Marcraft-SQC-Lund
Mede vissers,
na jaren van sparen en dromen is de moment aangebroken en kan ik een eigen boot aanschaffen.
Nu wil ik uiteraard geen verkeerde keuze maken en hoop ik via deze weg correcte en objectieve ervaringen van mede vissers op te doen, zoals hierboven vermeld, mijn keuze valt onder de 3 vernoemde merken, andere merken dragen mijn voorkeur niet .
In eerste instantie ging mijn keuze uit naar Lund, echter nu ik de boten van Marcraft en SQC(kuhne boten) heb bekeken, begin ik een beetje te aarzelen
Ik heb het nieuwe ontwerp van Dhr. W.Stolk op de site bekeken en dit lijk een ongelofelijk mooie boot waar echt is over nagedacht!
ik zie bij marcraft en Khune dezelfde modellen Pikemaster 440 496 en 520 507 modellen, zijn dit fillialen van elkaar of zo , waar en wat is het verschil?
als ik te fel in twijfel wotdt gebracht wordt het Lund, heb reeds meerdere malen en onder verschillende omstandighden het water mee opgeweest en in verschillende modellen, en deze zijn kortweg, fenomenaal, echter ik ga toch nog wat nadenken en meningen lezen (hopelijk) want ik heb te lang moeten sparen om eindelijk mijn droom te kunnen realiseren.
alvast bedankt voor de mogelijk antwoorden !
na jaren van sparen en dromen is de moment aangebroken en kan ik een eigen boot aanschaffen.
Nu wil ik uiteraard geen verkeerde keuze maken en hoop ik via deze weg correcte en objectieve ervaringen van mede vissers op te doen, zoals hierboven vermeld, mijn keuze valt onder de 3 vernoemde merken, andere merken dragen mijn voorkeur niet .
In eerste instantie ging mijn keuze uit naar Lund, echter nu ik de boten van Marcraft en SQC(kuhne boten) heb bekeken, begin ik een beetje te aarzelen
Ik heb het nieuwe ontwerp van Dhr. W.Stolk op de site bekeken en dit lijk een ongelofelijk mooie boot waar echt is over nagedacht!
ik zie bij marcraft en Khune dezelfde modellen Pikemaster 440 496 en 520 507 modellen, zijn dit fillialen van elkaar of zo , waar en wat is het verschil?
als ik te fel in twijfel wotdt gebracht wordt het Lund, heb reeds meerdere malen en onder verschillende omstandighden het water mee opgeweest en in verschillende modellen, en deze zijn kortweg, fenomenaal, echter ik ga toch nog wat nadenken en meningen lezen (hopelijk) want ik heb te lang moeten sparen om eindelijk mijn droom te kunnen realiseren.
alvast bedankt voor de mogelijk antwoorden !
Gerald,
Het enige wat ik je hierover kan zeggen is dat LUND zich al jaren bewezen heeft. Dus Lund vergelijken met Marcraft gaat volgens mij niet op. Met alle respect voor Marcraft uiteraard!
Gerarld,
Gewoon omdat ik zo goed als naast jouw deur woon (Londerzeel), wat te denken van een Rhea Gipsy 480V? Ik heb er zo één. Er zijn best een aantal conceptiefouten aan die boot, maar door de jaren heen heb ik die allemaal opgelost. Mocht het je interesseren, dan mail je me maar eens (.(JavaScript must be enabled to view this email address)).
Groetjes
Luc
Als ik u ene goeie raad mag geven...koop u ene bellyboot!!En geloof me de vangsten zijn veel beter,ik heb een paar jaar met een bootje gevist en heb me onlangs een bellyboat aangeschaft...euh ik wil nie stoefen maar TRY TO BEAT ME... MVG TUUR!!!!
luc heb je ook fotos van de boot en wat zit er allemaal bij en wat vraag je er voor.
Als je perse hulp nodig hebt bij het uitzoeken van een boot wil ik je best helpen. Mijn advies koop een Marcraft mooie stabiele afgewerkte visboot op maat gemaakt.
Lund is ook zeker aan te raden. Ik begrijp alleen niet waarom u zelf de keuze niet kunt maken van uw droomboot. Als ik bijv: een (droom)auto of (droom)motor koop dan hoef ik echt geen advies van derden dan wist ik het wel.
