Boot te zwaar voor trailer?
Ik was laatst op de weegbrug en toen kwam ik erachter dat mijn recent 2e hands aangekochte boot incl trailer op 1050 kilo zit. De trailer is een ongeremde pega sh750/500 met een max van 750 kilo ongeremd.
Gezien ik het gewicht dus ruimschoots heb overschreden maak ik me wel wat zorgen. Inmiddels wel al vele honderden kms gemaakt zonder problemen, maar toch.

Mijn auto mag maximaal 1100 kilo trekken. Dus ik ben even zoekende wat nu handig is. Een geremde trailer is zwaarder waardoor ik boven de 1100 ga komen. En dat mag de auto weer niet trekken.

Kortom, boot toch maar weg? :D
Michael , .(JavaScript must be enabled to view this email address), Rotterdam , 24/04/2024

REAGEER

Gravatar
Arjan
.

Een sh 1350 is 130kg zwaarder. Dus je zou met jou combinatie ergens gewicht kwijt moeten raken. Loodaccu,s zijn erg zwaar die kan je voor lithium vervangen. Ook misschien de electro motor in de auto vervoeren enz.

  • 7 months and 4 weeks geleden
Gravatar
Theo
.Schijndel

Neem eens contact op bij Freewheel boottrailers die kunnen je vast verdere helpen

  • 7 months and 4 weeks geleden
Gravatar
Rene
.

Hoi Michael mag ik vragen welke boot en motor het is. En gaat goed tot je een aanrijding krijgt. Dan ben je te zwaar en zal de verzekering erg lastig doen of kunnen doen.

  • 7 months and 4 weeks geleden
Gravatar
jorn
.krommenie

Beste Michael,
Kijk eens goed in je papieren van je auto of op de rdw website. Je auto heeft namelijk een maximaal ONGEREMD trekgewicht en maximaal GEREMD trekgewicht. Meestal ligt die tweede veel hoger, dus is meestal geen probleem.

Je huidige trailer lijkt wel veel te licht voor je huidige set, dus hier moet je wel voorzichtig mee zijn. Als je nu in ongeval betrokken raakt zal je verzekering erg moeilijk gaan doen vrees ik....

Gr Jorn

  • 7 months and 4 weeks geleden
Gravatar
brand
.landsmeer

mischien zwaardere trailer laten terug schalen naar 1050/ 1100 kg

  • 7 months and 4 weeks geleden
Gravatar
Gerard
.Oldambt

Max laadvermogen is voor deze trailer 580 kilo, dus een andere trailer is wel aan te bevelen.
Andere auto kopen of andere boot.
Stel het niet uit, boetes zijn heel hoog voor deze overtreding

  • 7 months and 4 weeks geleden
Gravatar
Pieter
.Drenthe

Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden
-wat mag de auto los zijn qua maximum belading zijn in theorie
-wat mag de trailer max zijn in theorie met belading
Die twee in theorie bij elkaar op onder 3500 kg mag je met rijbewijs B erboven BE rijbewijs

Maar ook nog:
Trailers/aanhangers incl belading boven 750 kg zijn geremd en hebben ook eigen kenteken. Daaronder krijgen ze de kenteken van de auto mee.

De auto mag een x aantal kilo’s trekken geremd en ongeremd(verschilt)

Denk daar over na en de kosten. Trailers mag je ook lager laten keuren qua belading. Sommige doen dat om geen BE te hoeven gebruiken.

  • 7 months and 4 weeks geleden
Gravatar
Harrie
.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Ben je ook niet door de verkoper van de boot en trailer combinatie geinformeerd dat eigenlijk de combinatie niet correct is= Zo niet, is hij ook nalatig.

Je kan er ook voor kiezen om een andere auto te nemen natuurlijk

  • 7 months and 4 weeks geleden
Gravatar
Rob
.

Als je een ongeluk krijgt, ook buiten jouw schuld, ben je aansprakelijk.
In Zweden, als je daarheen gaat, is op de snelweg een geremde trailer verplicht.

Vr gr Rob

  • 7 months and 4 weeks geleden
Gravatar
Mark
.Zaanstad

Je kunt een geremde trailer via rdw ook terug laten zetten op gewicht.

  • 7 months and 4 weeks geleden
Gravatar
Michael
.mp19022@Gmail.com

Betreft een elektrische auto die max 1100 mag trekken.
Staat dus los van type trailer.

