Ervaringen met Rebelcell accu`s?
Beste roofvissers,

Op het moment gebruik ik voor m`n electromotoren een AGM semitractie 12V/105ah accu. Een nadeel van deze accu`s is zoals bekend het gewicht. Deze wegen bijna 30 kg en het is elke keer weer een gesjouw van jewelste om ze uit en in m`n boot te krijgen. Ik merk gewoon dat m`n rug daar niet erg van houdt en er elke keer flinke optaters van krijg. Ik wil er dus vanaf! Nu is mijn oog gevallen op de accu`s van Rebelcell en wel het 12V50 model. Levert nagenoeg dezelfde capaciteit als m`n huidige loodaccu maar weegt slechts 5 kg! Een hele verbetering dus.

Alleen vraag ik me af hoe het zit met de kwaliteit en betrouwbaarheid? Klopt het echt met wat ze schrijven of is het een te mooi om waar te zijn verhaal en kan je er maar beter van afblijven? Zou eens graag wat echte eigen ervaringen en meningen uit de eerste hand van mensen willen horen die er een hebben. Zowel positieve maar ook negatieve (als die er zijn) uiteraard. Liefst geen vage via via ervaringen.
Bij voorbaat dank!
Roger, onbekend, 14/03/2017

REAGEER

Gravatar
rana 17
.Friesland

Ik volg dit ook even....

  • 7 years and 10 months geleden
Gravatar
Louis
.Kessel

Beste Roger,
Ik had eerst ook een 105 AH loodaccu doch door een flinke hernia
had ik geen keus en ben een half jaar geleden overgestapt op een Rebelcell 12V50 model.
Mijn ervaring is dat dit een top accu is welke langer meegaat dan mijn 105 AH loodaccu van 1 jaar oud en tevens aanmerkelijk meer power heeft en wel ruim 5 km. per uur i.p.v. 31/2 km. per uur vaart, waarbij de power in tact blijft tot de hele accu leeg is hetgeen mij tot nu toe nog niet gebeurd is, na 5 uur vissen heb ik er gemiddeld nog 35 % op zitten gemeten met windkracht 3 en een polyester boot van 4.10 meter.
Een echte aanrader dus.
Groet Louis

  • 7 years and 10 months geleden
Gravatar
Frans
.

Roger,

Ik heb deze vraag ook al eens gesteld op TF maar geen reactie gekregen. Ik zelf vind de accu's van Rebelcell erg goedkoop (wel veel geld!!) ten op zichten van A merken als Zenith en Victron, dit scheelt voor een zelfde vermogen zomaar een paar honderd euro. Om deze reden heb ik me laten informeren door Marco van Evin en ben toch maar gegaan voor een Zenith accu. Hij had een inhoudelijk verhaal (lastig te reproduceren, had te maken met het interne laadsysteem van de accu) wat de verklaring was van het prijsverschil.
Wat bij de 24 volt versie iig een probleem was is dat deze een te hoog amperrage leverde bij iemand wat leidde tot het meermaals doorbranden van zijn I pilot, dit heb ik echter uit de tweede hand gehoord.

  • 7 years and 10 months geleden
Gravatar
j
.

klopt wat ze schrijven...maar je vaart wel maar een paar uurtjes en ten opzichte van je huidige accu dus minder lang. op de site van rebelcell kun je zien hoelang je ongeveer met je electromotor kunt varen. met mijn accu vmc 131 accu kon ik ongeveer 8 uur varen...rebelcel 3 uur.

  • 7 years and 10 months geleden
Gravatar
Vonkie
.

Een accu 'levert' geen amperage.
Het is het aangesloten apparaat wat de amperage 'trekt'.
Anders zou bv. nooit een fishfinder (Elite 4) die ongeveer 0,25A trekt kunnen aansluiten op een 105Ah accu.
Dus Frans dat verhaal uit de 2e hand klopt niet.
Een hoger VOLTAGE zou eventueel kunnen, maar dan moet t wel flink hoger geweest zijn. Bijna alle electrisch apparaten hebben een ruime marge vwb aangeleverde voltage.

  • 7 years and 10 months geleden
Gravatar
Roger
.

