Dolar staat laag
Ik kijk regelmatig op internet pagina's, waar Amerikaanse aluminium boten worden verkocht.
Ik had gehoopt, dat de prijzen nu wel eens zouden dalen.
De dolar staat al lange tijd zwak, maar de prijzen blijven gelijk.
Is dit met alle produkten uit de usa zo, of alleen bij de boten?
Wie heeft een verklaring?
Ik had gehoopt, dat de prijzen nu wel eens zouden dalen.
De dolar staat al lange tijd zwak, maar de prijzen blijven gelijk.
Is dit met alle produkten uit de usa zo, of alleen bij de boten?
Wie heeft een verklaring?
mmmm mij lijkt het dat ze toch tegenover de euro goedkoper geworden zijn de prijzen in america zijn gelijk gebleven kwa aantal dollars maar gezien dat je meer dollars krijgt voor de euro is zijn ze toch aanzienlijk gezakt kwa prijs voor ons .
dit kan je ook zien met een aanschaf van een alumacraft in nederland
gr henry
kijk eens hier op deze site en laat de wisselkoers er eens op los , je zult zien dat het niet duur is
http://www.boatboss.com/?search=&all_locations=yes&subcatid=0&view=ads&catid=3
gr jerry
bij Lund zijn ze nog goedkoper!!
doe er je voordeel van
Ik bedoel eigenlijk de nederlandse site's waar ze amerikaanse boten verkopen, zoals de site van eggers, en dergelijke.
Zelf een boot naar nederland halen, lijkt me te ingewikkeld.
ik heb het ook al lang gezien, en je merkt het ook bv in de autobranche. De prijzen van amerikaanse producten zouden moeten kelderen, maar dat is niet zo. De reden is eenvoudig : ten eerste is de europese markt te versplinterd, dus de concurrentie in elk land is te klein. Elk land heeft zijn dealer(tje) die dan nog eens exclusiviteit heeft voor het merk. Die dealer kan de prijzen laten zakken (theoretisch zou een amerikaanse boot bij Eggers nu bijna 50% goedkoper moeten zijn tov bv 2003 toen de dollar en euro nog op 1/1 verhouding stonden, maar dat is dus niet zo. Bekijk het nu vanuit standpunt van Eggers : Een voorbeeld. Stel een boot wordt aangkocht aan 60, transport & import = 10, en verkoopprijs= 100, (dus brutomarge = 30) Als een dealer er 10 verkoopt heeft hij dus 300 verdiend (brutomarge). Als de aankoopprijzen dalen (omdat de USD daalt), en je behoudt het prijsniveau op 100, dan heb je tov 4 jaren geleden : Aankoopprijs = 60x0,64 (huidige koers) = 38,4. transport stellen we hetzelfde =10. Brutomarge wordt dan 100-48,4 = 51,6. Om dus 300 te verdienen moet de dealer nog slechts 6 boten verkopen ipv 10!! Indien hij er nog steeds 10 verkoopt, verdiend hij veel meer! Dat is dus een eerste feit. Tweede feit is dat indien de dealer de USD zou volgen, hij binen afzienbare tijd (niemand weet wanneer, maar ooit komt die dag) de prijzen terug omhoog zal moeten gooien. Je afficheert dus enkele jaren goedkopere prijzen omwv de lagere USD, en dan bij een stijging van de USD moeten de prijzen terug omhoog...Er is een ding wat klanten niet graag zien, dat is prijsstijgingen. Als de dollar nu stijgt zullen de meeste dealers hun prijzen wel gelijk houden, tot het punt dat de dollar te veel stijgt (bv boven de 1/1 verhouding). SLotsom --> ik zou op dit moment zeker in US een boot kopen en zelf importeren. Is heus niet moeilijk, gewoon even een importeur aanspreken die dit voor je kan doen. Als je me vergoed wil ik die container wel laten overkomen, geen probleem. IN mijn professioneel leven koop en verkoop ik industriele machines wereldwijd, en stelt een containertje meer of minder niets voor. Ik ben zelfs aan het overwegen om hier een zaak van te maken, want ik vind het prijsniveau van Ndl&Belgische producten ronduit schandalig. Ik vind het niet kunnen dat een electromotor, een gps, een boot, etc ongeveer de helft kost in de US als hier. Dus zeker in de US kopen. ALs iedereen dit overwoog, dan zullen de prijzen hier snel aangepast worden
Wel eens van transportkosten gehoord?? Wat denk je van de brandstofkosten van op dit moment! enz enz..