Wordt dus kiezen tussen 2 kwaden.
Zou houden: 300 kilo te zwaar voor huidig trailer
Geremde trailer: 150 kilo boven het trekgewicht komen.

Ik denk dat ik voor het laatste ga maar...

  • about 7 months and 4 weeks geleden
Gravatar
Jan
..

Rob, dat van die geremde trailer in Zweden is niet waar. Ook daar mag je een ongeremde trailer achter je auto hebben.

  • 7 months and 3 weeks geleden
Gravatar
Rob
.

Jan, op de snelweg mag het helaas niet. Op andere wegen wel

  • 7 months and 3 weeks geleden
Gravatar
Rob
.

Nabrander: het mag idd wel echter tot een zeer laag gewicht

  • 7 months and 3 weeks geleden
Gravatar
Jam
..

Vwb dat terugkeuren waar iedereen het over heeft; daar worden trailer en boot niet écht lichter van he. Het kan wel helpen om niet aan een E achter B te moeten (max gewicht auto + max gewicht trailer = <3500 kg), maar dat is niet aan de orde.

@Michael: als je voor dat laatste kiest, verdiep je dan even in wat de consequenties zouden kunnen zijn, vwb verzekering, aansprakelijkheid, etc. Als je dat weet, kun je een bewuste afweging maken.

  • 7 months and 3 weeks geleden
Gravatar
Theo
.Schijndel

Kijk eens voor een trailer van aluminium.

  • about 7 months and 3 weeks geleden
Gravatar
Pieter
.Drenthe

Daarom heb ik nog gewoon een diesel, die mag tot 2000 kg trekken. Trailer mag incl belading 1350 kg zijn. Elektrische auto’s muv de zeer dure klasses zijn vaak niet geschikt voor aanhangers. Vaak snel leeg of klein maximaal gewicht of mogen soms helemaal niks trekken. Daarnaast zit je vaak met compatibiliteit met verlichting, een aanhanger dealer bij mij in de buurt ziet vaker verlichtingsproblemen met electrische voertuigen, een soort mismatch waardoor knipperlicht niet naar behoren werkt bijvoorbeeld. Dus met moderne auto’s je goed inlezen wat nu kan en mag.

  • 7 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Theo
.Schojndel

Hoi Pieter hoeveel jaar wil je die diesel auto nog rijden en waar denk er dan nog mee tekomen in de stad ??

  • 7 months and one week geleden
Gravatar
Pieter
.drenthe

Ik leef gelukkig op het platteland. De (binnen)stad kan me gestolen worden eerlijk gezegd. Maar.. ik mag met deze diesel de milieuzones in, volgens de kaartjes en emissiespecs. En met de huidige politieke situatie verwacht ik dat er nog weer regels gaan veranderen dingen worden terug gedraaid, immers is niet GL/PVDA in het kabinet gekomen... Een elektrische auto is voor mij persoonlijk niet haalbaar en betaalbaar... Heel misschien een tweede hands hybride zoals een outlander, die mogen nog wel redelijk wat trekken. Mijn huidige diesel heef 225 000 gedraaid en kan mogelijk nog wel een poosje mee, het lang laten doorrijden van een auto is juist milieuvriendelijker (niet milieuvriendelijk).

  • 7 months and one week geleden
Gravatar
marc
.Schilde

kies voor je eigen veiligheid geremd is top. ik heb bootje dat juist niet geladen inclusief ongeremde trailer 750 kg weegt. direct een 1300 kg geremde Riba eronder gezet. is stukken veiliger en veel kortere remafstand.

  • 7 months and 6 days geleden
Gravatar
Herman Finkers
.LOSSER

Staat een trailer te koop, zie hieronder. Koop ajb een trailer met wat meer capaciteit, size does matter. Dat rijdt stukken beter; en je trailer blijft ook langer heel.

De kokers van mijn eigen voormalige -ook te lichte- trailer bleken uiteindelijk doorgezakt over de as. Slechts één centimeter aan beide kanten maar je zag het wel.

Een geremde trailer welke goed is afgesteld is ook een verademing. Koop geen VanClaes; rvs is veel zwaarder dan staal. Bij Schellingerhoudt watersport in Alphen aan den Rijn staat nog een mooie 1350 trailer van Pega.

https://www.totalfishing.nl/vraag-aanbod/bericht/visboot-trailer-664a393528ebe9.48989607

  • 6 months and 2 days geleden