Ik begrijp het wel. Er zijn mensen die menen dat alleen een gepopnagelde boot goed is, dit is onder andere het gevolg van discussies die vaak aangevoerd zijn door fabrikanten/makers van gelaste boten, die kunnen vaak niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat ie gelast is, alsof je anders zeker weten een boot koopt die gaat lekken. Die discussie maakt mensen onzeker, het is immers je zuurverdiende geld wat je uitgeeft en je geeft het maar één keer uit. Ik kan je wel één ding zeggen, Lund heeft zich al heel lang bewezen en staat wat dat betreft al jaren lang op eenzame hoogte met wat andere merken.
Marcraft hoort daar zeker (nog) niet bij. Het merk is er pas enkele jaren. Dus wat ga je doen, koop je een boot die zich door de jaren heen ruim bewezen heeft of ga je voor een merk wat pas een paar jaar op de markt is?
Het is jouw geld maar ik zou het wel weten.
Kuhne is gecopieerd van Marcraft.
Lund blijft de beste visboot.
Hoe zit het dan met de betrouwbaarheid van Alumacraft? Ook betrouwbaar gebleken door de jaren heen of veel problemen mee?
hoi,
ikzelf bezit een lund sinds vorig jaar, echt waar een pracht boot
zeer stabiel en oersterk,ook ik heb
getwijfeld tussen lund en marcraft
en zoals de meesten onder ons reeds
vertelden moet je een keuze maken tussen gelast of gepopt,ik heb die keuze gemaakt (lund)en nog geen seconde spijt van ,na een half jaar zeer intensief gebruik ook op ruig water nog steeds lekvrij,de vaareigenschappen van deze boot zijn ook fenomenaal,kijk ook eens onder de belgen bij het NKS, velen onder hen bezitten ook een lund, zei weten ook waarom!
Voor alle duidelijkheid mensen: mijn boot is helemaal niet te koop. Ik mailde gewoon maar om Gerald te laten weten dat, indien hij een Gipsy 480V wil bekijken, hij me maar moet mailen.
Ik heb 6 jaar met een Alumacraft Backtroller gevist; geen enkel probleem alleen vond ik de boordhoogte een beetje laag als je ook eens in Denemarken wilde gaan vissen; heb me daarna een Lund Angler 16 V aangeschaft en dat is een wereld van verschil. De stabiliteit en het vertrouwen dat deze boot u geeft, is gewoon fenomenaal. Verschillende keren in Denemarken op Little Belt en op Langeland mee gaan vissen en totaal geen probleem. Als er 6 B staat, blijft iedereen van het water...
Beide boten heb ik met pijn in het hart verkocht maar telkens aan meer dan 70 % van de aankoopwaarde. Noch mat Alumacraft noch met Lund ook maar 1 lekprobleem gekend en ik heb beide toch vrij intensief gebruikt (50 visbeurten op 1 jaar, winter en zomer, zoet en zout !)
En het fabeltje dat aluminium en zout niet goed samengaan, daar heb ik niks van gemerkt en geloof ik ook niet. Zowel in Australië, Nieuw Zeeland en, korterbij, Noorwegen, liggen er een pak alu boten in het zoute water. Verschillende kustwacht en rescue-boten zijn uit alu gemaakt.
En als ik dan toch onverzichtig ben geweest en een steen heb geraakt, dan ben ik beter af met een alu boot dan met polyester. Best mogelijk dat een handig persoon gemakkelijker een polyester boot kan repareren maar in de alu boot gaat meestal maar een deuk te zien zijn, en geen gat of scheur !
Lund heeft veruit mijn voorkeur omdat je er meer mogelijkheden mee hebt.
