e-tec
ik heb een 3 jaar oude e-tec, vandaag wilde hij slecht lopen stukje hard gevaren daarna wilde het prima. na een halve dag slepen wilde ik weer hard varen sloeg de motor af wilde zeer slecht starten, toen hij eindelijk liep wilde hij wel hard lopen en liep eigelijk goed. het was net of er een cilinder niet meeliep. zou ik de aloude vetgesleepte bougie's hebben. iemand ervaring met de e-tec? hij gebruikt ook weinig olie naar mijn idee.
Hoi Martijn .
Ik heb eeb 90pk e-tec en heb in de beginne dit heuvel ook meegemaakt na het slepen van een halve dag of zo .
Het waren idd de bougies die aangeslagen waren.
Maar bij de verdelers zijn er nu betere bougies verkrijgbaar die er beter tegen bestand zijn.
Maar die zelf vervangen zou ik niet doen omdat die een speciale stand moeten hebben en dit gebeurd best door een dealer.
En dat ie wijnig olie verbruikt !! je zou een gat in de lucht moeten springen ze zijn super zuinig , ook op de benzine verbruik toch.
grtjs
Je kan het draaien of keren tweetakt is NIET geschikt om uren mee te trollen of langdurig stationair te draaien.
rene klopt niet dat een 2takt niet geschikt is om een halve dag te trollen ik heb een 6 pk evinrude 2 takt trol de heledag en nooit geen probleem het enige dat gebeurt is als ik naar huis vaar en vol gas geef dan even een flinke rook wolk en na 10 meter varen is dat ook over
Ruddie en Gerard ik ben motorentechnieker en ben bevriend met iemand die dagdagelijks in de buitenboordmotoren werkt en helaas moet ik jullie teleurstellen maar ik heb niet gezegd dat men niet kan trollen met tweetakt maar de motoren zijn er niet voor gemaakt voor langdurig stationair te draaien.Komt nog bij dat een viertakt om en rond de 40% tov een tweetakt minder verbruik heeft ook niet mis dacht ik.Dat fabrikanten van viertakt terug naar tweetakt gaan geloof je toch zelf niet.Slijtage bij viertakt is veel minder tov tweetakt om over de uitstoot nog niet te spreken.
Wat een onzin Rene dat 2 tact niet geschikt is om uren te trollen. Ik heb een yamaha enduro 15 pk smering 1:50 en ik durf gerust te zeggen dat met deze uren lang te trollen is.
Rene je kent er helemaal niks van!
de e-tec is ook niet zomaar een 2tact.
daarbij heeft deze motor een allerminst vuile uitstoot en verbruikt net hetzelfde als een 4 tact.
alleen weegt deze motor veel minder en behoeft minder onderhoud.
heren,
bedankt voor de reactie's de motor is net 3 jaar dus het was voor mij even schrikken dat hij niet goed liep.
ik heb een afspraak gemaakt bij Dannijs en maandag komen er laserbougies in deze zouden het langdurig stationair lopen beter volhouden.
neemt niet weg dat na een langdurige sleepsessie de motor even een stukje in een hoger toerental moet draaien om de motor schoon te branden.
verder ben ik erg tevreden over de e-tec zeker met de kracht en snelheid dat deze motor brengt met mijn 14 ft. tracker.
gr martijn
Rene is zeer duidelijk niet bekend met de Evinrude E-tec motoren.
Dat ik niet bekend ben met deze evinrudemotoren zou ik niet durven stellen zij hebben als enige olieinspuiting,olie heeft een dikkere viscositeit als benzine een injectiesysteem is niet gemaakt voor olien te vernevelen.Komt daar nog bij dat deze meer INWENDIGE vervuiling geeft wat later problemen gaat geven.Tevens staat hierboven en telkens komt dit terug je geeft na enkele uren draaien eens goed gas er komt rook uit en het is beter dus iets klopt er niet.Distributieriemen dienen inderdaad vervangen te worden maar er zijn er ook op de markt met onderhoudsvrije kettingen.Ik zou diegene die in de toekomst met deze tweetakt inspuiting door inwendige vervuiling problemen krijgen de kost niet willen geven.De toekomst zal het uitwijzen!
En ik zou bij u en uw vriend zeker niet in onderhoud komen .
Maar ik weet natuurlijk ook niet omdat jij over die software en programma's beschikt om aan een evinrude te sleutelen , ik denk het niet zeker .
grtjs
.
Nou Rene,
Ik denk dat je je toch moet verdiepen in ontwikkelingen op het gebied van 2-taktmotoren.
Naast Evinrude hebben ook Mercury (Optimax serie) en Tohatsu (maakt de kleine motoren voor oa. Nissan en Mercury) al jarenlang olie-injectie voor hun 2 takt motoren.
Rotax maakt al tientallen jaren 2-taktmotoren voor de bekende Bombardier water- en sneeuwscooters en maar ook voor vliegtuigen. Als het systeem niet betrouwbaar is, zou het nooit voor vliegtuigen (met zeer strenge luchtwaardigheidseisen) gebruikt worden.
Maar om terug te komen op de topicstarter.
Gewoon een kwestie van onderhoud (3 jaarlijks) en waarschijnlijk een update vd computer. Overigens moeten de besproken bougies jaarlijks vervangen worden, zoals gewoonlijk.
Dit klopt zoals een zwerende vinger wat Frits hier achterlaat en een zwerende vinger kan kloppen.
Normaal is een onderhoud om de drie(3) jaar oftewel om de 300 vaaruren.
En bij de eerste bougies kon je na vijftig(50) uren traag varen soms problemen hebben , vandaar de nieuwe dat ze ontwikkeld hebben.
Ze kregen inderdaad klachten voor dit ongemak, in amerika hebbben ze niet veel plaatsen waar bv maar 8 km kilometrs p/u aan een stuk mag gevaren worden.
En als je een goede dealer hebt kan je ALTIJD vanaf de eerste minuut dat die motor gedraaid heeft een printout krijgen , zo zie je hoeveel olie je hebt verbruikt , hoeveel toeren p/ u aan 1000 toeren ,2000 toeren hebt gevaren en ga maar verder ....
Weinige hebben het.
Weet je als je zonder olie vaart door breuk of wat dan ook je nog altijd 50 uren kan varen aan 2.500 toeren !!! dus ja zonder olie.
Weet je als de propeller zand of te veel wier geraakt dat hij onmiddelijk uitvalt .
Weet je dat er onder kap lichtjes branden bij defect? en dat de dealer niet hoeft te zoeken dan.
maar heb nog nooit vernomen dat er eentje met een E-tec niet meer binnnen is geraakt, zolang je stroom hebt en benzine kom je binnen.
Je weet toch Rene dat die spullen kunnen varen op mazout,kerozine,gas en uiteraard benzine ,maar voor die andere brandstoffen zal bombardier zijn zegen moeten geven of wie weet u.s army.
En over verbruik van benzine gaan we het nog niet hebben , zuinig zeer zuinig.
Dus RENE effen studeren man.
hij is vandaag bij dannijs in meppel geweest, daar bleek de motor te vervuild van binnen om nog goed te kunnen draaien een normale onderhoudsbeurt en het is verholpen.
na het uitlezen met de computer bleek dat de motor 234 uren stationair gedraaid had (slepen dus).
wie nu nog zeggen wil dat een e-tec niet geschikt is om te slepen als deze na 234 uren beurtloos kuren begint te geven die moet maar lekker 4-takt varen.