factuur voor aanschaf duurzaam materiaal
bij aankoop van nieuw materiaal wordt de verkoper geacht je een factuur met vermelding van het artikel; de prijs, de garantievoorwaarden etc.... te overhandigen. Dat is zo zelfs voor de aankoop van een simpel wafelijzer of een frietketel. Dingen die nauwelijks enkele tientallen euro's kosten.

In de sector van het hengelmaterieel (ik beperk mij tot Vlaanderen), zie je dat te weinig; ook al koop je een hengel van diverse honderden euro's. Meestal krijg je niet meer dan een kasticketje met een bedrag en een datum. Als er wat mis gaat tijdens de garantieperiode; ben je overgeleverd aan de goodwill van de verkoper. Niet zelden komt dat in orde maar het zal je maar overkomen dat de winkelier een slechte dag heeft. Dan sta je machteloos....

Ik heb mij voorgenomen om vanaf heden, voor duurzaam hengelmaterieel (hengel, reel, tent, etc....) een duidelijk kassaticket te vragen om onnodige discussies achteraf te vermijden.
Als we dat nu eens met z'n allen zouden doen?
jules, onbekend, 02/01/2008

REAGEER

Gravatar
Wouter
.

En wat wil je met dit bericht bereiken? Ik snap je punt niet helemaal. Als je om een gespecificeerde bon vraagt krijg je die gewoon....zo simpel is het! Ligt dus meer aan de koper dan aan de verkoper.

Groeten,
Wouter

  • 16 years and 10 months geleden
Gravatar
chris
.

Wouter,
Jules wil voortaan voor alles een factuur zonder er zelf achter te moeten vragen,als er dan iets kapot is dan gaat hij met zen bonnetje naar de winkel en klaar is jules of kees of.....

mvg
chris

  • 16 years and 10 months geleden
Gravatar
Frits
.

Volgens mij is alles al bij de (europese)wet goed geregeld.
"De wet geeft aan dat u als consument recht heeft op een deugdelijk product. Dit wil zeggen een product dat in ieder geval die eigenschappen bezit die voor normaal gebruik nodig zijn."
Deze wet voert ver door. In sommige gevallen gaat het zelfs verder dan de normale garantie periode.

Garantiebepalingen enz. zijn standaard voor elk artikel, van balpen tot Chesterfield bankstel. (uitzonderingen daargelaten)

Ik zie niet in waarom je voor elk artikel en kilo papier(handleiding(en) garantie bepalingen in 10 talen) meegegeven moet worden.
Meestal verdwijnt het toch ongelezen in een hoekje die je jezelf niet meer kan herinneren als je nodig hebt of linea recta in de kliko. Denk aan het milieu en verspilling van grondstoffen.

Jouw angst is nergens voor nodig.
Je bent als consument voldoende beschermt tegen winkeliers die slecht geslapen hebben.

  • 16 years and 10 months geleden
Gravatar
Wouter
.

Als jules dat zo graag wil dan moet ie dat doen dat snap ik ook maar vanwaar de oproep "als we dat nu eens met z'n allen zouden doen" komt een beetje over als winkeliertje pesten door te vragen om (onnodige) specificaties ervanuitgaande dat de winkelier probeert om onder de garantie uit te komen.

Anyway succes!

Groeten,
Wouter

  • 16 years and 10 months geleden
Gravatar
rob
.

op zich niet zo'n rare gedacht. stel je koopt een combo (visvinder en gps in een )á € 1500,-- en je krijgt alleen een kassabonnetje, wat denk je wat de verzekering dan uitkeert met een brand of diefstal?
een beetje vaste hengel kost ook al een paar honderd euro. een setje delkims enz enz enz, tel je visuitrusting maar eens op, das best veel.

suc6

  • 16 years and 10 months geleden
Gravatar
Peter
.

Het probleem is, dat nagenoeg alle winkeliers, met standaard kassa's werken.
Deze zijn niet uitgerust op de vele artikelen, en werken dus niet met barcode's.
Maar elke winkelier is echt wel bereid, om een bon voor je uit te schrijven hoor.
En inderdaad, als je je spullen op moet geven voor verzekerings zaken, heb je die bon echt nodig.

Veel visplezier toegewenst in 2008.

  • 16 years and 10 months geleden
Gravatar
Jean-Paul
.

Hangt een beetje af van de winkelier maar normaal gezien is het geen probleem een kasticket mee te krijgen, als dat niet gedetailleerd is met de omschrijving van wat je gekocht hebt, vraag dan om de winkelier het erop te schrijven, en op de achterkant een stempel te zetten. Daar heb je gewoon recht op, punt. Vroeger werd dit algemeen gedaan, of werd tenminste de garantiekaart (bij een werpmolen bijv.) ingevuld met datum en stempel. De laatste jaren is dit in onbruik geraakt, vooral bij de grotere hengelsportzaken heb ik al ondervonden.
Let wel, een factuur als dusdanig kan je niet vragen, is namelijk niet verplicht. Is alleen verplicht als de koper het goed beroepsmatig gebruikt, of ook bijvoorbeeld bij aankoop van nieuwe vervoermiddelen (auto's). Een hengelsportwinkelier verkoopt meestal aan privé-personen die de goederen alleen privé gebruiken, daar is geen facturatieplicht voor, zelfs niet voor grotere bedragen. Let wel (bis) als je grote hoeveelheden koopt en de handelaar denkt dat je toch beroepsmatig handelt is wel een faktuur verplicht, als je bijvoorbeeld 20 molens ineens zou kopen... dan is er een vermoeden dat er meer aan de hand is (als die handelaar controle zou krijgen...).

Maar gewoon een duidelijk kasticket (of ingevulde garantiekaart) vragen, daar zou geen enkele winkelier problemen mogen over maken. Dit is trouwens ook in zijn eigen voordeel, zo ziet hij tenminste dat hij zich alleen bezig houdt met herstellingen onder garantie van spullen die hij zelf verkocht heeft... en niet van gelijkaardige spullen gekocht op Ebay of elders... Jean-Paul

  • 16 years and 10 months geleden
Gravatar
Fons
.

Klopt dat het volgens de regels verplicht is. Klopt ook dat je het zelden spontaan krijgt. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste Vlamingen een gedetailleerd factuur verkiezen als ze dure en duurzame zaken kopen maar de Vlaamse aard maakt dat er geen punt van gemaakt wordt. Vlaamse hengelaars hebben vaak een lange en goeie band met hun hengelsportzaak opgebouwd, en die band willen ze liever zo houden. Ze zuchten effe in stilte, betalen en gaan buiten zonder factuur. Zo'n oproep om met z'n allen wat assertiever te zijn, mag best in Vlaanderen en heeft niets vandoen met winkeliertje pesten.

  • about one year and 12 months geleden