Klopt, is inderdaad een ergerlijk fenomeen. De dollar is de laatste 3 jaar sterk gedaald en toch dalen de prijzen van bijv. Lund voor geen centimeter. Iemand loopt dus extra zijn zakken te vullen, vermoedelijk de importeur. Niet vreemd dus dat steeds meer mensen hun boot importeren. Zo ken ik diverse SB- vissers die onlangs hun Lund kompleet met motor etc. uit de states hebben laten komen, en daar is helemaal niets mis mee. En dan straks maar klagen dat er hier zo weinig boten verkocht worden, beste Lund Dealers. Doe er wat aan want de prijsverschillen gaan helemaal nergens meer over.
dennis? Hoe zo transportkosten? Eggers moet toch ook importeren, en betaalt toch net dezelfde transportkosten dan als ik persoonlijk een container laat vullen?
Inderdaad gewoon iemand die zijn zakken extra zit te vullen. Heel simpel. De handel zeurt altijd als de inkoop duurder wordt maar nu hoor je ze natuurlijk niet.
Toch is importeren ook niet alles denk ik: denk aan vervoer, verzekeren, belastingen. Daarnaast koop je zo'n boot vaak als pakket, dus met BBM en trailer. Die trailers zijn sh.t uit amerika een heel ander type trailer als wat wij gewens zijn en absoluut niet geschikt voor de Nederlandse omstandigheden van traileren. De BBM moet maar net je smaak (lees merk) zijn. Daarnaast is het de vraag of je er ook in ned. garantie op hebt. Kortom veel vragen die open staan bij importeren.
waarom komen er nu steeds meer hengelsportartikelen uit de US op de Nederlandse markt.
GLoomis (het amerikaanse topmerk hengels) is helemaal terug in Nederland. Voor natuurlijk Nederlandse prijzen.
Ook de hengelsportwinkelier probeert (uiteraard) zijn brutomarge te vergroten.
Ach ja er zijn alleen maar domme klanten....
Nou, ik blijf gewoon hier kopen. Als er iets gebeurd met die boot, hang je. De lokale dealers zullen je echt niet helpen en dat geldt ook voor de mototr. Gezien ook de CE-kontrole wordt verscherpt op boten en motoren, ben je naar mijn mening slechter af.Daarbij komt ook nog dat die USA-trailers niet gekeurd zijn.
