Baglimit bootvisserij
Wilde reageren op het licht zeebaarsvissen maar gaandeweg het schrijven van mijn reactie merkte ik dat dit niet meer overeenkomt met het topic, daarom maar een eigen ding.
Ben er al eerder mee in de lucht geweest maar het lijkt er nu toch echt door te komen.

Discussie over baglimit gaat niet direct over de remark hierboven.
Licht vissen is gewoon keileuk maar de omstandigheden moeten dat wel toelaten. Niemand met een beetje verstand die ook een dikke Zeebaars weet te vinden (aan zijn hengel) zoekt bewust een risico om hem weer te verspelen.

M.b.t. Baglimit........wij sportvissers staan gewoon met de rug tegen de muur en op deze manier wordt serieus een financiele druk gelegd op alles en iedereen die met de zeevissport (boten) te maken heeft.
Kijk maar naar onze Zuiderburen visboten te koop en men komt naar Nederland (inclusief lijnvissers "beroeps")

Plannen worden inmiddels gemaakt om om het baglimit systeem heen te gaan.
Wat mij nog het allermeeste frustreerd is dat die "semi" beroeps geen enkele quoata hebben en nu niet meer gehinderd worden door de sportvisserij en de wrakken en stekken kunnen afromen. Zij zijn ook degene die direct meegewerkt hebben aan deze volledig onzinnige nieuw regel.
Onze belangen lijken niet behartigt te worden en er zijn veel betere methoden om de illegale handel te stoppen.

En wat er nu gebeurt is dat de lijnvissers en ander tuig vrijspel hebben om bij de handelaren illegaal vis aan te bieden. Vis die bewust een aantal jaren geleden in prijs opgedreven is door deze lieden om nu lukratief te zijn.

Als bovenstaande regel zou zijn bedacht om de visstand te controleren als uitkomst van gedegen onderzoek en tijdelijk van aard zou zijn dan zou iedereen dit kunnen dragen natuurlijk zou er dan gecontroleerd moeten worden.

Wat er nu gaat gebeuren is de doodsteek voor de Nederlands wrakvisserij........en de beroeps lacht zich drie keer in de rondte totdat de vis weg is!!!!!!


Jan, Den Bosch, 05/05/2013

REAGEER

Gravatar
WJM
.

Maatregel is niet bedoeld als beheersmaatregel maar om de controle & handhaving van het verkoopverbod te bevorderen. Zo'n verbod en een dreigend baglimit (naar Belgisch model) was destijds een belangrijke drijfveer voor bootvissers om zich van een nummer te voorzien.

Van een beheersplan voor de zeebaars is nog altijd geen sprake: 'kicking the can down the road' is hier het devies.

En deze maatregel de doodsteek voor de NL wrakvisserij? Die ligt al aardig op z'n gat kan ik je verzekeren. Charteraars maken van hun boten verkapte partyschepen met een hapje & drankje. Blijft een geboekte trip nog enigzins leuk. En lijnvissers zetten inmiddels koers richting Belgische wateren. Dat is al een tijdje de trend. Hun motoren lopen niet op diesel maar op consumptieve vraag.

Maar gooi gerust nog een zeebaarsje op de barbeque... 't is vandaag wel mooi weertje daarvoor!

  • about 11 years and 12 months geleden
Gravatar
Teun
.

Hoe je het wend of keerd, wij sportvissers zijn en blijven de gebeten hond.... het beroep lacht zich de piemel de broek. En wij sportvisers zijn te stom om voor de duivel te dansen, we accepteren alles... hoe stom kun je zijn.

  • about 11 years and 12 months geleden
Gravatar
John
.Schiedam

Zeg Teun; roep nou nog eens hard in de spiegel tegen jezelf "wij sportvissers" en denk dan nog eens aan die volle zakken vis waar we jaren mee hebben lopen zeulen. Was dat nou sport of hebberigheid ? En, dan heb ik het verder maar niet over alle illegale verkoop van vis door zogenaamde 'wij sportvissers'!

