Alu of polyester?
Bij het zien van zulke beelden geen haar op men hoofd die er nog over nadenkt om een lund boot aan te schaffen
Voorbeelden als deze, social media staat vol van deze horror verhalen
Het moet je maar overkomen, in de US kunnen ze dit nog herstellen( wel dure reparatie)
Hier bij ons wil ik nog zien wie dit kan (veilig) kan herstellen?
Tjerk, Kamperland, 19/04/2022

REAGEER

Gravatar
Yannick
.

Vanaf modeljaar 2016 hebben sommige modellen geen houten spiegel meer en vanaf modeljaar 2018 geen enkel model meer.
Er zijn ook polyester merken met houten spiegel, zelfs vandaag de dag nog.

  • 2 years and 7 months geleden
Gravatar
Jacques Molet
.

Mensen maken veelal de denkfout dat polyester boten niet van hout zijn! Dat is dus fout! Polyester is ook niks anders dan helemaal compleet van hout met daarover heen vezel matten gedrenkt in hars wat samen dus polyester is. Het is complete onzin om te denken dat een polyester boot helemaal van kunststof is en niet kan rotten. Wanneer er niet goed mee omgegaan of onderhouden wordt gaan deze vroeg of laat net zo goed rotten of je krijgt osmose. Ben je nog verder van huis.

Die foto's in de voorbeelden ken ik ook. Het is ook maar de vraag hoe er mee omgegaan wordt en hou oud de set is? Telkens zeiknat wegzetten/stallen en nooit fatsoenlijk uitdrogen dat is natuurlijk vroeg of laat vragen om problemen. Ook als de spiegel niet goed afgedicht/gekit is mbt motorophanging en gaten boren voor de transducer. Ik ken genoeg mafklappers die de hele spiegel vol gaten geboord hebben en naar fatsoenlijke afdichting niet omkijken. Tja, dan moet je ook niet raar opkijken als je spiegel rot wordt. Het is dus makkelijk om wat horror foto's te plaatsen zonder de achtergrond te weten...

  • 2 years and 7 months geleden
Gravatar
Marc de staerke
.Schilde

Het is niet bij Lund alleen. ik had ooit het eerste model van Hobim fisherman en dit eerste model juist hetzelfde probleem. heb het vernieuwd met watervaste multiplex houten plaat , eerst opgeschuurd en polyester mat erop en nat terug geplaats. ook zijkanten mee in de polyester. nadien jaren verder zonder teken van rot. fabrikanten zouden beter dit allemaal doen.

  • 2 years and 7 months geleden
Gravatar
Rob
.

Herkenbaar. Bij mijn alumacraft was het aluminium gewoon doorgerot. Wel na 15 jaar.
Boot daarvoor osmose in polyester, debet aan handlay up verwerking van het polyester en niet vacuĆ¼m produceren.

Een visboot gaat gewoon niet je leven lang mee bij intensief gebruik. Tenzij je een basic exemplaar koopt.

  • 2 years and 7 months geleden
Gravatar
Mario
.

Koop een degelijke polyesterboot Nitro of Ranger niks van hout in verwerkt in Amerika blijven ze maar rondvaren 40 jaar en ouder

  • 2 years and 7 months geleden
Gravatar
Peter
.Nieuwkuijk

Wat is dit toch voor vreselijke manier om weer eens tegen Lund/aluminium boten te gaan schoppen. Als je ook maar enigszins de informatiebronnen kent, had je kunnen weten dat het probleem met het hout in de spiegel al jaren een issue is. Destijds zijn er verkeerde conserveringsmiddelen gebruikt die de problemen veroorzaken. Ook al is je boot altijd droog gestald enz. het moet ooit eens vervangen worden. Er zijn zelfs speciale Facebook groepen voor. Het "nieuws" is dus volkomen achterhaald. En ja, mijn Lund uit 2000 heeft het ook en dat ga ik deze zomer vervangen door een kunststof plaat in de spiegel. Dat is met een beetje werk goed te doen en kan je weer jaren vooruit. Voor mij blijft mijn aluminium Lund nog steeds een perfecte boot. Volgende keer graag eerst nadenken en goed informeren voordat er weer wat uitgeboerd wordt over alu boten/Lund.

  • 2 years and 7 months geleden
Gravatar
Rick
.

Dit is juist de reden waarom ik naar alu boten ben overgestapt. Mijn linder van 1998 is nog als nieuw vergeleken met de polyester boten van die zelfde leeftijd hadden deze vaak, houten vloerplaat verrot omdat er ooit een stuur console is ingezet, spiegel hout verrot omdat er door is geboord voor motor bevestiging en door osmose en condens vocht in de dubbele romp wat ook in het schuim trekt waardoor een boot met een ledig gewicht van 150kg nu 300kg weegt en het er niet uit is te krijgen.

Heeft er uiteraard ook mee te maken hoe er op de boot gepast is, maar als er eenmaal geboord is in een polyester boot waar hout in is gebruikt is dat vaak het begin van het einde.

Polyester boot= een drijvende milieu ramp.

  • 2 years and 5 months geleden