alle boten die door nederlandse importeurs geimporteerd worden hebben een CE-keuring, anders mogen ze hier niet verkocht worden. Als ik een nieuwe boot zou kopen, en mijn oog zou vallen op een lund, crestliner of alumacraft dan zou ik rechtstreeks importeren. De prijs is zowat de helft, de boot is Ce-gekeurd, dus wat is het probleem? De trailer is helemaal geen probleem indien het geheel boot&trailer&motor onder de 750kg blijft. Boven dit gewicht is inderdaad wat administratie nodig om de trailer te conformeren. Trouwens, de boten kunnen perfect in een container gezet worden zonder trailer - geen probleem. Het enige wat mensen zou kunnen tegenhouden om niet rechtstreeks te importeren is de onzekerheid over de procedure, niet weten hoe het juist moet, hoeveel het juist kost. Garanties aan een boot? wat kan er gebeuren? Een lek, snel gemaakt he. Schade wegens ongeval, tsja, dan kan je toch terecht bij een carrossier, of dergelijke. Iedereen praat altijd over garanties, maar sorry, daar betaal ik niet het dubbele van de prijs voor. Ik koop dan liever 2 boten voor de prijs van 1, verkoop die andere boot aan een mooie discount, en vaar zelf rond voor een prikje. Zelf vaar ik rond met een sylvan en laat die onderhouden bij DIerickx in Mol ondanks dat ik hem daar niet gekocht heb ; Diericxk was best tevreden om het onderhoud te doen, want hij verdient eraan. Bij Dierixk hebben ze me nooit gevraagd of ik die boot rechtstreeks heb geimporteerd of niet....De motor zou ik inderdaad altijd locaal kopen. Deze moet immers ook locaal onderhouden worden. Maar iedereen doet toch zelf wat hij wil met zijn geld he. Ik vind wel dat we mensen die het overwegen niet bang moeten maken met procedures, CE-normen, etc die gewoon een fluitje van een cent zijn. In mijn dagelijkse leven doe ik niet anders, en veel moeilijkere imports hoor;
Je kunt ook die boot in de VS kopen en de trailer hier. Of niet soms.
Die importeur heeft wel te maken met hogere transportkosten maar dat meegerekend zouden ze dus nog steeds veel en veel goedkoper moeten zijn. Kwestie van zakkenvullen. En die garantiekwestie dat geloof ik allemaal wel maar sommeige merken boten zijn gewoon top en die gaan dus normaal gesproken never nooit kapot. Zelfde geld voor buitenboordmotoren die zijn gewoon superbetrouwbaar tegenwoordig. Mocht je er toch iets aan hebben dan kun je voor het geld dat je hebt bespaard heel vaak reparaties uit laten voeren. Tegen de tijd dat een goede boot of buitenboordmotor eventueel ellende gaat geven is het allemaal toch al lang uit de garantie en moet je dus met je ijn NL aangeschafte spullen ook betalen voor reparaties etc.
Je bent gewoon een dief van je eigen portemonnee als je het hier koopt als je in de VS duizenden euro's kunt besparen. Het stlet helemaal niets voor en iedereen kan het en anders laat je het voor een paar centen door een expediteur regelen. Dan vul je nog steeds je zakken. Ik lees weer een hoop reacties van mensen die beren op de weg zien maar je kunt erop rekenen dat een hoop van die mensen een jerkbaitje bij een internetwinkel bestellen omdat ie dan 4 euro voordeliger is als in de winkel.
Maar als ze dan ineens duizenden euro's kunnen besparen op een boot met motor dan zou het ineens geen goed idee meer zijn ? Omdat er een grens tussennzit ?? Allemaal flauwelkul. Gewoon zelf importeren en heel veel geld in je zak houden.
Van mij mag iedereen goed te eten hebben maar ik zie geen enkele reden om iemand 40% meer te laten verdienen omdat de koers gunstig is.
Als de dollar meer aard wordt dan zijn ze snel genoeg om de prijs omhoog te gooien en als ie zakt steken ze het in eigen zak.
ja zowel Patrick als David hoor ik niet over invoerrechten en belastingen. Terwijl David toch zo lijkt het ervaring zegt te hebben, vreemd.
David waarom begin je er zelf geen handel mee, als je een redelijke prijs vraagt voor het verzorgen van de import dan heb ik serieus belangstelling.
Als je de btw transport, en de invoerrechten er bij op telt, dan ben je nog steeds veel goedkoper.
Een bedrijf als eggers heeft minder transportkosten, want die duwt niet 1 maar 6 boten in een container.
