help!! welke 50 PK 4 takt BBM?
Voor mijn aluminiumboot moet ik nog een 50 PK buitenboordmotor aanschaffen maar door de vele merken en informatie die ik heb weet ik het gewoon niet meer.
De merken die ik op het oog heb zijn:
Suzuki, Mercury en Honda.
Ik heb gehoord dat de motoren van Suzuki fluister stil zijn en tot 30% zuiniger als de andere merken 4 takt motoren.
Mercury en Honda hebben beide dit jaar in de klasse 50 PK gloednieuwe EFI 4 takt motoren (EFI = electronische brandstof inspuiting). Schijnt ook wel een verbetering te zijn.
Hebben jullie informatie en/of adviezen?
De merken die ik op het oog heb zijn:
Suzuki, Mercury en Honda.
Ik heb gehoord dat de motoren van Suzuki fluister stil zijn en tot 30% zuiniger als de andere merken 4 takt motoren.
Mercury en Honda hebben beide dit jaar in de klasse 50 PK gloednieuwe EFI 4 takt motoren (EFI = electronische brandstof inspuiting). Schijnt ook wel een verbetering te zijn.
Hebben jullie informatie en/of adviezen?
Wij hebben een 50pk honda op onze lund liggen, draait zeer stil en is ook zeer zuinig, ik geloof heus niet dat suzuki stiller bolt dan honda. honda ligt niet voor niets in de hogere prijsklasse
sorry maar ik zou toch even bij evinrude gaan kijken zijn veel beter en 300 uur geen onderhoud en twee tackt
ik heb hem ook droom motor
De EFI motoren bestaan al jaren.
Prik door de reclame slogans en brochures.
Evinrude, Mercury/Mariner, Suzuki en Yamaha ontlopen elkaar niet zoveel in verbruik, vervuiling, kwaliteit enz.
Waar je rekening mee moet houden is de service vd verkoper en het servicenet vd importeur/fabrikant.
Er zijn verkopers die met lage verkoopprijzen maar met een slecht service. Dan moet je weer uitwijken naar een andere dealer/servicepunt die vaak niet om de hoek is. (kan ook andersom natuurlijk)
Het onderhoud is ook iets waar net als auto's rekening moet houden.
De voorgeschreven onderhoud voor 4 takt motoren is meestal 100 uur. Evinrude (2-takt) schrijft 300 uur voor, daar staat wel de mengsmering tegenover.
Als je het niet zelf kan of helemaal wilt, kan dit aardig in de kosten lopen.
Overigens is het meeste zelf te doen. Kijk wel je verzekeringspolis op na. Sommige vereisen een periodiek onderhoud door een erkend bedrijf....je ken dat wel.)
Suzuki in de lagere prijsklasse? volgens mij qua prijsstelling allemaal hetzelfde.
Opvallend is wel dat diverse bekende roofvisauteurs gekozen hebben voor een Suzuki motor.
een namenlijstje:
Henk Simonsz, Dietmar Isaiasch, Steef Meijers, Jouke Jansma.
Waarom zou dat?
Heb zelf gekozen voor een Mercury omdat dit gewoon op het moment de beste motoren zijn verbruik echt super zuinig, op een dagje snoekbaarzen varen we gemiddeld 25 tot 30 km en verbruik dan ongeveer een liter of 5. Mercury wordt wereldwijd het meest verkocht en tevens in de boot racerij is Mercury de nummer 1 is wel iets duurder als bijv. een Suzuki maar wel veel stiller. Mijn vismaat had op zijn vorige boot een 15 PK 4 takt Suzuki deze liep een stuk duurder kwa verbruik en een stuk meer decibels als de Mercury 40 PK 4 takt.
Misschien ook wat om je motor uit de US te halen scheelt zeker de helft en Mercury geeft wereldwijde garantie.
Succes met je keuze.
Ja Marc, je moet ook niet een vergelijk maken tussen een 15 en een 40 pk.
wel opletten als je prijzen gaat vergelijken.
sommige merken geven hun prijs op zonder schroef, die moet je achteraf nog bijbetalen.
Suzuki is gewoon top
hoi,heb nog een evinrude 50 pk E-tec met afstandsbediening t.k.
06-30766367
Mercury ! Van een betrouwbare dealer !
Aan Vlieto uit Vlaardingen:
Misschien is jouw maat zijn boot zwaarder beladen dan de jouwe, enkel hier hangt alles van af; een 50pk is krchtiger dan een 40pk, zet ze allebei op een ven zwaar geladen boot en dan merk je het verschil wel
Vergeet al die verhalen maar die zeggen dat motor a zuiniger is als motor B. Allemaal onzin.
Een motor gebruikt ongeveer 160 gram brandstof per pk / per uur.
Dat geld voor alle motoren. Natuurlijk zitten er kleine verschillen tussen de verschillende motoren maar dit is echt verwaarloosbaar. Kwestie van natuurwetten. Dus bij optimale afstelling en vol gas gebruiken alle motoren van 50 pk dus 50 x ca. 160 gram = 8 kilo brandstof per uur. Heb even niet het soortelijk gewicht van bezine bij de hand maar dat zal wel rond de 0,9 liggen maar dan zit je op een kleine 9 liter per uur ongeveer. Vaar je langzaam en gebruik je maar 10 pk vermogen van de 50 dan gebruik je dus 10 x 160 = 1,6 kilo per uur. (kleine 1,8 liter). Dit geldt voor alle motoren. Natuurlijk gaat de techniek vooruit en worden motoren zuiniger maar ga er maar vanuit dat ze allemaal niet achterlijk zijn en allemaal bij de tijd dus die verbruiken lopen elkaar echt bijna niets. Natuurlijk heb je wel verschillen tussen oudere en nieuwe type motoren. Maar laat je niet gek maken over die brandstof. Overigens is het zeker mogelijk dat je op een gelijke boot met een 40 PK merk A harder gaat als met een 50 pk merk B. De maat en spoed van de schroef kan heel veel verschil geven in snelheid. Kwestie van zo efficient mogelijk met je PK's omgaan. Om de maximale snelheid van je boot uit te rekenen met een bepaalde motor moet je wel aardig aan de slag want dan ga je rekening houden met de vorm en efficientie van je onderwaterschip, zwaartepunt van de boot en het gewicht van de boot. Op basis hiervan kun je de ideale schroef berekenen en aanpassen op je boot. Aangezien dit nogal lastig is en je bij een productieboot niet aan deze gegevens kan komen (= geheim) koopt iedereen dus een BB motor met standaard schroef. En die motoren worden aan honderden verschillende bootjes gehangen en de kans dat de standaard schroef op die motor voor jouw boot de beste is is dus heel erg klein. Je kunt wel experimenteren en dan ga je zeker resultaten boeken. Vraag is alleen of je dat er voor over moet hebben. Om het verhaal kort te houden hoef je bij aanschaf van een nieuwe motor alleen te letten of het een betrouwbaar merk is. Hiervoor komen alle bekende merken in aanmerking (Yamaha, Honda, Suzuki, Mercury en .... ???)
Dus dat maakt niet uit. Dus ga je kijken naar vooral de prijs en servicemogelijkheden (en de kosten daarvan). Alle gerenommeerde merken hebben hele goede en betrouwbare motoren en verbruik is (op een haar na) hetzelfde. Let dus vooral op de aanschafkosten.
Echter bij gelijkwaardige krachtbron