Vissen op Rolletjes (Deel 2)

Vissen op Rolletjes (Deel 2) 

Door Arjan Terpstra 

Mijn shortlist bestond dus uit drie merken. Het eerste waar wilde selecteren heb was de prijs. Als daar grote verschillen uit zouden komen zou de duurste direct al moeten afvallen. Dus wat doe je dan, je gaat naar de drie websites voor meer informatie.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Het viel niet mee om een concrete prijs via die websites helder te krijgen. Wat een doolhoven waren dat. Blijkbaar is het niet de bedoeling om geïnteresseerde kopers via de website al te volledig te informeren. Bij geen van de merken was het eenvoudig om uit alle varianten en opties de door mij gewenste trailer samen te stellen.


Zo kan het natuurlijk ook.

Bij Pega waren alle opties ook nog weer per uitvoering afwijkend en bij Kalf haast onleesbaar door alle technische afkortingen. Bij alle drie de merken waren er prijslijsten alleen als pdf bestand te downloaden.  Pfff.

In de prijslijst van VanClaes stonden gelukkig wel toelichtingen en foto’s bij de diverse opties. Dat maakte het voor mij nog het eenvoudigst om een trailer samen te stellen. Geen van de drie merken heeft een online module om zelf je trailer samen te stellen.

Dat is toch wel iets wat je tegenwoordig mag verwachten. Dat kan dus blijkbaar alleen via de dealers. Een gemiste kans wat mij betreft.
 
Verder bleek dat Kalf en Pega met vaste basis trailer modellen werken waar je extra opties bij hebt. Dat vast model wordt dan voor je boot afgesteld. De meest gangbare methode. Anders weer gaat het bij VanClaes. Die maakt alle trailers op maat.

Dat houdt wel weer in dat je boot voor een VanClaes trailer voor een ‘intake’ naar de dealer moet om helemaal opgemeten en gewogen te worden. De definitieve trailer wordt ook pas na deze intake samengesteld en is dus altijd uniek.

Omdat ik op de websites nog niet uit de diverse opties van Kalf en Pega kwam ben ik ook te rade gegaan bij twee vismaten die zelf elk één van die merken trailers bezitten.

Ik heb er voor gekozen om geen van de merken zelf te bellen voor een toelichting op hun website. Ik werk zelf in de online communicatie en vind dat een website een koper al voldoende informatie moet geven om een eerste selectie te kunnen maken.
 
Die maten waren beide erg tevreden met hun trailer. Het enige dat ze beide echt lastig vonden was het gedoe met de losse lichtbalk. Over een loopbordes hadden ze nog niet nagedacht, maar die optie bestond eerder nog niet.

Na hun eravaringen gehoord te hebben kon ik zelf ook een betere inschatting van mijn trailer opties maken. Nu kon ik beter vergelijken.



Blub. Zal je maar gebeuren.

Opmerkelijk was vervolgens de uitkomst van het prijsvergelijk. Toen ik de modellen en opties naast elkaar legde bleek, op basis van mijn informatie, dat de drie merken nauwelijks in prijs van elkaar verschilden. VanClaes was wel de duurste en Pega en Kalf lagen dicht bij elkaar.

Maar het verschil tussen de duurste en goedkoopste trailer was nog geen 300 euro. Op zich een mooi bedrag, maar voor een trailer die zeker 10 jaar mee moet gaan valt dat nog wel mee.

Dit is dan natuurlijk nog zonder afdingen en speciale kortingsacties. Puur de op internet gepubliceerde prijzen. Ik ben dan ook zo’n consument die daar op afgaat en geen zin heeft in allerlei dealtjes als je maar moeilijk doet.

Dus voor mij hield dit in dat ik mij voor mijn keuze alleen volgens mijn 'No Stress eisen' de trailers hoefde te vergelijken. Prijsvergelijk, Check!

Verder met de tien punten. Als je de kenmerken van de trailers nader bekijkt is zijn er opmerkelijke verschillen. Pega en Kalf zijn de traditionele spelers en dat zie je ook in de trailers terug. Met inachtneming van de unieke kwaliteiten van deze oudgedienden: deze trailers zijn nagenoeg gelijk.


De traditionele trailer voor een Nitro (bron: WPC Facebook pagina)

Hier en daar een ander rolletje of stangetje maar dit zijn de trailers zoals we die al decennia kennen (en zich ook bewezen hebben).

VanClaes pakt het anders aan met een ander RVS basismodel (ontwikkeld door TU Delft). RVS is volgens mij wat duurzamer dan gegalvaniseerd materiaal. Ik vis zelf eigenlijk nooit in het zoute water, maar het is toch wel mooi als een trailer ook duurzaam is. Overigens zitten op een VanClaes ook nog wel een paar gegalvaniseerde onderdelen.
 
Een overduidelijk verschil is het loopbordes rondom bij VanClaes. Door dit bordes is het mogelijk om zonder natte voeten te traileren en om altijd eenvoudig in en uit je boot te stappen. Pega en Kalf bieden weliswaar een loopplank als optie, maar die ligt onder de boot als die op de trailers staat en je moet daarnaast nog door het water om er op te komen.