Ik ben bang dat egger, het alleen recht voor nederland heeft, en zo de prijzen hoog kan houden.
kijk mannen, invoerrechten, transportkosten, btw, en noem maar op zijn te betalen door iedereen die goederen uit US importeert. Dus ook Eggers. Nu is het zo dat Eggers inderdaad meerdere boten in een container kan plaatsen, maar volgens mij niet doet omdat elke boot een unieke bestelling is. Iedereen koopt een andere boot, met andere opties, dus ik vermoed dat de meeste boten bij Eggers ook als unieke zending binnenkomen. Natuurlijk kan hij bestellingen groeperen, maar dan duw je geen container vol met 6 boten (zoveel verkoopt Eggers volgens mij ook weer niet). Ik schat dat er door de importeurs met 20 voeters wordt gewerkt, en als je dan de boten boven elkaar kan zetten, stop je max. 2 boten in. Nu, het straffe is dat Eggers dan nog pakken duurder is (ondanks lagere transportkosten zogezegd) dan dat je zelf importeert....Vandaar mijn stelling dat je beter zelf importeert, want alle transportkosten, importtaksen, etc die jij moet betalen, betaalt de importeur ook, en de marge steek je wel in eigen zak. Ik heb er al serieus aan gedacht om een handel hierin op te zetten. Ik ga het deze vakantie eens precies onderzoeken, en indien ik hier goede mogelijkheden zie, zal ik zeker adverteren op TF. De prijsverschillen met US zijn te gek voor woorden, en het is eigenlijk vreemd dat niemand daar gebruik van maakt.
precies David, ga het eerst maar eens goed uitzoeken. Je kom er zelf al mee en helemaal zeker ben je niet.
Geloof me de verschillen zullen uiteindelijk niet echt groot zijn. Jouw advertentie op TF zal er zeer waarschijnlijk nooit gaan komen.
hey dick, wat ik bedoel met uitzoeken is of het rendabel is om er een zaak van te maken. De moeilijkheid met dit soort van handel is dat alle boten via importeurs worden verdeeld. Rechtstreeks aankopen bij de fabrikant zal dus niet kunnen. Dus, ik moet aankopen bij een dealer in de us en daarna importeren. Eggers bv. koopt aan van de fabrikant en importeert daarna. Als ik dus een zaak wil maken van zulke handel, dan moet ik dit afwegen met de dingen die ik nu al doe (ik heb al een beroep he), hoeveel tijd er in gaat kruipen, en ik moet de goeie dealer vinden die met me wil werken, etc.. Om er een rendabele zaak van te maken moet je dus eerst kijken of je aan boten kan geraken, aangezien je geen rechten hebt om ze te verkopen ; dat is dus een heel ander vraagstuk. Als particulier ligt het eenvoudig. Een particulier mag kopen waar hij wil. Je kan dan kiezen om te kopen bij een importeur in Ndl of een dealer in de us. Allee, bij Eggers op de site : fisherman 160. Prijs : 7999euros. In US bij elke dealer kost dezelfde boot 8195US incl yamaha motor 25pk, en trailer (package staat zo geafficheerd op hun site). wisselkoers = 0,6344, dus dat pakket kost in US 5198 euros! Dus, voor 7999-5198=2801 euros minder krijg je een trailer + een buitenboord 25pk MEER!! En ze gooien er nog een lowrance X50 bij, leuk toch. En wij maar twijfelen? Vraag prijs in Ndl voor hetzelfde pakket, en je praat rond de 12500 euros. Dus in de US koop je voor minder dan de helft! Oh ja, en voor 2000 euros staat dat ding ingeklaard bij jouw op de stoep. Voordeel : een 5000 euros voordeel! Hoezo, niet voordeliger? Ferdinand (visgids in ierland) kocht zijn boot ook rechtstreeks. Velen doen het, en enkel de mensen die het niet doen denken dat het niet loont.
Het feit blijft dat de dollar niet meer 1 op 1 staat, maar nu 1 op 1,57.
Dit zal veel winst op kunnen leveren.
Bij een bedrijf als Eggers merk je daar helemaal niets van.