Naar de wrakken.
Terwijl het zeebaarsvisserij vanaf de kkant rond de eind jaren 90 steeds populairder werd zochten wij naar andere uitdagingen. zodoende kwam de wrakvisserij in beeld.
Ted met zijn 31 kilo gul.
Mede omdat de kabeljauw populatie sterk is afgenomen zijn veel zeevissers overgestapt op de zeebaarsvisserij!
Tijdens gesprekken met Zeeuwse zeebaarsvissers werd al snel duidelijk dat er rond de vele wrakken grote zeebaarzen werden gevangen. Er verschenen destijds zelfs lijsten op de markt met juiste W-points van de vele wrakken voor de Nederlandse kust. Om een wrak te kunnen lokaliseren maakten we in het begin gebruik van de Philips AP. Een apparaat dat zeker in het druk bevaren aanloopgebied van het Europoortgebied nogal eens in storing sprong waardoor het vaak moeilijk was om het wrak op te kunnen sporen.
Ons enige navigatie middel in die tijd was de AP van Philips
Maar goed alle begin is moeilijk laten we maar zeggen. Na veel geoefend te hebben wisten we de voor ons bekende wrakken steeds makkelijker te vinden. Sterker nog veel wrakken wisten we te vinden door gebruik te maken van vaste punten als boeien en vuurtorens. In ons gebied waren er behoorlijk wat wrakken die vlak onder de kust lagen. Bekende wrakken als de SAM, het Stuurwiel de Obstructie en het NAM wrak waren redelijk makkelijk aan te varen.
Mijn record zeebaars!
Hier ving ik destijds ook mijn Ned. record zeebaars van bijna 9 kilo. Ook deze manier van vissen vroeg weer om een speciale aanpak en was sterk tij gevoelig. Na een aantal jaren wisten we veel maarrr kwamen we er ook achter dat de manier van vissen van dag tot dag wisselde.
Het waren juist deze stekken waar ik begon met de shad visserij. Ik had op de Visma destijds een aantal Culprit shads aangeschaft in de kleur Salt-pepper. Deze bleek al snel killing voor vriend zeebaars. Ook de visserij in en rond de blokkendammen leverde dikke vissen op dit nog steeds goede vangende stek voor kunstaas. Naast de wrakken werden er ook in het uitgestrekte Europoort gebied meer goede stekken aangeboord.