  • about 11 years and 12 months geleden
Gravatar
klaas
.alkmaar

in elke visserij haven is een handel in ondermaatse sliptong
maar je ziet geen AID meer langs de kant op de haven geen controle niks in een visruim of een of andere hoek .
dacht je nou echt dat een visserman vis weg ging gooien maar voor de zeebaars is het toch al te laat voor een regeling dat weet de meeste die al een paar jaar mee draaien

  • about 11 years and 12 months geleden
Gravatar
Mike
.

"lijnvissers en ander tuig...." krasse uitspraak hoor!!!!

  • about 11 years and 12 months geleden
Gravatar
Defke
.Beerse

ik sprak laatst nog een beroeps/hobby sleepnetvisser met een klein kottertje , die naast wolhandkrab en platvis ook wel eens een ommetje maakt en een sleepje doet op door hem genoemde zalmforel of "een zalmpie" , .....Ik neem aan dat het hier om zeeforel gaat , een beschermde vissoort meen ik te weten waar je dus wel op mag vissen maar niet in je bezit mag hebben.....Dat zullen ze in Duitsland graag horen...en maar zalm en zeeforel uitzetten , grindbedden aanleggen om te paaien,......echt lachen vind ik dit !!!!!

  • about 11 years and 12 months geleden
Gravatar
Hans
.Den Haag

Als je 20 kilo snoekbaars mee zou willen nemen, roept iedereen moord en brand, waarom zou het bij zeevissen anders moeten zijn. 20 kilo is nog heel veel. Wat moet je met al die vis ? Goed dat er nu eindelijk maatregelen komen. Had beter 10 kilo kunnen zijn. We zijn toch sportvissers?

  • about 11 years and 12 months geleden
Gravatar
Mark
.Tielt

Die baglimit is belachelijk en heeft geen zin. Hiermee straft men enkel alleen de brave sportvisser die max 12 keer per jaar de zee opgeraakt en mss 2 keer er jaar eens echt veel vis vangt. En dan mag hij nu na een uurtje stoppen. Geweldige regel. Met dank aan sn

  • about 11 years and 12 months geleden
Gravatar
Mark
.Tielt

Hans,

Beetje kortzichtig uw reactie. Waarschijnlijk omdat je van zeevissen niet veel afweet.
Snoekbaarsvissen is geen zeevissen.
Snoekbaarzen kan je elke dag. En je moet hooguit 5 minuten varen.
En de meeste wateren liggen in je achtertuin. Dus ook niet ver rijden.
Zeevissen kan je max. 12 keer per jaar gezien de weer- en windomstandigheden.
Der meesten moeten hiervoor meer dan 100 km rijden (enkel). Vervolgens min. 70 km varen (enkel).
Op die 12 keer vang je mss 2 keer meer dan de baglimit. En zelfs dat gunnen ze je nog niet.
Geen enkele stroper/zwartverkoper laat zich door deze maatregel afschrikken. Enkel de gewone brave zondagsvisser zal zich hieraan houden en kan op die 2 gouden dagen na een uurtje zijn boeken dicht doen of vis die vanop 30-40 m bovenkomt, half dood teruggooien. Proper hoor..
Met dank aan SN. Hun zoveelste blunder. En vermoedelijk niet hun laatste.


  • about 11 years and 12 months geleden
Gravatar
klaas
.

Wij zijn misschien sportvissers maar dat wil niet zeggen dat we geen vis mee mogen nemen. Ik vis op zee om vis te vangen om deze te consumeren. Zeevissen is niet te vergelijken met zoetwatervisserij. Die vergelijking gaat voledig krom.

Ik kan elke dag/avond gaan snoekbaarzen als ik dat zou willen en 2 snoekbaarzen mee kunnen nemen om op te eten. (ik chargeer want ik eet geen zoetwatervis zitten mij te veel verontreinigingen in).Je bent niet weersafhankelijk zoals een zeevisser wel is. Je kunt als zoetwatervisser altijd wel een beschut plekje vinden om te gaan zitten. Op open zee zijn weinig beschutte plekjes te vinden.

