gladheid
Pas op voor het rode stuk asfalt in de scherpe bocht bij het zijkanaal-c
SPIEGELGLAD bij opvriezen.
Wij zijn hier nog zonder schade vanaf gekomen.
visser, friesland, 15/12/2010

REAGEER

Gravatar
jan
.

Dat heb je met een niet gekeurde amerikaanse ongeremde trailer. Het is een beetje eigen schuld, want bij mijn weten mag je met zo'n trailer niet eens de weg op. Het is een strafbaar feit, ben blij dat ik daar niet mijn hond aan het uitlaten was.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Fred
.

Beste jan ik denk dat het niks uitmaakt of je een geremde of ongeremde trailer hebt.Als je op zo,n ijsbaan terecht komt gaat het zaakje toch wel schuiven.Ik heb zelf een geremde trailer en ik denk dat mij het zweet wel uitbreekt als ik plotseling op zo,n ijsbaan terecht kom.Dus om nu te zeggen eigen schuld vind ik niet terecht.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Daan Verbruggen
.

Oei oei dat is echt linke soep, wat zal jij geschrokken zijn zeg. Ook ik wil iedereen de tip geven om goed op te letten zeker de weg naar het zijkanaal-c is vaak spiegelglad maar ook aan de vassumweg is het erg oppassen daar is er laatst een auto in het water terrecht gekomen omdat hij door gleed op de helling. Beetje zout helpt soms nog wel maar als het echt ijs is wordt dit ook lastig dus echt oppassen zowel op de weg als op de helling.

Daan

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Henkjan
.

Bedankt voor de waarschuwing, blij voor je dat je er zonder waarschuwing vanaf bent gekomen.

Trouwens, wat een bijzonder vervelende reactie van Jan!
Ten eerste, geremd of ongeremd maakt weinig uit op een ijsbaan.
Ten tweede; onder de 750 Kg mag je gewoon ongeremd de weg op. Ook met een amerikaanse trailer op voorwaarde dat de verlichting is aangepast naar de Europese eisen!

Gr.

Henkjan



  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Marc
.

Beste Jan, zolang je trailer in combinatie met je boot onder de 750 KG blijft en voldoet aan de NL regelgeving wat betreft verlichting, koppelling ed.
Dan mag je gewoon de weg op met deze trailers.
Het is alleen de vraag of het verstandig is om met dit weer met een boot, caravan of iets dergelijks te gaan rijden.
Ik vis zelf ook erg graag maar met dit weer vis ik wel een keer vanaf de kant en ga ik niet met de boot op weg.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Rudy
.

Hey Jan
Ik heb ook een ongeremde amerikaanse trailer met europese verlichting nieuwe koppeling .Waarom mag ik er niet mee op de weg?

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
rudi terheegde
.

wat een onzin man,als het glad is en je bent in bezit van een geremde trailer hou je er ook niks aan,gewoon voorzichtig rijden,maar ik ben voor julle blij dat jullie niks gebeurd is, ik wens jullie dan ook mooie Feestdagen toe en een gelukkig nieuwjaar rudi.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Milan
.

Wat een rot opmerking van Jan,wat deze man niet weet dat amerikaanse trailer veel stabieler is dan welke europese trailer dan ook dit vanwege breedte van de as en de boot ligt daar ook veel lager bij de grond...

Je had wel geluk zo te zien en wees blij dat je niet iets harder reed...

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
jan
.

De combinatie die ik achter de auto zie is zeker boven de 750 kilo. Zo'n amerikaanse trailer weegt zeker al 250 kilo netto, dan komt er nog de buitenboordmotor, de kale boot, en de accesoires accu's etc etc overheen. Ver boven de 750 kilogram. Sorry kan er ook niks aan doen maar volgens de wet ben je dan strafbaar. De (gespeelde) verbaasde reacties vind ik dan ook wat vreemd, want bij een beetje remwerk op een vermoedelijk glad stuk remt die dikke 750 kilo+ die je achter je auto hebt hangen niet, die drukt je gewoon rechtuit , zoals op de foto is te zien(wet v.d massatraagheid).. Ik begrijp het ook wel je hebt zin om te vissen en je hebt vanuit friesland al een lange reis gemaakt en dan het laatste stukje ff niet opletten en wellicht iets te haastig omdat je snel op het water wil zijn en daar ga je dan...

Toch adviseer ik je de onderkant van je auto nog wel even te controleren, je zegt geen schade te hebben maar er lopen wel remleidingen e.d. op de plaats waar je auto met de onderkant in de berm drukt. Een goeie leer voor de volgende keer en misschien toch wel verstandig om eens over een geremde trailer na te denken dan had je dit ( het had nog erger gekund hoogst maar dat zal ik hier maar besparen te zeggen)waarschijnlijk kunnen voorkomen.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Pierre
.

