Wat hebben hengels en auto’s gemeen?

Wat hebben hengels en auto’s gemeen?

Door Ron Smits
 
Tijdens de Hengelsport- en Botenbeurs 2013 heb ik vele blanks met geleide ogen en molenhouder vastgehad. U leest het goed, ik spreek bewust niet over hengels, omdat deze blanks voorzien van geleideogen en reel- of molenhouder, zelfs niet op een hengel lijken. 
 
Doodeenvoudig omdat de blanks met geleide ogen verkeerd zijn gebouwd. Welgeteld heb ik slechts twee hengels vastgehad. Let wel, ik heb natuurlijk niet alle blanks met geleide ogen vastgehad en bekeken. Ten eerste omdat mijn interesse alleen naar de zeehengels: zeebaars- en boothengels, uitging (en zelfs van die blanks met geleide ogen heb ik er maar een paar handenvol van vastgehad) en ten tweede er stond nogal wat materiaal op de beurs. 
 
Groothandels en winkeliers pakten grootschalig uit. Tijdens de beurs kan ik de blank met geleide ogen slechts beoordelen op de meest elementaire zaken van de hengelbouw. Om er dieper op in te gaan zou ik de hengels aan de waterkant moeten uitproberen. 
 
De harde en de zachte kant.
 
Wat was er dan mis mee, vraagt u zich af. Wel, de fabrikanten slagen er nog steeds niet in om de geleide ogen aan de goede kant van de hengel te bevestigen (aan de zachte kant voor de molen uitvoering en de harde kant voor de reel uitvoering). Datzelfde geldt dus ook voor de molen en reelhouder. 
 
Als de geleide ogen verkeerd zijn bevestigd, gaat de hengel tijdens de worp wringen. Precisieworpen zijn bijna niet mogelijk en de mogelijkheden van de blank worden niet ten volle benut. Een hengel zet het werpgewicht weg vanuit de grootst mogelijke buiging aan de zachte kant van de hengel. Door de actie (de snelheid waarmee de hengel zich vanuit gebogen stand weer in rust herstelt) van de hengel verkrijgt het werpgewicht de benodigde aanvangssnelheid om het werpgewicht maximaal weg te zetten. 
 
Driepoot geleideogen zorgen ervoor dat de lijn niet om het startoog draait en een klein startoog zorgt ervoor dat de lijn na dit startoog nagenoeg in een rechte lijn verder gaat, zodat de wrijving tussen de lijn en de lucht minimaal is. 
 
Bij een te groot startoog, waardoor de lijn niet in gestrekte vorm door het tweede geleideoog gaat ontstaat er onnodige weerstand tussen de beide geleideogen van de lijn ten opzichte van  de lucht, die de werpafstand nadelig beïnvloedt.
Een ander aspect is de vermelding van het werpgewicht. U ziet vermeldingen  'van 100 tot 250 gram werpgewicht'. Zoals in de vorige alinea aangegeven buigt de hengel maximaal bij het juiste werpgewicht. Dit kan dus onmogelijk bij 100 gram tot 250 gram zijn. Er is altijd één optimaal werpgewicht.
 
Hetgeen dat mij het meest stoort is de uitleg die men op de beurs krijgt van sommige standhouders. Actie, massa en buiging worden te pas en te onpas door elkaar gebruikt. Op mijn vraag waarom de geleide ogen niet juist zijn gemonteerd kreeg ik de meest vreemde verklaringen, zoals: "Ik heb daar geen invloed op, ik verkoop slechts……." Of wat denkt u van: "Wat bedoelt u…………" of: "Voor ieder budget is er een hengel……………."of: "Ze merken er toch niets van……………" De meest vreemde opmerking hoorde ik bij het zien van een totaal andere (goedkopere) bevestiging voor een molen: "Dat is speciaal gedaan om er met een molen EN een reel mee te kunnen vissen……………"
 
Er werd zelfs een verklaring gegeven door de hengel te vergelijken met een auto. Niet iedereen kan of wil een Mercedes betalen en rijdt daarom in bijvoorbeeld een Eend. Dat is juist en dat zou ook voor de hengels zo mogen zijn. Er zijn blanks in diverse soorten in materiaal en kwaliteit verkrijgbaar. De kwaliteit, materiaal van de blank en natuurlijk ook de molenhouder en geleide ogen, bepalen de prijs van de hengel. 
 
Een eenvoudige, goede molenhouder.
 
Maar als u een auto koopt verwacht u toch dat de wielen op de juiste plaats zijn bevestigd? Het mag dan toch niet uitmaken of u een Eend of een Mercedes koopt? Het zijn alle twee toch auto’s? Beide auto’s rijden toch vooruit of achteruit? Als u linksaf wilt en het stuur in de goede richting draait verwacht u van beide auto’s toch dat deze naar links draait en niet rechtsaf gaat? Waarom moeten wij dan accepteren dat wij moeten vissen met een verkeerd gemonteerde hengel? 
 
Kurken handvat ligt prettig in de hand
 
Gelukkig zijn er op dit moment al perfect ronde blanks op de markt. Deze worden in mallen gegoten en niet gedraaid (waardoor de overlapping, de harde kant, ontstaat). Het probleem met de geleide ogen en molenhouder aan de verkeerde kant van de hengel is dan niet meer mogelijk. Natuurlijk bepalen de grootte, de juiste plaats van de geleide ogen en de molenhouder niet alleen of een blank met geleide ogen een hengel is of een blank met geleide ogen blijft. Maar dit zijn toch de basics.
 
Ron Smits