Advies oorzaak lek alumin boot
Ik ben de eigenaar van die lekkende boot Magnum die advies gevraagd heeft op totaalfishing.
Eerst en vooral bedankt voor uw reactie en advies.
Ik heb de boot onder watergezet tot aan de binnenkant van de vloer ,ik zat ongeveer aan 250l water en ik zag onder de romp reeds twee kliknagels lekken.Voorts stelde ik vast dat het water nog niet aan de uiterste kliknagels aan de zijkant raakte.Ik heb er dan maar meer water laten inlopen omdat ik zekerheid wilde hebben over alle kliknagels,totaal zat ik nu aan 650 l . maar goed dat ik dat gedaan heb want nogeens zeven kliknagels op een rij lekte ook .
In bijlage een foto van de onderkant van de boot;waar de gele tape zichtbaar is zijn de lekken.
Ik dacht dat mijn boot goed ondersteunt was ,1rol van achter en 1 in het midden aan de buitenkant van de boot waar hij normaal het sterkste is dan nog twee opdraaibare steunen.Wat is uw mening hierover;
Het is wel zo dat aan die kant van de boot vanachter de batterij staat en ook nog de elektromotor hangt,de fronttroller staat in het midden van voor maar het gewicht helt iets meer naar de lekkende kant.
Zou het extra gewicht an die kant bij transport op de weg oorzaak kunnen zijn van de lekkages?
Zouden de balanserende rollen slecht zijn ,wanneer er druk staat op de buitenste rol zou normaal gezien de binnenste rol tegen de boot gaan drukken?Of zoek ik het te ver?
Wie weet hier meer over?
Nog een tip waar ik telaat aan gedacht heb.Ik had de boot opvullen met piepschuimplaten zodat er minder water in kon en bijgevolg ook minder gewicht.

Alvaste bedankt, Erik

erik, weert, 15/05/2011

REAGEER

Gravatar
kees
.

Erik ook wij hebben dat probleem gehad,lekkende klinknagels.
Maar zorg ervoor dat je boot alleen op de kiel rust.
De rollen zijn alleen maar nodig voor het op de trailer draaien,onder het rijden mag de boot geen contact hebben met de rollen.

vgr kees

  • 13 years and 7 months geleden
Gravatar
Bart
.

Beste erik,

ik weet het niet maar op de foto lijken je kimrollen verplaatsbaar, misschien is het een idee om ze aan de binnenkant van je trailer te plaatsen, nu zitten ze aan de buitenkant toch? je overspanning tussen kiel en buitenrand boot is namelijk wel erg groot, en volgens mij heb je het gewicht dan beter verdeeld. Zomaar een idee, maar heb er verder ook niet veel verstand van hoor.

  • 13 years and 7 months geleden
Gravatar
Erwin
.

Steunkussens welke een grotere oppervlakte ondersteunen lijken me al beter dan de rolletje die je gebruikt.

  • 13 years and 7 months geleden
Gravatar
Ferdinand
.

Hoi Erik,

Volgens mij heeft het niets met de ondersteuning van je trailer te maken. De lekken zitten immers niet op de plekken waar de rollen je boot ondersteunen. De lekken worden denk ik veroorzaakt door de klappen die de boot krijgt als je over de golven vaart. Dat is helaas niet te voorkomen, tenzij je alleen gaat varen in windstil weer, maar ja daar koop je zo'n boot natuurlijk niet voor! Ik vermoed dat het met jouw boot lastig zal zijn om een deel van de vloer te verwijderen, maar als dat wel kan dan is er een uitstekendee manier om dit te repareren. Boor de klinknagels uit en vervang ze door slotbouten, dat zijn bouten met een afgeronde kop aan een kant, zelfde vorm als de ronde kop van een klinknagel. Een heel klein beetje watervaste kit aan de binnenkant van de kop smeren en dan de bout goed vastdraaien met een borgmoer. Gaat nooit meer lekken!

Succes en groeten,

Ferdinand

  • 13 years and 7 months geleden
Gravatar
kees
.

Inderdaad met een rvs bout en moer met powerkit van pattex en het lekt op die plek zeker niet meer.