Jan uw trailer remt enkel als je remt ( en niet traag)!
Het is toch niet de bedoeling als je 25 km per uur rijdt en je vertraagt dat de trailer z'n wielen blokkeren. En die combinatie (er zijn er hopen) zit toch niet ver naast de 750 kg!

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Rudy
.

Jan Zeker 250 kg??
Mijn amerikaanse trailer weegt 205kg
op de kop .Dus niet beginnen schatten als je het niet zeker weet.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Rob
.

Zit er op een geremde trailer ABS ? Ik denk het niet !
Die duuwd de auto net zo goed door

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Maikel
.

Jan wat kan jij zeuren zeg!!!!

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
zeeboske
.

wat heeft de trailer hier te maken dat het glad is op de baan,bedank liever deze persoon om het gevaar ervoor te melden grt

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Wim
.

ik denk dat hier het probleem de wagen is.
geen 4+4 suv bij zulk een combinatie is niet zo ideaal.
te snel rijden en dan de mensen waarschuwen??,iedereen weet dat je bij dit weer moet opletten!
ene dikke lund+motor+trailer zal zeker de 750 kg overschrijden.
natuurlijk zullen hier weer een boel specialisten zijn die het allemaal wel goed vinden en nooit problemen hebben,tja tot het een keertje mis gaat.
effe doorsparen kan je ook een suv bij je lund kopen.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
kappie
.

Jan heet zeker SPEE van achternaam?

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Ruud
.

Nou Wim, ik mag me gelukkig prijzen een 4x4 met alle toeters een bellen te rijden maar kan je verklappen dat je niets kan doen op een ijs wegdek. In de sneeuw gaat het top maar op het ijs heb nooit geen grip.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
jan
.

Het is jammer om de vooral op emotie gebasseerde reacties te lezen.

Ik probeer het nog 1 keer aan de hand van een voorbeeld uit te leggen.

We gaan er even vanuit dat het niet glad is en als voorbeeld nemen we
een bouwvakker met 800 kilo zand op z'n ongeremde aanhangwagen achter zijn
1200 kilo wegende auto, hij rijd 50 km/h binnen de bebouwde kom.
De bouwvakker nadert een zebrapad waar 20 meter verder plotseling een kind de zebra opgaat.
Hij moet nu met volle kracht in de remmen met als gevolg dat door de 800 kilo
zand die hij op z'n ongeremde aanhangwagen vervoert deze de auto gewoon doordrukt (massatraagheid).
waarbij de bouwvakker dus niet op tijd tot stilstand kan komen in deze situatie, met alle dramatische gevolgen van dien.

De massatraagheid word bij een geremde aanhangwagen gebruikt om de remmen mee in te schakelen. En daardoor
indien hij een geremde aanhangwagen zou gebruiken was hij op tijd tot stilstand gekomen, dat zijn de feiten
en daarom bestaan er geremde en ongeremde aanhangwagens/trailers.

Op de foto v.d topicstarter zie je rechts ook (duidelijk) het waarschuwingshek, waar het gevaar al word aangegeven.
De massatraagheid v.d ongeremde aanhanger met boot heeft de bus gewoon rechtuit gedrukt, als het daar niet glad was geweest
en er zou plotseling op het laatste moment gestopt moeten worden had precies hetzelfde gebeurd.
Het verschil tussen ongeremd en geremd. Ik hoop dat het nu duidelijk is wat ik hier wil zeggen.
Veiligheid staat bij mij in ieder geval hoog in het vaandel. Het gaat mij echt niet om of je nu net boven of onder de 750 kg
wetlimiet zit. Maar ieder moet het voorzichzelf maar weten wat ie doet.

Prettige kerstdagen en een veilig 2011.......






  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
andre
.

Wat een gezeik over trailer en boot die te zwaar zijn , het was ook gebeurd met een geremde trailer ,hier is gewoon iemand die wil waarschuwen dat het daar glad is Het word weer helemaal uit zijn verband getrokken.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
rene
.

ook een suv gaat glijden op een spekgladde weg deze meneer waarschuwt ons alleen maar komt er zoals altijd op alle forums een zooitje slap gelul etc de een weet het nog beter dan de ander
welke combinatie ook (trailer boot trekkend voertuig) gaat glijden op een spekgladde weg

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
robert
.

wel een beetje voorspelbaar in deze tijd van het jaar. en zeker op zulke binnen wegen. en ja rekening houden dat je gewicht achter je heb hangen.... je heb niks te vertellen dan.. ook niet met winterbanden abs en al die toeters en bellen als je gaat ga je toch aan de glij.

als je maar voorzichtig doet, het is allemaal zo zonde van de schade. ook al is dat te vervangen. als je gewond raakt is erger...

iedereen voorzichtig de weg op met deze voorspellingen voor de komende dagen.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Rob
.

je bent niet de enige hor met gladheid...

