de juiste auto om boot te trekken ?
kan ik met deze auto mijn 1350 geremde marlin trailer met mijn 850 boot en motor gewicht erop makkelijk trekken :
Audi A3 Sportback
Sportback 1.4 TFSi 150 pk CoD Pro Line | navi | xenon | clima | 16"
het is een automaat
ik hoor altijd dat je voor het optimaal trekken van een aanhanger met boot een 2 liter nodig hebt.
gr Martijn
Audi A3 Sportback
Sportback 1.4 TFSi 150 pk CoD Pro Line | navi | xenon | clima | 16"
het is een automaat
ik hoor altijd dat je voor het optimaal trekken van een aanhanger met boot een 2 liter nodig hebt.
gr Martijn
Bij een normale helling zal het geen probleem zijn verwacht ik. Qua vermogen heeft een 1.4 turbo ongeveer net zo veel vermogen als een normale 2.0. Het enige wat spannend blijft zijn steilere hellingen. Dan is je auto aan de lichte kant. Je hebt ook alleen voorwielaandrijving dus dat kan ook nog wel slippen worden met gladheid.
ik trek mijn boot 950 kg totaalgewicht met een vw Tiguan 14 tsi 125 pk en heeft genoeg power. motor is normaal een 2000 maar is gereduceerd naar 1400 cc heb er 3 maal Denemarken trip mee gedaan en heeft totaal geen moeite en is trouwens een heel zuinige auto
Volgens mij MAG zo'n Audi 1500 kg. geremd trekken, Martijn.
Maar.... Het is een niet al te zware auto en is 2-wheel drive, toch?
Het is toch een aardig gewicht om naar boven te trekken, de combi, boot, trailer + spullen zal heus wel zo'n 1200 kg. aantikken.
Bij een erg schuine en natte trailerhelling sta je weer met spinnende banden.
Alles kan, maar alles kan ook kapot!
Uiteindelijk kom je bij een 4 wheel drive uit en dan maken de motor-liters niet uit. Met een kleine Suzuki Jimny 4 x 4 trek je er een hele dikke boot uit. (maar of dat de weg op MAG.... da's een andere vraag)
Succes
Neem eens contact op met je audi-dealer, diemoeten het kunnen vertellen
Gaat prima toch? koppel en totaal trekgewicht is het belangrijkste en veel Duitse auto,s BMW/Audi/Mercedes hebben nog steeds achterwiel aandrijving wat het trekken uit hellingpositie zeer makkelijk maakt. Bovendien heb je een geremde trailer dus veilig en goed. Ik heb met C180 combi / 156 pk 4 jaar lang eenzelfde gewicht combinatie gereden.zonder problemen.
Ongeremd zit je ergens tussen de 650 en 700 kg trekgewicht en een geremde trailer 1300 tot 1400 kg. Waarschijnlijk staan de exacte trekgewichten in je Audi boekje. Dus kom je boven deze gewichten dan mag je de trailer niet trekken.
Uit ervaring weet ik dat automaten wat gevoeliger zijn voor overbelasting/beschadiging dan handgeschakelde auto's.
Martijn, met deze auto mag je 1.400 geremd trekken. Denk niet dat het totale gewicht van dexe set daarbij in de buurt komt. Dus geen probleem.
Genoeg pk's, maar het probleem is vaak de druk op de voorwielen. Als je op een (erg)schuine helling staat gaan de wielen makkelijk spinnen.
PK's zeggen eigenlijk niks. Een gemiddelde tractor heeft ook slechts 100 pk.
Hedendaagse 1,4 TSI motoren zijn net zo sterk, zoniet sterker dan 2l motoren.
Waar t wel om gaat, is t koppel. Deze Audi heeft 250Nm en is ruim voldoende.
Van de RDW mag die 1500kg trekken. Best wel veel voor zo'n relatief lichte auto.
In de caravan wereld is deze VAG motor met DSG bak redelijk goed ingeburgerd. Genoeg ervaringsdeskundigen. Die gaan met sleurhutten van 1500kg letterlijk door berg en dal.
Dus de motor is sterk genoeg. Wel wordt aangeraden met deze bak het toerental boven de 2000 tpm te houden. Dus handmatig schakelen.
Wat wel een punt blijft, mede door het lichte eigengewicht van deze voorwiel aangedreven auto, is het door slippen op een (gladde) stijle helling.