Maar toch ben ik ervan overtuigd dat de lekken komen door de steunrollen.
Tijdens het rijden denderd het rolletje steeds iets tegen het alluminium.
zorg dat als de boot goed in het midden van de trailer ligt er geen contact meer is met de rollen.
Anders krijg je op de lange duur weer nieuwe lekken.

succes kees

  • 13 years and 7 months geleden
Gravatar
Vincent
.

wat Ferdinand schrijft klopt helemaal niet. Dit komt niet door de golven, want waarom concentreert het zich dan aan een zijde van de boot.

Goede ondersteuning is gewoon bij iedere boot belangrijk. Eea begint ook bij een goede gewichtsverdeling van de boot.

Als het echt van de golven zou komen dan hadden al veel meer boten problemen gehad en had waarschijnlijk een merk als Alumacraft en Lund al niet meer bestaan. Oke, nu hoor je ook af en toe wel wat meer, maar dat is in geen verhouding tot het gebruik van dit soort boten op groot water door onze roofvisvissers in NL.

Als je soms ziet hoe vissers hun boot traileren of een boot kopen en er een geheel verkeerde trailer bij hebben. Vaak wordt ook beknibbelt op de trailer. Vaak een dure boot met alles erop en eraan en vervolgens wordt dan wel een "Eco"trailertje gekocht met een paar rollers.

  • 13 years and 7 months geleden
Gravatar
harry
.

lijkt idd te komen van de rol .
koop een paar van die brede steunen.zijn ong 60 cm lang,zitten vaak op de wat duurdere pega trailers.zijn in hoogte verstelbaar.
heb je het gewicht wat verdeeld.
doe je dat niet ,krijg je het zeker weer.succes

  • 13 years and 7 months geleden
Gravatar
Erik
.

Baitrebel ,U heeft dat fijn gemaakt. Aan planken had ik ook aleens aangedacht.Met uw systeem heeft de boot geen last en minderwrijving om hem te water te laten. Dus ik denk dat u ook geen rollen heeft geplaatst aan de zijkant en ,ook niet van achter naast de de centreerwielen?
Hoeveel kielrollen heeft u onder de boot staan en hoelang en hoe zwaar is uw boot?
Ik had ook al twee opdraaibare steunen aan elke kant staan,die men moet blokkeren met het elastiekje Ik heb soms gemerkt dat de steunen toch na het transport van de boot toch gezakt waren.Ik ga er nu een twede moer op de steunen bijplaatsen.
Ik denk dat het toch nog beter zou zijn dat de boot over zijn volledige lengten te laten ondersteunen door de kielrollen en dan aan de uiterste zijkant waar hij het sterkste is uw opdraaibaar plankensysteem te plaatsen zodat hij niet meer kan bewegen. Mijn boot weegt rond de 750kg.
Ik had mij al een nieuwe trailer gekocht over twee jaar die breder is dan mijn vorige waar bij ik de steunen recht onder de zijkant van de boot kon plaatsen.
Vrienden nogeens bedankt voor de reakties en Bairtrebel bedankt voor de gouden tip.
Wij hebben toch een fantastisch forum !!!!!

  • 13 years and 7 months geleden
Gravatar
Tjeb
.

Leuk allemaal die planken maar volgens mij heb ik de oplossing voor je probleem.
Ik heb zelf een Navigator 165 van een jaar of acht hij lekt geen druppel. Ik heb zelf een jaar of twintig ervaring met boten en trailers maar als je boot stuk gaat is dat alleen als je op een steen vaart of dat je trailer niet goed is. Bij een redelijk platte boot als een Magnum is een trailer als een Pega niet ideaal, het kan wel maar een Pega is bedacht voor een boot met een kiel.
De kiel op een Magnum of Navigator is niet het zelfde als die van een Rana 17 waar een Pega weer wel prima voor is.
Wat jij nodig hebt is een Amerikaanse trailer een LoadRite oid. Je snapt het al ik heb na veel miskopen zo'n trailer op de kop getikt en voldoet zoals gezegt al jaren prima. Het mooie aan dit ontwerp is dat ik nog nooit een rol er aan versteld heb en dat ook nooit ga doen omdat het ontwerp zo is dat de rollen allemaal dragen. Je kan ze ook als zogenaamde bunk trailers kopen met twee van die planken er al op. Dit heeft niet mijn voorkeur omdat je je trailer dan helemaal te water moet rijden maar het voorkomt wel de puntbelasting op de rollen die je nu hebt.
Een ander groot voordeel van deze trailers is ook dat je ze met waterdichte led verlichting kunt krijgen. Probleem alleen is dat ze tot 750 Kg zijn. In Nederland moeten ze boven dit gewicht geremd zijn.
Voor mijn boot en motor alleen is dit wel genoeg maar dan moet je niet drie accu's meenemen en een volle tank van 70 liter.
De trailer is gewoon ontworpen voor dit type boten. Ik zal er nog even een link bij doen van de site. Ik heb overigens geen aandelen in dit bedrijf ben gewoon enthousiast over dit product.