succes
Heb jaren met Alumacraft gevaren en nooit geen problemen gehad alleen maar super gevaren en gevist met dat ding. Is ook altijd weer goed te verkopen. Dat z.g lekken heb ik in mijn vriendekring nooit meegemaakt het zijn altijd een paar vage figuren die dat roepen. En mocht dat zo zijn dat is dat een incident net zoals die met een Lund of Marcraft ook te melden zal zijn als je wil mierenne*ken. Iedere boot heeft zijn voors en zijn tegens en daar moet je voor jezelf een keuze in maken en zeker een keer met alle 3 gaan proefvaren. Lund en Alumacraft handhaven zich al meer dan 20 jaar en misschein nog wel langer in de Verenigde Staten en dan moet je toch wel wat te bieden hebben. Ze zijn ook behoorlijk waardevast en dat zal met een Marcraft nogmaar moeten blijken. Marcraft ziet er goed uit en die SC en nog wat ook, maar dat zegt me niet zoveel. Hoe houden ze zich na een jaar of 5, daar gaat het om. Als de markt verzadigd is met Marcraft en er komen gebreken naar boven raak je ze nooit meer kwijt. Ik denk dat het wel mee zal vallen maar dat is de realiteit. En die onzin dat gelaste boten sterker zijn als geklonken is ook onzin want anders zou er geen geklonken boot meer verkocht worden. Doordat er enige beweging in die boten zit gaan ze ook langer meer als een zeer starre boot. Als ze de Eiffeltoren strak en star gebouwd zouden hebben was hij al lang omgevallen. Er moet gewoon wat flexibiliteit inzitten, dat is alleen maar goed. Die snelle aluminium boten die naar ierland varen zijn ook allemaal gelast en ieder half jaar moeten daar nieuwe achterkanten in. Gaan allemaal scheuren door de krachten die er los komen. Dus van alle modellen, materialen etc, is wat te zeggen of te prijzen. Je zal al die zaken afwegende zelf moeten kiezen. Succes ermee.
ik lees hierboven dat SQC een kopij is van marcraft ?? is dat zo .
hier had ik graag wat meer van geweten, ik vindt die boot (in hout structuur) schitterend
iemand ervaring mee ?
Ja de sqc is een kopie van marcraft. Je hebt altijd bedrijven die op een goedkope manier willen mee profiteren van iemand anders succes hij gebruikt zelfs de zelfde typebenaming. Alleen daarom al zou ik zo'n boot dus nooit aanschaffen.
Mijn advies niet doen
Uhh geen gidsen in Ierland en Zweden met een alu boot? Typefoutje van je zeker of niet? Een aantal bekende gidsen vaart in dit soort boten. Navigeren is een ok kunst want volgas varen op een plek waar je dat niet kan doen.... Ook polyester kan kapot als je dit doet. En een keer tegen een steen aan bij lage snelheid daarvan gaat geen enkele boot kapot.
Groeten,
Wouter
SQC is geen kopie van Marcraft , echter wel uitvinder van het concept van Marcraft , heeft zich daar tussen uit getrokken en vaart nu zijn eigen koers, hoe waarom ??? ik heb er het raden na
Het verhaal gaat dat de kopieen van Marcraft, die bij SQC (Kuhne) dus, gemaakt worden door ex-Marcraft medewerkers. Ik heb geen flauw idee verder in hoeverre dit wel/niet klopt dus pin me hier niet op vast aub. De prijzen kunnen misschien interessant zijn dan want laten we eerlijk zijn mannen Marcraft is z`n eigen doelstelling, goedkopere boten maken dan die "dure" Amerikaanse, compleet voorbij geschoten! Mogen dan zeker mooie boten zijn maar prijzen zijn gewoon belachelijk hoog geworden vergeleken met nog geen twee jaar geleden. Zeker als je nagaat dat men zich nog steeds moet bewijzen kwa duurzaamheid vind ik het gewoon te gek voor woorden. Maar goed iedereen is vrij om te doen en laten wat hij wil met z`n geld natuurlijk maar ik zou op dit moment niet voor Marcraft kiezen...
Aan Marten: SQ boten zijn geen kopieen van Marcraft !!! SQ boten zijn van Kuhn Yachtdesign.... Dit is de eerste ontwerper van de Marcraft. Martin Frankena (van MArcraft)heeft destijds boten laten ontwerpen naar zijn eigen wens ism Kuhn Yachtdesign. Kuhn Yachtdesign heeft destijds de Marcraft boten getekend, berekend en ontworpen.
Later is Marcraft zelf verder gegaan (zonder Kuhn Yachtdesign)en is gaan samen werken met een andere (Engelse) ontwerper. Zo hebben Marcraft zich verder kunnen ontwikkelen en zijn ze gekomen met bijv. andere dubbele spiegels in de boten.
Kuhn Yachtdesign heeft echter de eerste Marcraft modellen ontworpen en bouwt ze nu zelf ook onder de naam SeaQuick. De naam Marcraft mogen zij niet gebruiken omdat die naam toebehoort aan Martin en Marcel Frankena. Ik denk dat ze de namen pikemaster ed wel mogen gebruiken omdat die niet officieel vastgelegd zijn.
