Klapperen/ stuiteren boot
Hallo,
Tijdens het planeren gaat de boeg van mijn boot hevig op en neer stuiteren.
Ik heb een polyester boot van 5 meter met een 50 pk 4takt. Het klapperen begint al bij het planeren, wanneer ik de trim gebruik wordt het alleen maar erger. De motorpin zit in het gat, welke het dichtst bij de spiegel is.
Heb op internet gelezen over hydrofoils (planeervleugels), maar durf eigenlijk niet in mijn cavitatieplaat te boren.
Heeft iemand een tip, wat ik het best kan doen?
Alvast bedankt.
Gr. Jan
Tijdens het planeren gaat de boeg van mijn boot hevig op en neer stuiteren.
Ik heb een polyester boot van 5 meter met een 50 pk 4takt. Het klapperen begint al bij het planeren, wanneer ik de trim gebruik wordt het alleen maar erger. De motorpin zit in het gat, welke het dichtst bij de spiegel is.
Heb op internet gelezen over hydrofoils (planeervleugels), maar durf eigenlijk niet in mijn cavitatieplaat te boren.
Heeft iemand een tip, wat ik het best kan doen?
Alvast bedankt.
Gr. Jan
Hee Jan,
Je boot is overpowered. Twee oplossingen, gewicht naar voren brengen, of je vermogen omlaag.
Gr. John
meer gewicht naar de boeg verplaatsen wil vaak helpen...
Beste Jan,
Ik herken dat wel. Een paar vismaten van mij hadden dit probleem ook. Soms is de boeg en kiel niet in het juiste model om deze motor te hanteren. Jouw boot is qua vermogen mischien overbelast. Wat staat er op het plaatje aan de binnenzijde wat het maximale motorvermogen mag zijn?
Groeten Pim
Op RVF is hier een topic over.
http://www.roofvisforum.nl/forum/viewtopic.php?t=55271&highlight=
Heb je niet toevallig gewoon een verkeerde motor achter je boot? Ik heb dat namelijk eens gehad met een kortstaart motor terwijl ik een langstaart moest hebben.
Allereerst hartelijk dank voor de snelle respons allemaal.
De boot mag volgens typeplaatje maximaal 60 pk langstaart hebben. Mijn motor is ook een langstaart.
Heeft iemand de hydrofoils op een motor met powertrim? Kan dit geen kwaad voor het hydraulisch mechaniek?
Ik kijk uit naar de reacties.
gr. Jan
ik heb de hydrofoil, en heb twee kleine gaatjes moeten boren in de cav.plaat.
voor de powertrim maakt het niks uit.
je zult er echt geen spijt van krijgen!
Hallo Jan ik weet precies wat je bedoeld heb zelf het probleem gehad met mijn vorige boot alumacraft magnum 165 gewicht voor en achter in de boot maakt helemaal niks uit motor kantelen maakt niks uit hoe meer je de motor uit trimt hoe slechter heb net hetzelfde gehad
het ligt aan de boot en ik weet precies wat je moet doen die van mij heb ik toen ook aangepast en het probleem was opgelost mijn boot vloog over het water zonder op en neer te klappen met de neus geloof me maar en laat je anders niks wijs maken laat het maar weten als het je intreseerd want zo is het te moeilijk om uit te leggen morgen vertrek ik voor 3 dagen naar Nederland maandag avond ben ik terug thuis ik lees de reacties
Het kan dat je moter te hoog hangt dan heb je dat probleem ook.
mario ik heb ook een alumacraft 165 hoe heb je het probleem opgelost wil je mij even bellen als je er weer bent maandag te 0648315146
een zak zand in de punt leggen en het stuiteren is voorbij
Ik ben ook eens heel benieuwd hoe Mario dat opgelost heeft.
Misschien kan hij dat hier omschrijven want zoals gezegd ben ook ik hier zeer geinteresseerd in.
Bij voorbaat dank!