http://www.loadrite.com/GalvanizedTrailers-Roller-Single.php

  • 13 years and 7 months geleden
Gravatar
Patrick
.

Zeg heren ! Sinds zeker een halve eeuw worden er geen beroepsvaartschepen meer gemaakt met klinknagels sinds de tijd dat er goede lastechnieken kwamen is dat hele concept overboord gegaan. Er zijn al heel lang genoeg adressen waar je een perfecte gelaste aluminium visboot kunt kopen. Maar nee, omdat jullie allemaal gek gemaakt zijn door die amerikaanse producenten en zakkenvullende dealers kopen jullie nog steeds boten die gebouwd zijn volgens een geheel en enorm verouderde methode. Neem nu bv nederland; Wij zijn wereldwijd beroemd om onze jacht en botenbouw. We bouwen al 10-tallen jaren topkwaliteit aluminium (super)jachten. Er komen steeds meer bouwers van kleinere gelaste aluminium vis- ne plezier boten en nog steeds wordt er gedroomd van bv een achterhaald merk als alumacraft. Natuurlijk is dat een hele mooie boot en hij vaart goed en drift lekker etc. MAAR dat doen de boten gemaakt in NL ook en die zijn gewoon beter van kwaliteit en ze zijn doorgaans minder duur. Verder worden deze ook nog eens volgens wensen van de klant afgebouwd. Dus de conclusie lijkt me nogal erg voor de hand liggend. Geef minder uit voor een op maat gemaakte boot van minstens zo goed of betere kwaliteit die ook nog eens meer kost. Is ook nog beter voor de economie ook.
Klinknagels man ..... Dat gaat echt helemaal nergens meer over....
Wordt ff wakker !!!!!!
Denk daar maar eens over na.

  • 13 years and 7 months geleden
Gravatar
Baitrebel
.

Ik weet niet of je dit nog leest, ik heb een Alumacraft Navigator CS dus 5 meter en 2.15 breed. 50 pk erachter en weegt totaal rond de 800 kilo met alle zooi erin. Vergeet niet dat er ook 80 liter benzine in kan. 4 kielrollen en als ik de dragers naar beneden draai, rolt de boot vanzelf van de trailer af. Laat je niks wijsmaken over nagels of gelast, zelfs vliegtuigen worden nog genageld.
Een goede afsteuning is alles. Het draagvlak van rollen aan de zijkant is gewoon te klein. Toch moet je regelmatig de planken ook nastellen want ze zakken op den duur door de beugels waar die mee op de trailer is gemonteerd.
Hoop dat je er je voordeel mee kunt doen.

  • 13 years and 7 months geleden
Gravatar
Erik
.

Alle meningen en ervaringen zijn welkom.
Ik ben er ook van overtuigd dat de zijwaartse rollen een zwak punt zijn bij de ondersteuning
.Verder rijdt ik niet met de as van de trailer in het water en ik vraag mij ook af bij het optraileren van de boot hoeveel druk de zijwaartse rollen uitoefenen op de romp van de bootaangezien er aan die kant waar de boot lekte er meer gewicht was in de boot ,ik moet dat ook nogeens bekijken.;Ik heb inderdaad ook ondervonden dat de opdraaibare steunen tijdens het transport op de weg vanzelf kunnen zakken..Ik ga op die steunen een twede moer plaatsen die aangespannen kan worden.
Verder vernam ik ook het advies van er altijd voor te zorgen de boot zeer goed te ondersteunen onder de kiel angezien daar de boot het sterkste is .(zoals ook waar de rompt en de opwaartse zijkant samen komen.)

Baitrebbel en andere vissers nogeens bedankt voor de reactie aan allen een heel goed visseizoen toegewenst.

Groetjes Erik

  • 13 years and 7 months geleden