Fair for Lure and Fly
afgelopen zaterdag met prima weer op de Lure and Fly geweest. Weer prima georganiseerd en wat bekenden tegengekomen dus ik heb me zeker vermaakt.
Wat ik wel zeer teleurstellend vind is dat op botengebied alles maar op een categorie is georienteerd en dat is de grote "vismachine".Daar waar voorheen een visboot met 30 pk al bijzonder was begint het tegenwoordig pas met 50 pk. Regelmatig zijn al boten te vinden voor het vissen in een tiller uitvoering met maar liefst 70 pk. Allemaal mooie en vooral ook grote en brede boten, maar voor wie? Ja voor de consument, maar voor een grote groep vissers gewoon niet te betalen. Daarnaast ook voor een grote groep vissers eigenlijk helemaal niet wenselijk voor hun visserij. Zijn al die pk's nodig in de vele poldervaarten en kanalen die NL heeft? nee dus. Ik vind het ook wel opvallend om te kunnen constateren dat qua auto's we allemaal massaal aan het "downsizen" zijn en je met je VW touraeg echt niet meer aan kan komen, maar daarentegen ben je tegenwoordig met visboten pas het mannetje als je een grote boot hebt met veel pk's en alle toeters en bellen.
Nog even terug naar de Lure and Fly, ik had graag voor een lichte aluminiumboot gekeken met voorkeur voor een platbodem, maar er was helemaal niets, hooguit een Linder sportsman 400, maar ik zoek eigenlijk nog een lichtere boot.
Nee, organisatoren van de Lure and Fly, zorg volgende keer maar beter voor een mix in categorieen van boten zodat ook de "gewone" visser aan zijn trekken kan komen en ook echt iets kan vinden van zijn gading.
Wat ik wel zeer teleurstellend vind is dat op botengebied alles maar op een categorie is georienteerd en dat is de grote "vismachine".Daar waar voorheen een visboot met 30 pk al bijzonder was begint het tegenwoordig pas met 50 pk. Regelmatig zijn al boten te vinden voor het vissen in een tiller uitvoering met maar liefst 70 pk. Allemaal mooie en vooral ook grote en brede boten, maar voor wie? Ja voor de consument, maar voor een grote groep vissers gewoon niet te betalen. Daarnaast ook voor een grote groep vissers eigenlijk helemaal niet wenselijk voor hun visserij. Zijn al die pk's nodig in de vele poldervaarten en kanalen die NL heeft? nee dus. Ik vind het ook wel opvallend om te kunnen constateren dat qua auto's we allemaal massaal aan het "downsizen" zijn en je met je VW touraeg echt niet meer aan kan komen, maar daarentegen ben je tegenwoordig met visboten pas het mannetje als je een grote boot hebt met veel pk's en alle toeters en bellen.
Nog even terug naar de Lure and Fly, ik had graag voor een lichte aluminiumboot gekeken met voorkeur voor een platbodem, maar er was helemaal niets, hooguit een Linder sportsman 400, maar ik zoek eigenlijk nog een lichtere boot.
Nee, organisatoren van de Lure and Fly, zorg volgende keer maar beter voor een mix in categorieen van boten zodat ook de "gewone" visser aan zijn trekken kan komen en ook echt iets kan vinden van zijn gading.
Ik ben er niet geweest maar je hebt een punt. Met minder is het ook leuk.
misschien de pontoonfiets (bericht hierboven) iets voor je?
Hallo Paul,
Je moet inderdaad goed kijken tussen de dure exemplaren voor een betaalbare klasse.maar er lag wel wat hoor.ik denk dat ze niet verwachten dat je op de beurs een boot koopt en dat ze zich met het beste willen presenteren.Ik vind het wel mooi de hele beurs zowieso.ik denk dat je je beter tot de dealers kunt richten dan de organisatoren van de beurs die zullen hier minder invloed op hebben.
gr martijn
Ja je vind misschien niet altijd waarvoor je komt maar dat is ook bijna onmogelijk lijkt me. Vond de sfeer en varieteit erg goed, mooie dag gehad, veel gezien en toch nog weer een en ander opgestoken. Vind het veel meer hebben als zo'n snb dag in een donkere hal met een paar tafeltjes en spectaculaire lezingen die er al tig jaar gehouden worden. Jammer dat de snb niet meer op de fair staat dat had toch wel meer ballen moet ik zeggen. Maar er zullen mensen zijn die de intimiteit van zo'n eigen snb dag kunnen waarderen, ieder zijn ding
Paul je hebt groot gelijk.
Het is totaal overdreven en uit zijn verband getrokken.
Kijk dat men klanten naar een stand wil trekken ok, ,aar het is erg over de top en helemaal niet realistisch meer.
