Advies
Driftend en werpend roofvissen: Advies gevraagd: een Terhi Nordic, Cresent 465 of Ryds 465.

En hoeveel PK vermogen is gewenst. Vaarbewijs is aanwezig.

Andere tips ook welkom.
Martijn, .(JavaScript must be enabled to view this email address), Oud-Beijerland , 07/02/2023

REAGEER

Gravatar
Bart
.Waalwijk

Als je een boegmoter gebruikt maakt het onderwaterschip voor het driften weinig meer uit.
Gebruik je die niet is de grootste kiel, deep V van je opties wel belangrijk, test ze uit ! voor je koopt.

Vermogen maximaal is vaak het voordeligst en fijnst varen.

  • one year and 9 months geleden
Gravatar
Fons
.

Ik had een ouwe TRISS465 (was een copy van de toenmalige Ryds 465) gedurende vele jaren en was daar best tevreden mee. Hele goeie drifteigenschappen en behoorlijk stoer bootje. In Noorwegen en Zweden verschillende keren met een Crescent 465 huurboot gevist. Die waren nog veiliger (iets hogere vrijboord), nog steviger en stabieler met aanzienlijk meer opbergmogelijkheden dan mijn eigen TRISS465. De Crescent 465 was ook veilig voor de kust. Voor mij persoonlijk is de Crescent 465 de betere van de drie. Alledrie hebben een stevige centrale kielbalk die niet alleen de kiel beschermt tegen het het aanstoten van een rots of een golfbreker, maar die kielbalk remt ook de driftsnelheid (wind) van de boot en houdt de boot mooi haaks op de stroming.

  • one year and 9 months geleden
Gravatar
Martijn
.Ob

Goede tips Fons. Bedankt. Je hebt geen ervaring met de Terhi?

  • one year and 9 months geleden
Gravatar
Martijn
.Ob

En heb je de Crescent 465 trader ook gevaren?

  • one year and 9 months geleden
Gravatar
Fons
.

Neen, Terhi's wel van kortbij gezien op de Visma etc maar nooit mee gevist.
In Scandinavie domineerden destijds twee merken, Rana en Crescent. Bij ons is de Rana zeer geliefd onder sportvissers voor de kust. Beide merken hebben een heel lange ervaring in visboten in ruwe omstandigheden en juist daardoor onderhevig aan hoge technische en veiligheidseisen gesteld door de noordelijke autoriteiten.
In het noorden liggen bootjes vaak het jaar rond in het water en durft het onderhoud nogal 'ns te wensen overlaten. Toch gaan ze enorm lang mee. En een occasionele beschadiging is met epoxy zo weer verholpen.
Het kleinere broertje van de 465 is de 434 die bij ons heel vaak als reddingssloep op binnenvaartschepen staat.
Ik denk dat de Crescent 465 voor onze omstandigheden (grotere binnenwateren + kustwater) de allerbeste visboot is van het hele Crescent gamma. De 515 en 550 hebben een hogere vrijboord en zijn daardoor veel windgevoeliger. De 434 is dan weer beperkt tot 15 PK; desondanks haalt hij 25 Km/hr met 2 vissers aan boord. Voor de 465 is een 25 Pk meer dan toereikend om snel te gaan.
Tot slot; als je de boot vaak gebruikt om te trollen, ga dan voor een boot ZONDER stuurconsole want een stuurboom rechtstreeks op de motor stuurt veel koersvaster en reageert veel sneller op een beweging van de stuurboom. .

  • one year and 9 months geleden
Gravatar
Douwe
.Leek

Jaren gevist met een Terhi Nordic. Topboot met motor vanaf 20pk. Heb er nog spijt van dat ik hem wegdeed

  • one year and 9 months geleden
Gravatar
Martijn
.Ob

Bedankt Fons. Goede info en tips. Dank je wel. Anderen ook bedankt.

  • one year and 9 months geleden
Gravatar
Peter
.Sneek

Heb zelf een Crescent 465. Met een 30pk suzuki. En fronttroller.
De boot heeft prima vaar eigenschappen. Echter bij harde wind heeft de fronttroller er best wel werk mee om de boot op koers te houden. Komt omdat het een vrij hoge boot is. Boot is best stabiel. Kwa opbergvakken vind ik de boot beperkt. Heb dit enigsinds opgelost door aan de zijkanten van de boot plastic dakgootjes je monteren. Zo dat je daar sleutels, telefoon en kleine voorwerpen in op kunt opbergen. Boot vaart met de 30pk suzuki met volle uitrusting 38km .
Al met al zeer te vreden over de boot.

  • one year and 9 months geleden