Daar zijn wel een paar trucjes voor, maar het belangrijkste is toch banden met goed profiel(=goede grip).
Gewoon gaan met die banaan.
Jongens, wat een onzin!
Ik trek met een soortgelijke auto een combinatie met een pega z1150 trailer en een marcraft. Nooit slippende banden met voorwielaandrijving, alleen op natuurhellingen is het soms moeilijk.
1500 motor.
Rijd met trailer en al naar Zweden
Vergeet niet dat het een turbomotor is
Turbo doet niks onder 2000 toeren ongeveer
Dus wordt het daaronder een normale 1.4 en is wel wat aan de lichte kant zou gewoon eens een weg over de dijk opzoeken en hellingproef doen op de dijk kom je er achter of het lukt lukt het niet heb je niet direct een probleem aanloopje nemen en je kunt verder
kijk duidelijke reacties daar kan ik iets mee iedereen bedankt voor het reageren, audi raad het af ik ben nu met een q3 bezig en dan een diesel automaat
Ik trek met een suzuki jimny automaat 1.3 86pk een dock steel met 1350 trailer totaal gewicht rond de 1000kg .maar het belangrijkste is grip dat heb je nodig op de trailer helling mijn grip is dat ik 4x4heb. Jouw auto kan het makkelijk trekken, op een helling zonder 4x4 kan het wel eens niet lukken geen grip genoeg.
Er zijn nog wat truukjes om de druk op je voor wielen te verhogen , als je je boot op trailerd dan niet helemaal de trailer op meter anderhslve meter vrij houden van je lier wel effe extra zekeren dan trek het gewicht van de boot de achterkant van je auto omhoog dus meer druk op je voor wiellen en gebruik altijd een keg achter je achterwiel. Waar je ook nog in kan zoeken banden met wat meer grip zachtere band dus zachter rubber meer grip slijten qua kilometers sneller dat is keus .
Het gaat de topic starter neem ik aan om of deze combinatie oke is voor gebruik met name op de trailerhelling en niet zo zeer of het op een normale manier te trekken is. Dat laatste is natuurlijk gewoon makkelijk op te zoeken en dat eerste is meer ervaringen van vissers die dat met gelijksoortige autos doen.
Alles hangt denk ik ook weer af van weersomstandigheden, de helling en hellingshoek etc... Gaat niet om het aantal pk, maar om het koppel. Dat zit met een 1,4 tsi van Audi doorgaans wel goed. Is met 250nm normaal gesproken voldoende, daarbij helpt een automaat juist.
Als je af en toe moet traileren zal het wel gaan op gunstige hellingen. Als je het wekelijk of vaker van plan bent is je auto niet geschikt om het lang vol te houden. Tip, om de druk op je voorwielen iets gunstiger te krijgen moet je de kogeldruk niet te hoog hebben. En bij slippende wielen helpt het als er iemand voorzichtig op je motorkap gaat zitten
Op de vlakke weg geen enkel probleem, maar zoals al een paar keer is opgemerkt zijn de gladde steile hellingen dat wel. Je krijgt dan het vermogen niet op de weg dus gaan je wielen slippen. En dat gaat al heel snel. De de last (gewicht) op de kogel achter, heb je aan de voorwielen maar heel weinig druk. Je zou niet de eerste zijn die met auto en al het water in gaat (zie youtube).
Een maat van me had altijd een audi met een 1.4 tfsi
Kon op de weg prima een boot van rond de 1000 kilo trekken
Op een steile hellingen of waar wat zand op lag
werd het wel erg spannend
En de pks zegt niet alles
Koppel zegt veel meer
Ik zou het persoonlijk voor een zwaardere motor gaan
En wat jacob zegt klopt ook niet helemaal
Audi heeft geen achterwielaandrijving
Mercedes alleen vanaf de c klasse
En bmw stapt ook bij steeds meer modellen af van achterwielaandrijving
Verdere Duitse auto's ook niet
Als je auto wat te licht is aan de voorkant op een steile helling kan je de boot niet maximaal op de trailer lieren zodat je wat meer druk op je voor wielen houdt .
Met een dik touw aan de trailer verbonden met de trekhaak sta je waarschijnlijk niet meer op het steile stuk en heb je van doorslippen geen last.
Al jaren met succes toegepast.
Enigste nadeel:
Je moet met 2 personen zijn.
De beste auto hiervoor is een Forrester, daar gaat niets tegenop
Gr,
Pé Nus