Je maakt juist indruk als je als standhouder van alle markten thuis bent!
Die grote boten , voor wie?
Voor snoekbaarsvissers die op ondermaatse vis vissen op een bepaalde stek ?
Samen met nog 20 boten?
Het is triest gesteld met het aanbod.
En de organisatiezou er best wat meer op kunnen letten dat het aanbod niet te smal wordt.
Het blijft een imponerend gezicht om te zien dat wel, maar functioneel?
Het blijven ook op het water grotendeels 'Eyecatchers'en vangt er geen vis meer door.
Dat iemand daar voor kiest , is geheel zijn keuze, maar het blijkt wel dat er een hele grote groep vissers qua boten gebied 'overgeslagen' wordt.
Belly boot , kano, waterfiets, Grote aluminium boot en overdreven motor
,..en daartyussen schijnt er niets te zijn.
Hallo Jongens, bedankt voor jullie reacties en ik ben blij om te constateren dat er meer vissers zijn die er zo over denken.
Ik vind toch wel dat de organisator de verantwoordelijkheid heeft om een gevarieerd aanbod te verzorgen. Ze hadden gewoon toch met de watersporthandelaren even kunnen overleggen wat ze zouden gaan presenteren op de beurs of niet? Lijkt me allemaal niet zo ingewikkeld.
Nee, ik vind het een merkwaardige tendens hier in NL met de visboten. Steeds groter, steeds sneller, steeds zwaarder en met steeds meer accesoires. En dat in een tijd van recessie en een tijd waarbij het milieu een belangrijk onderwerp is. En dat ook in een tijd waarin het niet zo goed gesteld is met het aantal trailerhellingen (op sommige provincies na).
Het zal inderdaad wel zo zijn dat de botenhandelaren meer kunnen verdienen op de vismachines. Maar jammer dat er toch een grote groep wordt overgeslagen.
precies hoe Ian het formuleert.
Eigenlijk de grootste groep potentiele vissers wordt tegenwoordig overgeslagen. Het is tegenwoordig of een joekel van een boot of een kajak/bellyboot.
Mijnsinziens slaat zo'n firma als Marcraft ook absoluut de plank mis. Een Nederlandse firma die boten zou kunnen maken voor de Nederlandse omstandigheden. Je ziet dat ze nu sterk verschoven zijn naar het bovensegment. In plaats van een lichte boot maken ze alleen maar grotere een zwaardere boten. Waarom al die betimmeringen op de boot, maak nou eens een echte lichte boot, een echte fishing zou ik zo zeggen en breidt het potentieel aan kopers uit.
Ik ben ook verbaast dat de markt er kennelijk naar is om van die grote boten te verkopen. Een hele set kost je al gauw in nieuwwaarde 20000 a 25000 euro. Welke visser met een gemiddeld inkomen en gezin kan dit nu betalen?
Ik denk dat er toch verschillende zijn die voor hun hobby toch maar even een dure lening hebben afgesloten en het hele gebeuren eigenlijk boven hun stand is geworden. Maar ja, je wilt toch mee in het wereldje he.
Ja ik ben ook op de Lure and Fly geweest. Mooie beurs en ik heb ook genoten van al het beschikbare materiaal van tegenwoordig. Maar er wordt ook teveel gepredikt dat je dit en dat moet hebben om succesvol te zijn. Het roofvissen wordt zo onderhand een elite gebeuren.
Weet je wat een een perfect idee zou zijn?
Dat je gratis je gebruikte boot daar zou mogen laten zien en verkopen.
Er zijn kleine gebruikte boten zat.
gr. adri
Nou, blijkbaar is er nog een enorm gat in de markt op te vullen, de markt voor kleine lichte en zuinige visbootjes. Ik zou zeggen, duik in dat gat beste critici en vul je zakken. Tot volgend jaar op de Fair!
met zulk mooi weer ga je toch beter zelf vissen dan op die overdreven commerciele beurzen rond te hollen!
zoals hierboven zeer goed beschreven,wat blijft er nog voor de gewone man?
al die nieuwe toeters en bellen vangen niet meer vis alleen vissers!
Hallo Hans, natuurlijk zijn er Basicuitvoeringen van de verschillende boten. Maar daar gaat het nu juist om, deze waren helemaal niet te zien op de Fair for Lure and Fly.
en dat er een brochure of boekje is met de verschillende boten begrijp ik ook, internet staat er vol van, het gaat er nu juist om een boot in het echt te zien en daar werd meer van verwacht op de Lure and Fly.
Nee, precies ook wat Ian schrijft. Tegenwoordig gaat het steeds meer om de bijzaken en steeds minder om het echte vissen.