Ik vis op zee met een bootje van 5,5 meter en vis elk jaar ongeveer 10 en maximaal 15 dagen. Dan wil ik gewoon lekker kunnen vissen en ik vang echt geen 100kg per dag. Die 20kg per per soon per dag is met kop en staart gewoon krap, maar het is zo als het is. Zo heeft Kabeljauw heeft in verhouding tot het lichaam veel kop die veel weegt, daar heb je niks aan.

Na en tijdens het vissen fileer ik de vis en thuis gaat dat netjes in vacuumzakken en trek dit vacuum. Zo heb ik in de tijd dat ik niet kan vissen toch een lekker braadje vis op tafel die ik zelf heb gevangen, dan weet je zeker dat het gaan panga, of talapia troep is. Maar gewoon een lekkere noordzee gul, daar is niks mis mee volgens mij.

Dat mensen zeebaars en gul verkopen keur ik af dan moet je een "nummer" aanschaffen en beroepshandlijnvisser worden. Alhoewel die ook moeilijk te controleren zijn. Rondom deze visserij zal ook een zwartcircuit zijn. Persoonlijk ben ik van mening dat er een berg goed bedoelende hard werkende mensen de dupe worden van deze maatregel.

Daarnaast is deze maatregel wel mooi maar wie gaat dat controleren? De NVWA moet steeds verder inkrimpen en heeft ook andere taken uit te voeren.

  • about 11 years and 12 months geleden
Gravatar
DT
.NB

Wat een gezeur. Waarom is het voor SPORTvissers een probleem als ze MAAR 20kg mogen meenemen!

20 kilo!! Daar kan je volgens mij aardig wat keren van eten.
Hoeveel is dan genoeg? 50kg? 100kg?

Als je alleen maar vist om je vriezer vol te krijgen ben je geen sportvisser en moet je maar een nummer kopen.

En al die "sport"vissers maar klagen dat het beroep alles meeneemt........

  • about 11 years and 12 months geleden
Gravatar
andries
.harlingen

maak voor de beroep dan ook een Zeebaars quotum want dat gaat winterdag gewoon ik heb foto,s van beroeps en ook fransen en films die wil je echt niet zien hoor door alle flyshooters in het engels kanaal zeeuwen urkers noem maar op en dan de hengelaar de schuld geven je vangt ze hier pas in juli en begin september is het over de zeebaars is nog eerder uit geroeit dan we de kabelauw en de paling daar ging heel wat jaren overheen maar dit niet meer

  • about 11 years and 12 months geleden
Gravatar
jan
.Den Bosch

Mag ik de heren hierboven op wijzen dat je van dat er bedoelt word 20KG hele vis, dus niet schoongemaakt. Je houdt hier dus veel minder van over.
Wrakvissen betekend vaak ver varen dan is die 20KG vis of 10KG filet gewoon veels te weinig.

Maar ook al zouden we dat buiten beschouwing laten en kunnen discussieren IN OVERLEG over het gewicht.....wat me het meest steekt zijn die lijnvissers en ander tuig die de wrakken nu ongestoord leeg kunnen vissen. En Mike met tuig bedoel ik die lieden - met nummer - waar ik al zeker 5 keer zelf een aanvaring heb moeten voorkomen door motor te starten en weg te varen. Om mij van het wrak af te krijgen.....dit noem ik regelrecht nietsontziend tuig met dollartekens de ogen, we hebben het hier al eens eerder over gehad en jij komt gelijk in verweer als we het beestje bij de naam noemen. Dit heeft namelijk niets met sportvissen te maken. De nummers zijn doorgegeven aan de politie.

  • 11 years and 11 months geleden
Gravatar
Mike
.

Vandaag in de staatscourant staat de baglimit ingaande 01-06-2013.....

  • 11 years and 11 months geleden