Door Berthil Bos.
Als roofvisser is het vissen met kunstaas mijn grootste passie. Nu is dit in mijn geval een uitspraak die in bepaalde perioden van het jaar een beetje klem komt te zitten. Het vissen met doodaas en dan wel actief, gaat een steeds grotere rol spelen binnen mijn hobby.
De eenvoud spreekt mij aan en daarbij is de keuze van het aas ontzettend gemakkelijk. Zoet of zout is het enige wat je hoeft te beslissen. Met kunstaas is dit een totaal andere zaak. Hier zijn de opties legio en dat maakt het soms extra moeilijk. Elke visdag moet je weer op zoek naar het favoriete speeltje tussen al dat spul. Nu de conditionering, of zoals het meestal genoemd wordt dressuur, op steeds meer wateren de kop op steekt, is het zoeken naar het juiste kunstaas erg belangrijk.
Dat je uit één bepaald kunstaasje diverse acties kan halen, heb ik al in een artikel over het verstandig minimaliseren besproken. Heb je eenmaal alle verschillende acties uit je kunstaasje gehaald en is de waterwolf niet tot actie bereid, dan wordt het tijd om te veranderen van kunstaas. Vaak zie ik dan dat plug A vervangen wordt door plug B of dat de kleur alleen maar verandert. In sommige situaties kan dit het Ei van Columbus zijn, maar veel vaker zie je dat het totaal geen verschil maakt. De snoek moet op een andere manier geprikkeld worden en dat doe je met een kunstaasje die totaal andere vibraties afgeeft en qua actie Esox meer trickert. Een voorbeeld maakte ik onlangs weer mee. Het was een zeer rustige dag op het water. Je weet wel, er stond bijna geen wind en het leven boven en onder water was tot stilstand gekomen. Geen watervogel in actie, geen vogeltje in de lucht en in de oppervlakte geen kringetje te zien. Vaak zie je bij dergelijke omstandigheden dat de snoek ook in de slaapstand staat.
Een dergelijke gluiperige streamer kan de snoek gek maken, maar…
Toch probeerde ik d.m.v. de vliegenstok een gluiperige streamer aan vriend Mosrug te presenteren. Ik viste, mede door de ideale weersomstandigheden voor wat later bleek alleen voor de vliegenhengel, een veelbelovend kantje uit. Ik kon hierdoor iedere meter goed uitvissen. Het gluiperige streamertje deed echt zijn best en ik bewonderde zijn actie. Hier bleef het ook bij, want snoekmans kon hem waarschijnlijk niet zo waarderen. Na een paar honderd meter wilde ik toch weten, waarom het harig fopspeeltje niet gegrepen werd. Ik had al een idee waarom, maar nu kon ik het wederom uitproberen. Ik legde mijn vliegenstok aan de kant en de baitcaster werd ter hand genomen.
Soms moet een kunstaasje de boel wakkerschudden en dit kikkertje helpt je daarbij.
Ik wilde de boel wakker schudden en daarvoor moest een aangepaste kikkerimitatie voor zorgen. Het stukje rubber is breed, waardoor er veel waterverplaatsing is en de twee poten beschikken iedfer over schoep voor de nodige actie. Ik had het beestje wat aangepast om hem eventueel door de planten te vissen en hierdoor kwam er op de rug een verlengde enkele haak te zitten. Een loodkopje van ca.15 gram moest hem in balans houden. Een totaal ander actie dan de streamer, maar wel weer ongelofelijk mooi om te zien. Dat vond de snoek trouwens ook, want binnen no time had ik drie groenjassen gefopt. Niet de grootsten, maar een lol dat ik had. Ik viste hetzelfde stuk weer af, waar de streamer met de nek aangekeken werd.
Niet wisselen maar echt veranderen was weer eens succesvol.
Dit was echt weer een gevalletje van, echt veranderen van soort kunstaas doet eten. Het kan natuurlijk ook andersom, dat je van bruut geweld over moet stappen naar iets gluiperigs, om wel die adrenaline veroorzakende aanbeten te krijgen. Door de ervaring van de afgelopen jaren, zal ik niet snel diverse kunstaasjes meenemen met dezelfde actie. Ik zoek het meer in de grotere verschillen die Esox op het verkeerde been kunnen zetten. Als je dit ook gaat doen, zal je automatisch merken dat je minder kunstaas hoeft mee te nemen en de keuze een stuk makkelijker wordt.
Video.