Beste meneer Van Ijsselsport,
Waar het de mensen om gaat is dat het aanbod er gewoon niet is, op beurzen, en niet om via total fishing een soort uitsgestoken hand toegereikt te krijgen, ook al bedoelt u het vast goed.Begrijp me niet verkeerd.
Wat de mensen missen is een gevarieerd aanbod in kleinere boten, En dan ook niet alleen aluminium.De reacties , zoals die van u, onderstrepen juist hoe invaliderend de kleinere boten liefhebber zich voelt.Al begrijp ik uw gebaar wel.Het is al een primeurtje te noemen, mooi voor u , maar straks is er alleen nog maar aluminium, en dat spul waait allekanten op. Kleinere boten met klielbalk zoals de rana's etc boten van of tot een 4 meter, crescents, goede polyester boten van kwaliteit, die op een licht trailertje te vervoeren zijn en zelfs zonder helling in het water te laten , en al super varen met een lichte buitenboordmotor , dat zie je niet meer op de beurzen zoals Lure & Fly.
Aluminium boten , de utility boten van 12 voet verdwijnen ook steeds meer, en daar is erg veel vraag naar.De boten met stoelen op stoelpoten zijn voor de vertikaler wel leuk , maar voor heel veel mensen niet.zoals je ziet zijn dit enkele voorbeelden die erg veel sportvissers missen in het aanbod op Hengelsport beurzen.
Dat ze al zoekend , her en der wel kunnen slagen, daar gaat het de mensen,en ook mijzelf niet om.
waarschijnlijk daarom dat er amper 4000 bezoekers waren,dat is toch echt bedroevend laag voor 2 dagen beurs.
ik denk dat de meeste die commerciele toestanden aardig zat worden,en gewoon veel liever echt gaan vissen!
dat is in ieder geval wat ik ben gaan doen.
Wat is er nu aan een autorai zonder een Ferrari Aston Martin of een Porsche, ik weet dat ik er niet eentje kan betalen maar kan er gelukkig wel van genieten!!!! kom op jongens, ik proef hier toch echt wel een beetje afgunst....
Het is wel duidelijk inderdaad.
Er is een grote behoefte , nog steeds en zal altijd een hele grote groep blijven , zo niet de grootste, die behoefte hebben aan een gewone boot tot of net over de 4 meter.
Tijden veranderen, en sommige mensen interpreteren hun smaak sensatie verkeerd.
Het gaat erom wat de basis ingredienten van bootvissen zijn, en dat is 9 van de 10 keer een mobile lichte wendbare makkelijk te vervoeren boot, ongeacht van welk merk of wat voor andere onzin dan ook.
uit de reactie van Andre blijkt ook wel weer dat er diverse personen zijn die absoluut niet begrijpen wat bedoelt wordt.
Een licht aluminiumboot, lichter dan 100 kilo, eventueel met twee man in het water te dragen of heel eenvoudig te traileren eventueel zonder trailerhelling. Ik weet zeker dat de lichtste Marcraft nog altijd + 200kilo weegt.
Hier even een greep uit lichte aluminiumboten:
Alumacraft T14/12
allerlei Platbodems
Sylvan Seabreeze
Marine M/S boten
Quicksilver 410
Linder 355
Allemaal lichte boten en makkelijk trailerbaar. En allemaal niet te bewonderen op de Lure and Fly.
aan louis, je slaat de nagel op de kop, niet die grote gesponsorde bankstellen willen we zien,wel als werkende man de gewoon betaalbare visboten,
Beste mannen.Het is een feit dat er tegenwoordig nogal wat grote zware boten op de markt zijn,en terrecht naar mijn mening.De visserij die tegenwoordig nogal aan populariteit wint is het verticaal vissen op het grote water.Lees groot water!Ik heb nogal wat boten gehad en ik kan je zeggen dat ik met de door Paul genoemde boten bij windkracht 3 of meer geen enkel plezier meer had op GROOT water.Maar het is ook beslist NIET veilig, lees levensgevaarlijk.Met deze zware boten kan ik en evt.mijn klanten nog met windkracht 5 vissen op Gooimeer Volkenrak en Haringvliet.Ik heb ook zeker een 70 Pk nodig om mijn 2 a 3 gasten lekker snel te verplaatsen.Al de door Paul genoemde boten zijn gewoon te koop op heel veel adressen.Ik denk dat ook de vraagstelling niet altijd eerst moet gaan over bijv. een Marcraft of Lund ,naar mijn idee de 2 koplopers in topboten voor heel groot water.Als je graag vist met goedkope lichte boten is dat je goed recht maar laat elk ander merk gewoon met rust.En Paul, ik ben het met je eens, er was weinig kleins te bekennen maar als je deze site zo nu en dan volgt weet jij wel waar je terrecht kan.Kijk anders een op vraag en aanbod voor een mooie 2e hands...Succes met je keuze.
