Als je motor 'normaal' start heb je zelfs aan een 7Ah voldoende. (Toen ik ooit m'n Merc 50pk voor groot onderhoud in de schuur had, heb ik die regelmatig met zo'n kleine accu gestart.)
maar dan moet je BBM wel optimaal afgesteld staan en natuurljk goed onderhouden.
Ik denk dat je in de praktijk aan eeen 45Ah voldoende hebt.
Extra is natuurlijk nooit weg, maar waarom over-overcapaciteit? Dat weegt een stuk meer, neemt meer ruimte in beslag en doet ook een aanslag op je portemenee.
Anders is het met de moderne computergestuurde 4 takt BBM. De computer vreet stroom. Daar heb je toch gauw een 60Ah nodig.
Denk dat hetook wel voor de nieuwe ingespoten 2-takt BBM geldt.
72 ah is meer als voldoende
voor te starten dan he
72Ah is wel erg ruim.
Als je motor 'normaal' start heb je zelfs aan een 7Ah voldoende. (Toen ik ooit m'n Merc 50pk voor groot onderhoud in de schuur had, heb ik die regelmatig met zo'n kleine accu gestart.)
maar dan moet je BBM wel optimaal afgesteld staan en natuurljk goed onderhouden.
Ik denk dat je in de praktijk aan eeen 45Ah voldoende hebt.
Extra is natuurlijk nooit weg, maar waarom over-overcapaciteit? Dat weegt een stuk meer, neemt meer ruimte in beslag en doet ook een aanslag op je portemenee.
Anders is het met de moderne computergestuurde 4 takt BBM. De computer vreet stroom. Daar heb je toch gauw een 60Ah nodig.
Denk dat hetook wel voor de nieuwe ingespoten 2-takt BBM geldt.
in principe moet een start accu van 60 AH ruim voldoen.dit soort capaciteit is het meest geschikt voor dit soort starten.