.
gr.aad