Accubewaking
Hallo,

Ik ben eens benieuwd wie van jullie aan accubewaking doet op de accu's voor de elektromotor. Ik doe het nu maar een beetje op de gok maar (te) diep ontladen schijnt echt killing te zijn voor je accu's.

In geval van 24 volt doen jullie dat dan per accu van 12V of over de 2 in serie. Bij het meten over twee accu's weet je dan natuurlijk niet of 1 van de accu's al in de kritieke zone bevind.

Ik ben benieuwd.

Gr,

Angelo
Angelo Hofman, .(JavaScript must be enabled to view this email address), Terneuzen, 03/01/2017

REAGEER

Gravatar
neyens frans
.herentals belgie

beste heb zelf een 24 volt elektromotor ik test deze afzonderlijk daar ikal ndervonden heb dat er altijd 1 wat meer v erlis aangeeft

  • 8 years and one week geleden
Gravatar
Gerrit
.Wesem

Hoe test je die dan? Met een voltmeter?
Bij hoeveel volt is de accu ontladen?

  • 8 years and one week geleden
Gravatar
Angelo
.terneuzen

Ja je hebt verschillende meters, zelf meters die het via bluetooth op je smartphone?

sommige lezen alleen uit, sommige geven alarm, sommigen schakelen verbruikers uit.

Ik ben nu zoekende wat aan te schaffen. Maar daaraan zitten toch wel wat kosten, 2 accu's 24V elektro, startaccu

  • 8 years and one week geleden
Gravatar
Jonny
.KAMPEN

Ik test ze alleen m.b.v. de indicator op de elektromotor.
Wanneer deze te laag aangeeft, laatste ledje, is het tijd om te stoppen maar zo ver komt het er nooit van. Als 1 vd accu's slechter wordt ga je dit direct merken, = korter varen. Het tussentijds testen van de afzonderlijke accu's vind ik niet nodig. De reden is; wat ga je er mee doen als na bv 5 jaar varen 1 accu minder wordt? 1 nieuwe plaatsen t.o.v. een van 5 jaar oud is ook geld weggooien......
Wel is het verstandig om tussentijds het water in de accu te controleren. Niet alle accu's zijn onderhoudsvrij, let hier op!

  • 8 years and one week geleden
Gravatar
frank
.

al eens een herdershond geprobeerd voor de bewaking ?

  • 8 years and one week geleden
Gravatar
Angelo
.terneuzen

Met speciale accubewakers. Je hebt er die continue de voltage meten en doorgeven via bluetooth op je smartphone, die meten en alarm geven wanneer de spanning lager komt als een bepaalde waarde en je heb er die gebruikers uitschakelen om te zorgen dat de accu niet te ver leeg gaat.

Ik twijfel welke ik moet aanschaffen. en dan hoeveel?

  • 8 years and one week geleden
Gravatar
Cor
.

Hallo Angelo (en Jonny)

Tussen 2 accu's van 12V die naar 24V geschakeld zijn kun je ook een "equaliser" plaatsen zodat de 2 accu's niet ongelijk ontladen worden. (en zal dus de levensduur waarschijnlijk ook ongeveer gelijk zijn.)
In de praktijk stop je als je merkt dat de "porrie" wat minder aan het worden is, je voelt het inderdaad aan het gedrag van je boot/e-motor!
Kleuraanduidingen op accu's of elektromotoren en andere indicatie manieren zijn niet nauwkeurig genoeg.
O ja, de voltage van je accu's kan best nog goed zijn na het opladen maar bij slechte/ouder wordende accu's kan die onder belasting (dus bij het gebruik van je elektromotor) héél snel teruglopen en daar gaat het nou juist om!
Ik bedoel, wat heb je dan aan een voltagemeter? Alleen maar dat je weet dat je accu's niet best meer zijn. Accu's worden nu eenmaal minder!
Waarschijnlijk kun je ook je voltage in de gaten houden door het in te stellen en altijd in het zicht mee te laten lopen op het scherm van je dieptemeter. (ook een aanrader voor je startaccu!)
Een goede ("slimme") acculader gebruiken is wel aan te raden, het verlengt de levensduur van je accu's!
Niet zo'n prulding van 60 of 70 euro kopen, gewoon een C-tec o.i.d. en ook liever niet een te kleine (lees ook: langzamer opladen)
Over een equaliser kun je het beste Marco van Evin even opbellen, die weet het wel.
En wat voor accu's? Dat is moeilijk: budget, gewicht accu's, gewicht boot, deep cycle, semi-tractie, in lood, AGM, Lithium/Ion, ?
Voor iedereen verschillend!

  • 8 years and one week geleden
Gravatar
Angelo
.terneuzen

Tja, misschien toch maar eens contact opnemen met Marco. Door hem ben ik vroeger ook al eens zeer goed geholpen.
Bestaat zijn site eigenlijk niet meer, was toch vroeger evin.nl?

Ik gebruik goede laders, C-tek en victron

  • 8 years and one week geleden
Gravatar
Jonny
.KAMPEN

Hallo Cor, de toepassing van een equalizer ken ik wel maar deze werkt volgens de beschrijving alleen tijdens het laden. zie ook http://www.intercel.nl/accu-producten/cellpower-battery-equalizer/
Angelo stelt de vraag in een situatie tijdens het ontladen, het voorkomen van het te ver ontladen tijdens het gebruik. Deze situatie is dus anders.
Wel heeft Angelo een goed punt, een accu die regelmatig te ver ontladen wordt gaat snel kapot. Vooral een agm accu kan hier slecht tegen, heb ik enige ervaring mee als automonteur.

  • 8 years and one week geleden
Gravatar
Jan
.Den Bosch

Mastervolt en victron hebben goede systemen voor permanente bewaking je kunt alarmen of zelfs shut-off instellen zodat je accus niet verder ontladen worden. Standaard voor de jachtbouw. Een accu tever ontladen is niet goed voor de levensduur. Wordt ook vaak op Marktplaats aangeboden.

  • 8 years and one week geleden
Gravatar
Cor
.

Hallo Jonny,
Tja, maar dan heb je in ieder geval er alles aan gedaan om je accu's lang zo goed mogelijk te onderhouden.
Maar om het dan nog te gaan controleren? Ik weet het niet!
Ik denk dan maar, op is op, finito, op zoek naar een nieuwe set, het is niet anders.
Maar meestal valt het wel mee en kun je er een paar jaar mee doen, en heel soms valt het wat tegen.
Het hoort er een beetje bij, denk ik.
Gelijk weer verder sparen voor een volgende set is het beste. Wekelijks een klein bedragje in de 'accupot' (per gevangen snoekbars een euro of iets dergelijks?) dan doet het niet al te veel pijn als je weer eens onverwacht voor de uitgave van een nieuwe set komt te staan.
Ik zou niet ook nog eens extra geld aan meetapparatuur uitgeven maar dat is persoonlijk.
Groet en succes.

  • 8 years and one week geleden