Vaak gedraagt een boot zich zo doordat de motor te ver van de spiegel afgetrimt staat, bij het in plane komen motor volledig tegen de spiegel aantrimmen, vervolgens bij meet toeren kun je de motor verder uittrimmen.
Mocht het zo zijn dat met een volledig ingetrimde motor nog steeds dit probleem spelen, kun je denk ik het best aan je dealer vragen of er mogelijkheden zijn om de motor anders af te stellen,, of misschien een andere schroef te monteren, met een kleinere spoed.. !?
Ik denk dat Mario een andere boot heeft gekocht .. probleem over.
ik ook,
van de hydrofoils weet ik dat het werkt,
nu mario zijn verhaal nog..
er zijn ook hydrofils waar je niet hoeft te boren
http://www.directmarine.eu/se-sport-200-10-40.html
wat mario misschien bedoeld is,de spiegel van onze visboten staan allemaal verschillend in een bepaalde schuinte ik heb een lund en de spiegel staat vrij recht maar kijk je naar een sylvan daar staan de spiegels weer wat schuinen,dan krijg je een andere trim hoek.ik was eens bij van zelst de sylvan dealer die had speciale aluminium keggen om je motor in een andere schuinte te plaatsen dan word je trim afstand langer,en dan kan je boot bij deze aanpassing mischien net wel even beter varen.
zoals mario het brengt spreekt iedereen wartaal.
als het zo simpel is als hij doet vermoeden hoop ik dat ie het net zo makkelijk even wat intikt op het forum.
ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn quicksilver dlx.
maar dan alleen als ik alleen vaar.
ik ben benieuwd naar mario.
Nee ik denk jongens dat Mario het bij het rechte ijnd heeft, het heeft te maken met de afwerking van je achterste stuk van de boot.
Ik ga de beschrijving aan Mario overlaten, hij heeft het me verteld maar hij kent de details, geloof me hij weet waar hij over spreekt.
Suc6 Robbie Smeets
Ik weet hoe Mario het opgelost heeft.
Direkt een andere boot gekocht
Ik ben in ieder geval ook erg benieuwd naar de oplossing van Mario.
tjonge jonge zeg, Gewoon intikken Mario, beetje onzin om het hier niet te vermelden omdat het niet duidelijk over zou komen.
Alles heeft te maken met het gewicht voorin. Als je accu's benzine etc.. allemaal achterin hebt staat en je zit ook nog eens alleen in de boot, ja dan krijg je dat. Gewoon een betere verdeling.
Overigens ik heb ook een Alumacraft maar heb nergens last van. Dus ik hoop weer niet dat het weer een afzeik verhaal wordt van een bepaald type merkboot want dat is gewoon onzin.
Robbie bedankt jij kent mij.Ivo inderdaad ik heb een nieuwe boot gekocht maar mijn alumacraft was in orde en klapte niet meer als ik hem verkocht heb trouwens je woont 5 minuten van mijn deur ik kan je het ook bij mijn nieuwe boot laten zien.
Patrick ik zet het zomaar niet op de site er zijn er altijd die het beter weten daar heb ik zeker geen probleem mee er zijn verschillende die het hebben over het verdelen van gewicht vaar met de boot alleen erin die klapt met de neus zet dan een tweede persoon in de punt van de boot gewicht maakt niet uit de boot zal nog steeds klappen.sommige alumacrafts hebben het probleem maar niet allemaal destijds kontact opgenomen met de fabriek Alumacraft maar vele andere merken hebben het ook.diegene die interesse hebben laat jullie mail achter
he mario met bodo hep veel intresse willy herzberg @ hotmeel.com
Hallo Mario,
Ik ben heel benieuwd naar de aanpassingen, die jij hebt uitgevoerd aan jouw vorige boot.
Mijn email is: .(JavaScript must be enabled to view this email address)
Gr.Jan
Bodo is je mail adres mis want krijg de mail niet verstuurd
hier het juiste adres
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Heb ook, het probleem,graag wat info. Mario
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hoi Mario,
Heb ook interesse. Mijn email: .(JavaScript must be enabled to view this email address)
Bedankt alvast!