Bedankt voor de reacties.
Toch wat weinig eerlijk gezegd, had op meer gehoopt. Vraag me nu af of het dan niks is en mensen durven dat niet echt toe te geven of dat er gewoon niet veel mensen het type gebruiken waar ik naar vraag?

  • about 7 years and 10 months geleden
Gravatar
Frans
.

Vonkie, ik bedoelde idd voltage (domme fout), was gemeten boven de 32 v

  • about 7 years and 10 months geleden
Gravatar
Vonkie
.

Roger, dit type accu (LiOn en LiFePO4 met grote capaciteit) is relatief nieuw. Nog maar een paar jaartjes geleden kostte zo'n type accu 100 Amp nog €6000,-!!!.

Wat beweert wordt in de aanbevelingen (reclame) klopt voor zeker 91% wink.
Er zit zoals altijd een addertje onder t gras....
Vergeleken met een startaccu heeft een Rebelcell 2X zoveel capaciteit.
Een Rebelcell kan je nagenoeg tot 100% (!) ontladen.
Een start accu tot 50%. Tot zover klopt t dubbele capaciteit verhaal.
Voor elektromotoren worden vrijwel altijd (semi)tractie accu's gebruikt.
Een (semi)tractie kan je tot +/- 80% ontladen. Dus de capaciteitswinst is hier een stuk minder.
In jouw geval, als je je huidige accu vervangt door een Rebelcell 12V50 ga je erzo'n 40% in capaciteit achteruit!
Dus ik zou eerder gaan voor de 12V100 Angling. Maar dan kom je in een prijsklasse waar t weer interessant wordt om ook bij andere merken te shoppen.

In telefoons, camera's, de modelbouw en gereedschappen hebben vooral de LiOn accu's (met kleinere capaciteit) zich ruimschoots bewezen.
Hoewel zulke accu's met een grotere capaciteit net wat anders in elkaar zitten, is het wel een indicatie voor de betrouwbaarheid.

Voor de rest kloppen de verhalen wel.
Het enige wat niet gestaafd kan worden, is de levensduur. Omdat ze domweg niet zo lang bestaan.
Het is andere voordelen bij elkaar leggen en kijken hoeveel 'winst' er voor jou overblijft.
En reken ook eens uit hoeveel de meerprijs van zulke accu's kosten tegenover een hernia.....

@Frans
Is vergeven hoor.
Maar ik vind t toch vreemd. Door de modulaire opbouw en individuele controle van elke cel (met minimum en maximum spanning)zou t niet mogelijk kunnen zijn.

  • about 7 years and 10 months geleden
Gravatar
edgar
.goirle

Beste Roger,

Ik gebruik nu enkele jaren naar volle tevredenheid een rebelcell. Ik heb een sylvan sporttroller van 5 meter lang en 2 meter breed. Ik gebruik daarop een Terrova 55 lbs in combinatie met de 12V50ah.
Afgelopen vrijdag met die harde wind op het hollands diep gevist met volle bepakking en 2 man.
Van 9.30 uur tot 16.30 uur op het water geweest.
Heel vaak heb ik flink bij moeten sturen op vol vermogen.
De accu blijft dit de gehele dag doen totdat hij echt leeg is. Deze vrijdag was voor het eerst dat de motor op het laatst niet meer op vol vermogen kon. Met mijn oude lood accu heb ik dat nooit gehaald en moest ik overschakelen op de backtoller.
Tevens ga ik ieder jaar naar Friesland. Daar gebruik ik de accu van 8.00 tot soms wel 21.30 uur `s avonds.
Veel hangt af van de stroming, maar daar, op het kanaal houdt deze accu het gemakkelijk vol.
Het laden gaat ook veel sneller.
Voorgaande jaren met de oude accu, moesten we `s morgens wachten totdat deze vol was. De li-ion accu is binnen een nacht opgeladen, ik dacht 6 uur.
Neem daarbij het verschil in gewicht.

Het enige nadelige is dat de accu echt in een keer leeg is. In al die jaren heb ik dit dus 1 keer meegemaakt en dat was afgelopen vrijdag.

Als u verder nog vragen heeft, dan kunt u een mailtje sturen naar .(JavaScript must be enabled to view this email address).
Technisch weet ik er wel wat van maar heb vooral ervaring met deze accu.

