de juiste lagers?
Sinds ik enkele jaren geleden een keer in Denemarken aankwam met een los bungelend wiel aan mijn trailer, vanwege een kapotte lager, laat ik nu eens per twee jaar de lagers preventief vervangen. Ik bestel dan steeds een setje SKF lagers bij PEGA. De laatste keer kreeg ik lagers met een RVS afdichtingsplaatje aan de zijkant; bij de vorige lagers was dit steeds van kunststof. Volgens de monteur die mijn lagers vervangt, houden lagers met kunststof afdichting beter stof/vuil en vocht tegen; lagers met RVS afdichting zijn van een mindere kwaliteit, vertelde hij. Omdat de lagers met RVS afdichting ook een stuk duurder waren, belde ik naar PEGA om te vragen hoe het zit. Daar kreeg ik te horen, dat de lagers met RVS afdichting een nieuw en verbeterd type waren en veel langer mee zouden gaan. Twee verhalen die beide geloofwaardig klinken. PEGA heeft een naam hoog te houden en mijn monteur is ook goed thuis in de materie. Wat zou er nu waar zijn?
dit is de website van SKF en ik zou de vraag ook even aan hun stellen, zie hieronder de link. Op mijn (PEGA) lager staat: SKF BAH-0116 Co9 maar hier kan ik niets over vinden. Bij mij is het inmiddels ook RVS en zou ook willen vernemen of dit de beste lagers zijn. Dit omdat de garantie volgens mij ook teruggebracht is op de lagers en dat is vreemd als de lagers beter zouden zijn toch?
http://www.skf.com/portal/skf_nl/home
Ik heb eens gekeken in de cataloog van skf en vogengens mij is een (rubber) afdichting beter al hun lagers die fabriek af gesmeerd zijn en die smering zou de hele levensduur van de lager moeten meegaan : dichte lagers hebben een rubber schild op de lagers staat vaak de aanduiding RS1, RSH of RSL waarvan de R staat voor rubber = acryllonitrille butadiene rubber waar in een stalen plaat is ver werkt deze lagers zijn ook duurder dan lagers met rvs afdichting of het moet gaan over volledige rvs laggers die ook bestaan geloof ik maar daar heb ik geen gegevens
over
Grts
Ik had ook veel problemen met de lagers van de trailer, daar zaten per wiel 2 rechte lagers in en per half jaar waren ze naar de mallemoeren.
Toen heb ik de boel veranderd en er Konische Auto lagers opgezet die je op kunt stellen, resultaat zit al 4 jaar en geen centje pijn meer
@ Wilfred
Wat kost een set lagers?
Er bestaan zelfs kunstof lagers die niet roesten en levenslang garatie geven.Ben onderhouds mekanieker en in ons bedrijf worden ze wel eens gebruikt zijn wel Niet goedkoop maar!! goed is goed
Michel, ik betaalde voor een set van 2 lagers met RVS afdichting bij PEGA 90 euro. Voor een set met kunststof afdichting twee jaar eerder 65 euro.
ff vraagje aan franckywaar kan ik ergens aan die kunststof lagers komen ?? wil ze graag hebben voor mijn trailer daar ik nu skf lagers gebruik maar die elke 8 a 9 mnd stuk gaan
gr willem
Willem
Weet u de nr,s van de skf tipe lagers.
Ik zou anders maandag eens zien wat de vervangers er voor zijn en meteen ook de prijs ervan.
groeten.
E-mail .(JavaScript must be enabled to view this email address)
Vandaag gesproken met iemand van SKF over de RVS lagers en deze zijn volgens SKF de beste en beter dan met kunstof. Mijn vraag waarom deze zo vaker vervangen worden dan een autolager kon hij niet beantwoorden omdat PEGA de lagers niet direct van SKF betrekt en ook geen defecte lagers aan SKF geeft voor onderzoek. Volgens SKF kunnen deze lagers 3200 kg aan terwijl mijn trailer tot 1350 kg gaat. Keramische lagers als vervanging heeft SKF niet. Volgens mij gaan de lagers stuk ivm een ontwerpfout van de trailer, het water mag volgens mij niet bij de lager komen, laat staan zout water. In de USA heeft men dan ook trailers met een dop voor de lagers met een nippel waarin je vet kan spuiten. waar vet zit kan geen water komen. Dit zie je bij PEGA (nog) niet. Ik zal PEGA eens gaan bellen.
