Controle omgeving Sneek
Bij de opening van het seizoen werden wij op het PM-kanaal bij Sneek gecontroleerd door politie i.s.m. een vrijwilligster (ik denk van de Federatie). Prima zaak! Controle was op vispapieren, aantal hengels, soort aas & aantal snoekbaars. 5 minuten later weer controle, toen ik zei dat ik net was gecontroleerd gingen ze verder, weer prima! Vandaag wederom controle, ditmaal van waterpolitie. Niks aan de hand dacht ik, papieren in orde, niet te hard varen, juiste richting (erg belangrijk op het PM-kanaal)... Echter toen men vroeg waar mijn brandblusser & mijn reddingvesten waren... Mmm... Nu heb ik wel een bakje in de boot (plasbakje), ik zei nog: dat is mijn brandblusser! Helaas. Procesverbaal, ben benieuwd wat het gaat kosten (vermoed 75 + 25 = 100). Natuurlijk weet ik dat een snel varende boot deze attributen aan boord moet hebben, immers ik heb een vaarbewijs en daar heb ik dat geleerd (en onthouden). Maar nu de realiteit: brand aan boord. Kans? En als het echt raar wordt, spring ik wel overboord (zonder vest). Want de vesten liggen gewoon onder een luik voorin de boot, nut? Met een kajuitjachtje waar je in kookt / slaapt kan ik mij er iets bij voorstellen. Maar in een Rhea van 430 in de zomer... En met koud / stormachtig weer, tjee dan heb je geen vest in je "vooronder", maar heb je 'm om!
Echter: regel is regel & ik betaal wel!
U bent gewaarschuwd! Reacties zijn zeker welkom.
Echter: regel is regel & ik betaal wel!
U bent gewaarschuwd! Reacties zijn zeker welkom.
Nog een aanvulling, de boot heeft 25 PK, is dus inderdaad een snel varende boot. En zojuist 2 zwemvesten en een brandblusser gekocht. Kost niet veel, alleen neemt wel wat ruimte in. Of was het laksheid van mij?
Zwemvesten kan ik op zich nog inkomen maar die brandblusser is echt maar dan ook echt de grootste onzin. Wel eens zo'n ding leeggeblazen? Pft en leeg istie. Je hebt pissend meer bluskracht dan uit zo'n flutding. Typisch Hollands al die regeltjes die in de praktijk een sof zijn maar wel worden gebruikt om de burger financieel uit te kleden. Ach ja, het wapentuig wat in Afghanistan word gebruikt moet toch ergens van worden betaald!
prima zaak moeten ze nog veel meer doen
je spullen in moeten in orde
hoop dat ze ook goed naar de meeneem limieten kijken
vind ik meer op ze plaats als een brand blusser
Hadden ze maar wat meer op het Tjeukemeer gecontroleerd. Dan waren er minstens 10 boten in overtreding geweest met teveel megenomen snoekbaarzen zonde! M.vr.gr. catch and release visser
Paul, Dirk & Snoekbaarsvisser,
Met jullie alle 3 ben ik het (gedeeltelijk) eens. Ik ben militair, dus de statement over wapentuig in Afghanistan... Daar kunnen we over discusseren, maar daar is dit forum niet voor. Kloppers op het Tjeukemeer, aanpakken. Wat meenemen is okay, vind ik. Maar C&R moet toch bovenaan staan. En inderdaad: regels zijn regels, geef ik toe. Ongeveer hetzelfde gevoel als je met 84 km / uur wordt geflitst terwijl je maar 80 mag. Toch?
Inmiddels ben ik er over heen, vanavond nog leuk wezen vissen en ik voelde mij een stuk veiliger met de zwemvesten onder het luik en de brandblusser met 1 liter inhoud... . Tight lines!!!
Deze atributen zijn overigens internationaal verplicht dus niet alleen in Nederland
Maar dat je er op gecontroleerd wordt is een andere zaak ,moesten zeker hun qotum nog halen
Afghanistan was slechts een voorbeeld. Vul het in naar eigen wens.
Jammer dat de politie altijd op dit stukje water te vinden zijn, ze zijn echt super irritant en proberen je steeds wel ergens voor te pakken. Had wel leuk geweest als de controles wat meer over al het viswater verdeeld zouden zijn ipv steeds romdom sneek. groeten Dirk
Klaas,
De door jou genoemde en gehouden controles bij het Sneekermeer prima, alleen niet op aantal hengels die je met haak opgetuigd in de boot hebt liggen.
Brandblusser aan boord en zwemvesten bij een snel (> 20 km) varende boot klinkklare onzin mijn inziens. Is er iemand die mij een situatie kan schetsen waarbij je de zwemvesten nog snel even aan kan doen om zodoende te worden gered? Daarnaast wordt er ook niet gecontroleerd op de kwaliteit en draagkracht van het zwemvest, waardoor veel zgn. drenkelingen sowieso al naar de bodem verdwijnen. Brandblussers eigenlijk idem, kwaliteit en toestand wordt niet op getest en mocht het toevalligerwijze wel een goed en werkend apparaat zijn dan kun je er amper een kaars mee doven.
Het lijkt onzin om een brandblusser (poederblusser) voorhanden te hebben. Het gevaar wordt zoals ik lees erg onderschat.
Water voldoende in de buurt? Klopt!, maar als de benzine van je motor in de fik staat, breidt dit alleen maar uit door water als blusmiddel te gebruiken.
Het woord zwemvest wordt eigenlijk verkeerd gebruikt en hoort reddingsvest te zijn. Deze moeten voorhanden zijn om bij tewater raken voorlopig te kunnen drijven totdat hulp komt opdagen.
De regels zijn er echt niet voor niets. Ergens moet een grens worden getrokken, uitzonderingen zijn er veel te veel!
ja maar alsnog kun je een bon krijgen je brand blusser moet 2 kilo zijn
@ Peter/ Stamproy
Wat je zegt klopt Peter. Ik onderschat het gevaar niet, alleen wordt het blusmiddel onevenredig overschat. Een blusser van 1 of 2 kg is zo leeg, daar blus je echt niets mee. Weet jij wat voor soort blusmiddel je brandblusser moet bevatten om een benzine brandje te blussen? Co2? Schuim? Poeder?
Ik weet zeker dat het gros van de vissers niet weet wat ze eventueel het beste kunnen gebruiken. Echter het blijft een feit dat als je het juist middel wel hebt je nog bluskracht tekort komt.
Ik denk dat er vaker een plezierjacht ontploft dan dat er brand in een vissersbootje is.
VRAAGJE
Hoe zit het dan als je geen zwemvest aan boord hebt, maar wel een warmtepak met een drijfvermogen van 100 kilo.
Tegenwoordeig worden die pakken veel verkocht.
Ach steek er gewoon een in je boot een brandblusser en vesten over wat juli je druk maken,Ge weet toch wat je moet aan boord hebben Of niet ? Examen vragen stuurbrevet of niet gedaan ? misschien.
Karel helaas wordt een drijfpak niet gezien als reddingsvest, dus heb je geen reddingsvest aan boord heb je een probleem bij een gerichte controle.
En al dit geld alleen voor een boot die harder dan 20km/u kan?