  • about 7 years and 10 months geleden
Gravatar
Peter Duijvelshoff
.Badhoevedorp

Beste roofvissers,
Hierbij een reactie op bovenstaande, onlangs heb ik de
Rebelcell accu 24V50a aangeschaft.Uiteraard was ik sceptisch, maar inmiddels ben ik een believer.
Ik heb een Seastinger visboot, Rana 17 maar dan veel zwaarder uitgevoerd.Ik gebruikte altijd 2 AGM acu`s van
100ah van 30kg per stuk.Het eerste wat opviel: mijn toerental van mijn 40pk Yamaha ging van 5200 toeren naar 55oo toeren en mijn topsnelheid van 38km naar 53km.
De eerste keer dat ik de Rebelcell accu gebruikte stond er windkracht 5, ik heb bewust een uur of 4 vol op de wind gevist. Daarna heb ik de luwte opgezocht.
Aan het eind van de dag kon ik mijn ogen niet geloven dat ik nog 67 procent over had !
Onder normale omstandigheden kan ik probleemloos 2 dagen vissen. Tot nog toe ben ik er dus heel tevreden over ! Tight Lines

  • about 7 years and 10 months geleden
Gravatar
Sean Wit
.

Ik heb nu een half jaar een 24V50 accu van Rebelcell en gebruik deze met een Marcraft 535 Commander i.c.m. een Minn Kota Ulterra 80lbs / 24v. Niet bepaald een lichte combinatie. Met maximaal vermogen op de fronttroller haal ik 5,5km/h bij windstille omstandigheden.

Afgelopen weekend was ik werkzaam als gids, waarbij ik mijn ervaring en feitelijke bevindingen met Rebelcell van afgelopen zondag met jullie wil delen.

Zondag was qua weer dramatisch. 5bft met stoten tot 7bft. Het vissen op de randmeren is dan geen pretje. Op sommige stukken heb ik vol in de wind gevist waarbij de spotlock gemiddeld op standje 7 stond.

Om de wind soms te omzeilen uiteraard ook de beschuttere stukken opgezocht waarbij er minder power nodig was, maar overall heb ik zondag de accu flink op zijn donder gegeven en heeft deze over de gehele dag minimaal 7 uur moeten samenwerken met mijn fronttroller om werpend te kunnen vissen. Einde dag nog 44% over, wat in mijn ogen goed te noemen is gezien de loodzware omstandigheden.

Voorheen gebruikte ik altijd traditionele accu's (2x 12v 105AH). De voordelen van een Rebelcell accu zijn voor mij echt van meerwaarde (besparing in gewicht én mogelijkheid om een daadwerkelijk % capaciteit af te lezen, gecombineerd met voldoende power/capaciteit). Ik zal deze accu dan ook met volledig vertrouwen in Zweden inzetten de komende 1,5 maand.

  • about 7 years and 10 months geleden
Gravatar
Vonkie
.

- "Het eerste wat opviel: mijn toerental van mijn 40pk Yamaha ging van 5200 toeren naar 55oo toeren en mijn topsnelheid van 38km naar 53km." -

Volgens mij loopt een Yamaha 40pk op benzine! wink
Dat ie harder loopt komt natuurlijk door de gewichtsvermindering van pakweg 50kg, ook de gewichtsverdeling is nu anders, waardoor de boot eerder in planee komt. Dus nog een voordeeltje

  • 7 years and 9 months geleden
Gravatar
Roger
.

Allen nogmaals hartstikke bedankt voor de reacties en het delen van de ervaringen!
Dit heeft mij overtuigd en over de streep getrokken en de Rebelcell 12V50 staat binnenkort dan ook in bestelling.

Mvg,
Roger

  • 7 years and 9 months geleden
Gravatar
peter duijvelshoff
.badhoevedorp

Hoi Roger,
Inderdaad loopt mijn Yamaha op benzine, 50 kg besparing
maakt dus veel uit.
Mijn snelheid van 38 naar 53 km is overigens een tikfout
moet zijn 43 km .
Vandaag de hele dag op het IJ gevist, electromotor niet overdreven gebruikt, maar nog 90% over !
Succes met je nieuwe accu.

  • 7 years and 9 months geleden