volgens mij zit het probleem niet bij de lagers maar bij het vet dat gebruikt word er is vet dat oplost met water en vet dat niet oplost met water vet dat oplost met water word uit het rollement gereden en dan rijd u het rollement stuk dus gebruik goet vet dat niet oplost en u heeft geen probleemen v.b. grafit vet
Vandaag PEGAbv gesproken, ze monteren alleen de beste lagers, dit zijn dus nu de nieuwe RVS lagers. Deze worden 2 jaar gagarandeerd. De ervaringen van PEGA zijn tot nu toe goed vertelde men. Ze staan open voor alle ervaringen van hengelaars om zaken te verbeteren. Ze onderzoeken ook lagers en het blijkt dat deze vaak aan de achterzijde gaan lekken. Heeft natuurlijk met het gebruik te maken waarbij (zout) water bij de lagers uiteindelijk zijn tol eist. Keramische lagers zijn er nog niet maar indien er mensen zijn met lagers welke beter zijn wil men het graag horen. Men heeft geprobeerd om speciale lagers te laten ontwikkelen voor boottrailers maar dit is onmogelijk gezien de beperkte aantallen voor een lager fabrikant. Dus ik ga gewoon elke 2 jaar met de servicebeurt van de trailer de lagers vervangen dan heb je nooit problemen.
Zelf heb ik ook altijd last met lagers en geloof de trailerboer ook niet meer als hij mij 'onderhoudsvrije lagers' probeert aan te smeren.
Dat Pega openstaat voor elke verbetering geloof ik graag want er valt nog al wat te verbeteren aan die dingen. Wat dachten jullie van het eeuwig terugkerend probleem van de verlichting. In de VS heb je LED verlichting die je onder water kunt rijden en het dan nog gewoon doen. Alleen jammer dat we in Nederland oranje knipperlichten gebruiken. Wat ook altijd een ramp is dat zijn oploop remmen. Dit is ook een constructie fout van het ergste soort helemaal als je wel eens met zeewater te maken heb. Deze trommelremmen zitten om de haverklap vast. In de constructie hiervan wordt gewoon blank onbehandeld ijzer gebruikt. Dat dit nat wordt is naturlijk niet raar en als je je boot een tijdje niet gebruikt is het helemaal bingo. Dit is natuurlijk zo vastgerot.
Ik kan zo nog wel een tijdje doorzeuren om te illustreren dat er nog een hoop te verbeteren valt voor meneer PEGA en zijn collega's
Het zou misschien een idee zijn om trailers van Load ride of van Ez loader te importeren die hebben schijfremmen en led verlichting maar waarschijnlijk ook twijfelachtige lagers.
Er is tot nu toe niemand die de juiste nr van hun lagers Skf heeft door gemaild?zodoende kan ik niet zoeken naar de vervangers ervoor.
Nr,s die ik kreeg staan niet in de cataloog .Kijk AUB nog eens na
groeten
ik heb me laten vertellen dat er ook op Pega trailers vetpotten/nippels te monteren zijn. Is er iemand die daar het fijne van weet danwel dit heeft gedaan?
Ik heb in mijn trailer laatst nieuwe lagers gezet door de oude mee te nemen naar Brezan en hun een nieuwe uit laten kiezen. Kwamen met een FAG lager voor Opel nr 713 644/160 barcode 4 014870 004880
Mit/With:44/16.
Deze pasten prima en kosten minder als de helft. Helemaal als je via een vriend de korting kunt krijgen van politie, brandweer of garage houder. Deze gegevens doorgemaild naar Francky en nu afwachten of er keramische lagers zijn.
Jongens er zijn twee soorten modellen lagers die passen in zo een trailer.
