Meer PK achter Alumacraft
Ik heb een vraagje.
Min boot is een Alumacraft Lunker 165 LTD aluminium boot .
Met console.
Hier zit origineel 40pk achter en mag max 50pk hebben. Zou het kwaad kunnen om hier een 60 of 70pk achter te hangen? Kan de boot dit aan?
Ik wil namelijk de motor gaan vervangen.
Bedankt alvast
Min boot is een Alumacraft Lunker 165 LTD aluminium boot .
Met console.
Hier zit origineel 40pk achter en mag max 50pk hebben. Zou het kwaad kunnen om hier een 60 of 70pk achter te hangen? Kan de boot dit aan?
Ik wil namelijk de motor gaan vervangen.
Bedankt alvast
Beste, wat de fabrikant zegt daar zou ik mij niet aan houden als ik u was. Gewoon harder optrekken en keihard varen. De max aantal pk is naar beneden gehaald. Vergelijkbaar met de kilometerteller in je auto. Deze geeft ook altijd te veel aan. De opgegeven pk's kun je gerust verdubbelen. Succes en plezier met het harder varen. Voordeel je bent eerder op de stek.
Ja dat kan kwaad. Hoe oud is de boot? Is de spiegel nog goed? Goed onderhouden? Zit hout in, zou zomaar a rot kunnen zijn. Gaat met name om gewicht van de motor. 60/70 pk is meestal ander blok, dus zwaarder.
Technisch en mechanisch zal dit geen probleem. Een boot kan met 50pk ook aan stukken worden gevaren als er de golven mee in gebeukt wordt. Het hangt dus allemaal af hoe de boot gebruikt en gevaren wordt.
Ik zou qua motorgewicht echter niet zwaarder gaan dan waarop de spiegel gespecificeerd is. Dan zijn er nog een ander aspecten die wellicht het belangrijkste zijn, en dat is de garantie op de boot en de verzekering en aansprakelijkheid bij eventuele ongelukken. In dat geval kan je verweten worden dat de boot een te zware motor had, terwijl dat er misschien helemaal niets me te maken heeft.
Beste Piet,
Vaar zelf ook alumacraft en heb het ook weleens gevraagd bij het noorden Watersport zelf, maar ze adviseren ook niet hoger te gaan dan de Maximum die er voor staat.
Succes ermee
Niet doen Piet, nooit meer er achter hangen dan is toegestaan. Elke boot heeft een bepaalde rompsnelheid je wint er niet veel mee maar mocht je iets overkomen met meer vermogen dan voor de boot is voorgeschreven dan zal de verzekering niet uitkeren. Wees hier voorzichtig mee.
die rompsnelheid is toch voordat je overgaat naar plané ?
dan heeft die niets te maken met motorvermogen in plané
dat is dan geen argument
Ik denk als je er meer vermogen achter hangt als is toe gestaan ,dat de boot gaat rolle ,heb ik ook gehad met mijn eerste bootje gaat dan draaien om zijn as
Wanneer je Bugged het toelaat is dit geen enkel probleem. Immers, als het hele zaakje kapot gaat koop je toch gewoon nieuwe. Wij rossen op de IJssel met een 120 pk’s motor (terwijl er maar 60 achter mag) de meeste bootjes met gemak voorbij. Dit wordt door ons als erg leuk en vermakelijk ervaren. Vooral als je behoorlijk ver moet varen is dit een groot voordeel van al diegenen die er als een schildpad achteraan komen varen! Mijn advies: Gewoon doen dus! Have fun!
Dat gaat gewoon prima , kan absoluut geen kwaad.
Die limiet is er door de fabrikant opgezet om zichzelf in te dekken.
50 pk max. bedoelen ze eigenlijk dat je makkelijk over de 100pk kan zodat je supersnel naar je stekkies kan knallen.
Lekker joh.
Lijkt mooi, tot je vervolgens de boot ergens vol gas bij op zet. Motorvermogen is meer dan toegestaan vanuit fabrikant/CE keuring en verzekering gaat niet uitkeren. Vaak gaat het goed maar het zal je gebeuren. Op andere watersportfora ook discussies over geweest, juridisch heb je op zo’n moment geen poot om op te staan.
Gewoon doen! Je mag immers bijna nergens snel varen dus het is complete onzin en meeloperij.
Ik vaar sinds de aanschaf met een 50 pk, geen probleem, zou alleen niet hoger gaan. Ook een beetje onzin, 60km/uur is meer dan voldoende.
Piet; al die macho's die "doe maar" zeggen zijn de heren die de schouders ophalen als je straks een aanvaring hebt en jouw eigen verzekering jou in de steek laat en je de veroorzaakte schade zelf mag ophoesten. De enige verstandige reactie hieronder is die van Perry. Beter wat trager en goed verzekerd dan omgekeerd want je maakt het je eigen verzekering zo makkelijk om zich terug te trekken uit dat verhaal....
10 pk meer vermogen is merkbaar (soms nauwelijks meer dan t vlotter in plané komen), maar zeker niet zo, dat er persé maatregelen getroffen moeten worden.
Je geeft overigens niet aan wat je met die extra pk's wilt bereiken. Van 40 naar 60pk is het verschil zo'n €2500-€3200 (nieuwprijs), bij een jong 2e hands zo'n €2000. Is dat t waard?
Van de de meeste merken verschillende de 40 en 60 niet of nauwelijks in gewicht. Sterker nog , bij een aantal merken, zijn het exact dezelfde motoren. Bij anderen slechts+/- 12kg verschil. Daar breekt je spiegel heus niet zo snel vanaf. Een backtroller weegt hetzelfde en die hang je er ook probleemloos en zonder bij na te denken aan.
Een 70 pk wordt weer een heel stuk meer, dat wordt toch snel 50 à 60 kg zwaarder. Dat lever je weer in bij het extra vermogen.
Problemen met de verzekering? Eigenlijk nooit concreet van gehoord, alleen maar "van horen zeggen". Ook staat er niks over in mn polissen.
Anders plaats je een plaat okumé, aluminium of rvs tegen je spiegel.
Opgeven (foto's) aan de verzekering dat je spiegel verstevigd hebt en het motorvermogen vergroot hebt.
Bedankt voor alle reacties.
Heb toch besloten het zo maar te laten. Schijnt weinig op te leveren.
Ik stop het geld wel in een nieuwe vloer in de boot!