Dodemanskoord elektromotor?
Hallo,
Afgelopen week kreeg ik tijdens het vissen controle van de politie. Niks mis mee en had ook alles in orde verder. Echter ik had de fronttroller aan staan en was aan het werpen. De agent in kwestie attendeerde mij er op dat ik geen dodemanskoord om had voor die motor en ik daar normaal een boete voor kan krijgen. Hij liet het bij een officiële waarschuwing maar de volgende keer ging ik onherroepelijk op de bon. Nu ben ik al vaker gecontroleerd maar van een dodemanskoord op een fronttroller heb ik nog nooit gehoord. Ik was met stomheid geslagen. Er zijn daar ook helemaal geen voorzieningen/aansluitingen voor. Wie weet hoe dit wettelijk precies zit? Kan je daar überhaupt wel een boete voor krijgen???
Afgelopen week kreeg ik tijdens het vissen controle van de politie. Niks mis mee en had ook alles in orde verder. Echter ik had de fronttroller aan staan en was aan het werpen. De agent in kwestie attendeerde mij er op dat ik geen dodemanskoord om had voor die motor en ik daar normaal een boete voor kan krijgen. Hij liet het bij een officiële waarschuwing maar de volgende keer ging ik onherroepelijk op de bon. Nu ben ik al vaker gecontroleerd maar van een dodemanskoord op een fronttroller heb ik nog nooit gehoord. Ik was met stomheid geslagen. Er zijn daar ook helemaal geen voorzieningen/aansluitingen voor. Wie weet hoe dit wettelijk precies zit? Kan je daar überhaupt wel een boete voor krijgen???
Ik zou met mijn beste pokerface de beste man even aan boord uitnodigen en vragen om aan te geven waar je dat dodemanskoord dan moet monteren... Heel bijzonder verhaal!!
Volgens mij kun je daar geen boete voor krijgen, want je kunt met je fronttroller geen snelheid van boven de 20 km/u halen. En de motor waarmee dat wel kan (je BBM) en waar ook een dodemanskoord aan zit, staat neem ik aan uit.
Fronttroller is CE gekeurd, zonder deze voorzieningen.
Wetgever vindt het dus akkoord. En politie kan derhalve niet bekeuren.
@Robert-Paul: precies dat heb ik ook gezegd! Maar hij was onvermurwbaar en zei ook dat dat niet zijn probleem was maar de mijne.
@Thom: de bbm stond inderdaad uit ja.
Ik heb totaal geen problemen met controle maar ik vind dan wel dat de uitvoerende controleur moet weten waar hij mee bezig is en de wet moet kennen en niet zo maar wat gaan roepen. Je gaat je dan toch niet echt op je gemak voelen en hebt ook geen zin in een nieuwe confrontatie met deze agent. Als ik ga vissen doe ik dat ook om een dagje lekker te ontspannen en niet om een onbehaaglijk rot gevoel te krijgen met vrees deze agent weer tegen te komen en deze hele zinloze discussie weer opnieuw gaan voeren.
Dus als iemand precies weet waar ik kan vinden dat je geen dodemanskoord op een elektromotor hoeft kan ik dat uitprinten en meenemen.
Bij voorbaat dank!
Het is nou eenmaal de wet en daar heb je je aan te houden als sportvissers. Draag nabij de fronttroller ook altijd (gekeurd) en wettelijk verplicht reddingsvest. Vergeet ook niet het keuringscertificaat waarop de afloopdatum vermeld is, bij je te hebben en te kunnen tonen!
Effe terzijde, het dragen van een dodemanskoord heeft volgens mij niets te maken met een bepaalde snelheid die je eventueel zou halen....... of zie ik dat verkeerd ?
Er is niks aan de hand de agent heeft het fout:
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/boten/vraag/506757/dodemanskoord-verplicht-kleine-motorboot/
Dan zouden ook alle verhuur-fluisterboten een koord moeten hebben en dat hebben ze niet. De front troller gaat nog geen 20 kmph de buitenboord motor mogelijk wel: dus dodemanskoord op de buitenboord.
Sommige agenten laten helaas wel vaker wat arrogantie zien op t water. Zo beweerde laatst 1 agent dat iemand niet in een bepaalde zone mocht vissen. Waarop diegene antwoorde van wel want: visplanner, boekje etc. De agent zou het uitzoeken en later op terugkomen en de visser gelijk of ongelijk geven, maar eerst nog anderen controleren, de agent is nooit weer terug geweest… de visser in kwestie had gewoon gelijk.
Als de elektromotor is aangesloten op de benzinetank dient er inderdaad een dodemanskoord gevoerd te worden. De agent heeft dus groot gelijk en staat in z'n recht.