1 is de goedkope kogellager uit staal en 1 kegellager deze lager heeft kegels kan meer balast worden,rubber afgedicht is spatwaterdicht niet water dicht dus,en daar zit het grootste probleem water .Oplossing is waterbestendigvet of inox lagers steken maar deze lager gaan ook niet lang mee omdat het geen gehard staal is.Bij het monteren van een kegellager moet je deze vast draaien en speling geven door 1/4 terug te draaien/het monteren van een kogellager moet ook juist zijn voor zichtig op de buiten ring kloppen met uw oude lager of een bus.Let wel de meeste lagers gaan stuk bij montage maar je ziet het niet. (waterbestendig vet gebruiken en de lagers niet onderwater rijden). fag en skf lagers zijn de betere lagers enkel naar een verdeler stappen en uw oude lager meenemen, dat vet kan je in een botenwinkel kopen.Mvg Marc
er zijn twee soorte lagers je moet kijken welke je hebt.
1 kogellager of kegellager
kogellager bestaat ook afgedicht 2rs1 staat voor 2rubber afgedicht.
is enkel spatwaterdicht.
kegellager kan niet afgedicht worden zijn uit twee delen.waterbestendig vet gebruiken
Hoi aan iedereen
Na goed informatie te hebben genomen kan er geen garantie worden gegeven voor de keramische lagers die ik voorstelde.Heb mijn best ervoor gedaan, maar het was een slag in het water.Je kunt maar proberen he.
groeten francky
Gewoon om de twee jaar vervangen, kost je ongeveer 80 Euro.
Als je een systeem hebt met alleen een borgmoer ZONDER splitpen, dan mag je die nooit zelf vervangen, mits je een eigen momentsleutel bezit.
Draai deze moeren namelijk nooit terug(zelfborgend), maar zet ze met een momentsleutel op 300Nm Vast.
Nog een kleine week en dan kan het onderhoud beginnen!!!
Succes en visgroeten.
Er bestaan in de assen verschillende soorten lagers kogellagers, (rechte) komen alleen nog in oude en of het goedkope segment assen voor.
Kegellagers
Of de nieuwste dubbelrijige hoekcontactlagers deze zijn door lippenafdichting redelijk beschut tegen water in combinatie met waterafstotende aditatieven in het vet.
Het allernieuwste is een 100% waterdicht lager van SKF wat tegen een meerprijs op de assen geleverd kan worden. (Knott assen)
Het juiste aanhaal moment is overigens 280 Nm
Ik gebruik al jaren vet nippels op mijn lager kappen.
Dit is echter geen garantie dat er geen water in komt.
Water en vet vormt door het draaien van het lager een emulsie en tast alsnog je lagers aan.
Geen enkel lager is waterdicht alleen spatwater dicht.
Ook de zogenaamde gesealde lagers niet.
Deze zorgen ervoor dat er minder vuil van buitenaf naar binnen kan waardoor de kans kleiner wordt dat deze overmatig slijten door bijvoorbeeld zand.
Je rijd met je auto tenslotte ook niet met de assen tot in het water.
Hierdoor gaan deze gemiddeld 100000 km mee.
Om je lagers langer dan 1 of 2 jaar mee te laten gaan is maar 1 optie en dat is je as van je trailer niet helemaal door rijden tot deze onderwater staat.
Bij mij gaan ze inmiddels al het 4 de jaar in.
Omdat je as niet in het water staat wil niet zeggen dat je je boot er lastiger op krijgt, dan wordt het tijd voor een andere lier.
Dat een lager(wiel) er af loopt heeft niets te maken dat je lagers roesten.
Ze lopen eraf omdat je lagers niet meer voldoende smeren door het aanwezige water in je vet.
Hierdoor worden ze dusdanig heet dat je al slechtere water bevattende smeermiddel eruit loopt.
Vervolgens worden je kogels zo heet dat ze zacht worden en buitensporig gaan slijten.Je lagers verbranden als het ware.
Dit gebeurd ook gewoon met roestvrij stalen lagers.
Doe er je voordeel mee.
De trailerbouwer Vanclaes trailer levert trailers met olie gesmeerde wiellagers in combinatie met mechanische schijfremmen ook tandem trailers