buitenboordmotor
Ik ben bezig om een boot te kopen maar twijfel omdat er een evinrude e-tec motor opzit (tweetakt)en van horen zeggen moet ik mij daar niet aan wagen.
Dus ik hoor graag ervaringen en adviezen van van de vissers.
Dus ik hoor graag ervaringen en adviezen van van de vissers.
twijfel maar niet.
fijne motor.
Geen twijfel mogelijk, geweldige motor! Beter dan een 4-tact.
de knrm heeft ook deze motoren gehad,
wel zuinig maar, onbetrouwbaar.
de best motoren zijn yamaha en honda,ik wou eerst ook alleen maar 2 tact hebben ,dat lul verhaal van meer onderhoud is flauwe kul,dat de kleppen moeten worden gesteld is onzin ,met mijn auto heb ik 130.000km gelopen deze kleppen spelling gecontroleerd geen enkele ruimte er op,voordat een buitenboordmotor dat heeft gelopen heb ji die motor niet meer, ik had een honda buitenboordmotor eerst ,deze was tezwaar,ik heb nu een yamaha beide motoren lopen mooi maar de honda vond ik mooier lopen,yamaha heeft een voordeel in het vloterbakje zit een schroefje je kunt de bezine met het water er uit laten lopen dit doe ik één keer per jaar net als olie er zit gewone motor olie in ,alleen de motor nooit droog laten lopen want dat kost de inpellor,er staat op youtube een berg informatie over onderhoud,één ding koop een honda of een yamaha,en geen amerikaan,die moet je 8 chilinder motoren laten maken.
Ik ben het met helemaal eens met het advies van de heren boven mij ... de evinrude 2 takt motoren zijn beesten, enorme trekkracht hoge snelheid.. ze hebben weinig ondehoud nodig en zijn erg zuinig. Ik zou zeggen ga eens naar een evinrude dealer en laat je e.e.a uitleggen.
die e-tec is een van de beste motoren op de markt.
de nieuwe generatie 2tact is behoorlijk betrouwbaarder dan zijn voorgangers.
even zuinig als de 4 tact,lichter in gewicht,minder uitstoot en vooral veel minder onderhoud!!!
zeker niet twijfelen
heb sins 5 jaar een E-tec 75pk.
loopt als een zonnetje, start altijd terwijl hij winter en zomer op het water in de haven ligt.
prima motor!
Wat zou de reden zijn waarom je je niet aan 2takt motoren zou moeten wagen?
Nu nog bestaat het gros uit 'oude' 2 takt buitenboordmotoren. Heel vaak idd letterlijk oud.
Motoren van 20 tot 30 en zelfs 40 jaar oud zijn echt geen uitzondering. Niet zonder reden, die motoren zijn eenvoudig van ontwerp en wat er kapot gaat is eenvoudig te repareren.
Maar de tijd en techniek gaan vooruit. Dus worden er nieuwe motoren ontworpen die logischerwijs voordelen beiden tov de oudere.
Zo heeft de 4takt motor voordelen tov de oude generatie 2takt motor.
Zoals minder geluid, zuiniger en schoner.
Sinds de introductie van direct ingespoten 2 takt motoren, van oa. Tohatsu, Mercury en Evinrude, zijn die voordelen weer ingehaald.
De Evinrude ETEC motoren zijn absoluut niet te vergelijken met de 'oude' 2 takt motoren. En zijn gelijkwaardig en in sommige omstandigheden zelfs te prefereren boven een 4 takt.
Dat (KNRM) verhaal van Henk Johan moet je maar negeren. Ongeveer elk woord van hem is te weerleggen, maar dan ben ik morgen nog bezig.
Ik zou zeggen. NIET twijfelen over die ETEC.
Maar net als elk product, in dit geval een 2e hands BBM, check de leeftijd, onderhoudsgeschiedenis en eventuele beschadigingen/gebreken.
wat Johan zegt is helaas correct. KNRM had ze, maar het bleek onbetrouwbaar te zijn.
Kreeg deze info van een man die onderhoud voor hun doet. Hij was trouwens erg onder de indruk van de nieuwe yamaha 40, viertakt. Nu dus ook beschikbaar in 60 (al weer een tijdje) Yamaha's zijn supermotoren.
Ik heb zelf een honda, bevalt me heel best.
Amerikanen kunnen geen motoren maken. Kijk maar eens naar de auto's....
Gewoon een normale 4 tact kopen geen gehanes met olie ,gewoon euro 95 er in,dat 2 tact verhaal is achterhaald er zijn heel veel fabrikanten mee bezig geweest en het is nooit wat geworden,de voordelen van 2 tact zijn gewicht en compactheid.voor mij moet een motor gewoon verschrikkelijk betrouwbaar wezen en gemakkelijk in onderhoud wezen en de rest zal mijn
worst wezen,als ik ga te vissen wil ik vissen, en niet sleutelen!!!
Voor mij alleen maar Honda. Geen gehannes en steeds optimale prestatie met laag verbruik. Bovendien geluidsarm. Zeer onderhoudsvriendelijk. Van mij mogen ze alle Amerikanen houden.
Bedankt voor alle info,ik weet voldoende.
Dat KNRM verhaal gaat over de begin periode van de ETEC.
Er waren problemen met de boegies bij lang stationair draaien. (Ze sloegen vet) Die zijn allang opgelost dmv een ander type boegie en sotfware aanpassingen van de computer.
Overigens was de Yamaha 4 takt ook geen succes.
Voor het werk dat de kleine KNRM boten verrichten heb je een motor nodig met veel kracht onderin. Om door de zware branding te komen , mar ook om bijv. te slepen. En dan is een 4 takt heel wat minder geschikt.
Verder worden de brigades van de KNRM niet centraal gestuurd. Enkele brigades wisten niet goed om te gaan met deze probleempjes en schreeuwden steen en been, terwijl andere de ETEC nu nog steeds gebruiken.
Elke motor of het nou Honda, Suzuki, Mercury of Tohatsu is, heeft bij introductie problemen, die vaak pas in het veld naar boven komen. En vrijwel altijd worden die opgelost.