SeaQuick en de "oude" Marcraft modellen(dus niet de Marcraft 410 challenger) zijn dus van dezelfde ontwerper Kuhn Yachtdesign maar worden door anderen gebouwd.
Tenslotte: ik heb niks te maken met die twee bedrijven of boten (vaar zelf een Tracker visboot)maar reageer omdat ik het niet terecht vind dat iemand iets roept (mee liften op het succes van een ander)terwijl diegene niet eens precies weet hoe het zit.
ik snap niet waarom je twijfelt je moet op je gevoel afgaan en waar je ondertussen ervaring mee hebt en ook in gevaren hebt
voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat als je morgen leest dat stolk in een mooie bestickerde badkuip gaat varen ga je dan hier ook weer over twijfelen omdat die badkuip fabrikant stolk beter sponsort want ze geven totaal ergens om want eerst was het toch immers marcraft wat volgens hem helemaal top was en dit merk word nu weer volop gepromoot door daan omdat ie wat korting krijgt maar de boten helemaal niet kent kijk ook maar eens naar het fisfinder gebeuren ze lopen van de een naar de ander als ze maar wat voor niks krijgen
dus wat ik hier mee wil zeggen maak je eigen keuze ik zou het wel weten maar het zijn jou centen
Volgens mij is deze discussie al ontelbare malen gevoerd. Volgens mij zijn het allemaal mooie boten die allemaal lekker varen, driften, enz., enz.
Volgens mij zou de vraagsteller niet zozeer belang moeten hechten aan het MERK van de boot maar veel meer aan de KENMERKEN (lengte, gewicht, minimaal vereist motorvermogen) van de boot en de DOELEINDEN waarvoor hij de boot wil gebruiken (klein water, groot water, trollen, verticalen).
Je kan de allergrootste boot kopen en daarmee in de polder gaan vissen en ik garandeer je dat je daar spijt van gaat krijgen. Hetzelfde geldt met een kleine boot het Haringvliet op. Ook dat zal bepaald geen succes worden.
Doe er je voordeel mee en staar je niet blind op het merk.....
De eerste ontwerper van Marcraft, is volgens mij degene die de SQC bouwt. Dus volgens mij zijn het ook zijn modellen en was Khune degene die de platen voor de boten ook leverde aan Marcraft. Vandaar ook dat Willem Stolk bij SQC terecht komt deze heeft namelijk al een boot van deze ontwerper dat was 1 van de eerste 520 River Pro.
Beste Marten. Heb voorheen wat mensen van Marcraft hier bij elk boten onderwerp zien beweren dat marcraft zoveel beter is en dat de rest gepopnageld is en dus gaat lekken. Nu zie je het steeds minder omdat de zaak van de grond is maar toen er nog geen wachtlijst was voor die boten had je het hier eens moeten lezen op TF, het ene verwijt na het andere richting de gerenommeerde merken om maar wat klanten af te kunnen snoepen.
Dat was pas een reden om geen marcraft te kopen. Op zo'n manier klanten binnenhalen, door consumenten onzeker te maken over grote merken als Lund en alumacraft. Als er op zo'n manier klanten binnen gehaald moeten worden dan pikt Marcraft net zo hard als SQC korrels weg van het succes van de grotere merken die al jaren marktleider zijn en moet je je pas achter je oren gaan krabben of het wel echt verstandig is om een marcraft te kopen.
Uiteindelijk zijn die boten allemaal kopieën van elkaar.
Omdat ik inmiddels ruim 50 emails en telefoontjes gekregen heb, zal ik vertellen hoe het zit.