Als er geen voorzieningen zijn vanuit de fabrikant voor zo'n koord dan lijkt het me niet dat je een boete kunt krijgen. Krijg je er wel een boete van.... Bezwaar aan tekenen en in beroep gaan met detail foto's van de electro motor. Waarschijnlijk wordt je boete kwijt gescholden. Ik was laatst aan het vissen in de polder. Op de visplanner stond dat ik er mocht vissen. Ben lid van meerdere verenigingen. We hadden er zelfs een visdag gehad met de vereniging. Toen kreeg ik controle. De beste man wilde mij bekeuren door de politie te bellen. Dat heb ik zelf maar gedaan want ik voelde me toch ook niet bepaald veilig. Wat bleek ik moest weg van de politie. Zonder bekeuring. De rede dat ik weg moest was dat de vereniging problemen has met eigenaar van de grond en er niet gevist mag worden. Terwijl volgends de app en boekje ik er mocht vissen. Dit kon ik niet weten.
Ligt ook aan het aantal PK.s Ben het dit keer niet eens met Jan Schepnet
Wat een onzin een elektromotor aangesloten op een benzine tank ik heb nog nooit zo’n klets gezien of gehoord zeg dan niks !,
Als alles in orde is , willen sommigen ook nog wat te zeiken hebben ........Ik ben een keer in de nacht aangehouden met mn trailer achter de auto. Logisch want het is vreemd dat iemand 's nachts daarmee rijdt, behalve als deze persoon gaat vissen. Alles in orde, begonnen ze te zeuren dat ik niet genoeg in mn spiegel zag. Kon hij nooit zien, want hij zat niet in mijn auto. Ach ja, lekker ontspannen en vissen!!
Ik deigde een boete te krijgen, omdat ik drie hengels aan boord had. Dat één hengel alleen maar een molen had en de lijn niet was gemonteerd deed er volgens de controleur niet toe. Heb hem toen vriendelijk verzocht die boete maar uit te schrijven en of hij dan even met die derde hengel op de foto wil gaan. Dan zouden we daar voor de rechtbank geen misverstand over hebben. Daar had hij geen trek. Ik zou de boete wel thuis krijgen. Natuurlijk nooit meer wat gehoord. Sommigen willen doorgaan tot het gaatje. Als je in je gelijk staat, gewoon meegaan, dan slaat de twijfel wel toe bij ze.
Jan Schepnet
Serieus joh???
Hoe krom het ook is heeft hij in mijn beleving toch gelijk. Je hebt waarschijnlijk een snelle motorboot omdat je een buitenboordmotor hebt die zorgt dat je boven de 20km/h kan varen. Ook al vaar je stationair moet je het koord omhebben terwijl je bij lange na geen 20km/h vaart. Als je op de fronttroller vaart ben je nog steeds een snelle motorboot, er staat nergens dat je koord te maken heeft met een verbrandingsmotor en hoe hard je vaart op dat moment. Volledig flauwe kul allemaal, maar als je het voor zou laten komen ben ik benieuwd wat de rechter daar van vind.
@Ferrie: ghij reageert toch duidelijk dat de bbm UIT stond! Moeilijk he dat lezen?!
Ferrie (en de agent) heeft t bij t rechte eind.
Als je een (motor)boot hebt die harder kan dan 20 km/u, val je onder de categorie 'snelle (open)motorboot'.
Je moet dan een 'technische inrichting' hebben, die motor uitschakelt indien je bijv. overboord raakt.
Het maakt voor de wet/rechter echt niet uit of je op dat moment 4km/u vaart, peddelt of motor uit is of een binnenboord motor hebt.
Dus ook niet als je alleen op je elektromotor vaart, als je ook nog een motor erop hebt waarmee je harder kan dan 20km/u.
Zo'n 'technische inrichting' hoeft niet persé een koord die aan pols vastzit te zijn. (Dat koord mag overigens aan elk ander lichaamsdeel vast zitten.)
Het mag ook een draadloos elektronisch variant zijn, zoals de Mob+.
een onvolkomenheid in de wet dus. Moet SN achteraan gaan.
Je kan de controleur ook uitdagen door met de boegmotor op volle kracht te gaan varen en dan moet hij maar een boete uitschrijven voor "te hard varen"
Volgens mij is alleen de 3e reactie van Rob het goede antwoord!
Wat ik mensen nou zou aanraden in dit soort situaties; waar de dienstdoende ambtenaar het duidelijk bij het verkeerde eind heeft en dat niet toegeeft, laat de man zich legitimeren en noteer de naam. Probeer bewijs-/beeldmateriaal te verzamelen. Het is openbaar, dus je mag filmen. En dien aan het eind een klacht in de betreffende de ambtenaar die je gesproken hebt. Hou dat netjes en feitelijk, beschrijf wat er gebeurd is en wat er fout ging.
Je mag in dit geval bijvoorbeeld van de ambtenaar best verwachten dat als jij vraagt waar het dodemanskoord op je electro moet zitten dat hij uitleg geeft over hoe dat werkt. Bij dit verhaal ruik je al van heinde en verre dat het ofwel iemand is die halverwege het verhaal beseft dat hij onzin verkoopt of iemand die in de zeik genomen wordt door zijn collega's.