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
JAN
.

Mijn naamgenoot heeft hier toch een punt, al heeft dat niets te maken met dit geval glad als een ijsbaan daar doe je niets aan, dit kan iedereen overkomen.
Waar het om gaat is dat de meeste auto s niet eens 750 kg ongeremd trekken mogen en ook deze VW Transporter niet want die mag volgens kenteken maar 700 ongeremd trekken en dat weet ik zeker.
Want als er werkelijk eens op gelet zou worden met wat voor ongeremd gewicht er met veel auto s gereden word werden er wel meer geremde trailers verkocht.
Om nog maar niet te spreken wat de verzekering doet als je met het spul een ongeval krijgt.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Marc
.

je gaat inderdaad met deze combinatie over de 750 kg, althans als dit een Rebel 1625 XL is.
Boot 350 kg
Trailer 205 kg
Motor 40 PK +/- 100 kg een 50 of 60 PK een kilo of 15 zwaarder.
Waarschijnlijk 2 of 3 aacus aan boord van elk 20 a 25 kg en een volle tank van een liter of 50.
En als je dan ook nog wat acc. e.d. in de boot heb liggen zit je snel op een 800 tot 850 kg.

Dit had in dit geval niks uitgemaakt want als je glijd heeft een geremde trailer geen tegendruk dus glijd deze net zo hard mee.
Alleen als er echt iets ergs gebeurd heb je grote kans dat je niks van je verzekering krijgt.

Let allemaal goed op en alvast allemaal fijne feestdagen en een gezond 2011 ( met iets minder ijs en sneeuw aub )

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
kees
.

Beste jan,
op ijs kun je remmen wat je wilt maar je glijd gewoon door,al heb je tien geremde trailers.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
martijn
.

met een 4x4 met abs,tractiecontrol etc. glij je ook gewoon door geen houden aan. ik ben al een keer de helling afgegleden stond het water tot achter mijn stoel.een geremde trailer remt ook niet al je heel langzaam rijd en begint te glijden.
gewoon heel voorzichtig en geduldig zijn mensen. een flinke zak zout en een schep mee als je toch op pad gaat.
gr. martijn

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Robbie Smeets
.

Jan of moet ik zeggen smart guy

Ik heb een Amerikaanse trailer weegt 410kg leeg, mijn Lund Explore 17V + 115pk motor zal nog eens +- 1200 kg wegen en toch is die netjes door de keuring gekomen, en toch heeft die een Europees vinget!!!! Hoe zou dat nu komen?? Ik zal het je nog eens uitleggen OMDAT DAT ALLEMAAL KAN, en omdat als je wil deze zo kan aanpassen dat die wel regelementair is voor de Europese wegen. Dus als je er niets van weet wil je dan alstublieft daar over zwijgen, want er is geen enkele Nederlandse trailer die kan tippen aan een veilig rijgedrag van een goed afgestelde Amerikaanse trailer. En wil ik eens de Nederlandse trailers op een rijtje laten zetten die met hun toegelaten gewicht van 750kg en niet voorzien zijn van een goedgekeurde remkop(als ze die al hebben)een veel te zware boot er hebben op liggen, je zal versteld staan hoeveel boten dit zullen zijn. Die zijn even fout als een Amerikaanse trailer die overbelast is en niet voorzien van de juiste aanpassing aan de trailer!!! Dus stop deze discussie het was een goede opmerking van de persoon in kwestie om elke gemotiveerde visser van een slecht idee af te houden uit te rijden bij glad weer, is nooit verstandig. Ik hoop dan ook dat hij niet teveel stukken heeft!!

Met vriendelijke groeten,
Robbie Smeets

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Henkjan
.

@Robbie,

Heb zelf ook een amerikaanse trailer. Ben benieuwd hoe jij de trailer hebt aangepast...

Misschien wil je contact met me opnemen, heb wat vragen voor je.

.(JavaScript must be enabled to view this email address)

Gr.

Henkjan

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Mario
.

Goed uitgelegt Robbie maar toch zijn er altijd die het beter weten.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
andere ruud
.

Het kan dus glad zijn! bedankt voor de tip.

  • 14 years and 4 months geleden