Buitenboord motor koelt niet meer
Hallo
mijn buitenboordmotor wil af en toe geen koelwater meer toelaten. ik denk dat er binnen in vuil zit hoe krijg ik dit eruit?
hartelijk dank voor jullie reactie's
mijn buitenboordmotor wil af en toe geen koelwater meer toelaten. ik denk dat er binnen in vuil zit hoe krijg ik dit eruit?
hartelijk dank voor jullie reactie's
er zijn een prr mogelijkheden.
het kan komen door een vervuild koelsysteen, maar ook een versleten waterpomp kan problemen geven.
maar het meest voor de hand liggende is een probleem met je thermostaat.
dus of naar de dealer of zelf gaan sleutelen.
groeten JAN
een nagekomen vraag.
als je een Yamaha hebt is er een aansluiting aan de duitenkant van de motor voor een tuinslang.
daar mee zou je de motor kunnen doorspoelen.
nders moet je zo'n koptelefoon kopen die je op de aanzuig poorten zet van de motor .
dan kun je er drinkwater druk op zetten.
Probeer eerst het gaatje waar het koelwater uit komt door te prikken. Het kan zijn dat dit verkalkt is. Andere optie zou kunnen zijn dat het slangetje waar het koelwater uitkomt niet goed op het gaatje zit zodat het koelwater in de bak van de motor terecht komt. Is het gaatje vrij en de slang goed gemonteerd kan het de propellor zijn. Vaar in elk geval niet te lang door zonder koelstraal. Anders vaar je het spul kapot.
De eerste keer dat ik dat voor had; naar de dealer en die blies de opening effe vrij met samengeperste lucht. Sindsdien heb ik in mijn boot een pistooltje liggen met een luchtpatroon dat o.a. bij de fotograaf verkocht wordt om stof uit lenzen te blazen. Het heeft toch al één vistrip gered tot nu toe.
Vaar je op zoet of zoet water , heel belangrijk!Tevens de vraag of hij warm loopt en er een alarm af gaat zo ja dan is waarschijnlijk de pijp verstopt van binnen die via de impeller het water voort stuwt.
Loopt hij niet warm dan zal inderdaad het gaatje alleen verstopt zitten
kontroleer impeller maar.
hoe kouder het wordt,,hoe stugger het rubber van de impeller.
heb het zelf ook eens meegemaakt.
hoe stugger het rubber wordt hoe minder hij kan pompen.
Propellor moet natuurlijk impellor zijn....
ALS IK MIJN MOTOR START NA 5 MINUTTEN GAAT ER EEN PIEP GELUID AF AAN MIJN MANNETTE ??WAT IS HET PROBLEEM??
Bij het overgaan van zoet naar zout / zout naar zoet water moet je je motor door laten spuiten ... wat zijn de gevolgen als je dat niet doet...
Hoi
Vraag de buiten boord motor koelt niet meer
Wat kan de oorzaak zijn
Groeten jolanda