De zeewaardigheid van je boot hangt grotendeels af van de kapitein.
Zelf heb ik een polyesterboot van 14 voet, en ook ik kan met windkracht 5 op alle grote wateren vissen,en veilig, geen probleem!
Een en ander ligt wel aan wind- richtingen, en ik kan vaak nog wel doorvissen wanneer iedereen van het water vlucht op bijvoorbeeld het gooimeer.
Ook op al het grote water is geen joekel van een boot vereist.Absoluut niet, je moet gewoon opletten, en het ligt er heel erg aan welke techniek je beoefend, en ik heb het niet over , wat menig een al 'afwisseling'
noemt, een afwisseling op thema , zoals vertikalen , dropshot, firevball,dat valt allemaal onder de noemer vertikalen, vertikalend ben je het snelst uit gevist op elk water qua veiligheid en relaxed vissen, lund of marcraft , maakt geen zak uit.
Waar een lund met front troller al vol loopt met water, ga ik nog vrolijk en droog door.
Het is totaal niet noodzakelijk, veilig vissen kan erg goed en verantwoord in kleinereboten.
Het heeft meer te maken met techniek van het vissen , en hoe je de boot gebruikt.
Zonder verder nog meer te gaan uitleggen zal duidelijk zijn dat niet eidereen wil gaan vertikalen op groot water, er zijn heel wat meer vissers, met een bredere variatie aan technieken en zoeken zeker geen knoerd van een boot.
De hele wereld lijkt voor sommige mense wel te vissen op het Gooimeer en Volkerak,maar dat is maar een relatief kleine groep bootvissers.
Het gaat nogmaals niet dat als je het veilig wil doen een grote boot moet hebben, ook gaat het niet over groot water, het gaat om het aanbod op beurzen dat veel te eenzijdig en overdreven is, en het gaat om het grote gat wat er is ontstaan waar de kleinere boten zouden moeten zitten.
Het beurs aanbod.Dat is het punt van de topicstarter!
Beste allemaal,
Je gaat toch ook niet naar een modeshow om naar aftandse vodden te kijken, maar je wilt er graag het nieuwste van het nieuwste zien en in het geval van boten, deze ook uit te proberen.
Ga naar de Visma of de beurs in Utrecht om kleinere boten te bekijken en laat de Fair zijn zoals ie is. Lekker ouwenelen met bekende sportvissers en gratis eens meevaren in de ultieme droom van een boot.
Wat zijn we met zijn allen toch azijnpissers, het is nooit goed.
Het zal voor velen inderdaad alleen maar afgunst zijn.
Goed onderbouwd Peter!
Afgunst voor iets dat je helemaal niet zoekt?
De reactie laat duidelijk zien hoe jij er tegen aan kijkt.
Creatief met woordkeuze ben je wel, maar ik denk toch dat het duidelijk is wat het gemis is....
Marc, NL is het land van de poldersloten en vaarten. Ja ook heeft nederland wat grootwater, maar door de diversiteit aan water is een diversiteit aan boten ook gewenst lijkt me.
Precies hoe Ian het weer formuleert. Hoe kan ik nu jaloers zijn op die grote vismachines terwijl ik die helemaal niet zoek. Nee ook Peter begrijpt er weinig van.
We kunnen er omheen draaien maar blijft gewoon een feit dat er weinig variatie was qua boten op de Lure en Fly.
Dus Ian, iemand gaat speciaal naar de Fair om naar een klein bootje te zoeken? ha ha ha. Laat me het dan zo zeggen, de MEESTEN gaan om er het laatste / nieuwste van het laatste / nieuwste te zien en het liefst uit te proberen.
Kleine bootjes kun je overal zien en uitproberen.
Laat jouw woordkeuze er nu maar op los!
Peter, je kent waarschijnlijk het woord variatie niet, wel een beetje teleurstellend want zo moeilijk is het woord niet.
Variatie betekent voor ieder wat wils. Ja ook ik gun een ander een vismachine, maakt mij allemaal niets uit. De kracht van een beurs zou moeten zijn dat je in een ochtend een zeer goede indruk krijgt van de mogelijkheden aan boten in jouw categorie. Vervolgens doe je dan een gerichte aankoop door daarna eens bij de watersportzaak zelf langs te gaan.
Begin november is de beurs in Utrecht er weer en dus over een kleine twee maanden al. Dit is toch eigenlijk al de beste beurs die we hebben. Ik denk dat ik me daar wel beter zal kunnen orienteren. We zullen zien.