Vissen op Rolletjes (Deel 3)

Vissen op Rolletjes (Deel 3) 

Door Arjan Terpstra 

Mijn voorkeur ging nu uit naar de VanClaes. Het nieuwe ontwerp sprak mij aan door het loopbordes en het diepere centreersysteem. Van de tien punten voldeed deze trailer er al aan negen.
 
Maar punt vijf (Moet met tweewiel aangedreven middenklasser te trekken zijn) was nog wel een probleem. Hij zou ongeveer 120 kilo zwaarder worden dan de Pega/Kalf (totaalgewicht trailer is ongeveer 640 kilo). Met mijn boot zou ik dan op net geen 1500 kilo uitkomen.

Dat is te doen, maar echt wel aan de bovengrens. Bovendien parkeer ik altijd zelf duwend de trailer met boot bij huis. Dan voel je de extra kilo’s ook wel. Dit punt woog voor mij letterlijk en figuurlijk zwaar. Twijfel dus. Dan toch maar een lichtere en bewezen Pega of Kalf?

Maar toen hoorde ik dat VanClaes met nieuwere en lichtere trailers voor kleinere boten tot 1500 kilo zou komen. Daarbij zouden ze dunner RVS materiaal gaan gebruiken. Dat kan ook omdat er tot nu toe voor de kleinere trailers het zelfde materiaal werd gebruikt als bij de trailers voor boten van duizenden kilo’s.

Logisch qua productie gemak, maar ‘overgewicht’ voor de kleinere modellen. Toen maar een afspraak gemaakt met VanClaes voor een toelichting en een goed gesprek. Mijn trailer in de nieuwe uitvoering zou dan zo’n 100 kilo lichter worden.

Bovendien komt er gelijk met de lichtere modellen de optie wegklapbare dissel beschikbaar. Daardoor kan je je trailer eenvoudig met een meter inkorten. Er handig in de garage of naast huis. Ik had deze geweldige optie al op mijn oude US trailer.

Tot voor kort waren er in Europa geen geremde trailers met die optie beschikbaar. Daarom stond dat ook niet in mijn eisenlijst. Een extra pluspunt dus. Toen ze ook nog aanboden mij alvast een ‘oude’ versie te leveren tot dat de lichtere versie met wegklapbare dissel geleverd kon worden was ik om. Een VanClaes moest het worden.

Het hele bestel proces liep verder voorspoedig. Leuke mensen. Duidelijke afspraken. Allemaal prima geregeld. Uiteindelijk is mijn trailer in drie weken gebouwd en afgeleverd. Dat is inclusief de intake.

In de onderstaande slideshow kun je zien hoe het inmeten/wegen van mij boot ging en hoe de trailer stapgewijs gebouwd is.

Inmiddels staat mijn nieuwe trailer naast huis en kan ik vissen op rolletjes. In de onderstaande YouTube video kun je zien hoe eenvoudig het rijden en traileren is. En dat terwijl dit nog de ‘zware’ versie is. Ook het er mee rijden gaat soepel.  Aan het einde van het roofvisseizoen ruil ik deze trailer dus nog in voor de light versie.

Ik hoop dat ik met mijn ervaringen andere bootvissers die ook een nieuwe trailer zoeken op weg heb geholpen. Mijn keuze was een VanClaes, maar Pega en Kalf maken absoluut goede en veilige trailers. Daar valt niets op af te dingen, maar ze voldeden gewoon niet genoeg aan mijn eisen.

Jarenlang is mijns inziens ook niet echt geïnnoveerd in trailerland. Gewoon hetzelfde bij elk ‘nieuw’ model. Bot gezegd waren boottrailers tot nu toe stangenstelsels om wielen onder je boot te zetten. De nieuwe generatie trailer is meer een lanceerplatform. Dat niemand eerder heeft bedacht om een loopbordes om de trailer de bouwen... het lijkt zo logisch.


De VanClaes trailer voor een Nitro. Los van het loopbordes zie je dat de wielen verder naar voren geplaatst zijn ( lagere kogeldruk) en het diepe centreersysteem aan de achterzijde.

Ook het centreersysteem van de VanClaes is afwijkend en groter dan bij een traditionele trailer. Naar mijn mening is de VanClaes ook technisch veel moderner dan de andere twee merken. Dat het prijstechnisch niet veel uitmaakt welk merk je kiest vond ik verrassend.