Allereerst heb ik mijn boten altijd betaald - ook de 1e 520 die is ontworpen door Jerry Kuhn. De boot heb ik samen met mijn vismaat Rene en zijn zwager Arthur afgebouwd. Ik ben dus gewoon een klant, die zijn wensen kenbaar heeft gemaakt die zijn vertaald in de 1e 520. Jerry leeft niet van visboten alleen, hij bouwt en ontwerpt meerdere boten - zie zijn site. Ruim twee jaar geleden zijn Jerry en Martin samen begonnen om Marcraft in de Markt te zetten - Jerry deed het technische gedeelte -en Martin de 'verkoop'. Uiteindelijk hebben ze besloten om ieder hun eigen weg te gaan. De ontwerpen van diverse modellen zijn van Jerry - en hoe zij dat onderling regelen moeten ze zelf weten. Ik heb daar niks mee te maken. Toen Jerry verder ging met ontwerpen vroeg hij me om mee te denken - en dat heb ik gedaan. Uiteindelijk is er een serie SQC boten ontstaan die (vind ik) unieke features heeft; ronde spiegel ivm backtrollen, bun in de vloer met oog op stabiliteit en ruimtebesparing, lager en lichter qua gewicht, etc. Daarnaast eb ik gekozen om de boot een houtlook te geven en nog wat zaken. Ik ben dus de 1e ontwerper trouw gebleven, maar heb nog steeds betaald - dus gewoon een klant. Dat ik hierover schrijf is mijn keuze en geen verplichting. Iedereen is vrij om te doen en laten wat hij/zij wil. Ik denk dat het alleen maar goed is - meer concurentie betekent uiteindelijk dat er betere producten worden gemaakt. En ja, Alumacraft en Lund zijn zeker goede boten. Helaas heb ik er met een van beide slechte ervaringen, maar dat had te maken met een productiefout in Amerika - feit blijft dat dit meerdere malen is gebeurd - en dat ik een boot wil hebben die tegen ruige omstandigheden bestand is.
Geen kwade bedoelingen dus...
Pas als ze vliegtuigen gaan lassen ga ik me zorgen maken over mijn gepopte Alumacraft.
allen bedankt, mijn beslissing is gevallen en ga voor gevestigde waarde LUND .
Nu ga ik op zoek naar een "goede" dealer.
nogmaal bedankt allemaal
ook marcraft heeft recht op zijn bestaan. Dat daar commerciele trekjes bijhoren prima toch dat doen andere merken ook.
Je moet je richten op de feiten. Daar waar Marcraft 2 jaar geleden nog concurrerend was met de prijs heeft Marcraft zich nu gepositioneerd tussen de grote merken. Dit hebben ze zelf gedaan. Als je dus voor hetzelfde geld ook een Lund kunt kopen dan zal ik altijd voor een Lund gaan.
Kijk niet naar de zogenaamde toproofvissers. Deze mannen worden altijd gesponsort en zijn dus absoluut niet objectief.
Hoi Gerald,
Ga gewoon voor het meest betrouwbare,
ik heb er geen minuut spijt van,
je kan altijd een keertje proefvaren,
je kan me contacteren op 0476 43 56 02.
groet
Chris
Vraagje aan John, ben jij soms een beetje jaloers je komt nogal gefrustreerd over.
Ik kan je namelijk vertellen dat daan Marcraft niet loopt te promoten maar er gewoon eerlijk voor uit komt dat hij het mooie afgewerkte boten vind. Ook weet ik van hem dat hij erg tevreden was over de lund die hij had maar hij wilde gewoon een keer iets anders en het was voor hem belangrijk dat de boot een beetje groter was, ook vond hij het leuk dat hij zelf een beetje de boot kon indelen buiten dat is ook Daan gewoon een betalende klant en heeft hij totaal geen belangen bij Marcraft. Ik vind het altijd erg jammer dat mensen zomaar in verhalen worden genoemd zonder dat daar gegronde redenen voor zijn als je Daan wat beter zou kennen zou je weten dat hij eerlijk is en een uitgesproken mening heeft. O ja wat betreft het dieptemeter verhaal kan ik je zeggen dat Daan over het ene merk niet helemaal tevreden was en uiteindelijk weer terug is gegaan naar zijn oude merk daar zou je juist blij mee moeten zijn want als jij een advies wilt kun je er zeker van zijn dat je een eerlijke mening van hem krijgt en dat is toch wat we willen? Mensen stop nou eens met dat noemen van namen en wijzen met vingers ik wordt daar zo moe van dit soort mannen promoten ook de hengelsport en we vinden het allemaal leuk om hun verhalen te lezen laten we zorgen dat zij dat zelf ook leuk blijven vinden.
Simon
Simon, hij had dan toch ook een grotere Lund kunnen kopen? Ik geloof er helemaal niks van dat hij voor de boot hetzelfde betaald als de klanten.
Beetje jammer dat je het gelijk als jaloezie bestempelt. Hij geeft alleen maar aan dat objectiviteit belangrijk is bij het geven van informatie. Objectiviteit hoef je niet te verwachten bij vissers die gesponsort worden dat is gewoon een feit.
Vauit de optiek van deze sponsorvissers natuulijk terecht omdat er een prestatie tegenover hun tegemoetkoming moet staan maar gaan nu niet eigenwijs zitten doen dat het niet zo is.