deckhand samen met electromotor

Is het mogelijk om een 12v deckhand ankerlier tegelijkertijd aan te sluiten op de accu,s van mijn 24v electromotor?

Dus eigenlijk 12v en 24v tegelijk van een set van 2 accu,s halen? of moet ik voor de deckhand ook weer een losse accu plaatsen?

zou graag dit gewicht willen besparen!

Alvast vriendelijk dank voor reactie
mkostelijk@hotmail.com
martijn, alkmaar, 24/04/2008

REAGEER

Gravatar
Pieter
.

Hallo Martijn,Je accu,s staan in serie om 24 v. te verkrijgen,(2x12V).Voor je ankerlier heb je 12v nodig,dus moet je een extra aansluiting op 1 v.d accu,s maken.Wel opletten dat het verschil in ontlading tussen de accu,s niet te groot wordt,misschien beter om op beide accu,s een aansluiting te maken en te wisselen.
m.v.g Pieter

  • 16 years and 7 months geleden
Gravatar
sylvan
.

het lijkt me niet waarschijnlijk dat je de ankerlier en de elektromotor tegelijk gebruikt.
Je kunt dan de ankerlier aansluiten op 1 van beide accu's met accuringen of klemmen.

  • 16 years and 7 months geleden
Gravatar
marcel
.

geen probleem
je gebruikt nooit alle twee tegelijk
dus gewoon op een van de twee een 12v aansluiting maken

  • 16 years and 7 months geleden
Gravatar
Marco (EVIN)
.

De deckhand gebruikt eigenlijk maar heel weinig stroom. Als je dus de accu's van je electromotor gebruikt, voor je deckhand, zal de accu die je gebruikt voor je Deckhand iets zwaarder belast worden dan de tweede. Dat is echter niet zo erg aangezien je je ankerlier maar een paar keer laat werken en hij dan niet zo veel stroom verbruikt (e.e.a. afhankelijk van je ankergewicht).
Gebruik je ook een Vantage 74 of 80, dan wordt ook de 1e accu gebruikt om 12V te leveren tbv de liftmotor. Je kunt dan overwegen om de 12V voor de deckhand van de 2e accu te halen om een gelijkmatiger belasting te krijgen.
Dat is vooral van belang als je ook een 24V acculader gebruikt. Die laadt nl. op basis van de gemiddelde laadconditie. Als alle accessoires door de 1e accu worden gevoed, dan zal die leger zijn. Tijdens het laden wordt accu 1 dan niet helemaal vol geladen terwijl accu 2 iets overgeladen wordt. Doorgaans niet zo heel ernstig maar kan op de lange termijn wel wat uit gaan maken.
Als je met 12V laadt, wordt elke accu apart geheel opgeladen en is er egenlijk niets aan de hand (alleen als je de accu's helemaal leegtrekt kan het kleine verschil in lading wat uit gaan maken).

Marinco (wordt ook door MinnKota gebruikt) heeft stekkers met drie polen. De 1e pool (staat een cijfer 1 bij) sluit je aan op de - van accu 2, de 2e pool op de bruig tussen accu 1 en 2. Daar staat dus 12V op t.o.v. pool 1. De 3e pool sluit je aan op de + van accu twee. Daar staat dus, tov pool 1, 24 V op en t.o.v. pool 2 staat er 12V op.

Bij een Vantage wordt bij een dergelijke stekker de zwarte draad op pool 1 aangesloten, de gele op pool 2 en de rode op pool 3.
Heb je een "gewone" 24V motor, dan sluit je de zwarte op pool 1 aan en de rode op pool 3.
Een 12V toepassing wordt doorgaans aangesloten op pool 1 (de -) en pool 2 (plus).
Je kunt nu ook in overweging nemen om je deckhand aan te sluiten op pool 2 en 3 (de - op pool 2 en de + op pool 3). Doe dat echter alleen als je ook al 12V gebruikers hebt op accu 1 (- op pool en plus op 2)

  • 16 years and 7 months geleden